handdator

Visa fullständig version : Äpplecidervinäger?


Callister
2004-03-25, 20:33
Någon som testat det? Höjjer det förbränningen?
Har för mig att vi hade det här hemma, tog nån gång, men visste inte om det funkade eller inte. Jag tog såna där kapslar isf. :)

King Grub
2004-03-25, 20:43
Det har en GI-sänkande effekt. Det har allt surt.

Den största viktminskningsfördelen med vinäger är nog dock att den smakar så vedervärdigt att man tappar matlusten.

Callister
2004-03-25, 20:48
Originally posted by King Grub
Det har en GI-sänkande effekt. Det har allt surt.

Den största viktminskningsfördelen med vinäger är nog dock att den smakar så vedervärdigt att man tappar matlusten.
Hehe okej.
Allt surt sa du. Hmm kan man inte blanda in lite sur citron i sallader osv då? Hjälper det?

Solle
2004-03-25, 21:03
Frågan är varför man vill sänka GI:t på sallader?

King Grub
2004-03-25, 21:11
Originally posted by Solle
Frågan är varför man vill sänka GI:t på sallader?

Jag vet inte. Det måste finnas kolhydrater som har ett GI att sänka först, och det har knappast sallad; inte något att bry sig om, ifall man inte äter 5 kilo.

Solle
2004-03-25, 21:14
My point exactly :thumbup:

Callister
2004-03-25, 22:10
Man äter väl oftast sallad tillsammans med något annat?

z_bumbi
2004-03-25, 22:35
Om man tillsätter en tsk vinäger till salladen eller inte och sen slår ut det på ett vanligt mål så gör det nog ingen större skillad.

Det viktigaste är fortfarande kalorier in och ut.
Sen kommer nog ...
att man äter tillräckligt med fett och protein.
att man får i sig sina grönsaker
att man väler bra råvaror
att man välljer bra råvaror med bra gi/ii
plus en rad fler saker.

Sen på slutet dyker saker som att tillsätta vissa saker för att öka förbränningen eller minska gi osv.

Ser man på det i det perspektivet så är all tid man lägger ner på att fundera på smådetaljerna relativt bortkastade, bättre att slappna av lite och tänka positva tankar om sin viktminskning. Det ger säkert mer effekt i längden.

Karelin
2004-03-25, 22:48
måste säga att jag tycker att vinägern är perfekt för att dölja den vidriga fiskolje smaken... tar man den precis efter utspätt i ett hel glas vatten så slipper man mer eller mindre helt oljekänslan i munnen och raparna efteråt.

Solle
2004-03-25, 23:09
Originally posted by Callister
Man äter väl oftast sallad tillsammans med något annat?

Ja, det gör man. Just därför spelar inte salladens GI nån större roll. Sallad är inte onyttigt!

owster
2004-03-25, 23:53
Originally posted by Solle


Ja, det gör man. Just därför spelar inte salladens GI nån större roll. Sallad är inte onyttigt!

Nej men även om man häller äppelcidervinägern över salladen så sänker den ju ändå GI:t på t.ex couscousen om man äter det till. Att ha äppelcidervinägern på just salladen är väl för att det är godare än att hälla den i couscousen eller svepa.

Solle
2004-03-26, 00:12
Antog att han käkar jävligt seriöst i övrigt efter som han bryr sej om att sänka GI:t på sallad.

King Grub
2004-03-26, 07:33
Originally posted by owster


Nej men även om man häller äppelcidervinägern över salladen så sänker den ju ändå GI:t på t.ex couscousen om man äter det till. Att ha äppelcidervinägern på just salladen är väl för att det är godare än att hälla den i couscousen eller svepa.

Hur mycket salladsvinäger måste man ha för att sänka GI:t på så mycket couscous att det får det angivna GI:t?

Alcazara
2004-03-26, 09:50
Sänker vinäger och andra sura livsmedel II:t också?

King Grub
2004-03-26, 10:19
Originally posted by Alcazara
Sänker vinäger och andra sura livsmedel II:t också?

Ja.

Delayed gastric emptying rate may explain improved glycaemia in healthy subjects to a starchy meal with added vinegar

Liljeberg H., Björck I. Department of Applied Nutrition and Food Chemistry, Chemical Center, Lund University, PO Box 124, S-221 00 Lund, Sweden

European Journal of Clinical Nutrition, May 1998, vol. 52, no. 5 pp. 368-371



The aim of the study was to evaluate the possible influence of acetic acid (administered as vinegar) on the postprandial glucose and insulin responses, and the potential involvement of a modified gastric emptying rate was studied by use of paracetamol as a marker.

