handdator

Visa fullständig version : Hur smittar Ebola


Vakten
2014-08-07, 13:07
Ser att man misstänker att Ebola kan finnas på flera kontinenter. Hur överförs smittan? Kan man smittas genom ett handslag, andedräkt ? Det ser ut som om man måste vara inplastad för att jobba med smittade personer. Sån utrustning kan knappast beställas för gemene man och då blir det väl att isolera sig från andra människor.

TIMPA
2014-08-07, 13:08
Man smittas genom kroppsvätskor och blod, med andra ord kan du inte bli smittad om någon bara andas på dig.

Vakten
2014-08-07, 13:10
Då är det inte läge för styrdans med främmande personer om man kan smittas av svett.

Holmeros
2014-08-07, 13:12
Nu hittar jag inte källan, men några forskare misstänker att det även faktiskt kan spridas via luften, fast på lite annorlunda vis.

Är ni nyfikna får ni väl googla :D

hampfuz
2014-08-07, 13:13
De Ebola-fall på andra kontinenter är människor som jobbat med Ebola i Afrika och som nu behandlas i isolation i sina hemländer. Finns ingen anledning att börja ändra sin livsstil här i Sverige.

Vakten
2014-08-07, 13:20
De Ebola-fall på andra kontinenter är människor som jobbat med Ebola i Afrika och som nu behandlas i isolation i sina hemländer. Finns ingen anledning att börja ändra sin livsstil här i Sverige.

Man har ett misstänkt dödsfall i Saudi Arabien, en man som återkommit efter en affärsresa till Sierra Leone. Saudiska myndigheter överväger att vägra inresa för pilgrimer från drabbade områden.

difeddy
2014-08-07, 13:28
Skulle Ebolaviruset mot förmodan sträcka sig till väst tror jag att man kan tämja spridningen relativt snabbt. Problemet i de drabbade länderna är att långt ifrån alla ens är medvetna om viruset, och än mindre vilka preventiva åtgärder man kan ta för att undvika smittan.

hampfuz
2014-08-07, 13:28
Man har ett misstänkt dödsfall i Saudi Arabien, en man som återkommit efter en affärsresa till Sierra Leone. Saudiska myndigheter överväger att vägra inresa för pilgrimer från drabbade områden.

De slutade ge ut visum till resenärer från dessa länder redan i April.

Skulle Ebolaviruset mot förmodan sträcka sig till väst tror jag att man kan tämja spridningen relativt snabbt. Problemet i de drabbade länderna är att långt ifrån alla ens är medvetna om viruset, och än mindre vilka preventiva åtgärder man kan ta för att undvika smittan.
Ja, problemet är ju till stor del bristande hygien, dålig sjukvård och det faktum att många lokala begravningstraditioner innefattar att alla i en by ska röra vid den avlidne.

ARMSTARK
2014-08-07, 13:44
Man smittas genom kroppsvätskor och blod, med andra ord kan du inte bli smittad om någon bara andas på dig.

Fast om någon med Ebola står på bussen/tunnelbanan och hostar/nyser så skulle inte jag vilja vara i närheten. *spy*

Vakten
2014-08-07, 13:58
Fast om någon med Ebola står på bussen/tunnelbanan och hostar/nyser så skulle inte jag vilja vara i närheten. *spy*

Om alla kroppsvätskor överför smittan så brukar räcken och handtag tex i tunnelbanan vara extra kladdiga under sommaren.

Macroman
2014-08-07, 14:14
Ebola har dödat 700 ungefär i år. Mässlingen dödar ungefär 122 000 per år.

Gober
2014-08-07, 14:43
Ebola har dödat 700 ungefär i år. Mässlingen dödar ungefär 122 000 per år.

Finns dock inget vaccin eller bra botemedel mot Ebola ännu.

Red Apple
2014-08-08, 17:31
Ebola är inte luftburet. Nysningar och hostningar är ofarliga.

http://www.nature.com/srep/2014/140725/srep05824/full/srep05824.html

Macroman
2014-08-08, 19:54
Finns dock inget vaccin eller bra botemedel mot Ebola ännu.

Nej, but still. Dessutom är det många som väljer att inte vaccinera mot mässling vilken är en bisarr risk/rewardbedömning.

Sniggel
2014-08-12, 16:05
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/utbrott-av-ebola-virus_3790328.svd?sidan=21

"Få tror dock att användning av försöksmediciner – som finns i extremt små doser i världen – är lösningen för att stoppa utbrottet av ebola. Det handlar snarare om att identifiera och isolera fall, och ge drabbade god sjukvård så att deras immunförsvar kan slå ut viruset som saknar bot."

Eller att det är ett "gyllene tillfälle" att pröva en medicin som vanligtvis inte varit etiskt försvarbar att ta i bruk?
Det kan ju leda till ny kunskap som man har nytta av vid nästa ebolautbrott.

Jag hade ju definitivt prövat en "otestad medicin" om jag varit smittad. I de lägena tar man nog gärna såna risker. Iaf om man förstår riskerna med Ebola och riskerna med obeprövad medicin. Men tyvärr saknas det ju kunskap hos många av de drabbade.

ducedo
2014-08-12, 16:09
Jag hade ju definitivt prövat en "otestad medicin" om jag varit smittad. I de lägena tar man nog gärna såna risker. Iaf om man förstår riskerna med Ebola och riskerna med obeprövad medicin. Men tyvärr saknas det ju kunskap hos många av de drabbade.

Se bara till så att du blir sjuk vid rätt tid.

– Om någon skulle drabbas av ebola skulle vi naturligtvis titta på det omedelbums. Förutsatt att det sker under kontorstid, eftersom vi inte har någon jourverksamhet. - SvD (http://www.svd.se/nyheter/utrikes/utbrott-av-ebola-virus_3790328.svd?sidan=18)

hampfuz
2014-08-12, 16:13
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/utbrott-av-ebola-virus_3790328.svd?sidan=21

"Få tror dock att användning av försöksmediciner – som finns i extremt små doser i världen – är lösningen för att stoppa utbrottet av ebola. Det handlar snarare om att identifiera och isolera fall, och ge drabbade god sjukvård så att deras immunförsvar kan slå ut viruset som saknar bot."

Eller att det är ett "gyllene tillfälle" att pröva en medicin som vanligtvis inte varit etiskt försvarbar att ta i bruk?
Det kan ju leda till ny kunskap som man har nytta av vid nästa ebolautbrott.

Jag hade ju definitivt prövat en "otestad medicin" om jag varit smittad. I de lägena tar man nog gärna såna risker. Iaf om man förstår riskerna med Ebola och riskerna med obeprövad medicin. Men tyvärr saknas det ju kunskap hos många av de drabbade.

Jag tror det är viktigare att man fokuserar på att se till att testa de vaccin som finns ordentligt på människor. Det hade man förmodligen kunnat göra för länge sedan, om det hade funnits större incitament. Vilket det förhoppningsvis gör nu.

Risken är ju att ZMapp visar sig vara fullständigt verkningslöst hos människor. Jag läste informationsbladet (http://www.mappbio.com/zmapinfo.pdf) och jag blev inte helsåld.

Starvation
2014-08-12, 16:17
Ebola har redan visats kunna mutera till ett luftburet virus, i ngt lab. Läste det på ngt forum, så vet inte om det är sant. Men antar att alla virus kan det ändå. Fast det tar la en stund.

Hur länge överlever ebolan utanför kroppen då? Så länge den har samma fuktiga miljö den kom ut med?

Sniggel
2014-08-12, 16:17
Se bara till så att du blir sjuk vid rätt tid.

:thumbup:

Sniggel
2014-08-12, 16:21
Ebola har redan visats kunna mutera till ett luftburet virus, i ngt lab. Läste det på ngt forum, så vet inte om det är sant. Men antar att alla virus kan det ändå. Fast det tar la en stund.

Hur länge överlever ebolan utanför kroppen då? Så länge den har samma fuktiga miljö den kom ut med?

Vad krävs för att ett virus ska vara luftburet för det första?
Att det ska kunna "take off" från eventuella kroppsvätskor och "överleva" i luften. Med överleva antar jag man menar "inte skadas". Virus är ju inte levande utan är en samling kod förpackat i en mikroskopisk struktur.

hampfuz
2014-08-12, 16:41
Skillnaden mellan ett luftburet virus och Ebola är att ett luftburet virus smittas genom osynliga partiklar man andas in som sprids när man hostar och nyser. Det gör inte Ebola, även om du fortfarande kan bli smittad om du får någons snor i ansiktet.

