handdator

Visa fullständig version : Köpa ny PC utan att bli blåst.


Mackie Messer
2014-08-07, 08:06
Jag ska köpa en stationär PC idag. Siktar på 5000-6000 kr. Vad bör.man få för prestanda på processor, RAM och andra relevanta komponenter. Ska ha den för att surfa, skriva i Office, skriva e-mail. Inget spelande. Vill inte bli blåst.

Holmeros
2014-08-07, 08:12
Det finns nog ingen ny PC idag som inte fixar dina krav.
Random i5-processor med minst 4 gb ram så är du hemma.

Mental
2014-08-07, 08:14
"Ska ha den för att surfa, skriva i Office, skriva e-mail"

Det fixar alla datorer idag helt utan att svettas. Bara ta valfri och se glad ut.

Agitator
2014-08-07, 08:18
http://pcpartpicker.com använd den för att enkelt sätta ihop en vettig dator.

Eller gå till komplett eller webhallen och köp deras billiaste hopplockade burk.

Mackie Messer
2014-08-07, 08:19
Finns det ingen risk att man betalar för mycket för lite sämre produkt?

bertbert
2014-08-07, 08:21
Den här är bra och tyst. Jag har en själv.

http://www.dustinhome.se/product/5010751527/hp-prodesk-600-sff-ci5-3-2-4gb-500-w7p-w8p/

Agitator
2014-08-07, 08:22
Finns det ingen risk att man betalar för mycket för lite sämre produkt?

Kan du sätta ihop en dator själv btw?

Mackie Messer
2014-08-07, 08:25
Kan du sätta ihop en dator själv btw?

Jag har inte försökt. Och vill gärna undvika det. En polare gjorde det för några år sen och den blev aldrig bra. Problem med precis allt. Värme i lådan, fel moderkort fel processor oav. Allt blev fel.

Mackie Messer
2014-08-07, 08:36
Den här är bra och tyst. Jag har en själv.

http://www.dustinhome.se/product/5010751527/hp-prodesk-600-sff-ci5-3-2-4gb-500-w7p-w8p/

Kan man få den som tower? Det går inte så bra att surfa där med mobil eftersom det kommer upp ett reklamfält i rutan.

Olegh
2014-08-07, 08:40
Kan man få den som tower? Det går inte så bra att surfa där med mobil eftersom det kommer upp ett reklamfält i rutan.

Det är bara att ställa den på högkant. Den här (http://www.dustinhome.se/product/5010775247/hp-prodesk-400-sff-ci3-3-4-4gb-500-w7p-w8p/) räcker garanterat till också.

AirBox
2014-08-07, 08:40
Jag ska köpa en stationär PC idag. Siktar på 5000-6000 kr. Vad bör.man få för prestanda på processor, RAM och andra relevanta komponenter. Ska ha den för att surfa, skriva i Office, skriva e-mail. Inget spelande. Vill inte bli blåst.

Då rekommenderar jag en bärbar dator som är lätt att flytta om du känner för det. En bärbar får du från 2500 som klarar dina krav, så 5000-6000 är bortpissade pengar om du inte ska titta på film, spela spel eller hålla på med mediaredigering av något slag.

Mackie Messer
2014-08-07, 09:07
Nej, ingen bärbar dator, tack. En poäng med att köpa en lite dyrate dator som jag tänker är att jag vill slippa köpa en ny om 1-2 år. Vill gärna att den ska funka 4 år.

Ramrod
2014-08-07, 10:48
Det finns nog ingen ny PC idag som inte fixar dina krav.
Random i5-processor med minst 4 gb ram så är du hemma.

En i5a låter väldigt overkill för för att surfa och skicka mejl med.

Dreas
2014-08-07, 10:50
Så länge du får 4gb i ram och en SSD så kommer du att bli nöjd.

SSD höjer känslan märkbart!

emanuels
2014-08-07, 12:13
https://www.inet.se/produkt/1517082/vox-pro-i3-win7

Om du inte vill bygga en själv dvs.

WHITEFOLKS
2014-08-07, 12:26
Man kan ju surfa och skicka mail med en dator från 2006.

Mackie Messer
2014-08-07, 12:54
Man kan ju surfa och skicka mail med en dator från 2006.

Problemet är att windows blir mer krävande. Körde Vista på datorn som pajjade. Och den bråkade med nån uppdayering som inte gick att installera. Med du rekommenderar nåt begagnat från 2006?

WHITEFOLKS
2014-08-07, 13:13
Om du verkligen bara ska maila och surfa så krävs ju ingenting. Ta någon senare variant av core2duo och släng på ubuntu så är det klart.

