handdator

Visa fullständig version : Någon som blivit kvitt sitt kaffeberoende?


leo1
2014-08-09, 17:38
Jag älskar kaffe! Helst på morgonen. Lukten, smaken och den inbillande kicken.

Jag dricker mest kaffe på jobbet och det är väldigt dåligt! Jag tycker jag klarar av de flesta automatkaffena men det här tar verkligen priset. Fattar inte att folk får ner skiten.

Nu är det så att jag blir riktigt risig i kistan av kaffe och ska föröka sluta. Vid tidigare försöka har jag fått ont i huvudet och blivit allmänt trött. Någon som har tips för att motverka detta? Svälja ner några Alvedon med cola?

Jag tycker alltså inte att det är värt magproblemen att dricka dåligt kaffe:) Sedan kanske jag kan unna mig med en latte på stan då och då.

Ligger på 5-6 koppar om dan.

delta_mats
2014-08-09, 17:42
Brukar bli lite "slö" några dagar med huvudvärk. Inom en vecka är man kvitt det. Du kan ju annars dra ner på kaffet.

cero
2014-08-09, 17:45
Börja inte missbruka Alvedon nu. Trappa ned på kaffet steg för steg och försök sedan sluta helt så blir det inte så smärtsamt. Detta är anledningen till att man, enligt mig, ska undvika koffein så gott det går.

leo1
2014-08-09, 17:50
Bra idé! Ska inte gå Cold Turkey:d

delta_mats
2014-08-09, 18:09
Sen kan du ju skippa alla slentriankoppar man ofta tar utan att knappt tänka på det. Oftast är det ju bara de 2-3 kopparna på morgonen som är riktigt goda.

supercharge
2014-08-09, 18:15
Börja inte missbruka Alvedon nu. Trappa ned på kaffet steg för steg och försök sedan sluta helt så blir det inte så smärtsamt. Detta är anledningen till att man, enligt mig, ska undvika koffein så gott det går.

Fast har inte koffein en viss kärlvidgande effekt? Ibland läser man att det kanske rent av är nyttigt att dricka en (rimlig) skvätt kaffe om dagen, men det kan ju förstås vara rent strunt också.

Om man bara vill dra ner på koffeinet dock så finns ju decaf - även om det inte är så populärt i Sverige som i USA.

leo1
2014-08-09, 18:31
Fast har inte koffein en viss kärlvidgande effekt? Ibland läser man att det kanske rent av är nyttigt att dricka en (rimlig) skvätt kaffe om dagen, men det kan ju förstås vara rent strunt också.

Om man bara vill dra ner på koffeinet dock så finns ju decaf - även om det inte är så populärt i Sverige som i USA.

Jaa, någon som har provat nåt gott decaf-pulverkaffe?

Jag är mycket på caffeér också. Tror random café som mest serverar bryggkaffe inte vet vad decaf är? Waynes borde ha..

cero
2014-08-09, 18:39
Fast har inte koffein en viss kärlvidgande effekt? Ibland läser man att det kanske rent av är nyttigt att dricka en (rimlig) skvätt kaffe om dagen, men det kan ju förstås vara rent strunt också.

Om man bara vill dra ner på koffeinet dock så finns ju decaf - även om det inte är så populärt i Sverige som i USA.

Tror det stämmer, men visste inte att det var just koffeinet. Hur som helst är det inte värt de negativa mentala effekterna många får långsiktigt. Redan i denna tråd som precis startades har vi ju 2 personer som inte kan sluta utan att må skit.

Elfsberg
2014-08-09, 18:45
Köp pulverkaffe, ta med dig koppen till automaten och slå i tevatten.

Jag dricker 3 koppar om dagen.

0900, 1500, 1900

leo1
2014-08-09, 18:50
Köp pulverkaffe, ta med dig koppen till automaten och slå i tevatten.

Jag dricker 3 koppar om dagen.

0900, 1500, 1900

Har du märkt skillnad i magen?

