handdator

Visa fullständig version : Protein taming

weeps
2014-08-09, 05:51
Har läst runt lite vad gällande protein timing, har dock svårt att få grepp om konceptet. Om man är ute efter maximal muskeluppbyggnad/styrka (i det långa perspektivet), är det fördelaktigt att äta 20-25 g protein var 3:e timme eller funkar det lika bra att äta större måltider där man får i sig mer protein, eller spelar det ingen roll?

Givet att man äter samma mängd protein över dagen.

Fjrebqll
2014-08-09, 07:36
Fungerar lika bra med större måltider.

Elfsberg
2014-08-09, 15:52
Fungerar lika bra med större måltider.

Visst är det så.

Men det finns många som förtvivlat försöker intala sig själva att så är inte fallet.

Sniggel
2014-08-09, 16:46
Här har du ett exempel på protein taming:

http://musclemecca.com/imported-images/2008/07/NigeriaHyenaPet1-1.jpg

För att vara lite seriös så finns det inga övertygande belägg för att flera små måltider leder till bättre muskeltillväxt än få stora. Inga studier som kunnat visa nån sorts överlägsenhet för många små intag av protein. Undantaget är extremdieter med noll verklighetsförankring.

Elfsberg
2014-08-09, 17:00
Här har du ett exempel på protein taming:

http://musclemecca.com/imported-images/2008/07/NigeriaHyenaPet1-1.jpg

HHAHAHA.. :D

Jag glömde påpeka detta. Bra insats!

cero
2014-08-10, 11:21
Ingen som vet exakt, men något mellanläge där man varken äter var 15'e minut eller en gigantisk måltid 1 gång om dagen hade jag kört på. 3-4 måltider per dag precis som alla normala människor äter blir bra.

Stor Hård Ådrig
2014-08-10, 11:27
Layne Norton förespråkar 3-5 måltider per dag för att kunna stimulera mps maximalt iaf 3 gånger per dag. Sen finns det personer som Alan Aragon som säger att det inte spelar någon roll alls. Respekterar båda och jag vet inte själv hur det där funkar men Layne verkar övertygad att man borde stimulera mps maximalt flera ggr per dag. Men med den logiken borde ju 30g/3:e timme vara opti tycker jag.

Elfsberg
2014-08-10, 12:08
Tycker och tycker. Det var inte något vidare hårdkokt fakta.

Jag äter oftast två gånger om dagen, och huruvida det är optimalt skiter jag fullständigt i, för det passar min livsstil opti.

cero
2014-08-10, 12:10
Tycker och tycker. Det var inte något vidare hårdkokt fakta.

Det råder som sagt inte någon konsensus på frågan.