Simon
2014-08-07, 14:06
Behöver du operativsystem och annan programvara? Om du har möjlighet att få hem operativsystem från universitet gratis eller kör någon freeware sparar du ju en slant! 8GB ram är ingen nackdel och det kostar ca 200kr extra. Ska du spara någon större mängd data på den eller kommer en 120GB SSD att räcka till? Troligtvis har du mer på din gamla dator..

Mackie Messer
2014-08-07, 14:06
Vad är ubuntu? Det måste finnas Adobe Flash så man kan se YT-klipp. Min gamla laptop pajjade. Av erfarenhet pajar gammal elektronik. Det handlar inte enbart om prestanda. Det handlar även om att dataprylar kräver att man köper nya peylar för att vara kompatibla med internet och mjukvara. Allt är uträknat för att konsumenten ska spendera mer pengar. Ska jag käpa nåt begagnat från blocket pajjar det på 6 månader och kommer inte funka smoooth. Jag vet hur det är att köra gammal hörd och mjukvara. Körde pentium 3 och win2000 till 2009. det är inte smoooth.

Snobbe
2014-08-07, 14:12
Det handlar även om att dataprylar kräver att man köper nya peylar för att vara kompatibla med internet och mjukvara. Allt är uträknat för att konsumenten ska spendera mer pengar.

Stämmer inte... Windows 8 kräver mindre än vad windows 7 gör t.ex. och du kan fortfarande köra windows xp även fast det inte rekommenderas. Ubuntu är en linux distrubution som kräver ännu mindre.

Sen är en ny dator så billig om man inte vill spela eller så iaf.

Mackie Messer
2014-08-07, 14:29
Tänker varken köra win2000 eller ubunte eftersom de inte läser.xclx filer.

Grotesk
2014-08-07, 14:31
Vad är ubuntu? Det måste finnas Adobe Flash så man kan se YT-klipp. Min gamla laptop pajjade. Av erfarenhet pajar gammal elektronik. Det handlar inte enbart om prestanda. Det handlar även om att dataprylar kräver att man köper nya peylar för att vara kompatibla med internet och mjukvara. Allt är uträknat för att konsumenten ska spendera mer pengar. Ska jag käpa nåt begagnat från blocket pajjar det på 6 månader och kommer inte funka smoooth. Jag vet hur det är att köra gammal hörd och mjukvara. Körde pentium 3 och win2000 till 2009. det är inte smoooth.

Du har nog aldrig förr haft så fel i detta fallet. :)

Mackie Messer
2014-08-07, 14:34
Du har nog aldrig förr haft så fel i detta fallet. :)

Det är inte superviktigt vad som är rätt och fel. har kört win Vista och core solo sen -09. och är trött på obsolet teknik.

WHITEFOLKS
2014-08-07, 14:34
Xlsx går att öppna i ubuntu

Red Apple
2014-08-07, 14:53
Det är inte superviktigt vad som är rätt och fel. har kört win Vista och core solo sen -09. och är trött på obsolet teknik.

Du bad om tips för att inte bli "blåst", kunniga människor ger dig det och du börjar dra en massa skit ur arslet för att slippa lyssna på dem? Det är väl klart som fan att det är viktigt vad som är rätt eller fel, det är tamefan det enda som är viktigt när man ska köpa dator.

Mackie Messer
2014-08-07, 14:58
Du bad om tips för att inte bli "blåst", kunniga människor ger dig det och du börjar dra en massa skit ur arslet för att slippa lyssna på dem? Det är väl klart som fan att det är viktigt vad som är rätt eller fel, det är tamefan det enda som är viktigt när man ska köpa dator.

Kunniga människor? Jag har fått en rad totala imbecilltips. Köp dator från -06 och kör ubuntu.

bertbert
2014-08-07, 15:01
Kunniga människor? Jag har fått en rad totala imbecilltips. Köp dator från -06 och kör ubuntu.

Nej, du har fått bra tips. Datorn jag länkade till har 4:e generationens intel core och är mycket snabb trots lågt pris. Sätt SSD i den och den är en raket. Ja, jag är kunnig inom området. Jag ser att du kör vidare med din som vanligt charmanta stil dock.

Mackie Messer
2014-08-07, 15:03
Nej, du har fått bra tips. Datorn jag länkade till har 4:e generationens intel core och är mycket snabb trots lågt pris. Sätt SSD i den och den är en raket. Ja, jag är kunnig inom området. Jag ser att du kör vidare med din som vanligt charmanta stil dock.