R Scarpa27
2014-08-09, 19:53
dricker med kaffe på jobbet riktigt kaffe med nymalda bönor, och lite kaffedrinkar från barista maskinen :)...

fattar vad du menar sådan där typ cafebar maskin, då kan man likaväl skita i att dricka smakar vatten blandat med sump.

ur sådana automater är choklad mjölk, eller wiener meland ett säkert god som går att dricka.

spoon
2014-08-09, 20:39
Ta ett glas kallt vatten på morgonen. Det piggar upp nästan lika mycket. Annars är det som dom flesta beroenden bäst att bara sluta. Det fysiska behovet försvinner ganska fort. Det kan ju dock vara lite svårare att få bort det psykiska beroendet.

TomasB
2014-08-09, 20:45
Jag märkte en enorm skillnad på att bara ta bort första koppen kaffe till frukost och vänta tills jobbet. Per automatik drack jag ett antal koppar mindre kaffe varje dag utan att ens behöva tänka på det.

bertbert
2014-08-09, 21:07
Det är inte svårt att sluta dricka kaffe. Det är bara att sluta. Jag har gjort det två gånger för att testa skillnaden. Första gången var värst, hade huvudvärk i 4-5 dagar, sen var det inga problem. Då låg jag på 10-15 koppar per dag.

(Nu är jag mer moderat i mitt kaffedrickande, skulle tippa på 4 koppar om dagen. )

cero
2014-08-09, 21:20
Det är inte svårt att sluta dricka kaffe. Jag har gjort det två gånger

Nu är jag mer moderat i mitt kaffedrickande, skulle tippa på 4 koppar om dagen

;)

bertbert
2014-08-09, 21:31
Jag tror att det är fullständigt uppenbart för de allra flesta vad jag menar.

Evankhell
2014-08-09, 21:35
Jag bestämde mig för att sluta dricka kaffe helt, från 5-6 koppar per dag. Man var lite slö på morgonen i en till två veckor. Sen var det inga problem. Har du viljan, går det.

Diomedea exulans
2014-08-09, 21:45
Jag är en hyfsat stor "kaffemoster" som min pappa kallar det; dricker nog allt mellan fyra och tio koppar kaffe om dagen. Men förra året var jag utan kaffe åtta veckor i ett svep en gång. Det var när jag var på långresa i Indonesien; jag undvek kaffe helt, av rädsla för att bli lös i magen, för jag tyckte de hade ofräscha toaletter på stället jag var. Det gick bra, minns inte ens att jag kände någon abstinens överhuvudtaget. (Dock minns jag från ett tidigare tillfälle då jag gjorde kaffeuppehåll att jag hade ont i huvudet i några dagar.)

cero
2014-08-09, 22:03
Jag tror att det är fullständigt uppenbart för de allra flesta vad jag menar.

Jävlas lite bara. :D

nanork
2014-08-09, 22:18
Mjölk i kaffet lindrar magbesvär.
Tyvärr, för svart är godast :(

Scratch89
2014-08-09, 22:19
Jag låg tidigare på ca 8-10 koppar om dagen, men började med att dra ner till att bara dricka på jobbtid; en till frukost, en efter lunch, och en på eftermiddagen. Var lite segt första veckan, men nu saknar jag det inte. Det var många koppar som slentriandracks som inte var något vidare gott egentligen.

Magen har blivit betydligt bättre. Mindre gasig. :hbang:

cero
2014-08-09, 23:18
Vafan hur många gånger pissar ni när ni dricker 10+ koppar om dagen?

Sniggel
2014-08-10, 11:07
Är själv beroende och får vissa problem av kaffe om jag dricker för mycket. Men problemen jag har av att vara utan kaffe är dock värre. Då syftar jag inte på abstinensens effekter för det får jag knappt några när jag går utan kaffe. Utan mitt normala koffeinfria jag. Jag tror jag ska fortsätta dricka kaffe livet ut, i lagom mängd. :d

timoat
2014-08-10, 11:09
Jag har inte druckit kaffe eller te på ca 2 år nu, slutade när jag skulle bleka tänderna. Saknar det lite ibland, men annars är det skönt som fan at inte vara beroende av något. Jag brukade dricka mellan 10-20 näscafe kopppar om dagen innan, var hela tiden tvungen att ha kaffe i näven.

