handdator

Visa fullständig version : kan man begära skadestånd eller liknande?


Melinda
2014-08-11, 11:02
Hejsan!
Tidigt i våras så köpte jag ett par tyg sneakers på h&m. Jag hade låga strumpor i och fick omedelbart utslag, klia som fan och foten svullnade en hel del, jag kopplade inte det till skorna förrens nyligen så jag gick barfota i dom. Vilket resulterade i hemska utslag, svullnad och blåsor. Kontaktade då hm som ska undersöka dom. Det har nu lagt sig på fötterna men fått hud förändringar, ärr och pigmentfläckar.
Har fått hålla mig ifrån solen då de salvor m.m jag haft inte ska få direkt sol på sig

Jag tror ju bara att jag kommer få en värdecheck att handla för på hm som.kompensation, men någon som vet ifall man har rätt till att kräva mer? Har sökt runt lite men inte riktigt hittat något.

watertouch
2014-08-11, 11:09
Hejsan!
Tidigt i våras så köpte jag ett par tyg sneakers på h&m. Jag hade låga strumpor i och fick omedelbart utslag, klia som fan och foten svullnade en hel del, jag kopplade inte det till skorna förrens nyligen så jag gick barfota i dom. Vilket resulterade i hemska utslag, svullnad och blåsor. Kontaktade då hm som ska undersöka dom. Det har nu lagt sig på fötterna men fått hud förändringar, ärr och pigmentfläckar.
Har fått hålla mig ifrån solen då de salvor m.m jag haft inte ska få direkt sol på sig

Jag tror ju bara att jag kommer få en värdecheck att handla för på hm som.kompensation, men någon som vet ifall man har rätt till att kräva mer? Har sökt runt lite men inte riktigt hittat något.

Vad har du för personförsäkring, vissa av dem täcker dessa skador, Av HM aa värdecheck, i värsta fall kan du besöka en hudtherpheut som intygar att du har fått "skador" och då kan du kräva lite pengar i ersättning... Men allt det här är jobbigt så kanske "knyta näven i fickan" och gå vidare....

mycketbrännvin
2014-08-11, 11:12
Visst kan du säkert stämma dom osv USA-style en annan sak om det ommer ge nånting. Fråga nån som är insatt i sånt här, känns dock som att de ger dig ett presentkort och en ursäkt, tror knappast du automatiskt kan vänta dig nån större kompensation

Nordenator
2014-08-11, 11:16
Det beror väl lite på vad som är orsaken. Om du inte har någon förklaring som pekar direkt på att det är skorna har jag svårt att se att du har mycket att komma med i väg av skadeståndsanspråk.

WHITEFOLKS
2014-08-11, 11:17
Du kan knappast räkna med något bortom deras välvilja om det inte är så att de använt något otillåtet alternativt känd allergen.

watertouch
2014-08-11, 11:26
Visst kan du säkert stämma dom osv USA-style en annan sak om det ommer ge nånting. Fråga nån som är insatt i sånt här, känns dock som att de ger dig ett presentkort och en ursäkt, tror knappast du automatiskt kan vänta dig nån större kompensation

Tyvärr funkar det inte så, Har min mor som jobbar på Folksam, därimot om du har skador som en hudtherapheut kollat och erkänt...

Tolkia
2014-08-11, 15:33
Oavsett om du får något eller inte tycker jag att du skall meddela HM. Det finns ett antal färger som man kan reagera på på det sätt du beskriver, och som inte används vid tillverkning i Sverige men som ibland slinker igenom i billiga importskor.

TomasB
2014-08-11, 15:46
Hejsan!
Tidigt i våras så köpte jag ett par tyg sneakers på h&m. Jag hade låga strumpor i och fick omedelbart utslag, klia som fan och foten svullnade en hel del, jag kopplade inte det till skorna förrens nyligen så jag gick barfota i dom. Vilket resulterade i hemska utslag, svullnad och blåsor. Kontaktade då hm som ska undersöka dom. Det har nu lagt sig på fötterna men fått hud förändringar, ärr och pigmentfläckar.
Har fått hålla mig ifrån solen då de salvor m.m jag haft inte ska få direkt sol på sig

Jag tror ju bara att jag kommer få en värdecheck att handla för på hm som.kompensation, men någon som vet ifall man har rätt till att kräva mer? Har sökt runt lite men inte riktigt hittat något.

