handdator

Visa fullständig version : Rikard Janssons bänkschema


Rikard Jansson
2014-08-11, 14:12
Hej. Ända sen jag börjat träna har jag varit intresserad av att bli stark i bänk. Först för att jag trodde det var bra för att ge folk på käften (hah!), sen för att jag tävlade och nu på senare tiden för att det är kul enbart.

Som många andra har jag haft svårt för att hålla mig till ett schema, tror det längsta jag klarat är 8 veckor inför RM 2010(?) som jag vann. Dessutom har jag aldrig någonsin klarat köra exakt så som någon annan förespråkat och aldrig haft tanke på att köra ett färdiggjort schema.

Det här har väl gjort att jag kanske ökat lite sämre över tid än vad jag skulle kunnat (de senaste 4 åren har jag ökat 10 kg om året ungefär), men samtidigt har jag lärt mig väldigt väl om vad som funkar och vad som inte gör det, för mig iallafall.

En sak jag lärt mig är att det är stor skillnad på att träna inför en tävling jämfört med hur man tränar som vanlig motionerande. Ytterligare en anledning till att man tar lite mindre på tävling (förutom startsignal, att man inte är på sitt eget gym, inte får lyfta precis när man själv vill, inte får ha musik under själva lyftet etc etc) är att man måste pricka formen just inför den dagen. När man inte ska tävla kan man ju maxa precis vilken dag det än känns bra och paff så har man ett nytt 1rm PB.

Därför ska jag dela upp programmen jag kört i olika sektioner. En för tävlande inför tävling, en för folk som tränar med stopp men inte tävlar, samt en för folk som tränar utan stopp (och inte tävlar, för du borde träna med stopp om du vill tävla). I vissa av programmen kan det vara bänk med stopp fast de är listade under scheman där man tränar utan stopp. Det är för att jag rekommenderar att man kör med stopp då ändå p.g.a. skaderisk eller nervuppvärmning eller liknande. Om du är ovan vid stoppträning så ha då i åtanke att man blir några kg svagare med stopp, justera därefter.

Vi börjar med det tidigaste schemat jag kommer ihåg att jag körde som jag råkar köra just nu då det schemat inspirerade mig till att skriva tråden då jag fått väldigt bra ökningar på sistone när jag trodde att det bara var ett nybörjarprogram och att jag ökade fort i början för att det var gratis kilogram. Icke.

Schema 1:
För folk som tränar utan stopp
Dag 1: Bänk upp till en tung etta med stopp. @9 om man är i kass form, @10 om man känner sig stark.*
Maxrep i bänk utan stopp på en vikt du klarat 8 men inte 10 reps på. Sikta på 10 reps.
3-4 set tung militärpress
Flyes om du är bottensvag, annars triceps därefter. Inte alltför mycket utan några få kvalité-set. Stretcha med pullovers och annat.

Dag 2: Övriga kroppen

Dag 3: Om du har bra återhämtning, börja om på dag 1, annars kör du vila och då blir det dag 1 bänk, dag 2 övriga kroppen, dag 3 vila, etc.

Fördelar:
Fungerar förvånansvärt bra, speciellt för nybörjare som i regel slår pers varenda pass
Tar kort tid på bänkpassen
Är kul och ojobbigt
Direkt feedback på styrkan

Nackdelar
Finns en risk att det inte fungerar alls och att du går back om du har svårt att öka (har dock inte sett det här för någon och jag kunde ju öka med det så)
Kasst för tävling om du inte ökar väldigt mycket
Övriga kroppen-passen blir jobbiga

* t.ex. om ditt max är 100 och du ska maxreppa på 75, känns det kasst den dagen så kör upp till en etta på 85 bara och maxreppa sen. Känns det bra så gå högre, känns det väldigt bra så gå för pers.

Härnäst kommer schemat (eller väldigt likt) jag körde inför RM 2010.

Schema 2:
För folk som tävlar
Måndag
Bänk 7x7 75% av max med stopp*
Bänkvariant för bottenstyrka 5x5@9
Militärpress
Axlar + bröst

Tisdag
Tung rodd
Marklyft
Facepulls
Tung stångcurl

Onsdag
Explosiv stoppbänk 50x5x5
Ben

Torsdag
Via

Fredag
Bänk 5x5 @ 82.5%
Pushpress
Tunga tricepsövningar

Lördag
Samma som tisdag

*Vecka 1&2. Vecka 3&4 6x6 på 80%. Vecka 5&6 5x5 på 85%. Vecka 7 4x4 på 87.5%, vecka 8 4x4 på 70%, samt skippa fredagen då det är tävling på fredag eller lördag.