Skugge
2014-08-10, 11:23
Jag drack allt mellan 2-8 koppar kaffe var dag förut men körde cold turkey på koffein i samband när jag slutade snusa, tror det gjorde saken enklare då jag t.ex. varje morgon tog en kopp kaffe och en snus innan jobbet och därmed bröt rutinen.

Det jag märkte va att jag hade huvudvärk och kände mig allmänt seg i skallen i 3-4 dagar, sedan gick det över. Jag körde helt utan koffein i ungefär en månad men nu tar jag en kopp kaffe när jag är sugen, t.ex. nu på en ledig dag på en solig balkong. Dock är allt slentriandrickande på jobbet borta och jag får i mig kanske 2 koppar i veckan i snitt.

bertbert
2014-08-10, 12:23
Vafan hur många gånger pissar ni när ni dricker 10+ koppar om dagen?

Vafan hur många gånger dricker ni kaffe när ni pissar 10+ gånger om dagen?

:D

cero
2014-08-10, 12:56
Grrrrrrrrrrrrr. *grr*

Hur många gånger behöver ni pissa av att dricka kaffe 10 gånger dagligen?


bertbert
2014-08-10, 13:32
Jag vet inte, hur många gånger pissar du själv?

Andromeda
2014-08-10, 14:49
Vafan hur många gånger pissar ni när ni dricker 10+ koppar om dagen?

Fråga hur många gånger man skiter och hur mycket gas man producerar istället :d

Sniggel
2014-08-10, 14:51
Tycker att ett "kolohögt" proteinintag påverkar toabesöken mer än vad flitigt kaffedrickande gör. Kan vara värt att ha i åtanke om man diskuterar antal toabesök, på kolo :P

cero
2014-08-10, 17:22
fråga hur många gånger man skiter och hur mycket gas man producerar istället :d

:d

watertouch
2014-08-10, 18:48
Tror det stämmer, men visste inte att det var just koffeinet. Hur som helst är det inte värt de negativa mentala effekterna många får långsiktigt. Redan i denna tråd som precis startades har vi ju 2 personer som inte kan sluta utan att må skit.

Vilka mentala effekter är det då som det rör sig om?
Sitter här o läser Prof Stahls 4de utgåva av Neuropsychofarmakology.
Där påstår han att koffein hjälper mot Alzheimers.

cero
2014-08-10, 19:52
Trötthet. I början får man kickar, men med tiden upplever många att man behöver koffeinet för att ens fungera som normalt.

R Scarpa27
2014-08-10, 20:53
Mjölk i kaffet lindrar magbesvär.
Tyvärr, för svart är godast :(

drick svart och ta 1/3glas mjölk efter din kopp kaffe :p

Nordenator
2014-08-10, 21:01
Sist jag tittade kom moderat kaffekonsumtion med mestadels fördelar, inte nackdelar. Att du, cero, inte vill dricka kaffe är väl en sak - men jag tror inte riktigt att du har koll på vad du pratar om.

cero
2014-08-10, 21:19
Sist jag tittade kom moderat kaffekonsumtion med mestadels fördelar, inte nackdelar. Att du, cero, inte vill dricka kaffe är väl en sak - men jag tror inte riktigt att du har koll på vad du pratar om.

Om du hade läst tråden så finns det rätt bra exempel på varför man ska vara försiktig med koffein, men du ville leka smart istället. Jag har heller inte sagt att det inte finns fördelar med kaffe.

Scratch89
2014-08-10, 22:04
Om du hade läst tråden så finns det rätt bra exempel på varför man ska vara försiktig med koffein, men du ville leka smart istället. Jag har heller inte sagt att det inte finns fördelar med kaffe.

Jag har läst tråden, men förstår inte varför man ska vara viktig med koffein. Att det är jobbigt att sluta med kaffedrickande är inte riktigt ett argument.

oath5
2014-08-10, 22:44
TS:

Är det koffeinet eller kaffet i sig som gör dig taskig i kistan? Om det bara är koffeinet så har du ju koffeinfritt kaffe att njuta av. Det dricker jag själv.

cero
2014-08-10, 22:46
Jag har läst tråden, men förstår inte varför man ska vara viktig med koffein. Att det är jobbigt att sluta med kaffedrickande är inte riktigt ett argument.

