handdator

Visa fullständig version : Light Glass


Byggare Sultan
2014-08-11, 12:37
Är det bara jag som har svårt att hitta detta i glassdisken, eller finns det inga? Tidigare fanns det byttor med vaniljsmak men dessa har tagits ur produktion om jag ej är felinformerad.

* Har du tips på någon glass deluxe light så släng upp i tråden.
* Saknar du också lightprodukter inom denna delen av kostcirkeln så spekulera i konspirationen från glassproducenternas sida att inte ha några light-alternativ.

/Sultanen

Peter Hansen
2014-08-11, 12:58
vaddå? Finns inte denna mer? Jag tror jag ätit 500st i mitt liv..

http://gb.se/produkter/gb-lattglass-vanilj/

Peter Hansen
2014-08-11, 12:59
Kör en glassmaskin och mixa

500g kvarg 0,1%
1,5dl vassle valfri smak
1 dl sötströ
1,5dl lättmjölk

Bodybuilding approved

anvihl
2014-08-11, 13:16
Bodybuilding approved

Dvs det smakar äckligt och ger i längden ortorexi?

TS: Gb lättglass finns i 500ml förpackningar. Big pack light har tagits bort tror jag. Det var dock inte samma sorts glass. GB Light big pack var bara med mindre socker och fett medans lättglassen är helt annat.

vicarious
2014-08-11, 14:36
Använd sökfunktionen http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214062

GB har tagit bort sin Big Pack lightglass ur sortimentet.

Alltidxx
2014-08-11, 16:06
Coop (som är bäst) verkar ha slutat med BigPack light vanlij. De har i alla fall halvliterspaketen fortfarande. Alla andra verkar ha lagt ner för länge sen. Hemköp går i spetsen av att vara sämst. Ingen fun light apelsin, ingen lättglass, ingen minimjölk e t c.

För ni har väl hört att det är ok med mycket fett? Det är ju KOLHYDRATERNA som är boven.

Xead
2014-08-11, 16:16
Coop (som är bäst) verkar ha slutat med BigPack light vanlij. De har i alla fall halvliterspaketen fortfarande. Alla andra verkar ha lagt ner för länge sen. Hemköp går i spetsen av att vara sämst. Ingen fun light apelsin, ingen lättglass, ingen minimjölk e t c.

För ni har väl hört att det är ok med mycket fett? Det är ju KOLHYDRATERNA som är boven.

Så många följer väl inte LCHF så att det ska behöva påverka hela livsmedelssortimentet!? *grr*

J.V
2014-08-11, 17:48
GB's lättglass som tidigare nämnts är väl den som finns, annars är det dåligt. Bara LCHF-alternativ.

Har du testat någon frozen yoghurt? Börjar finnas rätt många alternativ, vissa smakar faktiskt riktigt bra.

Ajemän
2014-08-11, 17:58
Jag är kär i gb light, men finns det någon godare eller större paket?

Magnus N
2014-08-11, 17:59
Jag är kär i gb light, men finns det någon godare eller större paket?

Fanns 2L gb light innan men togs bort. Ifall någon annan producent har större och god vet jag ej

R Scarpa27
2014-08-11, 20:11
alvesta marängswiss lätt en av de godaste lätta alternativen!...

bild @ arogen :D

http://arogen.shapemeup.se/files/2014/04/mar%C3%A4ng1.jpg

Fredriiik
2014-08-11, 20:15
alvesta marängswiss lätt en av de godaste lätta alternativen!...

bild @ arogen :D

http://arogen.shapemeup.se/files/2014/04/mar%C3%A4ng1.jpg

Efter mitt tips? ;) Det som är ett problem är att deras innehållsförteckning inte riktigt stämmer verkar det som. De har inte svarat på mitt mail angående detta så de får skylla sig själva att det kommer ut.

Kolla på baksidan av den och räkna ut kcal enligt:
protein 4kcal/gram
Kolisar 4kcal/gram
fett 9kcal/gram
så får du ett annat värde än 156 tyvärr. De kanske har något annat sätt att räkna på och det skulle jag gärna ta del av men de har inte svarat tyvärr.