Fördelar:
Bra för tävling.

Nackdelar:
Det kan vara svårt att hålla sig till planen när man känner att styrkan kommer i slutet av schemat.
Det är ett tradigt schema om man inte ska tävla på slutet av det.
Man kan få mixtra med procentsatserna för att få det att passa en själv, och det bör man ju då kanske göra någon annan gång än före en viktig tävling.



Laddar upp fler vid intresse :)

Ölkorv
2014-08-11, 15:35
Säkert en dum fråga men vad betyder @9 osv?

Rikard Jansson
2014-08-11, 17:42
Säkert en dum fråga men vad betyder @9 osv?

Det är RPE-skalan (rated percieved effort), alltså hur tungt det är.
@6: som tom stång
@7: maximal fart vid kraftpåslag
@8: 2-4 reps kvar i tanken
@9: 1-2 reps kvar i tanken
@10: max
@11: fail

Ölkorv
2014-08-11, 17:52
Det är RPE-skalan (rated percieved effort), alltså hur tungt det är.
@6: som tom stång
@7: maximal fart vid kraftpåslag
@8: 2-4 reps kvar i tanken
@9: 1-2 reps kvar i tanken
@10: max
@11: fail


Jaha. Det förklarar en hel del jag läst det senaste. Tack!

Babyface
2014-08-11, 18:01
Dåligt med respons?

Damien Thorne
2014-08-11, 19:54
Vad tar du i bänk nu? kv?

Rikard Jansson
2014-08-11, 20:33
Vad tar du i bänk nu? kv?

Gjorde 140x9 i förrgår, 145x7 idag, ska snart prova nytt 1rm (162.5 sist jag provade) kv 70-71 :)

frogmachine
2014-08-11, 20:42
Gjorde 140x9 i förrgår, 145x7 idag, ska snart prova nytt 1rm (162.5 sist jag provade) kv 70-71 :)

öööööööööööööööö

Babyface
2014-08-11, 21:02
Det är sjukt!

bertbert
2014-08-11, 21:14
Mycket bra resultat, svenskt rekord ligger runt 173-175 i -74. Program 2 ser intressant ut.

Edit: Fråga kolon: vad tycker du är bra varianter för bottenstyrka?

Anders The Peak
2014-08-11, 21:40
Bra att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskap (Y:hbang:)

filmjölk
2014-08-11, 21:41
Ts borde gå upp några kg, till 74-75 och äga alla som stressbantat och svettat sig ner till 82,9. Det hade vart episkt.

Magnus Larsson
2014-08-11, 21:50
Bra schema Rikard, riktigt bra

Edit: 5x5 för bottenstyrka, kan du utveckla?

Damien Thorne
2014-08-11, 22:15
Gjorde 140x9 i förrgår, 145x7 idag, ska snart prova nytt 1rm (162.5 sist jag provade) kv 70-71 :)

Mycket starkt :hbang:

bighulken
2014-08-11, 22:19
bra bänk på den kroppsvikten.......;-)

Damien Thorne
2014-08-11, 22:30
Laddar upp fler vid intresse :)

Jag är alltid intresserad av bänkprogram som fungerat bra för dom som är starka i förhållande till kroppsvikten (mer än dubbla kv) :thumbup:

filmjölk
2014-08-11, 22:46
bra bänk på den kroppsvikten.......;-)

Det är bra bänkat även om Rikard hade vägt 90-100kg istället för 70 imo.

dluddeckens
2014-08-11, 22:52
Det är bra bänkat även om Rikard hade vägt 90-100kg istället för 70 imo.

ok.

Bandid0
2014-08-12, 08:52
text

Vad är din senast godkända vikt på tävling? Vet att jag sett ditt namn i resultatlistor.

bustz0rz
2014-08-12, 11:12
Jag är nyfiken på hur schemat "för folk som tränar med stopp men inte tävlar" ser ut? Det är förresten skönt att se att man kan bli riktigt stark trots att man är en sån som har stora problem att hålla sig till ett schema/upplägg i mer än någon vecka.

Wormzie
2014-08-12, 17:20
tack rikard!

Rikard Jansson
2014-08-12, 18:01
Mycket bra resultat, svenskt rekord ligger runt 173-175 i -74. Program 2 ser intressant ut.

Edit: Fråga kolon: vad tycker du är bra varianter för bottenstyrka?

Bra schema Rikard, riktigt bra

Edit: 5x5 för bottenstyrka, kan du utveckla?