Blue Nine
2014-08-12, 19:51
Experts: Ebola Vaccine At Least 50 White People Away (http://www.theonion.com/articles/experts-ebola-vaccine-at-least-50-white-people-awa,36580/)

CONAKRY, GUINEA—With the death toll in West Africa continuing to rise amid a new outbreak of the Ebola virus, leading medical experts announced Wednesday that a vaccine for the deadly disease is still at least 50 white people from being developed. “While all measures are being taken to contain the spread of the contagion, an effective, safe, and reliable Ebola inoculation unfortunately remains roughly 50 to 60 white people away, if not more,” said Tulane University pathologist Gregory Wensmann

Armed Dingo
2014-08-12, 21:50
Vad krävs för att ett virus ska vara luftburet för det första?
Att det ska kunna "take off" från eventuella kroppsvätskor och "överleva" i luften. Med överleva antar jag man menar "inte skadas". Virus är ju inte levande utan är en samling kod förpackat i en mikroskopisk struktur.
Det är det som är så sjukt coolt med virus. Det är inte eukaryotiskt och inte prokaryotiskt. Det är ingen organism, det bara är.

När jag börjar tänka i dem banorna så spinner jag alltid iväg och tänker hur människokroppen är som en dator i den bemärkelsen att den kan påverkas av utomstående partiklar, bara för partiklarna är sammansatta på ett speciellt sätt. Våra funktioner byts av en kod. Sjukt fascinerande!

Och om våra funktioner kan ändras negativt av en kod, borde det inte gå att skapa ett virus som gör oss bättre? (Tänker inte använda en AB-titel som Supermänniska)

SeeYay
2014-09-03, 19:26
Video: Ebola patient escapes quarantine, spreads panic in Monrovia (Liberia)

http://youtu.be/F-JZEaeOmfE


F-JZEaeOmfE

ducedo
2014-09-25, 10:38
Estimating the Future Number of Cases in the Ebola Epidemic

Extrapolating trends to January 20, 2015, without additional interventions or changes in community behavior (e.g., notable reductions in unsafe burial practices), the model also estimates that Liberia and Sierra Leone will have approximately 550,000 Ebola cases (1.4 million when corrected for underreporting).

CDC (http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/su63e0923a1.htm?mobile=nocontent&s_cid=su63e0923a1_w)

Vakten
2014-09-26, 14:46
– Epidemin fördubblas var tjugonde dag. Det är en långsam process, men när den väl fått fart innebär den exponentiella tillväxten att fallen snabbt ökar, säger Johan von Schreeb, läkare som nyss kommit tillbaks från Sierra Leone.

Om den här takten håller i sig så blir redan nu skrämmande siffror än värre i slutet på 2015.

frazkakan
2014-09-26, 15:43
– Epidemin fördubblas var tjugonde dag. Det är en långsam process, men när den väl fått fart innebär den exponentiella tillväxten att fallen snabbt ökar, säger Johan von Schreeb, läkare som nyss kommit tillbaks från Sierra Leone.

Om den här takten håller i sig så blir redan nu skrämmande siffror än värre i slutet på 2015.

Jo, precis min tanke. Någon skrev i tråden att endast 700 har dött till den dagens datum (början av Augusti).. Nu passerar väl sjukdomen 3000 döda? I slutet av året kan 100.000 ha dött, och eskalerar det mer..

Tomten
2014-09-26, 15:50
Experts: Ebola Vaccine At Least 50 White People Away (http://www.theonion.com/articles/experts-ebola-vaccine-at-least-50-white-people-awa,36580/)

Hoppas du vet att the Onion inte är riktiga nyheter.

mangemani
2014-09-26, 17:30
är det någon ny "galna ko sjuka" eller "fågel influensa" som beräknas ha ihjäl stora delar utav europa på gång nu igen?
förresten, vad hände med ko och fågel sjukan, de som skulle vara som digerdöden? poof, gone verkade det som och inte ett ljud om det senare.

ni kan nog vara lugna.

ducedo
2014-09-26, 18:54
är det någon ny "galna ko sjuka" eller "fågel influensa" som beräknas ha ihjäl stora delar utav europa på gång nu igen?
förresten, vad hände med ko och fågel sjukan, de som skulle vara som digerdöden? poof, gone verkade det som och inte ett ljud om det senare.

ni kan nog vara lugna.

Säger väl mest om dig med tanke på att det fortfarande dödar folk.

Ebola skiljer sig dock på flera punkter på så vis att man bl.a. går in och nödslaktar mängder av djur så fort H5N1 upptäckts. Här har du istället tusentals smittade människor (långt fler än vad som drabbats totalt av H5N1) som har helt andra traditioner där du bl.a. ska ta på avlidna vid begravning. Infrastrukturen på många områden är även icke-existerande vilket gör det otroligt svårt att stoppa ett utbrott.

I nästa vecka förväntas det vara ca 8.000 smittade i bara 2 länder och det fördubblas varje månad.

svenbanan
2014-09-26, 18:57
– Epidemin fördubblas var tjugonde dag. Det är en långsam process, men när den väl fått fart innebär den exponentiella tillväxten att fallen snabbt ökar, säger Johan von Schreeb, läkare som nyss kommit tillbaks från Sierra Leone.

Om den här takten håller i sig så blir redan nu skrämmande siffror än värre i slutet på 2015.

Om det håller i sig kommer 10miljoner människor ha smittats inom ett år.

Ifall det nu är 100% dödlighet gäller det nog att snabba på med vaccin eller se till att få ordning på karantän.

svenbanan
2014-09-26, 19:07
Nu har jag inte orkat läst hela tråden. Men hur smittsamt är egentligen ebola-viruset?

Hur många partiklar måste man få i sig för att det i princip ska vara säkert att man blir smittad? Går det att jämföra med hur smittsamma andra sjukdomar är?

I övrigt så smittar det väl ungefär som förkylning? Dvs tvättar man händer och inte gnuggar sig i ögonen direkt man skakat hand med folk så är det ingen fara.

Det finns ett mythbustersavsnitt om just detta. Adam har en liten slang på sina glasögon som droppar lite lite självlysande vätska på hans näsa med jämna mellanrum. Sedan går han på middag med några vänner och de äter och har sig. Så släcker de ner och tänder uv-lampan och man får se hur den där vätskan spridit sig över middagsbordet och till alla de andra. Har för mig de gjorde om experimentet några gånger också så man kunde se hur olika beteenden påverkade utfallet. Dvs om man torkar av händerna med handsprit efter man skakat hand osv...

Rekomenderas till alla med bacillskräck. :)

Tolkia
2014-09-26, 20:04
När det gäller den av många älskade handspriten skall man minnas att väldigt många smittsamma sjukdomar (Ebola, t.ex.) orsakas av virus, som handspriten inte biter speciellt bra på. För att bli av med virus innan man biter på naglarna eller petar sig i näsan krävs mekanisk rengöring, d.v.s. att man tvättar händerna och sköljer bort viruset.

ducedo
2014-09-30, 23:01
First Ebola case diagnosed in the United States

- U.S. health officials said on Tuesday the first patient infected with the deadly Ebola virus had been diagnosed in the country, in a new sign of how the outbreak ravaging West Africa can spread globally.

Reuters (http://www.reuters.com/article/2014/09/30/us-health-ebola-usa-idUSKCN0HP2F720140930)

Ebola patient in U.S. developed symptoms days after returning to Texas from West Africa

Ebola patient in Texas is an adult, being treated in isolation unit at Texas Health Presbyterian Hospital in Dallas

First patient diagnosed with Ebola in the U.S. had recently returned from Liberia

Reuters Twitter (https://twitter.com/Reuters_Health)

Khyron_
2014-10-01, 01:19
http://www.cnbc.com/id/102037055#

Hemi
2014-10-01, 04:22
...
Ja, problemet är ju till stor del bristande hygien, dålig sjukvård och det faktum att många lokala begravningstraditioner innefattar att alla i en by ska röra vid den avlidne.

