handdator

Visa fullständig version : Vilka nackdelar i livet finns det för vita heterosexuella män?


filmjölk
2014-08-11, 22:21
En tråd som berör ett infekterat ämne. Som vit heterosexuell man får man inte klaga på problem man har just för att man är vit heterosexuell man bara för att man är väldigt priviligierad på vissa andra områden. Jag tänkte att vi har en tråd där vi (och andra som inte är vita heterosexuella män) kommer på och diskuterar olika exempel där vi blir orättvist behandlade i egenskap av att vara vita heterosexuella män.

Jag börjar:

* Som vit heterosexuell man som gjort något elakt eller kriminellt, så finns det väldigt sällan förmildrande omständigheter som lyfter bort en del av skulden ifrån dig. Det är oftast inte samhällets fel, ens delvis, det är DITT fel. Skulle din fru manipulera dig till att mörda, bär ändå du den största skulden, inte din fru. Tvärtom mot en kvinnlig mördare som blivit manipulerad. (Ex. barnflickan och Helge Fossmo)

* Som vit heterosexuell man är det svårare än för andra att be om hjälp utan att bli dömd hårt i folks ögon för det. Arbetslöshet, psykisk ohälsa, inkompetens, oförmögenhet att kunna ta hand om sig själv/sin familj är enorm tabu. Jag skulle nästan vilja kalla det för vår egen HEDERSKULTUR det där med att vårat anseende ligger i att vi alltid måste vara 110% självständiga och kompetenta.

* Dubbla könsroller. Som vit heterosexuell man måste du dels vara traditionellt manlig, händig, stark, stabil och utöver det kunna vara känslig, omhändertagande och traditionellt kvinnlig. Kan du bara hantera det första är du en mansgris, kan du bara det andra är du en fjolla.

Fyll på och diskutera!

XXXL
2014-08-11, 22:36
Som vit heterosexuell man får du svårare att bli brandman och polis eftersom de eftersöker "människor från olika bakgrunder" dvs är du en vit heterosexuell man är du lika spännande som en vaniljbulle.

watertouch
2014-08-11, 22:45
Som vit, inte medelsålders men om några år så.... förväntas jag, ha studerat vidare efter gymnasiet, ha ett "ok" jobb, vara konflikträdd, skriva lappar på anslags tavlan i portuppgången. Jag ska gilla TV apparater och annan elektronik, vara dålig i sängen och halvalkis...

XXXL
2014-08-11, 22:51
Som vit heterosexuell man förväntas jag att ha en stor grill hemma men framför allt, gilla att använda den.

Latissimus Dorsi
2014-08-11, 22:54
Som alla andra vanliga människor.

BobaFett
2014-08-11, 22:55
iPVG4vgPWAc

watertouch
2014-08-11, 22:57
Som alla andra vanliga människor.

Vilka är dem där andra "vanliga människorna" som inte är vita o hetro???

Olegh
2014-08-11, 22:59
Tack vare feminismen och jämställdhetsrörelserna så tycker jag ändå att det verkar ske en uppluckring av det filmjölk skriver om. Nu känner förvisso jag mig lite missgynnad, men det är nog mer för att jag är jag, än att jag är heterosexuell vit man.

en stor stark
2014-08-12, 00:04
Vet inte om det hänt mig personligen men känner iaf folk som inte kommit in på deras utbildningar för att en sämre av motsatt kön kvoterades in.

Högre risk att bli utsatt för våld antar jag. Fängelsestraff är värre möjligtvis. Dock det är väl snarare för att jag är man än heterosexuell. Blir det krig ligger jag nog pyrt till. Högre risk att få vissa sjukdomar antar jag men där får jag ju skylla mig själv, mitt ansvar.

Inget som jag bryr mig så himla mycket om egentligen, har inte planerat på att begå något brott och får väl vara lite extra försiktig så att jag inte hamnar i slagsmål eller något skit.

Klein
2014-08-12, 00:35
De uppenbara nackdelarna är:

1. Med rakad skalle ser man ut som en fallos
2. Kan inte dansa
3. Socialt handikappad
4. Dålig i sängen
5. Fet
6. Missnöjd

en stor stark
2014-08-12, 00:41
Svårare att få tjejer än det är för tjejer att få killar.

Jag har tur att jag inte är singel :D

tossefar
2014-08-12, 00:52
Ibland har jag för många nollor på kontoutdraget, så det skrivs ut i marginalen.

svenbanan
2014-08-12, 05:38
Vet inte om det hänt mig personligen men känner iaf folk som inte kommit in på deras utbildningar för att en sämre av motsatt kön kvoterades in.


Var den som kom in verkligen 1:a i reservlistan? Annars kanske personen lika gärna skulle bli utkonkurerad även om det var 100% utan kvotering...

en stor stark
2014-08-12, 09:41
Var den som kom in verkligen 1:a i reservlistan? Annars kanske personen lika gärna skulle bli utkonkurerad även om det var 100% utan kvotering...

Ingen av dem var på reservlistan.

Diomedea exulans
2014-08-12, 11:15
Hårig rygg.

Macroman
2014-08-12, 11:30
Det kan vara jobbigt ibland att inte veta vad man ska göra med alla pengar man tjänar.

Macroman
2014-08-12, 11:32
Vet inte om det hänt mig personligen men känner iaf folk som inte kommit in på deras utbildningar för att en sämre av motsatt kön kvoterades in.

Har vi sådant kvoteringssystem i Sverige? Tror inte det. I USA kvoterar man ju efter ras också då förekommer detta frekvent.

XXXL
2014-08-12, 11:35
http://www.friatider.se/sites/default/files/d6f1e98a-21ae-43f5-89ca-1f325b79f93f.jpg

DekeThornton
2014-08-12, 11:38
Har vi sådant kvoteringssystem i Sverige? Tror inte det. I USA kvoterar man ju efter ras också då förekommer detta frekvent.