Att gå runt och må dåligt i flera dagar bara för att man skippar ett visst livsmedel är inget jag skulle orka med i alla fall, men det är ju givetvis upp till var och en. Själv älskar jag kaffe och dricker det kanske 1-2 gånger i veckan, vill inte göra det till en vana bara.

Hemi
2014-08-11, 01:24
Ja, efter ett antal år av beroende smakar kaffet vedervärdigt numera, jag vet inte varför. Spelar ingen roll vad för märke det är, socker, utan, grädde, med, allt smakar skit. Jag dricker en kopp på morgonen, iskaffe oftast annars blir det inget. Nån slags ät/drickstörning tror jag.

Shqypnia
2014-08-11, 07:57
Jag är en kaffe junkie. Efter en vecka på Mallorca där jag (knappt) inte drack kaffe så märkte jag att när jag väl kom tillbaka till Sverige så fanns det inget sug. Jag dricker fortfarande kaffe, att jag fortsatte dricka det beror pga gammal vana.
Ta en veckas semester utomlands är mitt råd.

watertouch
2014-08-11, 08:11
Vilka mentala effekter är det då som det rör sig om?
Sitter här o läser Prof Stahls 4de utgåva av Neuropsychofarmakology.
Där påstår han att koffein hjälper mot Alzheimers.

Ja Prof Stahl verkar verkligen gilla Koffein som "stimulant", Den har ingen direkt missbrukar potential.
Är en antagonist på endogenous neurotranmittorer kallad purines, och påverkar adension, Koffein har därigenom effekt på D2 receptorn(dopamin) och frisättning...

hidden
2014-08-11, 09:50
Hur klarar ni värmen från att dricka kaffe kontinuerligt under hela dagen??

Själv shottar jag alltid 2-3 kaffe på morgonen så får det vara resten av dagen.

hampfuz
2014-08-11, 09:59
Hur klarar ni värmen från att dricka kaffe kontinuerligt under hela dagen??

Själv shottar jag alltid 2-3 kaffe på morgonen så får det vara resten av dagen.

Värmen? Skulle inte kunna påstå att jag känner att kaffe påverkar min kroppstemperatur någon särskilt.

Evankhell
2014-08-11, 10:10
Hur klarar ni värmen från att dricka kaffe kontinuerligt under hela dagen??

Själv shottar jag alltid 2-3 kaffe på morgonen så får det vara resten av dagen.

http://2.bp.blogspot.com/-v0sAERxCmD8/Uf7HSpcugAI/AAAAAAAAHM0/6bqKHMjOOtw/s1600/ice+coffee+cubes_3+copy.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-VkFHZhHD9-U/T16hD9-R7GI/AAAAAAAAAZs/M9cEUh7agmY/s1600/coffee_cubes.jpg

Profit.

hidden
2014-08-11, 10:48
Värmen? Skulle inte kunna påstå att jag känner att kaffe påverkar min kroppstemperatur någon särskilt.

Wow, jag behöver din värmereglering.

Minimjölk
2014-08-11, 10:50
Jag dricker mycket kaffe på jobbet, det är helt ok och bryggt på plats men sedan jag skaffade mig en riktig kaffebryggare hemma och numera maler mina bönor själv etc. har jag blivit enormt mycket mer kräsen. Jag häller inte längre i mig kaffe utan dricker betydligt mindre mängder och njuter mer när jag väl dricker.

Sedan har jag aldrig upplevt att jag är beroende av kaffe mer än att jag älskar smaken och gillar energin jag får på köpet. Visst kan jag bli lite kass i magen om jag hällt i mig för mycket men utöver det ser jag för egen del inga negativa saker med kaffe, snarare tvärtom.

spoonchest
2014-08-11, 10:54
Sen kan du ju skippa alla slentriankoppar man ofta tar utan att knappt tänka på det. Oftast är det ju bara de 2-3 kopparna på morgonen som är riktigt goda.

Stort +1.

Har själv lyckats dragit ner kaffedrickandet såpass att varje kopp ska försöka vara så njutbar det går.

watertouch
2014-08-11, 11:14
Hur klarar ni värmen från att dricka kaffe kontinuerligt under hela dagen??