Sådana här saker är ett stort problem. Jag har sett att sjukvårdspersonal plockar fram ett sterilt redskap ur en förpackning, använder det, låter det ligga och använder det till någonting helt annat senare. "Ja men det är ju ett sterilt redskap. "*cry*
Varför jag brukar säga nåt i stil med att kunskap och kommunikation med sådan som har den är bland det viktigaste sjukvård och forskning behöver.

Vakten
2014-10-01, 19:32
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ett-handslag-kan-racka-for-att-smittas/

Här är en artikel som besvarar frågan "Hur smittar Ebola".

BigSpawn
2014-10-02, 07:37
känns det inte som det är dags med ett utreseförbud ur dessa länder snart? om nån som redan börjar bli sjuk får för sig att flyga därifrån så kan man ju börja räkna hur fort det kan spridas om hen tar sig genom stora flyghubbar som Heaththrow och kommer i kontakt med många personer från många länder.
tillåt endast hjälparbetare att resa dit.

ducedo
2014-10-06, 18:34
Intressant intervju med personen som 'upptäckte' Ebola i Guardian (http://www.theguardian.com/world/2014/oct/04/ebola-zaire-peter-piot-outbreak). Lite citat:

After Yambuku, you spent the next 30 years of your professional life devoted to combating Aids. But now Ebola has caught up to you again. American scientists fear that hundreds of thousands of people could ultimately become infected. Was such an epidemic to be expected?

No, not at all. On the contrary, I always thought that Ebola, in comparison to Aids or malaria, didn't present much of a problem because the outbreaks were always brief and local. Around June it became clear to me that there was something fundamentally different about this outbreak. At about the same time, the aid organisation Médecins Sans Frontières sounded the alarm. We Flemish tend to be rather unemotional, but it was at that point that I began to get really worried.

For the first time in its history, the virus also reached metropolises such as Monrovia and Freetown. Is that the worst thing that can happen?

In large cities – particularly in chaotic slums – it is virtually impossible to find those who had contact with patients, no matter how great the effort. That is why I am so worried about Nigeria as well. The country is home to mega-cities like Lagos and Port Harcourt, and if the Ebola virus lodges there and begins to spread, it would be an unimaginable catastrophe.

A three-day curfew sounds a bit desperate.

Yes, it is rather medieval. But what can you do? Even in 2014, we hardly have any way to combat this virus.

In Zaire during that first outbreak, a hospital with poor hygiene was responsible for spreading the illness. Today almost the same thing is happening. Was Louis Pasteur right when he said: "It is the microbes who will have the last word"?

Of course, we are a long way away from declaring victory over bacteria and viruses. HIV is still here; in London alone, five gay men become infected daily. An increasing number of bacteria are becoming resistant to antibiotics. And I can still see the Ebola patients in Yambuku, how they died in their shacks and we couldn't do anything except let them die. In principle, it's still the same today.

Vet inte om det var Vetenskapens Värld-promo eller någon nyhetskanal jag såg det men en forskare hävdade att det inte funnits något ekonomiskt incitament och därför inte skett någon forskning. Det har hittills varit få drabbade och i teorin är det väldigt enkelt att stoppa genom isolering tack vare hur sjukdomaren sprids.

Tyvärr efterlevs det inte i praktiken då man p.g.a. okunskap stormar sjukhus, tar på avlidna och saknar infrastruktur. I västvärlden är det lättare men största hotet är dårskap där smittade familjemedlemmar i Texas vägrat att hörsamma läkarnas direktiv och därmed riskerat att smitta upp emot 100 barn. Senast jag hörde så hade man tvångsisolerat familjen.

Enligt samma forskare så är det huvudsakligen amerikanska militären som finansierar forskningen kring ett botmedel av rädsla för att viruset ska bli luftburet och därmed ett väldigt farligt vapen. Något Piot kommenterar på följande vis:

Could the virus suddenly change itself such that it could be spread through the air?

Like measles, you mean? Luckily that is extremely unlikely. But a mutation that would allow Ebola patients to live a couple of weeks longer is certainly possible and would be advantageous for the virus. But that would allow Ebola patients to infect many, many more people than is currently the case.

För den som är intresserad så handlar kvällens Vetenskapens Värld (20:00) om just ebola och hur Sverige står rustat. Gissningsvis inte alls.

Magnus N
2014-10-06, 19:25
"Ett spanskt vårdbiträde som behandlat en präst i Madrid som avled i ebola är det första fallet där någon smittats av ebola utanför Afrika. Det rapporterar spanska medier på måndagen, med hänvisning till källor inom landets hälsovårdsmyndigheter."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/spanskt-vardbitrade-testade-positivt/

Vakten
2014-10-06, 19:28
I dag har det blivit känt att två personer som jobbar inom vården smittats trots alla säkerhetsåtgärder. Den Norska läkaren som smittats ska dessutom vara mycket kompetent och inte någon person som slarvar enl. aftonbladet TV. Det måste väl innebära att det här viruset har mycket lätt för att överföras.

ducedo
2014-10-06, 20:10
Bitvis intressant avsnitt av Vetenskapens värld där man bl.a. tog upp hur Sveriges skydd utvecklats sedan fallet på 90-talet, hur ebolaviruset fungerar och mer information om ZMapp. Även intressant etikdiskussion där man tog upp kritiken kring att vita pålästa fick testa ZMapp i motsats till hur det framställts om vita företag experimenterat på svarta afrikaner.

Samtidigt känns det som att skyddet (isolera + skyddsdräkt) känns otroligt primitivt.

vvrab
2014-10-06, 20:32
http://www.zerohedge.com/news/2014-10-03/why-americas-not-ready-ebola-outbreak-1-photo

Tolkia
2014-10-06, 20:37
Vet inte om det var Vetenskapens Värld-promo eller någon nyhetskanal jag såg det men en forskare hävdade att det inte funnits något ekonomiskt incitament och därför inte skett någon forskning. Det har hittills varit få drabbade och i teorin är det väldigt enkelt att stoppa genom isolering tack vare hur sjukdomaren sprids.
Det kan säkert vara sant. Många av sjukdomarna som tidigare drabbat främst fattiga delar av världen har det inte funnits mycket intresse för. Det finns väl t.ex. mer forskning kring vad man gör åt bilharzia som drabbar får än vad man gör åt den som drabbar människor. De stora pengarna finns typ i sådant som folk som har råd att betala för kan väntas använda hela livstider, tänk blodtrycksmediciner, blodfettsänkare, roliga piller mot diabetes typ II.

Morty
2014-10-06, 21:24
Kittar mig

http://sylvaansuz.files.wordpress.com/2009/12/plague8.jpg

Tomten
2014-10-07, 07:41
Norsk kvinna har blivit smittad nu

http://www.dn.se/nyheter/varlden/norska-ebolasmittad-i-sierra-leone/

frazkakan
2014-10-07, 09:39
I dag har det blivit känt att två personer som jobbar inom vården smittats trots alla säkerhetsåtgärder. Den Norska läkaren som smittats ska dessutom vara mycket kompetent och inte någon person som slarvar enl. aftonbladet TV. Det måste väl innebära att det här viruset har mycket lätt för att överföras.

Hur tolkar du verkligheten, egentligen?

Jag säger inte att ebola inte kan bli ett stort hot mot stabiliteten i världen, men att när några stycken har blivit smittade, efter att antagligen konstant varit i kontakt med en smitta, beskriver ju knappast en verklighet där smittan är "mycket lätt att överföras". De som vårdar ebolasmittade försöker ju inte ens undvika smittan, endast undvika att bli smittade.

Det är ju knappast hur det skulle se ut i Europa om den verkligen kommer hit. Några veckors utegångsförbud lär antagligen tvinga smittan att självdö.

svenbanan
2014-10-07, 10:59
Hur tolkar du verkligheten, egentligen?

Jag säger inte att ebola inte kan bli ett stort hot mot stabiliteten i världen, men att när några stycken har blivit smittade, efter att antagligen konstant varit i kontakt med en smitta, beskriver ju knappast en verklighet där smittan är "mycket lätt att överföras". De som vårdar ebolasmittade försöker ju inte ens undvika smittan, endast undvika att bli smittade.