Ja, det tipset var bra. Men eftersom min dator som pajade var från 2010 och var piss så blir jag förbannad när någon tycker att jag ska köpa dator från -06.

Red Apple
2014-08-07, 15:08
Kunniga människor? Jag har fått en rad totala imbecilltips. Köp dator från -06 och kör ubuntu.

Det är inte imbecilltips, det har bara att göra med att du inte förstår vad du själv frågar om. Om du vill ha en dator som bootar på 2s och streamar UHD utan ett knyst så är det klart att en 8 år gammal dator inte fungerar. Men om man vill surfa, maila och skriva dokument (vilket var de enda kraven du angav) så funkar äldre hårdvara alldeles utmärkt. Ubuntu är det inget som helst fel på, skulle kunna tänka mig att installera det på en superfräsch dator, så varför du klagar på det tipset går mig helt över huvudet.

Mackie Messer
2014-08-07, 15:13
Det är inte imbecilltips, det har bara att göra med att du inte förstår vad du själv frågar om. Om du vill ha en dator som bootar på 2s och streamar UHD utan ett knyst så är det klart att en 8 år gammal dator inte fungerar. Men om man vill surfa, maila och skriva dokument (vilket var de enda kraven du angav) så funkar äldre hårdvara alldeles utmärkt. Ubuntu är det inget som helst fel på, skulle kunna tänka mig att installera det på en superfräsch dator, så varför du klagar på det tipset går mig helt över huvudet.

Jag är van vid windows och av erfarenhet så är det ett rent helvete att lära sig ett nytt OS. Fick en mac som arbetsdator på en jobb för några år sen och höll på att bli galen. Är ubuntu gratis, är det krångligt att använda för någon som bara kan windoqs och htar mac os.

rooz
2014-08-07, 15:17
Jag är van vid windows och av erfarenhet så är det ett rent helvete att lära sig ett nytt OS. Fick en mac som arbetsdator på en jobb för några år sen och höll på att bli galen. Är ubuntu gratis, är det krångligt att använda för någon som bara kan windoqs och htar mac os.

Ubuntu är gratis, tar lite plats och fungerar bättre än allt annat Windows jag testat.

Du verkar inte ha några kunskapsbrister alls, så du kommer nog klara dig fint*hug*

Dreas
2014-08-07, 15:22
Kunniga människor? Jag har fått en rad totala imbecilltips. Köp dator från -06 och kör ubuntu.Ett tips om du vill ha vettiga svar är att vara trevligare. Har du problem med humöret, sluta skriv.

Du har fått flertalet bra tips. Jag säger igen, tänk på att få med en SSD. Utan det blir det lite määh.

Mackie Messer
2014-08-07, 15:24
Ok, ubuntu-tipset verkar relevant. Men problemet med gammal elektronik kvarstår. Den går sönder. Jag kommer nog att satsa på en ny dator.

Olegh
2014-08-07, 15:25
Jag skulle inte rekommendera Ubuntu, definitivt inte propsa på det.

Mackie Messer
2014-08-07, 15:26
Ok, jag ska ha ssd. Var i en databutik idag. De sa att man kunde få 120 gb ssd för 995 och så sitter det med en vanlig hd med 1tb. och angående trevlighet så varierar den med vem som skriver. Det var ett svar till grotest som sa att jag hade fel. Och rätt och fel är relativt.

Olegh
2014-08-07, 15:30
En tusenlapp för 120 GB SSD är riktigt dyrt. Eller ingår installation och ghosting av en tidigare systemdisk?

Red Apple
2014-08-07, 15:33
Ok, jag ska ha ssd. Var i en databutik idag. De sa att man kunde få 120 gb ssd för 995 och så sitter det med en vanlig hd med 1tb. och angående trevlighet så varierar den med vem som skriver. Det var ett svar till grotest som sa att jag hade fel. Och rätt och fel är relativt.

Fast utifrån parametrarna du angav så hade du faktiskt fel, inte särskilt relativt. Angående trevlighet så varierar den väldigt sällan hos dig, du är för det allra mesta ett totalt arsel.

Mackie Messer
2014-08-07, 15:33
Montering ingår sen kostar det 500 för att installera windows 7 som i sig kostar 995kr . men installerar jag windows själv slipper jag betala 500.