Själv shottar jag alltid 2-3 kaffe på morgonen så får det vara resten av dagen.


Själv tar jag koffeintabletter, med värmeböljan som var svettades jag, dricker kaffe vid höst o vinter.
:)

watertouch
2014-08-11, 11:20
Sedan har jag aldrig upplevt att jag är beroende av kaffe mer än att jag älskar smaken och gillar energin jag får på köpet. Visst kan jag bli lite kass i magen om jag hällt i mig för mycket men utöver det ser jag för egen del inga negativa saker med kaffe, snarare tvärtom.

Kaffe och en snus på morgonen, sätter igång magen/bajstarmen, så det är nice att skita innan man ska ut på jobbet!
:)

shut teh face
2014-08-11, 12:19
Jag drack nog en 8-10 koppar förut, inga problem med magen men kände mig ganska sprattlig i kroppen, förhöjd puls osv. Det var inga problem att dra ned till 3-4 koppar om dagen. Lite huvudvärk kanske.

Testa sluta röka eller snusa, det är betydligt jobbigare.

rolf
2014-08-11, 12:40
Har tänkt på denna tråden hela dagen idag. Höll på att försova mig imorse så hann inte dricka kaffe innan jobbet. Har haft dat huvudvärk från helvetet hela dagen som vägrar försvinna nu trots att jag hetsdricker kaffe i skrivande stund. Men precis som någon skrivit innan så har jag inte märkt av det problemet när jag av någon anledning varit borta, typ på resa, och inte haft tillgång till kaffe som vanligt och inte heller tänkt på det. Mest psykiskt beroende?

watertouch
2014-08-11, 12:52
Har tänkt på denna tråden hela dagen idag. Höll på att försova mig imorse så hann inte dricka kaffe innan jobbet. Har haft dat huvudvärk från helvetet hela dagen som vägrar försvinna nu trots att jag hetsdricker kaffe i skrivande stund. Men precis som någon skrivit innan så har jag inte märkt av det problemet när jag av någon anledning varit borta, typ på resa, och inte haft tillgång till kaffe som vanligt och inte heller tänkt på det. Mest psykiskt beroende?


Nja det blir ju fysiskt eftersom det påverkar kroppen i den bemärkelsen...
Sen har du ju även det "psykiska" en kopp kaffe på morgonen måste man ha för att vakna till...

leo1
2014-08-11, 17:47
Jag gick cold turkey igår och har inte druckigt en droppe på 2 dagar nu. Har haft en lite dov känsla i huvudet idag. Tog 3 alvedon imorse när jag började vid 06, pallade inte att riskera att må dåligt på jobbet.

Har gått finfint hittils. Sket på jobbet och var fast i magen för första gången på evigheter. Sket ut 2 bajskorvar som var i samma storlek som oxjärpar ungefär.

Det är som många säger att slentriankopparna är det bara strunta i! Ska nog ta en latte om ett par dagar.

Enda anledningen till att jag inte vill dricka kaffe är att magen pajar. Det svåraste att låta bli kan den sociala biten sedan tycker jag om att sitta på stan och dricka kaffe och titta på folk. Då kan jag prova decaf.

Andromeda
2014-08-11, 18:47
Jag gick cold turkey igår och har inte druckigt en droppe på 2 dagar nu. Har haft en lite dov känsla i huvudet idag. Tog 3 alvedon imorse när jag började vid 06, pallade inte att riskera att må dåligt på jobbet.

Har gått finfint hittils. Sket på jobbet och var fast i magen för första gången på evigheter. Sket ut 2 bajskorvar som var i samma storlek som oxjärpar ungefär.

Det är som många säger att slentriankopparna är det bara strunta i! Ska nog ta en latte om ett par dagar.

Enda anledningen till att jag inte vill dricka kaffe är att magen pajar. Det svåraste att låta bli kan den sociala biten sedan tycker jag om att sitta på stan och dricka kaffe och titta på folk. Då kan jag prova decaf.

Det där har jag aldrig begripit däremot.

Men så är jag utrustad med en penis :d