Det är ju knappast hur det skulle se ut i Europa om den verkligen kommer hit. Några veckors utegångsförbud lär antagligen tvinga smittan att självdö.

Du menar att det skulle utfärdas nåt slags generellt utegångsförbud i hela sverige under ett par veckor? Det lär aldrig hända, och lär aldrig behöva hända.

Om jag fattat det rätt så är ebola inte smittsamt förrän man insjuknat och börjat visa symptom. Dvs man riskerar i princip bara att bli smittad om man är i närheten av en person som uppenbarligen är sjuk. Eller att en sådan person nyst på något man sedan är och vidrör med händerna (inom ett dygn kanske eller hur länge viruset nu överlever ute i det fria).

De som insjuknar lär ju ha varit i ett "ebola-område" nyligen, så det lär ju finnas goda möjligheter att de faktiskt inser vad de åkt på. Innan de insjuknat kommer de då inte heller kunna föra smittan vidare. Om de som insjuknar läggs in på sjukhus som klarar av att hantera smittsamma sjukdomar (vilket jag tror svenska sjukhus lär klara) så lär inte många bli smittade i sverige.

Det verkar som om ett av de största problemen nere i afrika är att begravningsceremonierna där kräver att alla ska vidröra den dödes kropp innan begravningen. Dvs stor risk för smittospridning. Detta lär inte bli ett lika stort problem med svenskar som eventuellt dör av ebola.

timpsiii
2014-10-07, 11:03
Eftersom Ebola inte smittas via luften, kan inte folk bara ge fan i varandra där nere? Jag hade inte låtit någon komma i min närhet om jag hade bott eller smittats i ett så pass smittat land...

Vakten
2014-10-07, 12:40
Hur tolkar du verkligheten, egentligen?


Vårdpersonal som kommer i kontakt med Ebola smittade har skyddsdräkter på de foton som tagits både i Afrika och i Europa. Om de inte har slarvat med säkerhetsrutinerna så har de blivit smittade pga. nån annan orsak. Då funderade jag om viruset har extra lätt för att överföras.

hampfuz
2014-10-07, 18:08
Vårdpersonal som kommer i kontakt med Ebola smittade har skyddsdräkter på de foton som tagits både i Afrika och i Europa. Om de inte har slarvat med säkerhetsrutinerna så har de blivit smittade pga. nån annan orsak. Då funderade jag om viruset har extra lätt för att överföras.

Tänk på att de jobbar dagarna i ända omgivna av Ebola i hög värme och med dåligt med personal samt en enorm stress. Under sådana omständigheter händer det att även den bäste slarvar.

Tänk även på att norrmannen var den andra personen anställd av Läkare Utan Gränser som blivit smittad av Ebola trots att de har arbetat med det i Afrika i 40 år. I Spanien, dock, verkar det som rutinerna brustit...

ducedo
2014-10-08, 16:52
Ebolapatient i USA har avlidit

Den första patienten med diagnosen ebola i USA, en liberian som smittats i Västafrika, dog på onsdagsmorgonen på Health Presbyterian Hospital, det sjukhus i Dallas i delstaten Texas där han vårdats. Det uppger sjukhusets talesperson Wendell Watson.

”Det är med största sorg och djupt känd besvikelse som vi måste informera er om patientens bortgång denna morgon klockan 07.51”, heter det i Watsons mejlade uttalande.

Liberianen insjuknade efter ankomsten till Dallas den 20 september från västafrikanska Liberia. Han skulle då besöka sin familj, skriver nyhetsbyrån Reuters.

DN (http://www.dn.se/nyheter/varlden/ebolapatient-i-usa-har-avlidit/)

Armed Dingo
2014-10-08, 17:08
Gym torde vara ganska riskabla platser att vistas på vad gäller ebola? Svettiga handflator som rispas mot skivstänger sen kommer nästa och greppar och petar sig i näsan efteråt.

Nu är det ett steg ifrån att börja planera på allvar. Om det visar sig att någon blivit smittade av de här tre olika individerna i Norge, Spanien eller USA så är det kört. Det menar jag, jag kommer bli börja göra upp en riktig plan för då är det bara en tidsfråga.

hampfuz
2014-10-08, 17:37
Det är bara smittsamt när man har symptom, och folk drar väl i regel inte till gymmet med 38 graders feber...

timoat
2014-10-08, 17:50
Eftersom Ebola inte smittas via luften, kan inte folk bara ge fan i varandra där nere? Jag hade inte låtit någon komma i min närhet om jag hade bott eller smittats i ett så pass smittat land...

Verkar som att det kan komma att ändra sig

http://www.zerohedge.com/news/2014-10-02/top-doctors-ebola-may-become-airborne-%E2%80%A6-and-may-already-be-transmissible-aerosols

BelowAverage
2014-10-08, 17:54
Hur länge överlever ebolan utanför kroppen då? Så länge den har samma fuktiga miljö den kom ut med?

Bumpar detta, såg inte om något svar togs upp.
Virus kan ju överleva på torra ytor i timmar till veckor. Vore intressant om någon visste hur länge just ebola gör det.

svenbanan
2014-10-08, 18:26
Bumpar detta, såg inte om något svar togs upp.
Virus kan ju överleva på torra ytor i timmar till veckor. Vore intressant om någon visste hur länge just ebola gör det.

Jag läste någonstans häromdagen att ett par dygn nog var max för viruset utanför smittad organism. Om det stämmer vet jag inte.

Helt appropå så ska det tydligen vara diverse skillnader i olika "stammar" av ebola. Dvs olika ebola på olika platser i afrika. En av sakerna som skiljde var hurpass dödlig smittan var. Upp till 70-90% för den ena varianten och 60-75% för den andra, om jag minns rätt. Det kanske finns ännu fler varianter, och kanske andra skillnader också. Kanske kan det också skilja hur bra viruset klarar sig utanför kroppen i olika förhållanden.

svenbanan
2014-10-08, 18:37
Verkar som att det kan komma att ändra sig

http://www.zerohedge.com/news/2014-10-02/top-doctors-ebola-may-become-airborne-%E2%80%A6-and-may-already-be-transmissible-aerosols

Jag trodde det redan var klart att det smittade via aerosol? Enligt denna artikel verkar det ju som om det råder delade meningar.

Att viruset är av sådan sort som kan mutera kraftigt har väl varit känt sedan länge. Hittills har det ju i alla fall inte blivit luftburet. Risken är väl inte större nu än förut.

En annan sak som vore olycklig är ifall man skulle kunna föra smittan vidare under inkubationstiden. Eller att de inledande symptomen skulle vara mindre uppenbara. Som det är nu så smittar man ju inte innan man uppenbart åkt på en allvarlig sjukdom, vilket lär vara rätt effektivt om man vill hålla smittan i schack.

hampfuz
2014-10-08, 18:39
Jag trodde det redan var klart att det smittade via aerosol? Enligt denna artikel verkar det ju som om det råder delade meningar.

Att viruset är av sådan sort som kan mutera kraftigt har väl varit känt sedan länge. Hittills har det ju i alla fall inte blivit luftburet. Risken är väl inte större nu än förut.

En annan sak som vore olycklig är ifall man skulle kunna föra smittan vidare under inkubationstiden. Eller att de inledande symptomen skulle vara mindre uppenbara. Som det är nu så smittar man ju inte innan man uppenbart åkt på en allvarlig sjukdom, vilket lär vara rätt effektivt om man vill hålla smittan i schack.

Nej, det smittar inte via aerosol. Och det finns inte ett enda virus i medicinsk historia som har ändrat sitt transmissionssystem i naturen - med det inte sagt att det inte skulle kunna hända, men det är inte oundvikligt som vissa verkar tro.

Ett exempel är fågelinfluensan som man också var rädd för att den skulle mutera. 10 år senare har det fortfarande inte hänt, trots väldigt utspridd förekomst hos fåglar i Asien.

svenbanan
2014-10-08, 19:26
Nej, det smittar inte via aerosol. Och det finns inte ett enda virus i medicinsk historia som har ändrat sitt transmissionssystem i naturen - med det inte sagt att det inte skulle kunna hända, men det är inte oundvikligt som vissa verkar tro.

Ett exempel är fågelinfluensan som man också var rädd för att den skulle mutera. 10 år senare har det fortfarande inte hänt, trots väldigt utspridd förekomst hos fåglar i Asien.