Har du råd att driva och förlora en civilrättslig stämning? (Alltså att betala din och H&M's rättskostnader?) Med risk för att låta dryg, så eftersom du handlar dina sneakers på H&M så betvivlar jag det. Insatsen är kanske ett par 100 tusen kronor och sveda och värk kanske är 1000-5000 i detta fall.

Rätt dåliga odds om du frågar mig.

Yes
2014-08-11, 16:08
Har du råd att driva och förlora en civilrättslig stämning? (Alltså att betala din och H&M's rättskostnader?) Med risk för att låta dryg, så eftersom du handlar dina sneakers på H&M så betvivlar jag det. Insatsen är kanske ett par 100 tusen kronor och sveda och värk kanske är 1000-5000 i detta fall.

Rätt dåliga odds om du frågar mig.
Vid förenklat tvistemål blir inte kostnaderna så höga.

TomasB
2014-08-11, 16:14
Ah, man lär sig nåt nytt - varje dag.
I stand corrected.

cero
2014-08-11, 16:26
har du råd att driva och förlora en civilrättslig stämning? (alltså att betala din och h&m's rättskostnader?) med risk för att låta dryg, så eftersom du handlar dina sneakers på h&m så betvivlar jag det.

:d

FoolsGold
2014-08-11, 16:55
Hejsan!
Tidigt i våras så köpte jag ett par tyg sneakers på h&m. Jag hade låga strumpor i och fick omedelbart utslag, klia som fan och foten svullnade en hel del, jag kopplade inte det till skorna förrens nyligen så jag gick barfota i dom. Vilket resulterade i hemska utslag, svullnad och blåsor. Kontaktade då hm som ska undersöka dom. Det har nu lagt sig på fötterna men fått hud förändringar, ärr och pigmentfläckar.
Har fått hålla mig ifrån solen då de salvor m.m jag haft inte ska få direkt sol på sig

Jag tror ju bara att jag kommer få en värdecheck att handla för på hm som.kompensation, men någon som vet ifall man har rätt till att kräva mer? Har sökt runt lite men inte riktigt hittat något.

Ett förslag som du kan börja med är ju att maila dem på kundservice.se@hm.com och be att mailet sänds till ansvarig för klagomål. Det kan ju tänkas att H&M ser detta som en sak de vill göra något åt utan att du ska behöva kräva skadestånd via juridiska medel.

Ett annat enkelt förslag är att fota dina fötter/anklar innan märkena går bort (om de nu gör det) så att du har bevis. Om du vill kan du ju skicka med bilderna i mailet.

hampfuz
2014-08-11, 17:24
Ett förslag som du kan börja med är ju att maila dem på kundservice.se@hm.com och be att mailet sänds till ansvarig för klagomål. Det kan ju tänkas att H&M ser detta som en sak de vill göra något åt utan att du ska behöva kräva skadestånd via juridiska medel.

Ett annat enkelt förslag är att fota dina fötter/anklar innan märkena går bort (om de nu gör det) så att du har bevis. Om du vill kan du ju skicka med bilderna i mailet.

Ja, det skulle jag också rekommendera som start. Stora företag brukar ofta vara ganska noga med att skydda sin goodwill.

Andromeda
2014-08-11, 17:35
Vid förenklat tvistemål blir inte kostnaderna så höga.

Men å andra sidan betalar parterna sina egna rättegångskostnader?

svenbanan
2014-08-11, 18:12
Gå till läkaren med din fötter till att börja med.

Har du fått nåt som du kommer behöva dras med hela livet och som kommer ge nån form av problem så kan du ju börja fundera på att processa på nåt sätt. Då kan du ju kanske försöka få skorna analyserade och få reda på ifall de är indränkta i DDT eller plutonium eller nåt.

Har du "bara" fått nån typ av lindrigare besvär som kommer försvinna på några dagar är det kanske inte värt att sätta huset i pant för att processa.

I vilket fall ska du såklart kräva pengarna tillbaka och försöka få läkarräkningen betald av HM.

watertouch
2014-08-11, 18:45
Det låter på min mor(skadereglerare Folksam) som att man ska/bör få pengarna tillbaka för plagget, eventuellt om du gått till läkaren få det täckt. Mer än så verkar det inte bli.
Du kan göra en självskade anmälan hos dit försäkrinsbolag, men då vill dem ha läkarintyg, och på detta en beskrivning hur detta är funktionsnedsättande...
Troligen får du inte ut mycket där!.Och eventuellt får du betala en självrisk..Det brukar ligga på nån tusenlapp+...