Det gjordes försök att kvotera på det viset för några år sedan men det ledde till att universitetet, Uppsala om jag inte minns fel, stämdes av sökande, med hjälp av Centrum för Rättvisa, som förlorat sina platser till inkvoterade. Universitetet förlorade den rättsprocessen.

en stor stark
2014-08-12, 11:41
Har vi sådant kvoteringssystem i Sverige? Tror inte det. I USA kvoterar man ju efter ras också då förekommer detta frekvent.

Nja, tror inte man "får" kvotera om de betygen skiljer sig, men är inte säker. Tror det var 2010 eller något det ändrades, rätta mig om jag har fel.

filmjölk
2014-08-12, 11:52
Vi får inte ha preferenser på sex eller partners utan att det blir fel och ett uttryck för förtryck eller vad man skall kalla det. "Jag gillar svenska tjejer" - Omg rasist! "Jag gillar asiatiska tjejer" - Omg du är ojämnställd! Oavsett preferens är preferensen fel.

Jämför om jag yttrar: "Jag dejtar helst tjejer med smal midja och stora bröst" och om en kvinna säger: "Jag dejtar bara långa killar med högskoleutbildning". Min preferens är äcklig, (för hur fan ser jag själv ut? etc) hennes krav är mer ok.

jenni
2014-08-12, 11:56
Vi får inte ha preferenser på sex eller partners utan att det blir fel och ett uttryck för förtryck eller vad man skall kalla det. "Jag gillar svenska tjejer" - Omg rasist! "Jag gillar asiatiska tjejer" - Omg du är ojämnställd! Oavsett preferens är preferensen fel.

Jämför om jag yttrar: "Jag dejtar helst tjejer med smal midja och stora bröst" och om en kvinna säger: "Jag dejtar bara långa killar med högskoleutbildning". Min preferens är äcklig, (för hur fan ser jag själv ut? etc) hennes krav är mer ok.

Försig tycker jag att det är helt ok att en kille har sådana preferenser om han tycker så, bättre än att han låtsas att det inte spelar någon roll men egentligen tänker på det hela tiden

hidden
2014-08-12, 13:09
http://www.friatider.se/sites/default/files/d6f1e98a-21ae-43f5-89ca-1f325b79f93f.jpg

Vad är problemet tycker du? Är det konstigt om polisen vill försöka komma kontakt med utsatta områden med hjälp av etniska människor, som eventuellt själva kommer från liknande eller samma område?

XXXL
2014-08-12, 13:12
Vad är problemet tycker du? Är det konstigt om polisen vill försöka komma kontakt med utsatta områden med hjälp av etniska människor, som eventuellt själva kommer från liknande eller samma område?

Absolut inte, men det är ju en nackdel om man är en vit heterosexuell man

mattilainen
2014-08-12, 13:38
Vad är problemet tycker du? Är det konstigt om polisen vill försöka komma kontakt med utsatta områden med hjälp av etniska människor, som eventuellt själva kommer från liknande eller samma område?

fast det handlar om att det inte är den bäste som får jobbet längre. Samma med brandmansuttagningar etc. Jag är man och har ett kvinnoyrke, till och med här kommer jag gå förbi många som söker då de oftare är kvinnor, tyvärr. Jag tycker den bäste ska ha jobbet, inte för att det fattas tjejer totalt sett i poliskåren eller om det inte är tillräckligt med "utländska" som är poliser.

svenbanan
2014-08-12, 13:47
Ingen av dem var på reservlistan.
Tror inte du förstod hur jag menade:

Om personen ifråga (som inte blev antagen) stod listad som 1:a reserv så kanske en inkvoterad person tagit "hans plats". Om han hamnade längre ned (än antalet inkvoterade platser) så blev han garanterat utkonkurerad av andra som skulle tagit "hans plats" även utan kvoteringar.

en stor stark
2014-08-12, 13:49
Tror inte du förstod hur jag menade:

Om personen ifråga (som inte blev antagen) stod listad som 1:a reserv så kanske en inkvoterad person tagit "hans plats". Om han hamnade längre ned (än antalet inkvoterade platser) så blev han garanterat utkonkurerad av andra som skulle tagit "hans plats" även utan kvoteringar.

Du menar att någon annan hade kunnat ta hans plats ändå? Ja så skulle det säkert kunnat bli.

Olegh
2014-08-12, 13:53
fast det handlar om att det inte är den bäste som får jobbet längre. Samma med brandmansuttagningar etc. Jag är man och har ett kvinnoyrke, till och med här kommer jag gå förbi många som söker då de oftare är kvinnor, tyvärr. Jag tycker den bäste ska ha jobbet, inte för att det fattas tjejer totalt sett i poliskåren eller om det inte är tillräckligt med "utländska" som är poliser.

Men om motiveringen är att arbetsplatsen ska fungera bättre som helhet om man "tvingar" människor med olika bakgrund att samarbeta? I en kultur som är mer individualistisk än någonsin så är det väl förvisso lite som att svära i kyrkan, men platschefen som har resultatkrav från sin chef borde rimligtvis ha just det perspektivet.


Bra exempel, inom polisen, på när det inte har funnits ett sådant tänkande är de klipp vi har fått se de senaste åren nerifrån Malmö. Dessa herrar har kanske haft rätt kompetens på pappret men är utan tvekan fel män för jobbet.

caro
2014-08-12, 13:54
Vi får inte ha preferenser på sex eller partners utan att det blir fel och ett uttryck för förtryck eller vad man skall kalla det. "Jag gillar svenska tjejer" - Omg rasist! "Jag gillar asiatiska tjejer" - Omg du är ojämnställd! Oavsett preferens är preferensen fel.

Jämför om jag yttrar: "Jag dejtar helst tjejer med smal midja och stora bröst" och om en kvinna säger: "Jag dejtar bara långa killar med högskoleutbildning". Min preferens är äcklig, (för hur fan ser jag själv ut? etc) hennes krav är mer ok.