Aerosol = små vätskedroppar i luften (som vid en nysning ungefär). Eller?

hampfuz
2014-10-08, 20:35
Aerosol = små vätskedroppar i luften (som vid en nysning ungefär). Eller?

Ja, men väldigt, väldigt små. Ett virus som smittas via aerosoler kallas ett luftburet virus, även om det rent tekniskt inte smittas via luften utan via dessa små partiklar som är osynliga för det mänskliga ögat. Ebola kräver kontakt med större mängder kroppsvätska.

Sen om någon med Ebola nyser på dig i så att du faktiskt får snor ansiktet kan du naturligtvis bli smittad, men inte som vid influensa när du inte skulle märkt om du andades in aerosoler.

Tolkia
2014-10-08, 20:38
Här finns en bra beskrivning av olika smittvägar (i allmänhet): http://www.vardhandboken.se/texter/smitta-och-smittspridning/smittvagar/

Här Smittskyddets information om ebola: http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/ebola/

svenbanan
2014-10-08, 22:22
Ja, men väldigt, väldigt små. Ett virus som smittas via aerosoler kallas ett luftburet virus, även om det rent tekniskt inte smittas via luften utan via dessa små partiklar som är osynliga för det mänskliga ögat. Ebola kräver kontakt med större mängder kroppsvätska.

Sen om någon med Ebola nyser på dig i så att du faktiskt får snor ansiktet kan du naturligtvis bli smittad, men inte som vid influensa när du inte skulle märkt om du andades in aerosoler.

Jag trodde att luftburet innebar att själva viruset kunde driva med vinden utan att behöva bli aerosol först. Dvs att viruset kunde frigöras via huden eller utandning e.dyl och sedan fladdra runt ett tag innan nån annan stackare andades in det.

Du menar att man förmodligen kommer i kontakt med bara några få av de små aerosoldropparna (eftersom de drivit isär i vinden) och att dessa fåtaliga droppar inte räcker för att smittas? Så det som krävs för att ebola (eller annat virus) ska kunna bli luftburen smitta, är alltså att själva virusmolekylerna måste bli aggresivare eller farligare eller hur man ska uttrycka det? Dvs ju färre virusmolekyler man måste komma i kontakt med för att smittas ju mer smittsamt virus och vid nån gräns kan man börja kalla det för luftburet. Korrekt?

Inressant. Tack för info.

illiaca
2014-10-08, 23:51
Varför hör man så delade meningar om hur det smittar?

Läst på flera platser att det smittar genom kroppsvätskor men att det också är luftburet bara att chansen att smittas så är väldigt liten?

hampfuz
2014-10-09, 08:33
Du menar att man förmodligen kommer i kontakt med bara några få av de små aerosoldropparna (eftersom de drivit isär i vinden) och att dessa fåtaliga droppar inte räcker för att smittas? Så det som krävs för att ebola (eller annat virus) ska kunna bli luftburen smitta, är alltså att själva virusmolekylerna måste bli aggresivare eller farligare eller hur man ska uttrycka det? Dvs ju färre virusmolekyler man måste komma i kontakt med för att smittas ju mer smittsamt virus och vid nån gräns kan man börja kalla det för luftburet. Korrekt?

Inressant. Tack för info.

Ja, mer eller mindre. Det finns en mängd faktorer som avgör huruvida ett virus kan smitta via luften. Hur länge viruspartiklarna kan stanna i luften utan att ramla till marken, hur länge viruset överlever utanför kroppen eller kroppsvätskor, hur mycket viruspartiklar det krävs att man får i sig för att man ska bli smittad och så vidare. För att Ebola skulle bli luftburet behöver flera av dessa faktorerna förändras.

Dock kan Ebola spridas som droppsmitta så om någon nyser och man står på väldigt kort avstånd (<1m) kan man bli smittad även om man inte rör vid personen. Men det är inte den vanliga smittvägen.

svenbanan
2014-10-09, 10:07
Ja, mer eller mindre. Det finns en mängd faktorer som avgör huruvida ett virus kan smitta via luften. Hur länge viruspartiklarna kan stanna i luften utan att ramla till marken, hur länge viruset överlever utanför kroppen eller kroppsvätskor, hur mycket viruspartiklar det krävs att man får i sig för att man ska bli smittad och så vidare. För att Ebola skulle bli luftburet behöver flera av dessa faktorerna förändras.
Ok. Tack.


Dock kan Ebola spridas som droppsmitta så om någon nyser och man står på väldigt kort avstånd (<1m) kan man bli smittad även om man inte rör vid personen. Men det är inte den vanliga smittvägen.
Nä, precis. Det var detta jag trodde menades med aerosol tidigare.

BelowAverage
2014-10-09, 10:37
Jag läste någonstans häromdagen att ett par dygn nog var max för viruset utanför smittad organism. Om det stämmer vet jag inte.

Helt appropå så ska det tydligen vara diverse skillnader i olika "stammar" av ebola. Dvs olika ebola på olika platser i afrika. En av sakerna som skiljde var hurpass dödlig smittan var. Upp till 70-90% för den ena varianten och 60-75% för den andra, om jag minns rätt. Det kanske finns ännu fler varianter, och kanske andra skillnader också. Kanske kan det också skilja hur bra viruset klarar sig utanför kroppen i olika förhållanden.

Då spinner jag vidare på detta ytterligare.

Läst att flyghundar bär på virus utan symtom. Blir nyfiken på hur smittan förs till människor. Läst att människor som äter frukt som flyghundar ätit på kan smittas, men då kvarstår ju lite hur länge viruset överlever i en frukt sas.
I.ö att man smittas via kontakt med deras avföring, och sist att människor jagar och äter dem. Låter ju helt hemskt om det finns de som lever bl.a på att äta djur som bär på ebolasmitta.

Patriarch K
2014-10-09, 11:18
Varför i hela friden bromsar man inte flygtrafiken eller stoppar den totalt fram tills sjukdomen är förintad? Det klättrar ju allt närmre hitåt ju mer folk håller på och reser. Det har ju redan kommit till europa och det är bara en tidsfråga innan skiten är här också.
Faen, sluta släpp in folk hit från riskländer fram tills epidemin är över. Det här handlar ju om någonting som kan bli katastrofalt för hela mänskligheten om det sprids för mycket *grr27*

BelowAverage
2014-10-09, 13:38
Varför i hela friden bromsar man inte flygtrafiken eller stoppar den totalt fram tills sjukdomen är förintad? Det klättrar ju allt närmre hitåt ju mer folk håller på och reser. Det har ju redan kommit till europa och det är bara en tidsfråga innan skiten är här också.
Faen, sluta släpp in folk hit från riskländer fram tills epidemin är över. Det här handlar ju om någonting som kan bli katastrofalt för hela mänskligheten om det sprids för mycket *grr27*

Jag antar att du trollar?

hampfuz
2014-10-09, 13:43
Då spinner jag vidare på detta ytterligare.

Läst att flyghundar bär på virus utan symtom. Blir nyfiken på hur smittan förs till människor. Läst att människor som äter frukt som flyghundar ätit på kan smittas, men då kvarstår ju lite hur länge viruset överlever i en frukt sas.
I.ö att man smittas via kontakt med deras avföring, och sist att människor jagar och äter dem. Låter ju helt hemskt om det finns de som lever bl.a på att äta djur som bär på ebolasmitta.

Problemet med s.k. "bushmeat" överlag är väl att den ofta äts rå, och anses i vissa länder vara en delikatess. Sen kan man säkert även smittas av att komma i kontakt med blod när man skär i kött under tillagningen.

Patriarch K
2014-10-09, 14:04
Jag antar att du trollar?

Jag förstår såklart att det inte är möjligt och att miljarders miljarders kronor skulle gå förlorade. Men å andra sidan tycker jag att man ska förbjuda folk att resa till drabbade länder och inte heller låta folk resa in hit under en period.