Eventuellt att du kan få ut lite pengar om detta lämnar några typ ärr, lr hudförändring.

Melinda
2014-08-11, 22:11
Ett förslag som du kan börja med är ju att maila dem på kundservice.se@hm.com och be att mailet sänds till ansvarig för klagomål. Det kan ju tänkas att H&M ser detta som en sak de vill göra något åt utan att du ska behöva kräva skadestånd via juridiska medel.

Ett annat enkelt förslag är att fota dina fötter/anklar innan märkena går bort (om de nu gör det) så att du har bevis. Om du vill kan du ju skicka med bilderna i mailet.

Har fotat, skickat med ett reklamations formulär och skickat in skorna till hm. Dom är väldigt tillmötesgående såsätt. Undrade mest ifall det fanns något mer man kunde göra.va hos läkaren i april månad och tog upp det i samband med det besöket jag gjorde då. Han skrev bara ut starkare kortisonsalva inte så mycket mer än så.

Inte intresserad av att dra upp något rättsligt, men många gånger kan man glömma eller.inte veta vad man har rätt och inte rätt till :)

WHITEFOLKS
2014-08-11, 22:17
Har fotat, skickat med ett reklamations formulär och skickat in skorna till hm. Dom är väldigt tillmötesgående såsätt. Undrade mest ifall det fanns något mer man kunde göra.va hos läkaren i april månad och tog upp det i samband med det besöket jag gjorde då. Han skrev bara ut starkare kortisonsalva inte så mycket mer än så.

Inte intresserad av att dra upp något rättsligt, men många gånger kan man glömma eller.inte veta vad man har rätt och inte rätt till :)

Vad tycker du själv verkar rimligt?

jenni
2014-08-11, 22:21
H&M? Skorna kostar väl max någon hundring så då förlorar du ju bara tid och energi på att syssla med det där. Jag tycker att det är lättast att slänga eller ja lämna tillbaka i butik, men att skriva och skicka och hålla på...

svenbanan
2014-08-11, 22:40
H&M? Skorna kostar väl max någon hundring så då förlorar du ju bara tid och energi på att syssla med det där. Jag tycker att det är lättast att slänga eller ja lämna tillbaka i butik, men att skriva och skicka och hålla på...

Kan ju vara bra att de får veta att materialet de använder är dynga dock. Annars kanske de fortsätter med samma medel. Förhoppningsvis inte i underkläder, men man vet ju aldrig...

jenni
2014-08-11, 23:06
Kan ju vara bra att de får veta att materialet de använder är dynga dock. Annars kanske de fortsätter med samma medel. Förhoppningsvis inte i underkläder, men man vet ju aldrig...

Det har du rätt i
Glömmer tänka på andra ibland:em:

Angel
2014-08-12, 00:12
Jag fick en tusenlapp av ett hårföretag en gång efter en misslyckad hemmafärgning, so go for it!

chidde
2014-08-12, 01:39
Det ar ett par skor fran HM, ok
Hade det gjort nan skillnad om det var ett par skor fran en kand designer?

Om jag hade fatt bestaende men (touch wood) fran en produkt eller ett plagg jag har kopt anser jag det vara en ren princip att fa nan form av erkannande fran foretaget (om det ar deras fel) an ett lokigt presentkort som inte gor skillnad pa min levnadsstandard

Vare sig det handlar om ett par skor for nan hundring eller ett tuggummi som kostar 50 ore

Om jag hade varit i TS skor hade det betytt mer for mig om HM gar ut och sager att det AR produktionsfel pa skorna och de kommer att dras tillbaka sa inga fler kommer att drabbas

Till TS ar jag lite nyfiken pa vad du vill fa ut av att ta saken vidare, vad kan du tanka dig som en rimlig ersattning?

svenbanan
2014-08-12, 05:43
Det har du rätt i
Glömmer tänka på andra ibland:em:

Fast du tjänar ju kanske själv på det också. Det skulle ju kunna vara du själv som köper de där DDT-indränkta kläderna även nästa gång.

Jag skulle i alla fall inte göra det av omtanke mot andra. Snarare för att jag tycker det är viktigt "att det blir rätt gjort" .

smeander
2014-08-12, 12:38
Hota med att gå ut i media, för du har väl dokumenterat allt via bilder? Ska du få ut pengar måste du kunna styrka med dokumentation.

TomasB
2014-08-12, 13:17
Är det bara jag som inte tycker TS ska ha mer ersättning än pengarna tillbaks och (ev. läkarkostnader om det nu mot förmodan skulle behövas)? Om H&M vill ge henne gratiskläder är det väl skitbra.

Agitator
2014-08-12, 13:25
Hejsan!
Tidigt i våras så köpte jag ett par tyg sneakers på h&m. Jag hade låga strumpor i och fick omedelbart utslag, klia som fan och foten svullnade en hel del, jag kopplade inte det till skorna förrens nyligen så jag gick barfota i dom. Vilket resulterade i hemska utslag, svullnad och blåsor. Kontaktade då hm som ska undersöka dom. Det har nu lagt sig på fötterna men fått hud förändringar, ärr och pigmentfläckar.
Har fått hålla mig ifrån solen då de salvor m.m jag haft inte ska få direkt sol på sig

Jag tror ju bara att jag kommer få en värdecheck att handla för på hm som.kompensation, men någon som vet ifall man har rätt till att kräva mer? Har sökt runt lite men inte riktigt hittat något.

Är det bara jag som inte tycker TS ska ha mer ersättning än pengarna tillbaks och (ev. läkarkostnader om det nu mot förmodan skulle behövas)? Om H&M vill ge henne gratiskläder är det väl skitbra.

Tänk om det som uppstått för TS är permanent? Hade det varit USA hade det varit ett saftigt belopp för att de använder skit i sina kläder.

Gick ju en dokumentär på teve för något år sedan vill ja minnas, modets offer eller liknande.

TS, leta upp den dokumentären!

http://webb-tv.nu/modets-offer-svt-play-dokumentar/

Tyvär inte tillgänglig där, men leta upp den och se den. Man blir äcklad minst sagt!

WHITEFOLKS
2014-08-12, 13:27
Fast det behöver inte vara skit från de utan kan vara något hon är allergisk/överkänslig mot.

watertouch
2014-08-12, 13:29
Är det bara jag som inte tycker TS ska ha mer ersättning än pengarna tillbaks och (ev. läkarkostnader om det nu mot förmodan skulle behövas)? Om H&M vill ge henne gratiskläder är det väl skitbra.

Jo kanske nån värdecheck på 1000kr lr nåt, men av sitt försäkringsbolag blir det nog inget.*cry*

Melinda
2014-08-12, 13:31
Ja alltså än en gång, vill inte balla ur och leka amerikanare som stämmer.företag för varmt kaffe.
Men veta vad som kan ha orsakat det, då det inte va lite rodnad på fötterna utan mer stora och små vattenblåsor m.m och har inga kontaktallergier. Så man blir ju nyfiken på deras produktionsprocess.
Och som andra har skrivit, ok att det va en budget vara men ska man acceptera något sådant här bara för det?
Som sagt mest varit nyfiken på ifall det är något mer man kan kräva som kund.

Jag är nöjd bara dom kompenserar skorna och porto och ger mig ett svar från deras undersökning. Dom har som sagt varit väldigt tillmötesgående och trevliga än sålänge så tror absolut inte att jag kommer bli missnöjd på något plan.

svenbanan
2014-08-12, 13:39
Är det bara jag som inte tycker TS ska ha mer ersättning än pengarna tillbaks och (ev. läkarkostnader om det nu mot förmodan skulle behövas)? Om H&M vill ge henne gratiskläder är det väl skitbra.

Nä, jag håller med (och TS verkar också hålla med). Dock om hon fått men för livet och tappar alla tånaglar och dessa aldrig kommer växa ut igen, e.dyl, då blir ju läget annorlunda.

Fast det behöver inte vara skit från de utan kan vara något hon är allergisk/överkänslig mot.

Ja, det finns nog många varianter.

TomasB
2014-08-12, 14:24
Tänk om det som uppstått för TS är permanent? Hade det varit USA hade det varit ett saftigt belopp för att de använder skit i sina kläder.

Gick ju en dokumentär på teve för något år sedan vill ja minnas, modets offer eller liknande.

TS, leta upp den dokumentären!

http://webb-tv.nu/modets-offer-svt-play-dokumentar/

Tyvär inte tillgänglig där, men leta upp den och se den. Man blir äcklad minst sagt!

Tänk om?