Påståendena är ju inte riktigt likvärdiga i innehåll, så det är klart reaktionerna blir olika. Men om vi försöker likställa dem lite:

"Jag dejtar helst tjejer med smal midja och stora bröst"
och
"Jag dejtar bara långa killar med stor k*k"

eller

"Jag dejtar helst tjejer med smal midja och utbildning på amerikanskt college"
och
"Jag dejtar bara långa killar med högskoleutbildning"

så är det nog inte så stor skillnad i respektive "upprördhet".

Iofs brukar män bli extremt stötta när man kräver just akademisk examen för att dejta. *gah!* (Jag har aldrig prövat att kräva den första varianten, så jag vet inte hur upprördheten skulle blivit jämförelsevis :D).

MasterChief
2014-08-12, 14:09
Att det alltid ska släppas en bättre och coolare TV när jag precis har köpt en. Det känns fan inte fair.

hahavaffan
2014-08-12, 14:18
att det alltid ska släppas en bättre och coolare tv när jag precis har köpt en. Det känns fan inte fair.:d

filmjölk
2014-08-12, 14:58
Bra exempel, inom polisen, på när det inte har funnits ett sådant tänkande är de klipp vi har fått se de senaste åren nerifrån Malmö. Dessa herrar har kanske haft rätt kompetens på pappret men är utan tvekan fel män för jobbet.

De var säkert rätt både i praktiken och på papperet för x antal år sedan, men man formas av sina erfarenheter, och tillbringar man varje dag med att gripa kriminella invandrare så blir nog människosynen därefter. Jag tror inte polisen som sa "apajävul" med kollegor började sina yrkesliv med den människosynen. Polis är nog en typ av yrke man måste byta stad och miljö med jämna mellanrum.

Det var OT. Tillbaks till nackdelar för vita heterosexuella män.

filmjölk
2014-08-12, 15:01
Påståendena är ju inte riktigt likvärdiga i innehåll, så det är klart reaktionerna blir olika. Men om vi försöker likställa dem lite:

"Jag dejtar helst tjejer med smal midja och stora bröst"
och
"Jag dejtar bara långa killar med stor k*k"

eller

"Jag dejtar helst tjejer med smal midja och utbildning på amerikanskt college"
och
"Jag dejtar bara långa killar med högskoleutbildning"

så är det nog inte så stor skillnad i respektive "upprördhet".

).

"Jag dejtar helst tjejer med smal midja och stora bröst" =mansgris

"Jag dejtar bara långa killar med stor k*k"= u go girl!

""Jag dejtar helst tjejer med smal midja och utbildning på amerikanskt college" =överklassmansgris

"Jag dejtar bara långa killar med högskoleutbildning" = U go girl!

caro
2014-08-12, 15:13
"Jag dejtar helst tjejer med smal midja och stora bröst" =mansgris

"Jag dejtar bara långa killar med stor k*k"= u go girl!

""Jag dejtar helst tjejer med smal midja och utbildning på amerikanskt college" =överklassmansgris

"Jag dejtar bara långa killar med högskoleutbildning" = U go girl!

Livet är hårt. :naughty:

Fast jag håller inte med om ovanstående. Å andra sidan utgör ju sådan tro ett praktiskt filter får man anta.

Rug
2014-08-12, 15:13
* Som vit heterosexuell man är det svårare än för andra att be om hjälp utan att bli dömd hårt i folks ögon för det. Arbetslöshet, psykisk ohälsa, inkompetens, oförmögenhet att kunna ta hand om sig själv/sin familj är enorm tabu. Jag skulle nästan vilja kalla det för vår egen HEDERSKULTUR det där med att vårat anseende ligger i att vi alltid måste vara 110% självständiga och kompetenta.

Den framförallt. Att inte be om hjälp, klara sig själv, inte söka vård, osv. suger. Även om jag vet om det så är det svårt att bryta sig ur. Får jag en knöl på pungen ska det nog till mycket tjat från tjejen innan jag kollar upp det. Skulle nog ha svårt för att söka psykisk hjälp trots att jag själv arbetat inom området.
Gällande klassiska praktiska sysslor som man "ska" klara håller det väl dock på att luckras upp, vilket är skönt. Nu anses det väl i många kretsar snarare som lite "WT" för tjejer att önska sig en snubbe som är händig och praktiskt lagd, även om det hänger kvar en del såklart.

Olegh
2014-08-12, 15:17
de var säkert rätt både i praktiken och på papperet för x antal år sedan, men man formas av sina erfarenheter, och tillbringar man varje dag med att gripa kriminella invandrare så blir nog människosynen därefter. Jag tror inte polisen som sa "apajävul" med kollegor började sina yrkesliv med den människosynen. Polis är nog en typ av yrke man måste byta stad och miljö med jämna mellanrum.

Det var ot. Tillbaks till nackdelar för vita heterosexuella män.


"jag dejtar bara långa killar med stor k*k"= u go girl!""

"jag dejtar bara långa killar med högskoleutbildning" = u go girl!

nä.

Yes
2014-08-12, 15:48
Livet är hårt. :naughty:

Fast jag håller inte med om ovanstående. Å andra sidan utgör ju sådan tro ett praktiskt filter får man anta.
Filmjölk tar det kanske till extremer, men han har en poäng.

Jag har själv fått dryga kommentarer på i stort sett varje tjej jag dejtat och alltid är det negativa synpunkter från någon ifall jag yppar vad jag gillar. Spelar ingen roll om det gäller tuttar, ass eller intellekt.

Det är inte alls samma sak när tjejer gör det, även om en del osäkra killar kan börja grina. Gillar du långa killar med stor ***? Inga konstigheter (och det bör inte vara det heller).

Sniggel
2014-08-12, 15:55
Påståendena är ju inte riktigt likvärdiga i innehåll, så det är klart reaktionerna blir olika. Men om vi försöker likställa dem lite:

"Jag dejtar helst tjejer med smal midja och stora bröst"
och
"Jag dejtar bara långa killar med stor k*k"

eller

"Jag dejtar helst tjejer med smal midja och utbildning på amerikanskt college"
och
"Jag dejtar bara långa killar med högskoleutbildning"

så är det nog inte så stor skillnad i respektive "upprördhet".

