handdator

Visa fullständig version : Knäböja med platta under hällarna?


Maya0112
2014-08-10, 15:19
Vad tycker ni om det? Ser många på gymmet som gör det och har själv på senaste börjat göra det för att komma riktigt djup då jag inte är tillräckligt rörlig annars. Stretchar så ofta jag kan för att få upp rörligheten men kommer endast strax under parallellt utan platta, vill komma så djupt som möjligt.

Vad finns det för nackdelar med detta? Anser ni att det är ok?

vale_tudo
2014-08-10, 15:26
Det blir enklare att komma ner i mer djup. Köper du sånna speciella skor för knäböj etc så kommer det vara som du har en platta i skorna. Hälen kommer upp mer vad jag har sett på sånna adidas skor.

krubkungen
2014-08-10, 15:31
Införskaffa ett par tyngdlyftarskor!

Backa bak och placera hälen på en 2,5kg platta, nej tack. Man vill komma i position till att knäböja snabbt och säkert. Känns inte stabilt ifall man ska börja lyfta upp hälen och placera sig rätt därefter.

Loke
2014-08-10, 22:06
Det finns egentligen inga stora nackdelar. Jag tycker tvärtom det kan vara ett väldigt bra verktyg för att uppnå större djup även utan vikten under hälen, för en person som har svårt för det. Det är nämligen inte alls säkert att ditt stretchande är en speciellt effektiv metod att nå större djup.

Med stöd under hälarna kan man öva på att sitta ner i botten och känna hur bekvämt och tryggt det faktiskt är, och man kan även öva på böjar från botten så att man får upp styrkan där. Detta är minst lika viktiga faktorer som stelhet, och iaf bekvämligheten och tryggheten kan fixas betydligt snabbare. Ofta kan man sedan ta bort upphöjning och helt enkelt göra på samma sätt utan, varpå de fulldjupa böjarna direkt sitter.

ARMSTARK
2014-08-11, 08:04
Det finns egentligen inga stora nackdelar. Jag tycker tvärtom det kan vara ett väldigt bra verktyg för att uppnå större djup även utan vikten under hälen, för en person som har svårt för det. Det är nämligen inte alls säkert att ditt stretchande är en speciellt effektiv metod att nå större djup.

Med stöd under hälarna kan man öva på att sitta ner i botten och känna hur bekvämt och tryggt det faktiskt är, och man kan även öva på böjar från botten så att man får upp styrkan där. Detta är minst lika viktiga faktorer som stelhet, och iaf bekvämligheten och tryggheten kan fixas betydligt snabbare. Ofta kan man sedan ta bort upphöjning och helt enkelt göra på samma sätt utan, varpå de fulldjupa böjarna direkt sitter.

Stämmer, jag hade svårt att gå ner djupt i början, hade en plåtregel som var säkert 3-4 cm hög under hälarna. Allteftersom smidigheten kom använde jag lägre och lägre plankor och idag skulle jag kunna böja barfota om jag blev tvungen.

r1kkie
2014-08-11, 08:31
Nackdelen är väll att du inte får stöd under hela foten om du står på en kil.

Apdjur
2014-08-11, 10:12
Mitt enda inlägg får bli att jag försökte öka rörligheten i minst ett halvår, säkert mer och körde knäböj utan platta. Till slut skaffade jag lyftarskor och min rörlighet ökade explosionsartat då jag med hjälp av dem kunde utföra korrekta knäböj med bra djup. Skaffa lyftarskor får bli mitt råd.

PS. Det hjälper väl främst om det är dina fotleder som är orörliga, du får mer vinkel i fotleden helt enkelt DS.

thure
2014-08-11, 12:02
Kan bara hålla med tidigare inlägg lyftarskor är fantastiskt bra för just knäböj :)

henkkaa
2014-08-11, 17:11
Lånar tråden litegrann nu när du fått svar. Så det ni menar är att träningen för benen/rumpan osv inte påverkas negativt iallafall av att ha kil, eller någon sorts upphöjning under hälen?

Ozziking
2014-08-11, 17:51
Skulle nog säga lyftarskor framför viktplattor under hälarna. För stabilitetens skull.

stretching i all ära men har du testat tex annan rörlighetsträning för böj?

Kolla in detta tex:

http://www.styrkelabbet.se/lar-dig-knaboj/