Ja i en hypotetisk situation där det inte är TS som ensamt reagerat konstigt på materialet och där man har ett helt absurt rättsystem (Som i USA) så skulle hon kunna få pengar. Om vi jämför med McDonalds stämningen som genererade en del kosing (2.86 miljoner USD) så finns det en viss skillnad:

Mrs Liebeck som brände sig på kaffet fick 3e gradens brännskador och blev sjukhusliggande i 8 dagar medan man opererade hennes skinnskador.

Sjukhuskostnad: 10 000 USD (som med räntor m.m. steg till 160 000 USD i slutet).
McDonalds bud: 800 USD i kompensation. (Och sen gjorde man allt för att dra ut på processen för att Liebeck skulle gå i konken och bli stämd av sjukhuset).

I fråga om TS:

Kostnad: 150 kr (typ) på H&M, inga sjukhuskostnader.
H&M's bud: Full ersättning för skor plus värdecheck.

Viss skillnad.
Men nu var det ju inte ens det vi diskuterade.

Jag skrev: "jag tycker inte TS ska ha mer än det hon blivit kompenserad med". (ungefär) Därmed inte sagt att i andra hypotetiska situationer att hon ev. kanske skulle kunna manipulera till sig skadestånd.

Angel
2014-08-13, 00:11
Jag har en fetisch för att gnälla till företag så fort något är fel. Åker i princip gratis i kollektivtrafiken eftersom jag frekvent utnyttjar västtrafiks resegaranti. Har även "klagat" på ostkakor, oliver och annat.. ;)
Egentligen behöver man inte ens klaga utan det räcker att man lämnar en vänlig synpunkt om man inte var helt nöjd.

Jag hoppas HM kompenserar dig för lite sveda och värk!

Melinda
2014-08-13, 14:48
Jag har en fetisch för att gnälla till företag så fort något är fel. Åker i princip gratis i kollektivtrafiken eftersom jag frekvent utnyttjar västtrafiks resegaranti. Har även "klagat" på ostkakor, oliver och annat.. ;)
Egentligen behöver man inte ens klaga utan det räcker att man lämnar en vänlig synpunkt om man inte var helt nöjd.

Jag hoppas HM kompenserar dig för lite sveda och värk!

Du är nog lite tuffare än jag. Men nog litr av det jag också menar. Tror svensken över lag är för bekväm? Lat? Feg? Med att inte utnyttja och ta tillvara på de "garantier" m.m som företag oftast har. Eller så är man ovetandes om dom.

TomasB
2014-08-13, 14:56
Jag har en fetisch för att gnälla till företag så fort något är fel. Åker i princip gratis i kollektivtrafiken eftersom jag frekvent utnyttjar västtrafiks resegaranti. Har även "klagat" på ostkakor, oliver och annat.. ;)
Egentligen behöver man inte ens klaga utan det räcker att man lämnar en vänlig synpunkt om man inte var helt nöjd.

Jag hoppas HM kompenserar dig för lite sveda och värk!

Jag hoppas du skämtar? Annars kan du ju inte må särskilt bra?

Du är nog lite tuffare än jag. Men nog litr av det jag också menar. Tror svensken över lag är för bekväm? Lat? Feg? Med att inte utnyttja och ta tillvara på de "garantier" m.m som företag oftast har. Eller så är man ovetandes om dom.

Det är nog inte därför Svensken inte klagar av skitsaker för att försöka bluffa till sig otillbörlig ersättning. Det är nog inte gemene man det är fel på...

Melinda
2014-08-13, 15:52
Jag hoppas du skämtar? Annars kan du ju inte må särskilt bra?



Det är nog inte därför Svensken inte klagar av skitsaker för att försöka bluffa till sig otillbörlig ersättning. Det är nog inte gemene man det är fel på...

Otillbörlig ersättning? Fast varför inte nyttja tex en "resegaranti" om ett företag har ett sådant?

Melinda
2014-10-27, 21:42
Uppdatering. Fick 3000 kr för sveda och värk och läkarkostnader. De va trevliga mest hela tiden.

Agitator
2014-10-28, 10:56
Uppdatering. Fick 3000 kr för sveda och värk och läkarkostnader. De va trevliga mest hela tiden.

Hur gick det med huden?

Melinda
2014-10-28, 18:18
Hur gick det med huden?

Lite pigmentförändringar, får se hur det ser ut när man får lite solbränna ifall det syns nå mer.