handdator

Visa fullständig version : stoppad kosttillverkare


R Scarpa27
2014-08-11, 20:05
saxad inf.

Miljönämnden i Helsingborg förbjuder ett företag i kommunen att tillverka livsmedel. Företaget, som producerar kosttillskott, har vid återkommande kontroller visat på omfattande brister i lokalen och avsaknad av egen kontroll i tillverkningen.

Efter ett anonymt klagomål fick miljönämnden kännedom om företaget och dess verksamhet. Vid en första kontroll konstaterades flera omfattande brister: lokalen var i dåligt skick, en ombyggnation pågick samtidigt som man producerade livsmedel och det fanns ingen ventilation installerad. Dessutom var rengöringen kraftigt eftersatt och man förvarade bland annat cementblandare och gräsklippare på livsmedelslagret. Företaget beordrades att rätta till bristerna, men det hade de inte gjort vid nästa kontroll. Vid detta andra kontrolltillfälle upptäckte man också att det helt saknades aktuell dokumentation för den egna kontrollen av produktionen utifrån de så kallade HACCP-principerna – något som är en förutsättning för att ta fram säkra livsmedel.

Med anledning av detta har miljönämnden nu beslutat att stänga verksamheten med omedelbar verkan, med bedömningen att företaget saknar förutsättningar för att producera säkra och redliga livsmedel.

Miljönämnden har även omhändertagit samtliga produkter som tillverkats i anläggningen

det här kan ju vara vad som, kosttillskott kan ju vara massvis av olika produkter..

någon som har koll? =)

Kvicksilver
2014-08-11, 20:58
Googlade lite och gissar på MiViLab.

Degpekka
2014-08-12, 22:39
Vad grundar du det på Kvicksilver? Vad har vi mer för kosttillskottsföretag i stan? Nordic Nutrition?

Sparven från Minsk
2014-08-13, 21:35
Vad grundar du det på Kvicksilver? Vad har vi mer för kosttillskottsföretag i stan? Nordic Nutrition?

K.O store?

Sparven från Minsk
2014-08-14, 07:15
Det var Mivilab. Jag mailade miljönämden och frågade ;)

watertouch
2014-08-14, 09:29
Det var Mivilab. Jag mailade miljönämden och frågade ;)

Coolt!, nu har jag aldrig hört talas om dem men aa lär ju inte köpa nått från dem i framtiden!:thumbup: