handdator

Visa fullständig version : Spinningcykel eller motionscykel?


Artvandelayy
2014-08-10, 01:38
Jag har spanat in lite cyklar på sistånde. Det joggas regelbundet men efter en längre sjukhusvistelse för ett år sedan har min kroppsbyggnad gått åt helvetet så har 15 kg extra dödvikt; som inte direkt gör jogging till en fröjd.

Så nu har jag planerat att införskaffa en inomhuscykel av något slag. Min fråga är vad nack och fördelarna är? Jag har inga ambitioner att förbättra mitt cyklande, bara bra fettförbränning inom tryggheten av mitt hem, med möjligheten till tv-tittande och bokläsande: )

P.S, Crosstrainer är inte min grej.

sungun
2014-08-10, 14:49
Om det funkar för dig att sitta å trampa länge medans du kollar en film så kan du nog hitta en gammal motionscykel med fetsadel billigt. Men vill du kunna köra tuffare med stående intervaller som snabbare ökar din styrka å kondition, å gärna till tung musik, då är spinningcykel ett måste.

Ohg
2014-08-10, 18:36
Jag antar att de är möjligt att köra lite mer lågintensivt med en spinningcykel trots att den kanske inte är ämnad för detta?

Flygplan
2015-10-24, 14:21
Jag bumpar den här tråden med exakt samma fråga som denna herren hade.

Det är för jäkla kallt att gå morgonpromenader nu. Jag hade därför tänkt investera i någon sorts träningscykel för lågintensivträning motsvarande en rask promenad.

Spinning eller motionscykel?

svenbanan
2015-10-24, 14:48
Jag bumpar den här tråden med exakt samma fråga som denna herren hade.

Det är för jäkla kallt att gå morgonpromenader nu. Jag hade därför tänkt investera i någon sorts träningscykel för lågintensivträning motsvarande en rask promenad.

Spinning eller motionscykel?


Den billigaste såklart.

944RS
2015-10-24, 15:02
Som tidigare inlägg håller jag med om att ska man träna stående så är inte motionscykel att rekommendera.

Spinningcykel kräver lite mer av användaren då det inte finns några färdiga "program" att följa eller någon display som visar puls/hastighet/uppskattade kcal.

Kaxardu
2015-10-24, 16:22
En utmärkt ide är att faktiskt köpa en cykel och en trainer.

Pansarhaj
2015-10-24, 18:32
Alltså jag har aldrig ägt något sådant, och jag tycker det är slöseri när jag provat. Styrketräning är det enda som känns rätt för mig.

Men till din fråga. Köp en billig och ha den ett tag och se om du känner in det. För det finns risk att du tröttnar rätt snabbt. Och för det andra kostar en riktigt bra väldigt mycket.

VoDaresVins
2015-10-24, 21:03
Jag skaffade en spinningcykel samma ändamål. Orsaken att jag valde en sån trots inga intervall pass är att de känns väldigt stabila och har inte erfarit såna som gnisslar och har sig som träningcyklar ofta gör. Nackdelen är att det inte är bekvämt att försöka sitta upprätt på min som omväxling då sadeln är framåtlutad. Cykeln har display med pulssensor. Skaffade separat pulsbälte som fungerar med cykeln eftersom sensorn för öronsnibben/fingerspetsen kändes otymplig

z_bumbi
2015-10-25, 10:03
Den billigaste såklart.

Det finns inget värre än grejer som går sönder eller som inte går att ställa in vettigt så det där är inget bra tips.

Tvekar man så köp en Monark och det är inte så mycket dyrare att köpa en testcykel så man får reda på effekt etc direkt.

svenbanan
2015-10-25, 12:21
Det finns inget värre än grejer som går sönder eller som inte går att ställa in vettigt så det där är inget bra tips.

Tvekar man så köp en Monark och det är inte så mycket dyrare att köpa en testcykel så man får reda på effekt etc direkt.
Jag tror du missförstod mig.

Jag menade den billigaste av spinningcykel och motionscykel som kategori betraktat. Självklart bör själva cykeln inte vara den allra risigaste. Men om man bara ska ha den till nåt som motsvarar lågintensiva promenader så lär man inte behöva en massa specialfunktioner och grejer heller.

Frågan gällde ju inte exakt vilken cykel som TS skulle köpa. Det gällde ju bara vilken typ (spinning- eller motionscykel) som var att föredra.

Om exempelvis motionscyklar generellt är billigare än spinningcyklar, så kan man köpa en motionscykel med hyfsad kvalitet till samma pris som en spinningcykel med dålig kvalitet tänkte jag mig. Ska man alltså ha en spinningcykel med motsvarande kvalitet får man betala mer.

kvarnis
2015-10-25, 12:46
Köp en begagnad cyclocross, väldigt rolig motionsform speciellt såhär års.

bear.flowertwig
2015-10-25, 13:50
Inställningsmöjligheterna för att cykeln ska passa bra brukar på en spinningcykel vara kring 5-6 st. Samtliga behövs! Motionscykel brukar ha 2... Och en värdelös sadel om man vill kunna köra på nån form av intensitet. Motionscykel duger på sin höjd för 10 min uppvärmning. Om det ska vara ett seriöst alternativ till löpning så är spinningcykel (brukar dyka upp beggade till bra pris här och var) utan tvekan det bästa alternativet.

Wilt the Stilt
2015-10-25, 16:01
Nån som har tankar om Ergometercyklar ?