Iofs brukar män bli extremt stötta när man kräver just akademisk examen för att dejta. *gah!* (Jag har aldrig prövat att kräva den första varianten, så jag vet inte hur upprördheten skulle blivit jämförelsevis :D).

Men efterfrågan på attribut skiljer sig lite i natur mellan könen så det kanske är en rättvis jämförelse att jämföra olikvärdiga attribut? :P
Eller så är det bara svårt att jämföra. Folk tar "illa vid sig" av olika saker. Någon tycker det värsta som finns är att inte anses vara snygg nog medans vissa tycker det är ordentligt kränkande att bli dissad för att man är lågutbildad.
Själv tycker jag att folk ska "deal with it". Det är ok att ha preferenser. Är personen inte intresserad av dig så är hen inte, oavsett anledning.

Olegh
2014-08-12, 16:05
Jag hoppas ingen motsätter sig (lagliga) preferenser is sig, snarare hur dessa kommuniceras. Plumpa utspel mest menade för att såra den dissade personen är lika illa oavsett kön. Själv blir jag även provocerad av ett onödigt "öppet" kommunicerande av dessa preferenser. Alla behöver inte veta precis vad du gillar för något, kanske i synnerhet om det är raka motsatsen till vad jag har för attribut. Sista punkten är väl huvudsakligen mitt problem, men inte enbart.

Yes
2014-08-12, 16:09
Finns så många roliga klassiker på det ämnet...

"Öh... hur är hon att gosa med egentligen? Bara skinn och ben ju!"
"Eh... riktigt jävla skön?"

"Haha, förstår att du gillar henne - säkert jättesmart! ;)"
"Ja, jag älskar hennes tuttar. Vem av oss var den ytliga nu igen?"

"Asså, riktiga kvinnor ska ha kurvor!"
"..."

"Tror inte hon är nåt för dig. Du borde träffa en snäll tjej istället"
"Du menar en dum och obildad tjej?"

"Sluta vara så kräsen!"
"Så jag kan ligga med dig?"

Osv...

Alla håller såklart inte på så, men det är väldigt vanligt. Vettiga tjejer ger en high-five och kan lyfta fram positiva egenskaper. Det gäller killar också.

sabenada
2014-08-12, 17:03
Bara några exempel..


Män betalar in mer i pensionsystemet än kvinnor trots att vi får ut mindre
Män betalar in mer till sjukförsäkringssystemet trots att vi tar ut mindre
Till och med i privata försäkringar tvingas vi subventionera kvinnorna
Vi tvingas finansiera hatgrupper mot oss själva (se t.ex Turteatern och SCUM-manifestet)
Det är socialt accepterat att sprida missaktning och rent hat mot oss
Om det blir krig förväntas män dö till förmån för samma kvinnor som antingen sprider hat mot oss eller tyst accepterar när andra gör det
Män framställs genomgående som klantar i kultur och media
Män som vill stiga i karriären måste utmärka sig för att synas, medan kvinnor i många branscher aktivt jagas. Jag vet till och med kvinnor vars chefer försökt lura dem att acceptera ledande positioner genom att kalla tjänsterna för något annat efter att ha fått nej.
Könsstympning av män är socialt accepterat
Det är socialt accepterat för kvinnor att uttrycka en preferens för könsstympade män
Bakslag för män hyllas som framsteg för samhället, och framgångar som bakslag.
Medianväljaren är inte en man, så politikerna kan bortse från oss.
Det som dominerar de flesta kvinnors livsmål (barn och familj) är gratis eller subventioneras. De som dominerar de flesta mäns livsmål (karriär och prestation) beskattas och motarbetas.
Män väcker ingen sympati. Vill man samla in pengar till något behjärtansvärt ändamål måste man använda kvinnor eller barn i marknadsföringen.
Män har betydligt sämre rättssäkerhet än kvinnor
Män har i allmänhet betydligt sämre möjligheter att välja sin partner än kvinnor.
Många manliga nöjen är förbjudna eller motarbetas (stripp- och sexklubbar)
Presterar män bättre än kvinnor på högskoleprovet så ses det som ett så allvarligt problem att provet måste göras om till dess att kvinnor lyckas bättre
Under sin uppväxt får pojkar gång på gång höra de vuxna i sin omgivning uttrycka missnöje med att de inte är mer som flickor (foglighet = mognad, i de flestas ögon)
Män löper större risk att bli ofrivilligt barnlösa
Män löper större risk att bil ofrivilliga föräldrar
Om en kvinna ljuger om att hon tog p-piller så får mannen likväl betala de följande 18 åren, istället för att kvinnan döms för bedrägeri
Faderskapstest är i många länder förbjudna, för att skydda förövarna (de kvinnor som ljuger) från att upptäckas av sina offer.
13 % av barnen har en annan far än den de tror enligt http://www.babyhjalp.se/faderskapstest
Kvinnor kontrollerar marknaden (i vid bemärkelse) för heterosexuellt sex
Om en kvinna är våldsam mot eller mördar en man så utgår omgivningen från att han förtjänade det

Bailah
2014-08-12, 17:36
None. Inget jag har märkt iaf som relativt vit hetero man.

Allan
2014-08-12, 17:42
Om jag ställer min och andra vita heterosexuella mäns livssituation i relation till andra grupper i samhället, vilka som helst, så har vita heterosexuella män absolut inget att klaga på.

WHITEFOLKS
2014-08-12, 17:47
Om jag ställer min och andra vita heterosexuella mäns livssituation i relation till andra grupper i samhället, vilka som helst, så har vita heterosexuella män absolut inget att klaga på.

Och vad har vita heterosexuella kvinnor att klaga på,i relation till andra grupper? Massor tydligen.

