handdator

Visa fullständig version : Kan verkligen alla bygga?


Aki
2004-03-25, 19:44
Jag är 30 bast tränat i snart 4 år och käkar bra, men tycker det händer väldigt lite med min kropp.

Jag kör hård träning 4 dagar i veckan och ökar maxvikterna något men framför allt mina biceps växer inget...

Jag har testat 3 olika program för att försöka koma fram till det bästa för mig.

Te x biceps kör jag 1 ggr i veckan, 3 övningar 3 set *8-10 reps, vissa veckor går jag ner till 6-8 reps.

De stora muskelgrupperna lägger jag på ytterliggare en övning på.

Jag börjar fundera på om alla verkligen kan bygga muskler eller e man för gammal för att det ska hända något under 4 år, eller kanske det är generna??

Jag väger 91 kg och är 185 cm, är ju ganska lång så jag förstår att man måste lägga på sig mer för att det ska synas men jag kör ganska tungt och hårt, och är inte nöjd med resultat. Jag äter dessutom whey protien och super mass regelbundet.

Men vart blir musklerna av?

/Aki

King Grub
2004-03-25, 19:46
Visst är resultaten till viss del beroende av gener.

Men alla kan träna till sig en vältränad kropp.

Förutsatt att alla pusselbitar är på plats: träning, vila och kost. Och de två sista bitarna är minst lika viktiga som träningen.

Får du inte tillräckligt med vila ger du inte musklerna chans att överkompensera och växa.

Och äter du fel eller för lite... ja, då händer det ingenting.

Aki
2004-03-25, 20:13
mjo men maten får jag nog i mig, dessutom kosttillskott.

Vila beror ju på hur man definerar men kör bara en muskelgrupp en gång per vecka och sover genomsnitt 7 h per dygn.

Visst kan man se något spår av min träning, men biceps hänger inte med.

Magnus
2004-03-25, 20:39
Hur äter du under en dag?

aliquis
2004-03-25, 20:51
Vad kör du för bicepsövningar då? Sedan är det ju en liten skitmuskel så det kan väl tänkas att både lår och biceps har vuxit med 5% och då syns det ju inte särskilt mycket på biceps.. krävs väl en hel del ökning om man vill få en dubbelt så stor, och överarmen består väl till 2/3-3/4 av triceps ..

Sedan kanske biceps är mer lättränad än annat så det därför skulle synas mer, men det vet jag inget om. Om man inte ser särskilt stor utveckling "overall" så verkar det väl logiskt att man inte ser så stor utveckling på biceps heller.

Sedan kanske det kan vara värt att köra mer isolationsövningar för biceps istället och fler reps o grejer?

Big Al
2004-03-25, 21:05
Att bygga muskler tar tid, i fotboll så kan du göra mål i första matchen men i byggning så gör du små mål hela tiden, har själv tränat i 14år och tycker alltid att det går för sakta!

Sköt kosten, träningen och vilan så kommer musklerna sakta men säkert, jag lovar! :thumbup:

/Al

Aki
2004-03-25, 21:33
Originally posted by Magnus
Hur äter du under en dag?


Eftersom jag inte är ute efter att tävla (nu iaf) så händer det att jag smäller någon pizza ibland, annars så brukar min dagsranson bestå av.

Frukost: 9.00
1,5 normalportioner havregrynsgröt med äppelmos
3 rågbrödsmackor med skinka och ost
1 port. whey protien

Lunch: 11.30
Normal husman med 6-7 potatisar eller mycket pasta + ev. frukt och rejält med grönt

Ev nån frukt innan träning

Middag (efter träning): 15.30
Ungefär samma som lunch men något mindre kolhydrater + 1 port. gainers

Kvällsmål: 19.00-20.00
grovt bröd med ost och skinka och yoggi eller fil och banan

Allan
2004-03-25, 21:35
Det där har jag ätit före 1400 på dagen. Lägg upp en separat mattråd i kost- och näring.

allan

murmeldjur
2004-03-25, 21:40
det är väl lite för lite protein, eller??

King Grub
2004-03-25, 21:44
Originally posted by murmeldjur
det är väl lite för lite protein, eller??

Det är för lite av allt! Det där bygger inte mycket. Där har du felet.

Jax
2004-03-25, 23:28
Originally posted by murmeldjur
det är väl lite för lite protein, eller??
Protein är inte så våldsamt viktigt. Bättre att lägga vikten på att få i sig ordentligt med kolhydrater och nyttiga fetter.

z_bumbi
2004-03-25, 23:50
Originally posted by Jax

Protein är inte så våldsamt viktigt. Bättre att lägga vikten på att få i sig ordentligt med kolhydrater och nyttiga fetter.

??

Det bör väl vara lagom av allt?

Du som sysslar med uthållighet borde väl veta vad protein gör för t ex återhämtningen.

Jax
2004-03-25, 23:59
Originally posted by z_bumbi

??

Det bör väl vara lagom av allt?

Du som sysslar med uthållighet borde väl veta vad protein gör för t ex återhämtningen.
Självklart, jag formulerade mig lite klantigt.

Det jag menar är att han nog inte behöver oroa sig för sitt proteinintag så länge han äter vanlig husmanskost. Särskilt inte om han dessutom tar whey som tillskott.