The white bread reference meal as well as the corresponding meal supplemented with vinegar had the same content of starch, protein and fat. The meals were served in the morning after an over-night fast and in random order. Capillary blood samples for analysis of glucose, insulin and paracetamol were collected postprandially.

The study was performed at the Department of Applied Nutrition and Food Chemistry, Lund University, Sweden.

Ten healthy volunteers, seven women and three men, aged 22–51 y, with normal body mass indices were recruited.

The presence of acetic acid, given as vinegar, significantly reduced the postprandial glucose (GI=64) and insulin responses (II=65) to a starchy meal. As judged from lowered paracetamol levels after the test meal with vinegar, the mechanism is probably a delayed gastric emptying rate.

Alcazara
2004-03-26, 11:04
Originally posted by King Grub


The presence of acetic acid, given as vinegar, significantly reduced the postprandial glucose (GI=64) and insulin responses (II=65) to a starchy meal. As judged from lowered paracetamol levels after the test meal with vinegar, the mechanism is probably a delayed gastric emptying rate.

Så bra! Men det framkom inte hur mkt vinäger som behövs för sänkning av II och GI av en produkt...

De säger också att vinäger minskade GI + II...menar de då att dessa minskades till 64 resp. 65...hmm?
Och hur ligger egentligen deras mätningar jämfört med våra här i Sverige, GI + II i USA är väl mätt annorlunda, eller är jag fel ute?

B-jay
2004-03-26, 11:05
Originally posted by King Grub
Det har en GI-sänkande effekt. Det har allt surt.

Den största viktminskningsfördelen med vinäger är nog dock att den smakar så vedervärdigt att man tappar matlusten.

jag tycker det smakar helt ok, lite äppelcidervinäger i ett glas vatten innan maten är rätt uppfriskande faktiskt :cheers:

King Grub
2004-03-26, 11:22
Originally posted by Alcazara


Så bra! Men det framkom inte hur mkt vinäger som behövs för sänkning av II och GI av en produkt...

De säger också att vinäger minskade GI + II...menar de då att dessa minskades till 64 resp. 65...hmm?
Och hur ligger egentligen deras mätningar jämfört med våra här i Sverige, GI + II i USA är väl mätt annorlunda, eller är jag fel ute?

Vad jag kan se är det där en svensk studie.

Och jag antar att GI:t och II:t innan vinägern var 100. GI och II sänktes i alla fall med mellan 20-40%.

Alcazara
2004-03-26, 11:29
Originally posted by King Grub


Vad jag kan se är det där en svensk studie.

Och jag antar att GI:t och II:t innan vinägern var 100. GI och II sänktes i alla fall med mellan 20-40%.

Ojdå! Det var det visst, jag tog förgivet att den var amerikansk...
Jo de hade ju vitt bröd som exempel, så antagligen var det GI och II 100.
Det är ju en rejäl sänkning! Superbra m.a.o.!

mangs
2004-03-26, 12:25
Sist jag kollad låg Lund i Sverige men jag skall dubbelkolla. ;)


Hmm,

SÄnker både GI och II säger ni, var det inte fram till några dagar sedan omöjligt att sänka II genom att inta någon annan mat?

Jag antar att nya rön kommer fram hela tiden vilket gör det svårt att äta korrekt. Jag tror dock på att är basen bra i kosten så spelar allt finlir mindre roll.


Det är dock intreeasnt att se vad som kommer fram i olika tester.

King Grub
2004-03-26, 12:48
Originally posted by mangs
SÄnker både GI och II säger ni, var det inte fram till några dagar sedan omöjligt att sänka II genom att inta någon annan mat?


Det var annan energigivande mat det var frågan om, där det inte blir någon slags medelvärde, som med GI.

B-jay
2004-03-26, 22:11
GI hr jag rätt bra koll på men var kan jag hitta info om II, helst på svenska tack!

King Grub
2004-03-27, 11:31
Originally posted by B-jay
GI hr jag rätt bra koll på men var kan jag hitta info om II, helst på svenska tack!

Det kan du inte.

En väldigt begränsad finns här:

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

Det finns inga heltäckande på nätet än. Jag har mycket mer omfattande tabeller från University of Sydney, men dessa kommer inte att finnas tillgängliga för allmänheten förrän nästa vår.