Mackie Messer
2014-08-07, 15:37
Fast utifrån parametrarna du angav så hade du faktiskt fel, inte särskilt relativt. Angående trevlighet så varierar den väldigt sällan hos dig, du är för det allra mesta ett totalt arsel.
Parametrarna jag angav var minimum. Undergörstått så för 5000-6000 så ska det också gå smoooooth. Och vill inte bli blåst. Ang. treblighet så läser du bara fel trådar. och började med att skriva att jag drar saker ur arslet. Det gör jag inte. Det är ni som missförstår mina behov med smoooooth teknik.

Tricklew
2014-08-07, 15:37
http://esmeraldamoberg.com/wp-content/uploads/2013/10/jag-som-dator.jpg

Släng in Ubuntu så är du redo att köra.

Red Apple
2014-08-07, 15:45
Parametrarna jag angav var minimum. Undergörstått så för 5000-6000 så ska det också gå smoooooth.

Det kunde du ha sagt från början, hade blivit smidigare för människorna du vill ha hjälp ifrån.

Det gör jag inte.

Jo.

Tricklews tips var annars väldigt bra, den är säkert kompatibel med tidiga versioner av netscape!

Mackie Messer
2014-08-07, 15:51
Hur lyckades då Bertbert och andra i tråden räkna ut att jag ville ha en användarvänlig dator för 5-6000?

Red Apple
2014-08-07, 15:56
Hur lyckades då Bertbert och andra i tråden räkna ut att jag ville ha en användarvänlig dator för 5-6000?

De gav en rekommendation inom din budget, vilket även de andra gjorde. I det fallet finns inget rätt eller fel utifrån vad du bad om i trådstarten. Men nu är vi jävligt off topic, så vi borde kanske släppa det här. Lycka till med datorjakten samt humöret.

Mackie Messer
2014-08-07, 16:21
OK. Tillbaks till topic. Vad är rimligt att lägga på en ssd? Dagens bud på 995 för 120 gb var tydligen för dyrt. Och jag tror inte att det är så bra att jag är inne och skruvar i datorns hårdvara på egen hand. De på butiken får gärna montera allting klart.

Jorgen
2014-08-07, 16:24
Det är inte superviktigt vad som är rätt och fel.

Det var ett svar till grotest som sa att jag hade fel. Och rätt och fel är relativt.

Jag tycker att du skall skärpa till dig å det grövsta.

Och klarar du inte av det så skulle jag rekommendera en skogspromenad lugn och ro så att du blir mindre arg.

Mackie Messer
2014-08-07, 16:27
Jag tycker att du skall skärpa till dig å det grövsta.

Och klarar du inte av det så skulle jag rekommendera en skogspromenad lugn och ro så att du blir mindre arg.

Ja, det är nog bäst att jag lugnar ner mig lite.

WHITEFOLKS
2014-08-07, 16:34
Ssd är ju nice men jag vet inte hur viktigt vid surfande och mailande. Problemet är att du ibland ger sken av att vilja hålla kostnader nere och ibland att du vill ha prestanda.

Mackie Messer
2014-08-07, 16:42
Ssd är ju nice men jag vet inte hur viktigt vid surfande och mailande. Problemet är att du ibland ger sken av att vilja hålla kostnader nere och ibland att du vill ha prestanda.

Det är en balansgång. Jag vill inte bli blåst åt något håll. Köpa dator för 1000 kr kan vara en blåsning och 15000 kan vara en blåsning. SSD för 995 kr var tydligen en blåsning. Det finns många fallgropar och de vill jag undvika.

bertbert
2014-08-07, 16:43
Personligen hade jag dock ALDRIG valt ubuntu eller någon annan free/libre-variant till att köra på desktopen. För egen del är det OS X eller Win8.1 som gäller om jag ska få något gjort. Visst, man kan öppna .xlsx eller .docx i openoffice/libreoffice, men det fungerar inte till annat än de simplaste dokumenten. Vill man sen köra "riktiga" program så finns det ju inga riktigt bra motsvarigheter till Lightroom, Illustrator, Photoshop, Inventor, Solidworks, etc etc...

MasterChief
2014-08-07, 16:46
Billiga datorer har ju en tendens att låta förjävligt. Så är det viktigt att den inte låter som en dammsugare så är det värt att kolla upp.

Sparven från Minsk
2014-08-07, 17:27
Ingen i din vänskapskrets som är datorkunnig och kan hjälpa dig? Följa med dig och välja burk.

Som massa personer kommenterat tidigare så kan du i stort sett välja vilken dator som helst för att uppfylla dina kriterier.
Jag hade definitiv valt en dator med ssd för att snabba upp den lite.