Sniggel
2014-08-12, 17:48
Trots att män har det uppenbart sämre på många betydande områden?
Hur kan du påstå något sådant?
(Till Allan)

Trouble
2014-08-12, 18:02
Om jag ställer min och andra vita heterosexuella mäns livssituation i relation till andra grupper i samhället, vilka som helst, så har vita heterosexuella män absolut inget att klaga på.

Nej.

caro
2014-08-12, 18:15
Men efterfrågan på attribut skiljer sig lite i natur mellan könen så det kanske är en rättvis jämförelse att jämföra olikvärdiga attribut? :P
Eller så är det bara svårt att jämföra. Folk tar "illa vid sig" av olika saker. Någon tycker det värsta som finns är att inte anses vara snygg nog medans vissa tycker det är ordentligt kränkande att bli dissad för att man är lågutbildad.
Själv tycker jag att folk ska "deal with it". Det är ok att ha preferenser. Är personen inte intresserad av dig så är hen inte, oavsett anledning.

Det är säkert olika för olika personer av alla kön, vilka attribut som värderas högt. Men jag tror det är en "romantisering" att kvinnor inte skulle bry sig om "kött" ;).

Och visst är det så, olika känsliga punkter.

Det är klart alla har sina preferenser, vill man nu ha en tjej med smal midja och stora tuttar, om man attraheras mest av det, vad ska man göra, liksom. Ja, det man kan göra, för att vara lite socialt smidig, är förstås att inte berätta det i tid och otid för alla och envar. :D

(Utom på ett forum förstås, när man diskuterar extremer ;)).

caro
2014-08-12, 18:17
Jag hoppas ingen motsätter sig (lagliga) preferenser is sig, snarare hur dessa kommuniceras. Plumpa utspel mest menade för att såra den dissade personen är lika illa oavsett kön. Själv blir jag även provocerad av ett onödigt "öppet" kommunicerande av dessa preferenser. Alla behöver inte veta precis vad du gillar för något, kanske i synnerhet om det är raka motsatsen till vad jag har för attribut. Sista punkten är väl huvudsakligen mitt problem, men inte enbart.

Håller med, man behöver inte öppet tala om sina preferenser. Man behöver inte säga direkt till någon, särskilt inte den man dejtar, vad man helst vill ha. Det visar sig ju automatiskt på något sätt, man föredrar den man föredrar, s a s, och den har ju vissa egenskaper.

WHITEFOLKS
2014-08-12, 18:21
Trots att män har det uppenbart sämre på många betydande områden?
Hur kan du påstå något sådant?
(Till Allan)
Allan är ju högpresterande vit man och ser med andra ord inte problemen. Lite som att fråga jenni om kvinnor har problem.

Sniggel
2014-08-12, 18:27
Det är säkert olika för olika personer av alla kön, vilka attribut som värderas högt. Men jag tror det är en "romantisering" att kvinnor inte skulle bry sig om "kött" ;).

Och visst är det så, olika känsliga punkter.

Det är klart alla har sina preferenser, vill man nu ha en tjej med smal midja och stora tuttar, om man attraheras mest av det, vad ska man göra, liksom. Ja, det man kan göra, för att vara lite socialt smidig, är förstås att inte berätta det i tid och otid för alla och envar. :D

(Utom på ett forum förstås, när man diskuterar extremer ;)).

+1
Fast ibland när folk ger sig in i såna här diskussioner får de vara beredda på att deltagarna kan komma att svara ärligt. Startar man en diskussion om vad man tycker är attraktivt och inte tål att höra vissa åsikter då är det den som startade diskussionen som gjorde det i "tid och otid" :P

Håller med, man behöver inte öppet tala om sina preferenser. Man behöver inte säga direkt till någon, särskilt inte den man dejtar, vad man helst vill ha. Det visar sig ju automatiskt på något sätt, man föredrar den man föredrar, s a s, och den har ju vissa egenskaper.

Mjaa.. Håller delvis med med. Det är nämligen inte alltid "det visar sig".
Jag brukar inte säga öppet vad jag tycker till folk. Så länge de inte startar en sådan konversation. Det har dock hänt relativt ofta att sådana diskussioner startats. Bl a av den jag date:ar. Då har jag ofta berättat om mina preferenser. Vilka ofta inte klaffar helt o hållet med beskrivningen av parten jag date:ar. Det har funkat bra varje gång dessutom. Förmodligen får man anta att trots att hon inte uppfyller mina prefenser visuellt så måste hon ha andra egenskaper som är viktigare än dessa. Kan hon inte räkna ut det själv (och går bananas) så är det förmodligen ingen tjej jag hade varit så intresserad av att träffa ändå :P
Men detta är ju förstås exempel på "när det kommer på tal".
Jag skulle inte säga till en smal tjej att jag föredrar tjejer med kurvor och gärna väl tilltagna sådana, om hon själv inte efterfrågat min input. Det lär inte ha varit hennes kropp som gjort henne intressant, alltså är det ämnet inte så intressant att diskutera.

caro
2014-08-12, 18:29
+1
Fast ibland när folk ger sig in i såna här diskussioner får de vara beredda på att deltagarna kan komma att svara ärligt. Startar man en diskussion om vad man tycker är attraktivt och inte tål att höra vissa åsikter då är det den som startade diskussionen som gjorde det i "tid och otid" :P

Haha, ja det är typiskt intressant. Det gäller ju generellt, att man ska tänka igenom om man verkligen vill höra svaret när man ställer en fråga ... Glöms bort lite då och då. :)

dannnee
2014-08-12, 18:34
Om jag ställer min och andra vita heterosexuella mäns livssituation i relation till andra grupper i samhället, vilka som helst, så har vita heterosexuella män absolut inget att klaga på.

Håller inte med, tycker vita män får orättvis kritik i media o samhället idag. Det är "inne" o kasta skit på oss.

