handdator

Visa fullständig version : Nykomling


Snipo
2014-08-11, 18:31
Tja!

Är ganska ny inom kost&träning och har hängt med polare ner till gymmet och kört det dom kör men på senare tid så har motivationen vart väldigt låg och det känns som att jag fuskar igenom varje gympass för att jag är absolut värdelös på teknik och jag vet heller inte vilka övningar som ger bäst resultat.

Så istället som dom första passen kändes som (lycklig och full med energi) så har det blivit mer ett race att bli klar och känner sig inte alls nöjd när man klampar ut genom dörren..

Det jag har kör ser ut ungefär såhär

Mån
Bröst+Triceps
Tis
Axlar+biceps
Ons
Rygg+mage
Tors
Ben+vader

I varje pass tränas tex: bröst 3 övningar och 3 set i varje med 6-8 reps.

Och kosten har vart det jag velat, pizza 1-2 gr i veckan kanske sen ganska bra kost allt från kyckling och ris till matiga sallader vilket jag älskar!

Sen som mål va ifrån börjat att jag hade 8-10 kg på kroppen som skulle bort och istället för att banta med cardio försöka få in lite styrka och utseende på kroppen.

Jag fick resultat men är mer intresserad av teknik träning och vill sluta fuska mig till mina 4 pass i veckan. Så till mina frågor då, hur får man bra teknik i alla grundövningar? Hur drar man upp motivationen ur det mörka hålet?

Mvh amatören snippovich. *flex*

Kingholm
2014-08-13, 14:04
Kolla youtubeklipp och öva öva öva för god teknik. Fråga gärna någon lite mer erfaren på ditt gym också om dom kan kolla när du kör och kanske ge lite tips.

Motivationsdelen kan du bara stå för själv, vill du utvecklas eller inte, inte svårare än så. Efter ett tag borde du börja se skillnad på din kropp och det räckte för att min motivation skulle gå i taket. Sen är det bara att köra på, och tänk på att det tar tid.

Tips: Kör på ett beprövat träningsprogram som SS eller SL där du kan räkna progression, att bli starkare är ofta en bra motivationsfaktor! *flex*

NickeSthlm
2014-08-13, 14:25
Som Kingholm skrev: kolla Youtube, en riktigt bra källa.

Gällande tekniken så gör de flesta man ser på gymmet samma fel: de har för hög vikt, troligtvis för att de tycker att det är pinsamt att köra för låga vikter och oroar sig för vad andra tycker.

Gör det till ditt eget race. Skit i omgivningen och se till att köra på en vikt där du kan använda bra teknik, ökningarna kommer komma ändå :)

retnuhwej
2014-08-13, 15:18
Tycker du borde försöka köra igenom hela kroppen 2 gånger i veckan istället för 1. Rekommenderar att du tar en titt på halv- och helkroppspass :)

Beemel
2014-08-13, 17:20
Som Kingholm skrev: kolla Youtube, en riktigt bra källa.


Håller med om att YT kan vara en bra källa, men man måste vara satans så källkritisk, för varje bra instruktion finns det 10+ dåliga.