Metal_boy_
2004-03-26, 01:20
Originally posted by Jax

Protein är inte så våldsamt viktigt. Bättre att lägga vikten på att få i sig ordentligt med kolhydrater och nyttiga fetter.

nog för att de e bra för viktökning men protein är ett måsste om man sedan vill hitta lite muskler när man tappar fettet

Åse Columbus
2004-03-26, 15:47
Originally posted by Aki



Eftersom jag inte är ute efter att tävla (nu iaf) så händer det att jag smäller någon pizza ibland, annars så brukar min dagsranson bestå av.

Frukost: 9.00
1,5 normalportioner havregrynsgröt med äppelmos
3 rågbrödsmackor med skinka och ost
1 port. whey protien

Lunch: 11.30
Normal husman med 6-7 potatisar eller mycket pasta + ev. frukt och rejält med grönt

Ev nån frukt innan träning

Middag (efter träning): 15.30
Ungefär samma som lunch men något mindre kolhydrater + 1 port. gainers

Kvällsmål: 19.00-20.00
grovt bröd med ost och skinka och yoggi eller fil och banan

TOM jag som e tjej , dessutom av den äldre årgången äter nog dubbelt så mycket:em:

Nils
2004-03-26, 16:27
Originally posted by King Grub


Det är för lite av allt! Det där bygger inte mycket. Där har du felet.
Kan man verkligen säga så kategoriskt?
Det liknar mycket vad jag äter när jag vill ha en långsam viktuppgång (dvs bulkfas) och jag har liknande vikt längd och ålder och styrketräning.
Men jag förbränner lite pga att problemknän som hindrar i princip all förflyttning gör att jag rör mig mycket lite.
Mer mat när jag testat det ger bara snabbare fettuppgång för mig.
(däremot så har jag inte mer än halv dygnet mellan två av målen, varför ha det Aki?)
Nils

King Grub
2004-03-26, 16:36
Det där kostupplägget ser inte ut att ge någonstans runt 2500 kcal per dag, på sin höjd, och eftersom det inte går att bygga muskelmassa i någon nämnvärd utsträckning på energiunderskott, plus det faktum att ingen frisk, tränande 90-kilos, 30-årig man förbrukar 2500 kcal per dag eller mindre, så ja, jag tror man kan säga det.

Ett mycket stillasittande liv, som du beskriver, skulle dock kanske inte kräva mer energi per dag.

Aki
2004-03-26, 17:29
Originally posted by King Grub
Det där kostupplägget ser inte ut att ge någonstans runt 2500 kcal per dag, på sin höjd, och eftersom det inte går att bygga muskelmassa i någon nämnvärd utsträckning på energiunderskott, plus det faktum att ingen frisk, tränande 90-kilos, 30-årig man förbrukar 2500 kcal per dag eller mindre, så ja, jag tror man kan säga det.

Ett mycket stillasittande liv, som du beskriver, skulle dock kanske inte kräva mer energi per dag.


Lagt in en tråd på kost men du kanske kan ge något förslag här King på en bra kosthållning, några bra stommar men utan att bli bulkig. Jag har trots allt lite fett på magen som jag ska bli av med.

Jag äter nog mer än 2500 per dag väl....
Ska jag kolla upp!

Nils
2004-03-26, 18:42
Originally posted by King Grub
Det där kostupplägget ser inte ut att ge någonstans runt 2500 kcal per dag, på sin höjd, och eftersom det inte går att bygga muskelmassa i någon nämnvärd utsträckning på energiunderskott, plus det faktum att ingen frisk, tränande 90-kilos, 30-årig man förbrukar 2500 kcal per dag eller mindre, så ja, jag tror man kan säga det.

Ett mycket stillasittande liv, som du beskriver, skulle dock kanske inte kräva mer energi per dag.
2500 eller mindre?? Du underskattar nog energivärdet i husmanskost lite.
Lustigt i sig också att en mer normalkost, i alla fall när jag frågat runt bland de aktiva men icke styrketränande killarna på jobbet är ungefär det som han skrev, fast utan middag nummer två.
Men det håller naturligtvis inte för att bygga muskler.
Nils

King Grub
2004-03-26, 19:22
Originally posted by Nils

2500 eller mindre?? Du underskattar nog energivärdet i husmanskost lite.

6-7 potatisar i ett mål ger ju bara ett par 100 kcal, och även om "tillbehören" är isterband eller liknande får det bli rejält maffiga portioner om man skall komma upp i några kalorivärden på två sådana mål per dag, om de övriga två målen är ett grötmål och ett liten mackmål till kvällen. :)

Nils
2004-03-26, 22:38
Originally posted by King Grub


6-7 potatisar i ett mål ger ju bara ett par 100 kcal, och även om "tillbehören" är isterband eller liknande får det bli rejält maffiga portioner om man skall komma upp i några kalorivärden på två sådana mål per dag, om de övriga två målen är ett grötmål och ett liten mackmål till kvällen. :)
Jaja, jag har i alla fall räknat på några av mina dagar som jag skulle beskriva rätt exakt som han och då alltid kommit över 3000 kcal.
Han får äta rätt smal mat och dryck för att inte göra det. Bara ett par liter normala drycker till dessa mål blir ju runt 700 kcal och 1800 på resten tycker jag är mycket lite.
Nils