MuskelMasen
2014-08-11, 20:16
alvesta marängswiss lätt en av de godaste lätta alternativen!...



bild @ arogen :D



http://arogen.shapemeup.se/files/2014/04/mar%C3%A4ng1.jpg


Alvestas chokladbomb är också fin! 108579

Maya0112
2014-08-11, 20:18
Ingen lightglass men carte dor har ju faktiskt rätt så kalorosnåla glassar! Oftast 100kcal/100 ml så blir ju endast 1000 kcal för en stor bytta. Kalorisnålare, billigare och mer volym än ex b&j. Deras daim och speciellt oreoglassen är riktigt goda.

vicarious
2014-08-11, 20:28
Ingen lightglass men carte dor har ju faktiskt rätt så kalorosnåla glassar! Oftast 100kcal/100 ml så blir ju endast 1000 kcal för en stor bytta. Kalorisnålare, billigare och mer volym än ex b&j. Deras daim och speciellt oreoglassen är riktigt goda.

Daimen eller Oreon ligger runt 230-250kcal per 100g så jag ser inte hur det är kalorisnålare än B&J? De ligger runt samma siffror. Inte kalorisnålt överhuvudtaget för att vara glass.

R Scarpa27
2014-08-11, 20:29
en sak fattar jag inte varför typ hägen dasz light glassar icke existerar i sverige :D

men vafan de skadar ju inte med vanlig glass, men light glassen behövs ibland, så man kan käka dubbla portioner :) eller äta mer av annat :D

och allt beror ju på vad man jämför med =)

Maya0112
2014-08-11, 20:32
Daimen eller Oreon ligger runt 230-250kcal per 100g så jag ser inte hur det är kalorisnålare än B&J? De ligger runt samma siffror. Inte kalorisnålt överhuvudtaget för att vara glass.

Syftade mer på volymen. Är mycket luft i glassen så blir ju mer volym än en bytta b&j. Luftig glass brukar inte vara någon hit men tycker dessa är goda.

Mada92
2014-08-11, 22:11
Tänkte på det här häromdan när jag stod på willys.. rätt segt att bara ha ett val, Gb Lättglass eller inte.. :(

RassK
2014-08-11, 22:19
Carte D'or Chokladglass 500ml/220g. Optiglass med drygt 400kcal/burk och nästan bara kolhydrat/protein. Tyvärr är den svårt att få tag i nuförtiden :(

400
2014-08-11, 23:09
Alvestas chokladbomb är också fin! 108579
Chokladbomben är dööögod *drool**drool*

Alltidxx
2014-08-12, 11:22
Så många följer väl inte LCHF så att det ska behöva påverka hela livsmedelssortimentet!? *grr*

Nej, men det skapades en våg av påverkan när samma sak upprepades tillräckligt många gånger så att den stora massan började tänka "har ni inte hört att lite fett inte är farligt så vi kan lika gärna köpa vanlig glass" och så dök försäljningen på light och då togs produkten bort. Snipp, snapp, snut, så var sagan slut.


Prolog: Och trenden av att den stora massan blev fetare fortsatte. Det enda som hade förändrats var att de som brydde sig om kost utan att vara fanatiska eller hjärntvättade fick färre alternativ.

Peter Hansen
2014-08-12, 11:39
Dvs det smakar äckligt och ger i längden ortorexi

eeeeh?

Alltidxx
2014-09-09, 14:56
Coop bigpack light vanilj för 10kr styck förra veckan! Så jag köpte tre paket :D

Men det känns som slutsträckan av en utförsäljning :(
Jag kan tänka mig dialogen mellan Coop (C) och glassförsäljaren (G)

G: Ska ni har mer light-glass eller? Vi tänkte nämligen lägga ner light för det säljer ju inte. Vi tänkte ge oss på extra fet glass utan kohydrater istället. Jättegott säger våran LCHF panel.
C: Ja varför inte, vi har faktiskt en rätt skum kroppsbyggaraktig snubbe som brukar riva i frysdisken. Han köper mycket light när han är här. Om det är pga klent förstånd eller för att han faktiskt gillar den mer läskande smaken som light har jämfört med svensson-glass vet vi inte.
G: Ok vi skickar ut resterna av vårat mob-förråd lightglass till era skumma kunder att okritiskt köpa upp. Den innehåller ju trots allt viss del dödlig aspartam. But hey, YOLO!