Det är ju stort sett bara vita män som gjort världen så den är idag. Alla stora uppfinningar och framsteg. Utan vita män hade vi bott i en bajshydda =D
Får massor av kritik för tex jämnställdhet... men dom glömmer hur jämställdheten ser ut i mellanöstern och afrika m.m.

dannnee
2014-08-12, 18:36
Håller inte med, tycker vita män får orättvis kritik i media o samhället idag. Det är "inne" o kasta skit på oss.

Det är ju stort sett bara vita män som gjort världen så den är idag. Alla stora uppfinningar och framsteg. Utan vita män hade vi bott i en bajshydda =D
Får massor av kritik för tex jämnställdhet... men dom glömmer hur jämställdheten ser ut i mellanöstern och afrika m.m.

Dom som verkligen åker på ett bananskal nu är ju Vita Kvinnor. Dom har gjort samma "dumma" saker som vita män men det glöms bort.

Le Havre
2014-08-12, 19:19
Jag börjar:

* Som vit heterosexuell man som gjort något elakt eller kriminellt, så finns det väldigt sällan förmildrande omständigheter som lyfter bort en del av skulden ifrån dig. Det är oftast inte samhällets fel, ens delvis, det är DITT fel. Skulle din fru manipulera dig till att mörda, bär ändå du den största skulden, inte din fru. Tvärtom mot en kvinnlig mördare som blivit manipulerad. (Ex. barnflickan och Helge Fossmo)

Tror många ser förmildrande omständigheter i vad till exempel Edward Snowden eller grabbarna i The Pirate Bay gjort. För att ta ett annat exempel märkte inte jag att Jackie Arklöv ursäktades mer än Tony Olsson. Finns ju hur många exempel som helst.


* Som vit heterosexuell man är det svårare än för andra att be om hjälp utan att bli dömd hårt i folks ögon för det. Arbetslöshet, psykisk ohälsa, inkompetens, oförmögenhet att kunna ta hand om sig själv/sin familj är enorm tabu. Jag skulle nästan vilja kalla det för vår egen HEDERSKULTUR det där med att vårat anseende ligger i att vi alltid måste vara 110% självständiga och kompetenta.

Kolozzeums medlemmar är överhängande vita heterosexuella män. Ändå svämmar forumet över i olika hjälptrådar. Hur förklarar du det?


* Dubbla könsroller. Som vit heterosexuell man måste du dels vara traditionellt manlig, händig, stark, stabil och utöver det kunna vara känslig, omhändertagande och traditionellt kvinnlig. Kan du bara hantera det första är du en mansgris, kan du bara det andra är du en fjolla.


Alla personer oavsett läggning och hudfärg måste förhålla sig till stereotyper eller fördomar. Till exempel tror säkert många att en tjej som är kortklippt väktare är lesbisk medan en långhårig snubbe inom vården knappast skulle bli kallad för bög.

filmjölk
2014-08-12, 20:07
Om jag ställer min och andra vita heterosexuella mäns livssituation i relation till andra grupper i samhället, vilka som helst, så har vita heterosexuella män absolut inget att klaga på.

Svenska kvinnor har inget att klaga på för att Afghanska kvinnor har det sämre. Cancersjuka har inget att klaga på för de har inte dött än, rullstolsburna har inget att klaga på för totalförlamade har det värre.

Malle1
2014-08-12, 20:22
Om man skriver "jag gillar stora bröst" i en profiltext på en dejtingsite blir den underkänd. Medan kvinnor kan skriva "jag gillar långa bredaxlade män" utan att bli underkända. Om det först är kränkade för en kvinna är det andra kränkande för en man. Man kan inte både ha kakan och äta den....

caro
2014-08-12, 20:33
Om man skriver "jag gillar stora bröst" i en profiltext på en dejtingsite blir den underkänd. Medan kvinnor kan skriva "jag gillar långa bredaxlade män" utan att bli underkända. Om det först är kränkade för en kvinna är det andra kränkande för en man. Man kan inte både ha kakan och äta den....

Kvinnliga bröst och manliga axlar är inte jämförbara fysiska attribut, för de allra flesta, och det är väl vad vi talar om i denna tråd (medel-tyck), så du behöver nog inte känna dig så förfördelad över att inte få ha det kvar. :smash:

Jaeg
2014-08-12, 20:40
Om jag ställer min och andra vita heterosexuella mäns livssituation i relation till andra grupper i samhället, vilka som helst, så har vita heterosexuella män absolut inget att klaga på.

Från klarhet till klarhet. :thumbup:

anvihl
2014-08-12, 20:42
Kvinnliga bröst och manliga axlar är inte jämförbara fysiska attribut, för de allra flesta, och det är väl vad vi talar om i denna tråd (medel-tyck), så du behöver nog inte känna dig så förfördelad över att inte få ha det kvar. :smash:

Vad kan jämställas med kvinnliga bröst då? Män har inte två påsar med fett och lite körtelvävnad synligt någonstans vad jag vet. Breda axlar krävs ju antingen en bra genetik eller väldigt många års träning för att uppnå, alternativt kraftigt överätning. Stora bröst kräver bra genetik, kraftig överätning eller operation att uppnå. Inte så jättestora skillnader alltså.

Le Havre
2014-08-12, 21:00
Vad kan jämställas med kvinnliga bröst då? Män har inte två påsar med fett och lite körtelvävnad synligt någonstans vad jag vet. Breda axlar krävs ju antingen en bra genetik eller väldigt många års träning för att uppnå, alternativt kraftigt överätning. Stora bröst kräver bra genetik, kraftig överätning eller operation att uppnå. Inte så jättestora skillnader alltså.

Så då skulle du inte ha några problem om jag frågade om jag fick ta på din mammas/syrras/flickväns tuttar?

Det är ju bara som en klapp på axeln?

anvihl
2014-08-12, 21:01
Om jag ställer min och andra vita heterosexuella mäns livssituation i relation till andra grupper i samhället, vilka som helst, så har vita heterosexuella män absolut inget att klaga på.

