handdator

Visa fullständig version : Matschema


bubbleman
2004-03-25, 20:20
Hej,
Jag skulle vilka ha lite åsikter om mitt matschema nu när man skall försöka deffa bort någonting...

Mål 1 kl. 07.00
En stor macka med antingen en makrillburk och västan eller skinka och västan. Ett glas minimjölk till detta.
Mål 2 Kl. 12.00
Skollunch, en liten protion av det som serveras plus två knäckebröd. mellanmjölk
"Mål" 3 innan träning kl 15.30
1-2 bananer/en skinkmacka
Mål 4 efter träning 17.15
I bilen hem: I proteindrink + smågodis
Mål 5 kl 20.00
Tonfiskburk/kycklingfile/liknande med lite potatis/pasta + minimjölk
Mål 6 kl 22.00
Två knäckebröd med ost.

Vad säger ni om detta? Skall man äta "vanlig" mat efter träningen också? Gjorde det innan men då blev det ju ett mål extra om dagen och man tappade inte så mycket. Får lite segt med viktminskningen tycker jag, även ifall detta är hur lite mat som hellst i mina ögon, brukar äta nästan dubbelt vid varje måltid i vanliga fall...

King Grub
2004-03-25, 21:09
Du har ju bara två riktiga mål: mål 2 och mål 5. Så länge du har koll på ditt energiintag är det väl bara en fördel om så många mål som möjligt är vad du kallar "riktig mat". Det är bara att ändra portionsstorlekarna om det är ett mellanmål, i jämförelse med t ex middagen. Sådana mål är nog rätt överlägsna ett mackmål.

bubbleman
2004-03-25, 23:25
Ok, men bröd med makrill måste väl kunna jämnföras med en liten portion mat? Protein, kolhydrater och fett. Mål 3 och 6 måste nog göras något åt dock, måste vara mat som man kan ha i väskan hela dagen, går ju i skolan. krabbigt med riktiga måltider där. På kvällen så tänkte jag att det är bäst med nästan enbart proteiner därav mitt "minimål".

Edit: Är det viktigt att äta normal mat direkt efter träningen? Äter godis och dricker proteindrink nu..

Calleman
2004-03-26, 00:47
Själv tycker jag det är lite väl lång tid mellan mål 4 och mål 5. Jag hade skakat av hunger....

King Grub
2004-03-26, 07:31
Originally posted by bubbleman
Är det viktigt att äta normal mat direkt efter träningen? Äter godis och dricker proteindrink nu..

Nej, direkt efter träningen är ditt nuvarande upplägg bättre, bara du äter ett riktigt, rejält mål mat ungefär en timme senare.