Honken
2014-10-09, 15:53
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10628106_10153326010434988_4130017975035921136_n.j pg?oh=6b35d6c7f315d6fe7cc498d1171d6783&oe=54ACE7BD&__gda__=1421001643_e0d9a12eb4a424a489e2458095dd9bc e

De forskare / biologer / kemister som håller på med ämnet menar att det är ett ickeproblem; de som skriker varg är oftast anti-vaccinare/homeopater/cannabis-botar-cancer-folket.

svenbanan
2014-10-09, 16:58
Jag förstår såklart att det inte är möjligt och att miljarders miljarders kronor skulle gå förlorade. Men å andra sidan tycker jag att man ska förbjuda folk att resa till drabbade länder och inte heller låta folk resa in hit under en period.

Den typen av åtgärd skulle ju i princip bara vara ett spel för galleriet, för att lugna alla med paranoia. Det enda detta skulle leda till är att de drabbade afrikanska länderna för mindre hjälp utifrån, vilket ökar risken för att smittan sprids ännu mer därnere. Kommer det en smittad till sverige så kommer smittan med väldigt hög sannolikhet inte bli förd vidare.

Du kanske kommer känna dig lugnare om ett par månader när det visar sig att ingen epidemi brutit ut i norge, usa eller spanien...

ducedo
2014-10-09, 17:02
De forskare / biologer / kemister som håller på med ämnet menar att det är ett ickeproblem; de som skriker varg är oftast anti-vaccinare/homeopater/cannabis-botar-cancer-folket.

Vad menar man är ett icke-problem? Menar du att CDC tillhör "anti-vaccinare/homeopater/cannabis-botar-cancer-folket" och ropar varg med sina beräkningar på hundratusentals smittade i januari?

svenbanan
2014-10-09, 17:10
Då spinner jag vidare på detta ytterligare.

Läst att flyghundar bär på virus utan symtom. Blir nyfiken på hur smittan förs till människor. Läst att människor som äter frukt som flyghundar ätit på kan smittas, men då kvarstår ju lite hur länge viruset överlever i en frukt sas.
I.ö att man smittas via kontakt med deras avföring, och sist att människor jagar och äter dem. Låter ju helt hemskt om det finns de som lever bl.a på att äta djur som bär på ebolasmitta.

Kan smitta komma till Sverige via importerade produkter?

Risken för smittöverföring av ebolavirus via exempelvis varor som fraktas från Västafrika till Sverige bedöms som obefintlig. Studier har visat att viruset inaktiveras vid intorkning i rumstemperatur på ytor som glas, plast och metall. Det är dessutom ytterst osannolikt att kroppsvätskor från en person med smittsam ebolafeber skulle hamna på gods avsett för export.

Ovanstående står här: http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/juli/fragor-och-svar-om-utbrottet-av-ebola-i-vastafrika/

Det är väl inte helt applicerbart. Men vem fan äter en halv apelsin som en flyghund redan tuggat på? Ifall djuret bara dreglat lite på utsidan av skalet så lär väl viruset torka och dö på samma sätt som står i länken.

Så länge de tillagar köttet ordentligt borde det vara lugnt. Viruset lär ju dö vid upphettning. Största risken är nog vid slakt o.dyl.

Medusa
2014-10-09, 17:25
Denna variant av Ebola är tyvärr luftburen.

Hemi
2014-10-09, 17:59
...
Det är väl inte helt applicerbart. Men vem fan äter en halv apelsin som en flyghund redan tuggat på? Ifall djuret bara dreglat lite på utsidan av skalet så lär väl viruset torka och dö på samma sätt som står i länken.
...

Vanligen har massor av djur ätit på och ätit sig in i frukt som folk sedan äter. Både som hänger i träden och ligger på marken, speciellt de som ligger på marken en bit in i den fruktens säsong. Just däggdjur är kanske inte supervanligt men inget som förvånar mig.

BelowAverage
2014-10-09, 18:08
Ovanstående står här: http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/juli/fragor-och-svar-om-utbrottet-av-ebola-i-vastafrika/

Det är väl inte helt applicerbart. Men vem fan äter en halv apelsin som en flyghund redan tuggat på? Ifall djuret bara dreglat lite på utsidan av skalet så lär väl viruset torka och dö på samma sätt som står i länken.

Så länge de tillagar köttet ordentligt borde det vara lugnt. Viruset lär ju dö vid upphettning. Största risken är nog vid slakt o.dyl.

Heh, menar du av ren prydhet?
Eller för att "det är dumt, man borde fatta att man kan få en farlig sjukdom av att äta begagnad frukt". De argumentet blir isf lite långdraget iom att gemene man i väst inte ens har den blekaste i hur ebola smittar. Problemet i Afrika är väl till stor del just brist på kunskap om sjukdomen.

Jag förstår inte hur man kan blåsa upp det så mycket iom att det smittar via kroppsvätska -> slemhinna, och dessutom är dödligt. Känns ju bra mycket lättare att få HIV av någon iom att smittan är livslång och inte omedelbart dödlig -> fler smittotillfällen. Och även HIV är ju inte något som "bara händer", till skillnad från en influensa.

Hemi
2014-10-09, 18:58
Då spinner jag vidare på detta ytterligare.

Läst att flyghundar bär på virus utan symtom. Blir nyfiken på hur smittan förs till människor. Läst att människor som äter frukt som flyghundar ätit på kan smittas, men då kvarstår ju lite hur länge viruset överlever i en frukt sas.
I.ö att man smittas via kontakt med deras avföring, och sist att människor jagar och äter dem. Låter ju helt hemskt om det finns de som lever bl.a på att äta djur som bär på ebolasmitta.

Det funkar i alla fall så här, jag vet inte om områdena som det handlar om nu men i stpra drag,
Att köpa mat på snabbköpet gör få, på marknaden fler men långt i från alla. Frukter finns oftast hos folk med gård eller i parker, inte så himla mycket i naturen, faktiskt. Man får vanligtvis inte plocka hur som helst från träd men somliga har privilegier att göra det med långa håvar då de t ex arbetar där. Den stora massan arbetare som förstås arbetar utan papper och skatt äter då frukten hamnar på marken på morgonen, morgon efter morgon. Frukt faller hela tiden eller växer nära marken i plantor och på buskar och på morgonen efter att mongoose, flyghundar, gnagare och allt vad det är har ätit och bajsat omkring bland frukten kommer människan sist till bordet. Inget konstigt, miljoner gör detta varje dag. Hitar man fina frukter äter man dem inte utan samlar dem och säljer dem för några slantar och de som köper deras frukt betalar bara för att hjälpa, frukten kan ha hittats hos närmaste granne. Så funkar systemet.
Klonade biljardbollar till apelsiner på europesika snabbköp gissar jag kommer för ordnade plantager och länder med besprutning och andra konserveringsmetoder.

Vad det gäller kött så har Afrika företag och produktion förstås liksom Europa och de kämpar som alla andra för överlevnad. Ibland behandlas inte köttet så bra utan man slänger det på en vagn mitt i solen i 40 graders värme och rullas till någon restaurant. Säger inte att det altid är så här för det skulle vara hyffsat förolämpande, allt är inte skit i Afrika, men det finns fall.

svenbanan
2014-10-09, 19:34
Vanligen har massor av djur ätit på och ätit sig in i frukt som folk sedan äter. Både som hänger i träden och ligger på marken, speciellt de som ligger på marken en bit in i den fruktens säsong. Just däggdjur är kanske inte supervanligt men inget som förvånar mig.

Heh, menar du av ren prydhet?
Eller för att "det är dumt, man borde fatta att man kan få en farlig sjukdom av att äta begagnad frukt". De argumentet blir isf lite långdraget iom att gemene man i väst inte ens har den blekaste i hur ebola smittar. Problemet i Afrika är väl till stor del just brist på kunskap om sjukdomen.

Jag förstår inte hur man kan blåsa upp det så mycket iom att det smittar via kroppsvätska -> slemhinna, och dessutom är dödligt. Känns ju bra mycket lättare att få HIV av någon iom att smittan är livslång och inte omedelbart dödlig -> fler smittotillfällen. Och även HIV är ju inte något som "bara händer", till skillnad från en influensa.

Man tycker ju att en halväten frukt inte ser så aptitlig ut, så istället äter man en som ingen varit och tallat på.

Hemi
2014-10-09, 20:10
Man tycker ju att en halväten frukt inte ser så aptitlig ut, så istället äter man en som ingen varit och tallat på.

