handdator

Visa fullständig version : Skillnad på kondition och kondition.


delta_mats
2014-08-09, 18:18
Jag och en vän har tränat lite ihop. Dels sprungit intervaller i en liten slalombacke, och dels tagit en vanlig löprunda på slätmarken.

Det är tydlig skillnad mellan oss, där jag är bättre på intervallerna i backen, och han är bättre i löpningen på slätmarken.

Min tanke är att jag egentligen har sämre kondition, men bättre mjölksyratålighet, eller nåt. Kan det stämma?

Jag är 188 cm lång och väger runt 96 kg, han är några cm kortare och väger kanske 6 kg mindre, skillnaden i muskelmassa är ännu större.


Tycker det är lite roligt att skillnaden är såpass påtaglig.

spoon
2014-08-09, 22:17
Kan det vara så att du är starkare än honom och därför tar dig lättare upp för backarna?

delta_mats
2014-08-10, 07:59
Ja det är jag. Fast backen är bara brant sista biten.

Everest
2014-08-10, 08:07
http://www.coachr.org/energysys1.jpg

Hur långa var backintervallerna och hur lång var vilan?

Var de tillräckligt korta, tillräckligt få och lång vila kunde du säkert forcera backen relativt anaerobt. Under förutsättning att ni har lika bra backteknik borde ju annars den med högst vO2max/kg varit snabbast.

delta_mats
2014-08-10, 08:31
Japp det låter troligt. Backen är bara drygt 200 meter lång med en fallhöjd av nästan 50 meter. Körde två vändor upp till toppen där vi delade in sträckan i 3 delar med ca 20 sek vila, sen gåvila ner. Två vändor till 2/3 av backen. Sen några sprintar till 1/3 av backen.