handdator

Visa fullständig version : Att äta om man inte kan LAGA mat?


flowster
2014-08-08, 00:35
Hej.

Om man har svårt för att laga mat (beroende på hur man bor och jobbar), vad har ni för tips på mat att äta?

Både måltider, mellanmål och övrigt för att fylla sina behov.

För kännedom så bulkar jag.

Kom gärna med massor av tips. Jag är orolig för att jag kommer börja äta för mycket skit, slarva med maten och att träningen kommer bli lidande pga det.

Pretorian
2014-08-08, 06:48
Kan du ge oss lite fler förutsättningar? Har du ett hem med en kyl och finns det kokplatta?

Själv gillar jag att ligga lågt på fettet oavsett om jag ska upp eller ner i vikt och då äter jag all typ av mat men håller mig borta från det vanliga "onyttiga" som godis, chips och sockrade drycker.

Krutpaket
2014-08-08, 07:28
Igår hade jag inte tid eller möjlighet att laga middag. Då köpte jag 2 paket grillad kyckling i påläggsform (Delikatesskivor / Grillad Kyckling). Dem innehåller bara 100 kcal per 100g samt 20g protein (totalt 240 kcal och 44g protein). La dem på tunnbröd (2st), slängde på keso med nån chilismak och sen av middagen klar.

flowster
2014-08-08, 09:29
Ja, jag har ett hem och en kyl. Även kokplatta.

Rena måltider brukar lösa sig, äter ofta ute. Men har svårt för att laga matlådor och i övrigt laga mat hemma som sagt.

Kan tex fixa köttfärssås osv. Inga problem.

Men tar gärna emot tips på allt annat man kan äta under dagen. Lätt att fixa, mkt energi.

Reaper123
2014-08-08, 09:51
- Flingor/müsli med mjölk, yoghurt eller fil/valfri vätska
- Torkad frukt
- Bars av valfri sort (jag kör på hemmagjorda "energikakor")
- Nötmix

Ja, det är några av mina hemliga vapen som äts mellan varma måltiderna, för jag måste äta rätt mycket energi dagligen så trött på att äta sjuka mängder mat :D

Trapz
2014-08-08, 09:53
Havregrynsgröt, mackor med pålägg, yoghurt, flingor, frukter, nötter, kvarg, pasta, tonfisk på burk, makrill, kokta eller stekta ägg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2014-08-08, 11:40
Köp osockrad risgrynsgröt (Coop har). Vid stort energibehov söta den själv med druvsocker, annars med sötningsmedel om du vill ha lite mer sötma i själva gröten. Äkta vaniljpulver i är också kanon. Strö över kanel och mer druvsocker eller Sukrin Melis, ha standardmjölk till. Eventuellt någon citrusfrukt i, eller apelsinessens om du vill hålla ner kalorierna. Kan varieras i oändlighet.

Fantastiskt god och bra bulkmat. Ostmackor är kanon också.

MuskelMasen
2014-08-08, 14:33
Burkskinka och potatis . Slut

spoon
2014-08-08, 14:42
Havremjöl, oboy och mjölk. Skaka i shakern.

Albin Eriksson
2014-08-08, 15:06
Salladsbaren många affärer har numera, ofta kan man till och med väga det man köper.

filmjölk
2014-08-08, 15:30
Butiksgrillad kyckling och vattenmelon.

anvihl
2014-08-08, 16:10
Igår hade jag inte tid eller möjlighet att laga middag. Då köpte jag 2 paket grillad kyckling i påläggsform (Delikatesskivor / Grillad Kyckling). Dem innehåller bara 100 kcal per 100g samt 20g protein (totalt 240 kcal och 44g protein). La dem på tunnbröd (2st), slängde på keso med nån chilismak och sen av middagen klar.

Dåligt råd hälsomässigt. Stor mängd E250 och över 7g salt bara från kycklingen, men gott är det :).

Maya0112
2014-08-08, 16:27
ägg, gröt, flingor, proteinbarer, makrill, mackor.
ibland brukar jag köpa hem typ dafgård färdigmat om man verkligen inte pallar göra något, finns vissa med ganska ok näringsvärde.

annars är det inte så komplicerat att slänga i några kyckling/laxfileer i ugnen och koka ris/potatis.

cero
2014-08-08, 16:31
Dåligt råd hälsomässigt. Stor mängd E250 och över 7g salt bara från kycklingen, men gott är det :).

Kom inte hit och förstör.

;)

hurril
2014-08-08, 16:33
Om du har kokplatta och kyl så kan du visst "laga matlådor". Stoppa det bara inte i 350 matlådor utan gör en så stor bunke med Gryta(tm) som din kyl rymmer. Hinner du slava vid spisen 1-2 gånger i veckan så har du ändå då täckt in rätt mycket av veckans måltider.

Fixa proteinkällan på spisen och köp sedan resten av måltiden i salladsbaren. Typ pastasallad/ quinoa/ cous-cous/ potatissallad och annat som brukar finnas där.

Xead
2014-08-08, 16:33
Köp osockrad risgrynsgröt (Coop har). Vid stort energibehov söta den själv med druvsocker, annars med sötningsmedel om du vill ha lite mer sötma i själva gröten. Äkta vaniljpulver i är också kanon. Strö över kanel och mer druvsocker eller Sukrin Melis, ha standardmjölk till. Eventuellt någon citrusfrukt i, eller apelsinessens om du vill hålla ner kalorierna. Kan varieras i oändlighet.

Fantastiskt god och bra bulkmat. Ostmackor är kanon också.

Även Lecora har en osockrad variant av sin risgrynsgröt (85 kcal/100g!!11!) som jag kan rekommendera. Brukar finnas på bl.a. Willys.

R Scarpa27
2014-08-08, 17:29
börja träna! (laga mat) kanonbra träning det med!

handla hem basvaror som ägg, mjölk, färs, pasta, bröd osv...

sen lagar du sådant du tycker om...
recept hittar du på internet använd någon sökmotor!

att laga mat är enkelt, det handlar mest om lathet för de som inte kan...
dagar du inte hinner / orkar köp färdigt...

annars finns ju bröd, enkel kolhydratskälla, som du brer på smör och stek några ägg och släng ost över...
pannkakor är även det kanonmat som är enkelt.gott med så köpet!

allt i ett! kolhydrater, fett & protein.

men som sagt börja laborera, du kommer tycka det är kul när du tills slut blir gourme kock i hemmet :d

HMS Laestander
2014-08-08, 17:33
Steg 1: Köp ostkaka
Steg 2: Ställ ostkakan hemma.
??????? Vänta 10h.
Steg 4: Ät den ljummen.

Dat shit tasty, 1100 kcal, 60g protein

Sheogorath
2014-08-08, 18:06
Fil med flingor. Kokt ägg med kaviar.

MuskelMasen
2014-08-08, 18:09
Steg 1: Köp ostkaka
Steg 2: Ställ ostkakan hemma.
??????? Vänta 10h.
Steg 4: Ät den ljummen.

Dat shit tasty, 1100 kcal, 60g protein


True, got to love Ostkaka!