Men det vet man inte. Efter ett tag är alla frukter mer eller mindre ätna på, det är bara just i början på den fruktens säsong i det trädet de ser fina ut även om det ofta är små risgrynsformade maskar i dem redan. Men maskarna är inte farliga i alla fall.

Hemi
2014-10-09, 20:15
Apelsiner av olika slag samt citroner brukar inte se så drabbade ut men dt finns andra frukter, mango och ananas t ex verkar alla djur gilla och de allra flesta har ät-hål i dem redan innan de växt klart. Ananas växer precis ovanför marken och mango drasar ned i ton på marken och säsongerna håller i sig någon månad eller två, fast olika träd överlappar varandra och det finns olika typer. Människor tävlar med smådjuren om maten.

Hemi
2014-10-09, 20:20
Så när äthålen från smådjur och fåglar sprider lukt från frukten, ja det luktar överallt då, kommer flugor och andra insekter och de sitter helt runt frukterna så man knappt ser dem helt svarta av flugor.

BelowAverage
2014-10-09, 20:25
Mycket kunskap ^^,

Oki, spännande. Låter som att du har bott/bor i Afrika?

Hemi
2014-10-09, 20:34
Oki, spännande. Låter som att du har bott/bor i Afrika?
Jag har varit runt en hel del, familj lite överallt i världen, ja.

Hemi
2014-10-09, 20:38
Jag har inga erfarenheter av det där området som är eboladrabbat i Afrika men jag kan dra slutsatsen att om det finns ett problem mellan människa djur och mat så går det inte att stoppa genom att säga åt folk att sluta äta det de äter, det tror jag blir svårt.

ducedo
2014-10-09, 20:59
British man dies of disease in Macedonia

A British man suspected of having Ebola has died in Macedonia, and a second man is believe to be fighting the disease, officials have said.

The Telegraph (http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/ebola/11152489/Ebola-crisis-British-man-dies-of-disease-in-Macedonia.html)

Scratch89
2014-10-09, 22:01
Det kanske har varit uppe flera gånger men; jag förstår inte hur något som smittar via kroppsvätskor kan sprida sig så pass mycket som det gjort. Varför petar man runt i varandras kroppsvätskor? Hur kan "vanligt" folk bli smittade på en affärsresa?

svenbanan
2014-10-09, 22:04
Men det vet man inte. Efter ett tag är alla frukter mer eller mindre ätna på, det är bara just i början på den fruktens säsong i det trädet de ser fina ut även om det ofta är små risgrynsformade maskar i dem redan. Men maskarna är inte farliga i alla fall.

Jag tänker mig att det skulle se ut ungefär som om en liten mus tuggat på frukten. Då skulle i alla fall jag inte äta av den. Utan istället ta en med intakt skal. Men finns det inga frukter med intakta skal så blir det såklart svårt.

Apelsiner av olika slag samt citroner brukar inte se så drabbade ut men dt finns andra frukter, mango och ananas t ex verkar alla djur gilla och de allra flesta har ät-hål i dem redan innan de växt klart. Ananas växer precis ovanför marken och mango drasar ned i ton på marken och säsongerna håller i sig någon månad eller två, fast olika träd överlappar varandra och det finns olika typer. Människor tävlar med smådjuren om maten.

Hur kan det komma sig att den frukt som kommer till fruktdiskarna är såpass hel och ren? Är det bara 10% av all frukt som är duglig till export?

Så när äthålen från smådjur och fåglar sprider lukt från frukten, ja det luktar överallt då, kommer flugor och andra insekter och de sitter helt runt frukterna så man knappt ser dem helt svarta av flugor.

Då låter man ju rimligtvis bli att äta den frukten.

ducedo
2014-10-09, 22:16
Det kanske har varit uppe flera gånger men; jag förstår inte hur något som smittar via kroppsvätskor kan sprida sig så pass mycket som det gjort. Varför petar man runt i varandras kroppsvätskor? Hur kan "vanligt" folk bli smittade på en affärsresa?

Västerlänningar som blivit smittade hittills har väl antingen arbetat med att ta hand om sjuka eller varit i kontakt med familjemedlemmar som varit sjuka.

CNN har sammanfattat (http://edition.cnn.com/2014/10/06/health/american-ebola-patients/index.html) hur amerikaner blivit smittade:

Sawyer was caring for his Ebola-stricken sister in Liberia before he flew to Lagos, Nigeria. He collapsed getting off the plane July 20 and was isolated at a local hospital.

Brantly went to Liberia with his wife and two children last year to serve a two-year fellowship. He was there initially to practice general medicine, but when the Ebola outbreak began, he took on the role of medical director for the Samaritan's Purse Ebola Consolidated Case Management Center in Monrovia, the capital city of Liberia.

The CDC believes he contracted the virus from another health care worker at the hospital.

Writebol and her husband, David, arrived in Monrovia in August 2013. Writebol guided missionaries and worked with nurses at ELWA hospital, where her husband was the technical services manager.

Sacra had been to Liberia with SIM before and volunteered to go again after he heard that fellow missionaries Writebol and Brantly had contracted the virus, SIM USA President Bruce Johnson said. Sacra was delivering babies at a general hospital in Monrovia when he contracted the virus.

Mukpo had been to Liberia before and had been in Monrovia for about two weeks before he started presenting with Ebola symptoms on October 1. In addition to working for NBC, he has worked for other international media, including Al Jazeera and Vice News.

Kameramannen (Mukpo) på slutet är väl undantaget på så vis att han varken arbetade med sjuka eller hade sjuka familjemedlemmar. Däremot så är väl sannolikheten stor att han rörde sig i smittade miljöer under inspelningen av sina nyhetsreportage. Kanske har kameran inneburit en smittorisk?

Överlag är det alltså inte folk som blir smittade på möten eller liknande. I dokumentären på Vetenskapens värld så nämnde man att ebola i princip ger identiska symptom med malaria (>220 miljoner smittade om året) vilket resulterar i att man reser tillbaka till sin hemby för att bli ompysslad där familjemedlemmar blir smittade och i sin tur hela byar.

Armed Dingo
2014-10-10, 20:00
Har ni tänkt på om terrorister får för sig att smitta ner sig, ta ett flyg till USA och besöka gym eller restauranger och smeta in saker man rör på med sitt saliv?

Är jag löjlig? Hur effektivt vore det inte?

Abbs
2014-10-10, 20:31
Har ni tänkt på om terrorister får för sig att smitta ner sig, ta ett flyg till USA och besöka gym eller restauranger och smeta in saker man rör på med sitt saliv?

Är jag löjlig? Hur effektivt vore det inte?

Har inga som helst belägg för detta, endast hörsägen: Har hört att USA's försvar är en av de största investerarna i ett vaccin mot ebola, just på grund av dess potentiella kraft som terrorvapen.

Blev intresserad att kolla upp det, återkommer om jag kommer med några faktiska bevis.

O.W.
2014-10-10, 20:36
Har inga som helst belägg för detta, endast hörsägen: Har hört att USA's försvar är en av de största investerarna i ett vaccin mot ebola, just på grund av dess potentiella kraft som terrorvapen.

Blev intresserad att kolla upp det, återkommer om jag kommer med några faktiska bevis.

Jag har för mig att jag såg det i något nyhetsprogram eller läste det i någon tidning nyligen. Hittade
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ebola-kan-bli-terrorvapen

ducedo
2014-10-15, 21:59
Vi i väst har så välutvecklad sjukvård att Ebola inte är ett hot. Se t.ex. på USA.

Läkarna var vid det laget helt säkra på att Duncan bar på det våldsamt smittsamma och livshotande ebolaviruset.

Men ändå - innan Duncan kom till en isolerad intensivvårdsenhet, låg han i flera timmar på akuten, i samma rum som flera andra patienter, och med personal som rörde sig mellan dem, utan några särskilda försiktighetsåtgärder.

Och när Duncan väl var isolerad, svårt sjuk i det om beskrivs som konstanta kaskadkräkningar och explosiva diarréer, då användes varken heltäckande dräkter eller skoskydd på de många personer som ständigt rörde sig ut och in i det nedsölade rummet.

Inte heller förekom någon avsköljning med till exempel sådan klorlösning som regelmässigt används i Västafrika.

Kanske mest häpnadsväckande - de som vårdade den dödssjuke Duncan tog även hand om andra patienter på avdelningen, utan att några smittskyddsrutiner följdes.

