handdator

Visa fullständig version : Low bar, tips och hjälp?


laxfan
2014-08-07, 14:26
Tjena! Sökte runt lite på forumet men hittade inget som jag blev klokare av så gör en ny tråd.
Testade för första gången low bar squats idag. Jag la stången ganska långt ner på ryggen och lutade mig lite framåt. Jag stog på 2st 1,25kg vikter som jag hade under hälarna (ska köpa tyngdlyftarskor snart). Problemet jag fick var att stången gled neråt lite och jag fick ont i handlederna då jag fick hålla kvar stången med dom... Jag hade magnesium på ryggen men det hjälpte inte särskilt mycket.
Kan någon berätta var jag ska lägga stången ungefär och hur jag ska göra för att det ska bli en bra böj? :)
Mvh laxfan

stemag
2014-08-07, 14:42
http://www.allthingsgym.com/mark-rippetoe-on-the-squat-bar-position/

den här tycker jag förklarar ganska bra.

Beols
2014-08-07, 14:48
Är ingen expert på low-bar squat (eller squats i övrigt), men i low-bar skulle jag råda dig att hitta dig fram och ändra någon centimeter här och där. Dom flesta gillar att ha stången på skulderbladen i en low-bar squat, lite nedanför det benet som skulderbladet har. Detta är förstås inviduellt dock.

Sen ang. att stången glider neråt... förmodligen beror detta på att du inte är tight nog i övre ryggen, det jag brukar göra för att bli tight i övre ryggen är att hålla så smalt som jag kan samtidigt som jag spänner ihop mina skulderblad så mycket som möjligt och tar även ett stort andetag. Gör du inte detta så blir det väldigt lätt att stången ramlar ner och att du skadar axlar/handled.

Tänk även på att värma upp axlar & handled ordentligt då dessa används mycket för att hålla stången på plats i low-bar squaten, en kombination av stela handleder och ingen "tighthet" i ryggen kommer leda till skador rätt så snabbt. Är som sagt ingen expert på knäböj, så fråga någon på ditt gym som är erfaren så dom kan ta en närmare titt på dig.

Good luck :)

laxfan
2014-08-07, 16:10
Tack som fan! Ska testa de du sa :)

laxfan
2014-08-07, 22:07
Stemag: av någon anledning fick ja inte ditt inlägg föränns nu... Den länken förklarade mycket bra! :)