handdator

Visa fullständig version : Polare nybörjare, vilket schemaupplägg?


Namehere
2014-08-11, 22:42
Tjena!
Vänder mig till er för lite råd.
Har en polare som är totalt grön inom gymvärlden. Har väl kört någon månad hittan och dittan men ligger solklart kvar i nybörjarfasen. Tänk er 185 cm och väger runt 70 eller något.

Vad för schema skulle ni rekommendera till denna personen? SS? Push/Pull/Legs? 4-split?

Vad för övningar bör han fokusera på, och varför?

Eget tycke skulle jag rekommendera honom att köra ett schema med fokus på basövningar där han även kör igenom kroppen 2ggr/vecka.

Men låt inte detta mynna ut i att vi diskuterar vad jag tycker, dela med er om era åsikter! Och så kanske fler nybörjare kan kika in hit och få lite insikt, vet själv hur jekla svårt det var för bestämma sig för schema när man började :)

MvH Name

Namehere
2014-08-11, 22:54
Tjena!
Vänder mig till er för lite råd.
Har en polare som är totalt grön inom gymvärlden. Har väl kört någon månad hittan och dittan men ligger solklart kvar i nybörjarfasen. Tänk er 185 cm och väger runt 70 eller något.

Vad för schema skulle ni rekommendera till denna personen? SS? Push/Pull/Legs? 4-split?

Vad för övningar bör han fokusera på, och varför?

Eget tycke skulle jag rekommendera honom att köra ett schema med fokus på basövningar där han även kör igenom kroppen 2ggr/vecka.

Men låt inte detta mynna ut i att vi diskuterar vad jag tycker, dela med er om era åsikter! Och så kanske fler nybörjare kan kika in hit och få lite insikt, vet själv hur jekla svårt det var för bestämma sig för schema när man började :)

MvH Name


Pinsamt, finns ju en nybörjar-tråd *screwy* :laugh:

BisonLGcrew
2014-08-11, 23:00
Jag röstar för push/pull/legs, 1-2 cykler per vecka med bänk, militärpress, marklyft, chins, stångrodd, knäböj, rakmark och kanske lite stångcurl och smalbänk som dessert.

Önskar att jag börjat mer åt det hållet, istället för att hänga i kablagen. Jag ser det som gångbart på alla nivåer. Det dög åt Levrone liksom.

cAase
2014-08-11, 23:10
Push/pull/legs kan vara en ände värd att börja i.

TWSS
2014-08-11, 23:19
Coolcicadas push pull legs är guld! Googla det :)

Namehere
2014-08-11, 23:27
Okej :) Har själv kört push/pull/legs en del o gillar det! Varför tycker ni just push/pull/legs?

TWSS
2014-08-11, 23:34
Okej :) Har själv kört push/pull/legs en del o gillar det! Varför tycker ni just push/pull/legs?

Bra frekvens om du kör 2ggr i veckan, inga muskelgrupper får för lite smörj och enligt mig skönt sett att träna på :)

PureWhey
2014-08-11, 23:36
Helkropp, sedan halvkropp och efter det ppl.

Namehere
2014-08-11, 23:40
Helkropp, sedan halvkropp och efter det ppl.

ppl? :)

Bra frekvens om du kör 2ggr i veckan, inga muskelgrupper får för lite smörj och enligt mig skönt sett att träna på :)

Aight, låter massa rimligt!

Loke
2014-08-12, 00:11
Sånt här handlar ju mycket om vad som motiverar personen. Men detta funkar ofta tycker jag:

Helkropp, 3 gånger i veckan (varannan dag typ). Hög frekvens är viktigt för nybörjare tycker jag. Helkroppspass har fördelen att vara både roligare och jobbigare. Bra för att hålla stabiliserande muskler i kroppen uppvärmda. Håll vilorna korta också, även det är roligare/jobbigare. Jobbigt är bra, då hålls vikterna låga automatiskt.

Förslag på övningar (förutsätter man får hjälp av någon som kan dem):

Uppvärmning 10 min på concept 2 rodd.

Marklyft 3x8
Utfall 3x8
Press över huvud 3x8
Hantelpress 3x8
Assisterade Chins 3x8
Sittande kabelrodd 3x8

Ser lätt ut, är ganska jobbigt. Görs detta med ett bra utförande kommer det vara en fin grund för vidare utveckling.

Järnvilja
2014-08-12, 09:26
Jag skulle säga Jim Stoppanis Shortcut to Size. Har en polare som körde det i princip det första han gjorde på gymmet (bortsett från några veckors GVT) och han växte som ogräs det först 1,5 året :P

Mackie Messer
2014-08-12, 09:32
Du behöver inte skriva att det är till en polare. Alla här vet att det är du som ska ha programmet.

Namehere
2014-08-12, 11:18
Tack för alla tips grabbar! :)


Du behöver inte skriva att det är till en polare. Alla här vet att det är du som ska ha programmet.

Haha, det är faktist till en polare den här gången! Så osäker är jag inte att jag måste reppa polare

NickeSthlm
2014-08-12, 13:54
Helkropp, sedan halvkropp och efter det ppl.

+1

Namehere: ppl = push/pull/legs