Men det finns mer som nu kommer fram om bristen på ledning, på föreskrifter, regler och rutiner på detta Dallas välkända, och hittills respekterade, storsjukhus.

Blodprover från Duncan skickades genom sjukhusets vanliga rörpostsystem, utan några särskilda skyddsåtgärder. Nu misstänks proverna ha läckt och spridit smitta i ledningarna, och kanske även direkt till laboratoriepersonal.

De stora mängderna farligt avfall som hör till vården av en svårt sjuk patient - sängkläder, handdukar, kompresser, kanyler - las på hög ända upp till taket i ett öppet rum i flera dagar innan det togs därifrån.

Uppgifterna kommer från de hela 77 personer som sattes in i vården av Thomas Duncan, och som nu slår larm om de stora bristerna på sin arbetsplats.

Två av dem har redan insjuknat i ebola, och myndigheterna här utgår nu från att fler kommer att falla offer för den smittspridning som sjukhuset i Dallas själv tycks ha framkallat.

Den senast smittade personen flög med ett flygplan från Cleveland till Dallas dagen innan hon insjuknade och diagnosen kunde ställas.

De 132 andra passagerarna på det planet uppmanas nu att ta kontakt med sjukvården så att de kan övervakas.

SR (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5992128)

BelowAverage
2014-10-16, 08:32
Vi i väst har så välutvecklad sjukvård att Ebola inte är ett hot. Se t.ex. på USA.




Fast det där låter helt makalöst dåligt skött. Där jag arbetar är vi försiktiga bara vi skickar blodprov till lab för att bekräfta misstänkt hepatit.
Och aldrig hört om något liknande vid isolationsavdelning.

Tycker inte det är rimligt av dig att döma ut hela västs vård efter misstag som begåtts i USA på ett enda sjukhus.

Khyron_
2014-10-18, 00:45
Read this to get a better understanding of how Ebola spreads
http://blogs.reuters.com/great-debate/2014/10/13/read-this-to-get-a-better-understanding-of-how-ebola-spreads/

Hemi
2014-10-18, 01:03
Read this to get a better understanding of how Ebola spreads
http://blogs.reuters.com/great-debate/2014/10/13/read-this-to-get-a-better-understanding-of-how-ebola-spreads/

"Most important, those on the frontlines—especially nurses and doctors—should be provided with the necessary training and personal protective equipment to ensure that there are no more transmissions within hospitals."

Bara en sån sak skulle rädda många liv i U länder runt tropikerna generellt. Det problemet är större, av flera anledninagr än folk verkar ana. Men visar också för mig åtminståne att det är stor skildnad på hur en smitta kan spridas där till skildnad från i Europa. Så, med mer fokus på rätt saker kanske man kan stoppa Ebola mfl smittor mer effektivt.

ducedo
2014-10-19, 18:52
Säkert bara falsklarm men misstänkt ebolafall på Arlanda

Just nu utreds en man som kommit till Arlanda i eftermiddags för att eventuellt ha smittats med ebola. Det rapporterar Aftonbladet.

– Mannen kommer att föras till högisoleringsenheten på Karolinska universitetssjukhuset där han ska undersökas. Först då kan vi konstatera om misstanke om ebola finns, säger Helena Hervius Askling, jourhavande smittskyddsläkare i Stockholms län till Aftonbladet.

SVT (http://www.svt.se/nyheter/sverige/ebola-larm-pa-arlanda)

hampfuz
2014-10-19, 19:40
Säkert bara falsklarm men misstänkt ebolafall på Arlanda



SVT (http://www.svt.se/nyheter/sverige/ebola-larm-pa-arlanda)

Det finns heller inget som tyder på att det verkligen skulle vara ebola i det nu aktuella fallet, enligt Ulf Wallin.

– Personer som jag talat med tror att det kan handla om malaria. Men i den situation som nu råder vill man inte chansa.

Det har blivit lite panik på sistone när i princip alla som spyr och har feber offentligt ska testas för Ebola. Bra att vara försiktig, naturligtvis, men ohållbart i längden. Speciellt i influensatider.

ducedo
2014-10-19, 19:48
Det har blivit lite panik på sistone när i princip alla som spyr och har feber offentligt ska testas för Ebola. Bra att vara försiktig, naturligtvis, men ohållbart i längden. Speciellt i influensatider.

Ser att man uppdaterat nyheten med mer info. Problemet är väl att malaria och ebola har närmast identiska symptom. Kommer man då från ett riskområde så är det noga ganska vettigt att försäkra sig med tanke på tänkbara konsekvenserna.

MuskelMasen
2014-10-19, 21:04
Munskydd bör skydda mot ebola?

frazkakan
2014-10-20, 11:42
Munskydd bör skydda mot ebola?

Munskydd? Ebola är inte luftburet. Det är väl det enda som inte hjälper ett smack.

Armed Dingo
2014-10-20, 14:47
Munskydd? Ebola är inte luftburet. Det är väl det enda som inte hjälper ett smack.

Det kan spridas i vattendroppar från nysningar, vilket jag anser är en grad av luftburenhet.

Kommer dit hit så kommer jag inte bara bära munskydd, jag kommer knappt ta i saker när jag går ut. Och akta mig från alla jag har fog för har minsta risk för smitta.

hampfuz
2014-10-20, 15:38
Goda nyheter idag.

Den spanska sjuksköterskan har återhämtat sig, Senegal och Nigeria är officiellt klassade som Ebola-fria, samtidigt som 21 dagar har gått sedan Duncan insjuknade i Dallas, och ingen utanför sjukvården har blivit sjuk - inte ens hans sambo som tog hand om honom i deras lilla lägenhet.

http://edition.cnn.com/2014/10/20/health/ebola-outbreak-roundup/index.html

Mycket arbete kvarstår i Västafrika, dock.

Tricce
2014-10-20, 15:49
http://3.bp.blogspot.com/-mcjBAJmGr0s/U_TZxtuScyI/AAAAAAABMPY/Z62rjyAVFY0/s1600/ebola-virus-e1400418490469.png

ducedo
2014-10-27, 12:55
Misstänktes ha ebola – sattes i taxi

Det var i slutet av september som en kongolesisk flicka sökte vård på en vårdcentral i södra Stockholm. I över en veckas tid hade flickan haft feber och kräkningar, symtom som debuterade när hon var i Kongo-Kinshasa.

Läkaren på vårdcentralen misstänker först malaria, men efter att ha kontaktat Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge väcks misstankar om ebola och läkaren ombeds vänta i telefonen. Men läkaren blir stressad, tror att sjuksköterskan har lagt på luren och skickar patienten till Huddinge i en taxi.

Dagen efter konstateras att flickan inte hade ebola.

Händelsen är nu anmäld till Inspektionen för vård och omsorg enligt lex Maria. I anmälan framgår att läkaren, en specialist i allmänmedicin med många års erfarenhet, inte hade fått information från Smittskydd Stockholm om hur misstänkt ebolasmitta ska hanteras.

AB (http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article19761317.ab)

ducedo
2014-11-01, 14:52
Kanada (http://edition.cnn.com/2014/10/31/world/world-ebola-outbreak/index.html) och Australien (http://edition.cnn.com/2014/10/28/world/asia/australia-immigration-policy-ebola/index.html?iref=allsearch) verkar ha infört inreseförbud från s.k. 'hotspots'.

Under gårdagen meddelade WHO att sammanlagt 523 hälsoarbetare blivit smittade varav 269 hittills avlidit. (pdf (http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/137424/1/roadmapsitrep_31Oct2014_eng.pdf?ua=1))

Statistiken tyder på att ökningen har avstannat temporärt men WHO varnar för att det kan ta fart igen. Under veckan upptäcktes ett fall i Mali efter att en tvååring med symptom rest dit. I dagsläget verka fokus ligga på att isolera, vårda (inte mycket man kan göra) och begrava säkert samtidigt som man försöker informera allmänheten i hur man ska bete sig. Dock så saknar WHO fortfarande hälften av pengarna man vill ha för att kunna utföra sitt arbete fullt ut.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/West_Africa_Ebola_2014_12_Reported_Cases_per_Week_ Total.png/800px-West_Africa_Ebola_2014_12_Reported_Cases_per_Week_ Total.png