Nej, men är det ett argument för att vita heterosexuell män inte ska få uttrycka ett enda ord av klagan över deras liv? Åker vi alla på en gigantisk räkmacka som är styrd av överbefälhavare mr. white? Då ramlade jag nog av någonstans på vägen. Att säga att vita heterosexuella män inte ska klaga på sin situation stärker bara en extremt mossigt mansbild (som jag inte vill bli påtvingad).

Jag känner då inte att livet är en dans på rosor för att mina vita föräldrar bestämde sig för att ligga utan preventivmedel och att det råkade resultera i en pojke och som dessutom attraheras av flickor.

anvihl
2014-08-12, 21:02
Så då skulle du inte ha några problem om jag frågade om jag fick ta på din mammas/syrras/flickväns tuttar?

Det är ju bara som en klapp på axeln?

Om du frågade och de skulle gå med på de så varför inte? Jag bestämmer inte över deras kroppar. Det är fett för fan, inga könsorgan vi snackar om.

Våga inte komma nära min axel dock ;)

Le Havre
2014-08-12, 21:08
Om du frågade och de skulle gå med på de så varför inte? Jag bestämmer inte över deras kroppar. Det är fett för fan, inga könsorgan vi snackar om.

Våga inte komma nära min axel dock ;)

Ska köra den på jobbet imorrn....Smyga upp bakom städerskan, ta ett rejält grepp om pattarna och viska: det är bara fett för fan.

Loke
2014-08-12, 21:11
Det här med att en riktig man reder sig själv gör ju att det är rätt svårt för män att faktiskt påtala när de blir diskriminerade. Detta gör att man kan analysera den här tråden på en sorts metanivå.

Jag menar, det är ju knappast en konstig sak tråden tar upp. På en del sätt kan det faktiskt vara en nackdel att vara en vit heterosexuell man. Är det någon som på allvar tvivlar på det? Ändå är det många män här som försöker skämta bort det. Något jag tror man gör av ren osäkerhet. Andra, som Allan, kör machogrejen och säger rakt ut att män minsann inte ska klaga.

Självklart ska man inte tolka detta som att jag bryr mig om frågan så mycket dock. Jag är en man och kan naturligtvis hantera eventuellt motstånd i samhället genom att kämpa hårdare. Som riktiga män gör. Allt är ganska lätt för mig på så vis. *rolleyes*

Loke
2014-08-12, 21:13
Så då skulle du inte ha några problem om jag frågade om jag fick ta på din mammas/syrras/flickväns tuttar?

Det är ju bara som en klapp på axeln?

Det där är iofs mest en indikation på hur kvinnokroppar värderas högre än manskroppar. Det är något män ofta får lida för. Till exmepel gör det även att det är mer social accepterat att kvinnliga anställda på ett gym går in på herrarnas omklädningsrum än motsatsen.

Le Havre
2014-08-12, 21:15
Det där är iofs mest en indikation på hur kvinnokroppar värderas högre än manskroppar. Det är något män ofta får lida för. Till exmepel gör det även att det är mer social accepterat att kvinnliga anställda på ett gym går in på herrarnas omklädningsrum än motsatsen.

Skulle städerskan ta mig bakifrån imorrn och klämma på mina bröst och säga det är bara fett så skulle jag:

1. Bli ledsen eftersom jag har mer muskler än fett där.
2. Anmäla galningen för sexuella trakasserier.

Loke
2014-08-12, 21:17
Skulle städerskan ta mig bakifrån imorrn och klämma på mina bröst och säga det är bara är fett så skulle jag:

1. Bli ledsen eftersom jag har mer muskler än fett där.
2. Anmäla galningen för sexuella trakasserier.

Ingen kvinnokropp är mer värd än min egna.

Bra! Tror dock få män skulle göra det. Ärligt talat tror jag inte jag skulle det.

Sniggel
2014-08-12, 21:19
Ska köra den på jobbet imorrn....Smyga upp bakom städerskan, ta ett rejält grepp om pattarna och viska: det är bara fett för fan.

Bröst har mer än en funktion. Den primära borde nog anses att nära avkomman. Att de även fångar annat intresse från män är en annan funktion.
Men det är inte ofta man tycker män verkar bete sig som barn ifall de vill utföra vissa aktiveter med kroppsdelarna ifråga. Aktiviteten jag tänker på brukar vara fullt accepterad i många par som en sexuell akt snarare än ett sätt att återuppleva barndomen.

På samma sätt kan breda axlar ha flera funktioner, varav en kan vara av sexuell betydelse. Precis som brösten.

Alltså:
Barn som suger tutte = inte sexuellt
Vuxen karl som attraheras och vill delta i aktiveter där tutte (av viss storlek) ingår = sannolikt av sexuell natur

Vänskaplig klapp på axel = inte sexuellt
Vuxen kvinna som föredrar bredaxlade män och vill delta i aktiviteter där mannen i fråga är bredaxlad = sannolikt av sexuell natur

Malle1
2014-08-12, 21:21
Män tänder på kurvor och kvinnor tänder på längd och breda axlar. Vad är skillnaden Caro?

Le Havre
2014-08-12, 21:30
Bröst har mer än en funktion. Den primära borde nog anses att nära avkomman. Att de även fångar annat intresse från män är en annan funktion.
Men det är inte ofta man tycker män verkar bete sig som barn ifall de vill utföra vissa aktiveter med kroppsdelarna ifråga. Aktiviteten jag tänker på brukar vara fullt accepterad i många par som en sexuell akt snarare än ett sätt att återuppleva barndomen.

På samma sätt kan breda axlar ha flera funktioner, varav en kan vara av sexuell betydelse. Precis som brösten.

Alltså:
Barn som suger tutte = inte sexuellt
Vuxen karl som attraheras och vill delta i aktiveter där tutte (av viss storlek) ingår = sannolikt av sexuell natur

Vänskaplig klapp på axel = inte sexuellt
Vuxen kvinna som föredrar bredaxlade män och vill delta i aktiviteter där mannen i fråga är bredaxlad = sannolikt av sexuell natur

Det är sant men kvinnobrösten är ju hypersexualiserade jämfört med ett par breda axlar.