ChB
2015-01-17, 14:07
Ursäkta för BUMP, men hellre det än att skapa en ny tråd.

Hur kommer det sig att det, trots allt, är 60 kcal á 100ml i lightglassen? Det är ju trots allt bara 40 kcal bättre per 100 ml. Går inte att jämföra med lightläsken, t.ex.

Sverker
2015-01-17, 14:09
Du får kalorier från protein, fett och fruktsocker som behövs för att ge volym åt glassen.

uf_74
2015-01-17, 16:31
är ett bra alternativ till lightglass. Ca 130 kcal/100g. (frozen yoghurt) Finns i ett gäng olika smaker. Inte en massa tillsatser och skit. Lite dyr bara annars perfekt!
http://www.yollibox.com

Sverker
2015-01-17, 17:41
Du har med tillsatsämnen:
Yolliboxar har vi valt att använda två KRAV-godkända naturliga tillsatser: xantangummi och pektin. .

R Scarpa27
2015-01-17, 20:41
glassväg är ju att lura ögat med stor volym (men liten vikt) om man nu är ute efter att äta stor volym till små kalorier. som popcorn principen.

dock vet man ju att lättprodukter inte mättar lika mkt medans fullfeta produkter gör att man kan nöja sig fortare :) fast tror endå lättprodukter i detta avseendet är stor hjälp om man gillar stora portioner :)
kika över lidls sorbetglass, som faktist är helt okey, till små kalorier om man vill äta större mängder.

Grotesk
2015-01-18, 12:31
Yollibox sägs väl smaka pecka om man verkligen vill äta glass?

GB Lättglass är ju dessutom 120kcal per 100g.

uf_74
2015-01-18, 12:41
Yollibox sägs väl smaka pecka om man verkligen vill äta glass?

GB Lättglass är ju dessutom 120kcal per 100g.

Tycker Yollibox creamy vanilla är riktigt fin men smaken är väl som baken.. ;-)

R Scarpa27
2015-01-18, 20:33
om man ska gå på yollibox osv så väljer jag hellre lohilo proteinglass.
dock är inga av dessa prisvärda ö.h egentligen sett till smaken som är ganska kass jämfört mot riktig glass.

men vill man ha säkert kort till bra pris är nog faktist gb:s bäst...
vi har väldigt dåligt utbud light glass i sverige atm.. tror dock de kommer växa.

MuskelMasen
2015-01-18, 21:16
vi har väldigt dåligt utbud light glass i sverige atm.. tror dock de kommer växa.


True, hoppas på det!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2015-01-18, 21:19
Tror inte jag. Folk vill ha så mycket fett som möjligt. Light säljer inte längre.

anvihl
2015-01-18, 21:21
Tror inte jag. Folk vill ha så mycket fett som möjligt. Light säljer inte längre.

Precis, jag tror att det är mer troligt att utbudet av sockerfri glass blir större. Det verkar folk vara livrädda för.

R Scarpa27
2015-01-18, 21:24
Tror inte jag. Folk vill ha så mycket fett som möjligt. Light säljer inte längre.

just den trenden jag tror kommer vända i många söt / snackssaker.
har tom börjat se på jobbet att light produkter börjat sälja med några % mer jämförelse 13 / 14...

men men vi får se :)...

jag äter allt i vilket fall, men light glass är ju underbart när man vill käka större mängder/minska kalorier m.m


iofs finns det ganska många alternativ från tex alvesta, men gb, sia, osv osv är det dåligt utbud på... fanns ju mer förr.

men all fullfetglass duger och vill man ha en glass som smakar mkt likt en vanlig vaniljglass är ju gbs light vanilj klockren, dock kunde chokladen varit kvar också...