Vad är din senast godkända vikt på tävling? Vet att jag sett ditt namn i resultatlistor.

Jag är nyfiken på hur schemat "för folk som tränar med stopp men inte tävlar" ser ut? Det är förresten skönt att se att man kan bli riktigt stark trots att man är en sån som har stora problem att hålla sig till ett schema/upplägg i mer än någon vecka.

Bra varianter för bottenstyrka tycker jag är t.ex. fötterna uppe no touch-bänk (man stannar 1 cm ovanför bröstet, ej mot handduk eller liknande), pinbänk där man släpper stången varje rep, samt såklart countbänk som med fördel kan kombineras med FUNT-bänken. (fötterna uppe no touch)

Senaste godkända resultat är för 4 år sen då jag bänkade 132.5 vägandes 65.8 tror jag.

Ska lägga upp fler scheman bl.a. för folk som tränar med stopp men inte tävlar :)

Rikard Jansson
2014-08-12, 18:02
Tack för uppskattande respons!

Damien Thorne
2014-08-12, 22:05
Ska lägga upp fler scheman bl.a. för folk som tränar med stopp men inte tävlar :)

Det ser jag fram emot :d

exevision
2017-06-04, 19:50
Schema 1:
För folk som tränar utan stopp
Dag 1: Bänk upp till en tung etta med stopp. @9 om man är i kass form, @10 om man känner sig stark.*
Maxrep i bänk utan stopp på en vikt du klarat 8 men inte 10 reps på. Sikta på 10 reps.
3-4 set tung militärpress
Flyes om du är bottensvag, annars triceps därefter. Inte alltför mycket utan några få kvalité-set. Stretcha med pullovers och annat.

Dag 2: Övriga kroppen

Dag 3: Om du har bra återhämtning, börja om på dag 1, annars kör du vila och då blir det dag 1 bänk, dag 2 övriga kroppen, dag 3 vila, etc.

Fördelar:
Fungerar förvånansvärt bra, speciellt för nybörjare som i regel slår pers varenda pass
Tar kort tid på bänkpassen
Är kul och ojobbigt
Direkt feedback på styrkan

Nackdelar
Finns en risk att det inte fungerar alls och att du går back om du har svårt att öka (har dock inte sett det här för någon och jag kunde ju öka med det så)
Kasst för tävling om du inte ökar väldigt mycket
Övriga kroppen-passen blir jobbiga

* t.ex. om ditt max är 100 och du ska maxreppa på 75, känns det kasst den dagen så kör upp till en etta på 85 bara och maxreppa sen. Känns det bra så gå högre, känns det väldigt bra så gå för pers.


Är det där en variant du fortfarande förespråkar?
Går det inte att lägga in rodd på "bänkdagen" och på så sätt köra under/överkropp?

Rikard Jansson
2017-06-04, 20:03
Är det där en variant du fortfarande förespråkar?
Går det inte att lägga in rodd på "bänkdagen" och på så sätt köra under/överkropp?

Nuförtiden gillar jag mer volym i bänken, mindre volym i militärpress/triceps/flyes osv. Har som egen riktlinje att minst 50% av all träning för bänkmuskulaturen ska vara helt vanlig stoppbänk, och 25% av resterande ska vara någon fördelaktig variant. Har också börjat ogilla maxreppare. Jag kör nu istället t.ex. att jag ska öka från 2 tior till 4 tior, så kanske blir 135x10,10,10,8, visst kan man ju säga att sista settet är en maxreppare men blir inte samma sak. På det här sättet får man in mycket mer kvalitativa lyft, istället för om man bränner av en maxreppare på första settet och därmed bränner ut sig.

Däremot, för att bara egentligen ha 2 arbetsset, en tung etta och en maxreppare, så funkade det schemat otroligt bra, så om man har tidsbrist eller inte vill träna en massa bänk är det nog optimalt.

Resten är dock ungefär likadant: ett pass bänk, ett pass övriga kroppen, sen en eller två dagars vila.

Jo, det kan man!

Beefcake1993
2017-06-04, 20:44
"Schema 1" är hyffsat likt sättet jag tränar på och kan styrka att det funkar bra. ^^

Tree Fiddy
2017-06-04, 20:53
Är "schema 1" endast 2 set bänk? Alltså: 1 tung 1a, 1 set på 8-10 reps sen militärpress?

Tristan1
2017-06-04, 21:39
Har du gjort några mer program nu?

Diomedea exulans
2017-06-04, 22:25
Du skriver väldigt bra och pedagogiskt. :)