Typ:

"Byt kanal Lisa! Du är inte mogen för att se så breda axlar!"

"Åh Carina, va trött jag blir på att du alltid ska kolla på andra mäns axlar när vi är på stan."

Det finns ingen Broad shoulders-kategori på redtube med det finns big tits, small tits, saggy tits osv...

Malle1
2014-08-12, 21:37
Mäns och kvinnors sexualitet tar sig olika uttryck. Bara för du inte kan identifiera dem innebär inte det att de inte finns där. Dessutom glömmer du att kvinnor genom inte historien inte fått uttrycka sin sexualitet på samma sätt som män och är därför inte allmänt vedertagen.

WHITEFOLKS
2014-08-12, 21:45
Från klarhet till klarhet. :thumbup:

Visst är han duktig som normativt leder i spåren av hälsoproblem genom att säga att män inte har problem.

hnric
2014-08-13, 10:32
...

* Som vit heterosexuell man som gjort något elakt eller kriminellt, så finns det väldigt sällan förmildrande omständigheter som lyfter bort en del av skulden ifrån dig. Det är oftast inte samhällets fel, ens delvis, det är DITT fel. Skulle din fru manipulera dig till att mörda, bär ändå du den största skulden, inte din fru. Tvärtom mot en kvinnlig mördare som blivit manipulerad. (Ex. barnflickan och Helge Fossmo)

...



Så länge det inte gäller något tillräckligt avskyvärt brott tycker jag snarare att det är tvärtom.

- "Men grabbarna var ju mest uttråkade. Kommer från bra familj med goda förutsättningar, att döma dom till fängelse skulle snarare stjälpa mer än hjälpa. Snarare pojkstreck än stöld ..."

Förortsungar hade fått fängelse direkt.

WHITEFOLKS
2014-08-13, 11:14
Så länge det inte gäller något tillräckligt avskyvärt brott tycker jag snarare att det är tvärtom.

- "Men grabbarna var ju mest uttråkade. Kommer från bra familj med goda förutsättningar, att döma dom till fängelse skulle snarare stjälpa mer än hjälpa. Snarare pojkstreck än stöld ..."

Förortsungar hade fått fängelse direkt.

Ingen unge får fängelse direekt i sverige oavsett klass eller brott.

caro
2014-08-13, 11:54
Män tänder på kurvor och kvinnor tänder på längd och breda axlar. Vad är skillnaden Caro?

Om det nu är så svårt att se den principiella skillnaden i kvinnobröst och mansaxlar, när det gäller deras sexuella uttryck, kan vi ju ta ett par pedagogiska exempel:

Badkläder.
Vilka män bär axelskydd som komplement till sina speedos?

Beror bikiniöverdelen, baddräkten, eller linnet (kvinnor går inte i bara kjol/skjorts) på förfrysningsrisk, eller vad beror det på?

Sex.
Jag är ganska säker på att de flesta kvinnor inte ägnar samma omsorg och uppmärksamhet till mannens axlar, under sex, som de flesta män ägnar kvinnans bröst.

Så jag fortsätter hävda, med tanke på det allmänna manliga intresset för de stora brösten, att det är löjligt att hävda att det är ett "neutralt" attraktionsattribut. Sen att man fortfarande, som man (eller kvinna föralldel om man är lagd åt det hållet), får tycka att stora bröst är en trevlig egenskap, det är en annan sak, och naturligtvis helt ok.

Jag vill hävda att smal midja/långa ben isåfall är mer jämnbördiga med breda axlar.

Jag avser inte driva diskussionen in absurdum, det är liksom ingen viktig grej, men om nu heterosexuella vita män blir upprörda över upprördhet när de uttrycker sig så och inte kan begripa varför, så tycker jag det finns en poäng i att öka förståelsen, för deras skull, i denna fråga.

:smash:

Macroman
2014-08-13, 12:05
Och vad har vita heterosexuella kvinnor att klaga på,i relation till andra grupper? Massor tydligen.

Inte mkt i Sverige iaf. Det är den grupp som är solklar tvåa gällande att vara priviligierad.

WHITEFOLKS
2014-08-13, 12:12
Inte mkt i Sverige iaf. Det är den grupp som är solklar tvåa gällande att vara priviligierad.

Man kan ju diskutera om de ens är tvåa då de har mkt passiv och indirekt makt som männen inte har. Oavsett vilket så går rätten att klaga upp med ett par miljon procent iaf.

caro
2014-08-13, 12:20
Och vad har vita heterosexuella kvinnor att klaga på,i relation till andra grupper? Massor tydligen.

Jag kan bara tänka mig en sak som man som vit heterosexuell kvinna kan klaga på. Och det är lågbegåvade män som får för sig att de är överlägsna på något konstigt automatiskt sätt pga sitt kön. Att de i egenskap av att vara man ska gå först i allt, lyssnas på etc. Jävligt jobbigt när man måste banka till så'na. Lyckligtvis befinner jag mig nästan aldrig i omgivningar där sådana finns.

Tja, det är kanske ett systemfel iofs om de nu uppfostrats att tro att de är överlägsna på något sätt.

Aristokrat
2014-08-13, 12:21
Varför söker vita heterosexuella män bekräftelse från feminister? Hylla att ni (tydligen) är bättre istället för att vilja vara underlägsna.

Macroman
2014-08-13, 12:23
Man kan ju diskutera om de ens är tvåa då de har mkt passiv och indirekt makt som männen inte har. Oavsett vilket så går rätten att klaga upp med ett par miljon procent iaf.

De har ju klart bättre pr- o marknadsföringsorganisation iaf men monetärt släpar de efter en del.

Vi gråter hela vägen till banken.

Malle1
2014-08-13, 14:20
Inte bara monetärt uppenbarligen....