Mackie Messer
2014-08-07, 17:34
Mannen i databutiken rekommenderade en dator för 3995 kr med Intel 5i, 4GB ram, 1TB HD. Och då kunde han montera in en 120GB SSD för +995 kr. Sen rekommenderade han Win 7 för 935 kr. (avrådde från att köpa win8). Hur låter den dealen? Prisvärt eller blåsning?

WHITEFOLKS
2014-08-07, 17:39
Personligen hade jag dock ALDRIG valt ubuntu eller någon annan free/libre-variant till att köra på desktopen. För egen del är det OS X eller Win8.1 som gäller om jag ska få något gjort. Visst, man kan öppna .xlsx eller .docx i openoffice/libreoffice, men det fungerar inte till annat än de simplaste dokumenten. Vill man sen köra "riktiga" program så finns det ju inga riktigt bra motsvarigheter till Lightroom, Illustrator, Photoshop, Inventor, Solidworks, etc etc...
Fast om man har en dator för 6k har man nog inte råd med de programmen eller har bra nog dator att köra de på.

När körde du senast ubuntu?

bertbert
2014-08-07, 17:46
Fast om man har en dator för 6k har man nog inte råd med de programmen eller har bra nog dator att köra de på.

När körde du senast ubuntu?

Som sagt, datorn jag länkade till har en i5 av fjärde generationen. Den är snabb nog för ganska krävande CAD om man har bra grafikkort i burken. Hårdvaran är ingalunda problemet. Men jobbar man lite med word och excel så går ubuntu ändå bort, även om man inte behöver några av de mer avancerade programmen.

Jag har provat ubuntu 14.04, fedora 20, debian wheezy. Jag administrerar ett gäng linuxburkar så jag håller mig rätt ajour med utvecklingen. Tycker ubuntu 14.04 är precis lika buggigt och skräpigt som tidigare versioner.

WHITEFOLKS
2014-08-07, 17:51
Som sagt, datorn jag länkade till har en i5 av fjärde generationen. Den är snabb nog för ganska krävande CAD om man har bra grafikkort i burken. Hårdvaran är ingalunda problemet. Men jobbar man lite med word och excel så går ubuntu ändå bort, även om man inte behöver några av de mer avancerade programmen.

Jag har provat ubuntu 14.04, fedora 20, debian wheezy. Jag administrerar ett gäng linuxburkar så jag håller mig rätt ajour med utvecklingen. Tycker ubuntu 14.04 är precis lika buggigt och skräpigt som tidigare versioner.
Så för att surfa, maila och skriva i office är ubuntu dåligt?

Dreas
2014-08-07, 17:52
Så för att surfa, maila och skriva i office är ubuntu dåligt?Nääh, men Win7 fungerar lika bra och kräver inte att man sätter sig in i något nytt.

bertbert
2014-08-07, 17:52
Inte nödvändigtvis. Tycker man att man klarar sig med Open/Libreoffice så duger det väl. För mig duger det inte.

WHITEFOLKS
2014-08-07, 17:56
Nääh, men Win7 fungerar lika bra och kräver inte att man sätter sig in i något nytt.
Fast då ska du lägga pengar på Windows+office när pengar var en bristvara.

Dreas
2014-08-07, 17:58
Fast då ska du lägga pengar på Windows+office när pengar var en bristvara.Beror ju helt och hållet på.

TS kanske är student. Eller har andra vägar att få tag på Windows.

bertbert
2014-08-07, 18:01
Fast då ska du lägga pengar på Windows+office när pengar var en bristvara.

Windows ingår i datorn jag länkade. Och det där med fonterna när man surfar under linux.... brrrr! *gah!*

bertbert
2014-08-07, 18:07
För övrigt kan man ju faktiskt köra libreofficeeländet på en windowsburk också.

Mackie Messer
2014-08-07, 18:16
Beror ju helt och hållet på.

TS kanske är student. Eller har andra vägar att få tag på Windows.

Nej, jag är inte student men inte heller höginkomsttagare. Jag är van vid att använda windows. Ubuntu har jag aldrig använt. Men av erfarenhet hade jag problem med mac os. Windows måste jag nog betala för. Office kan jag nog få från någon som har license för flera datorer.

R Scarpa27
2014-08-07, 18:30
bra tråd letar själv stationär.

PureWhey
2014-08-07, 19:04
Jag har inte försökt. Och vill gärna undvika det. En polare gjorde det för några år sen och den blev aldrig bra. Problem med precis allt. Värme i lådan, fel moderkort fel processor oav. Allt blev fel.

Smart snubbe, är otroligt enkelt.

WHITEFOLKS
2014-08-07, 19:37
bra tråd letar själv stationär.

Finns ju stora datorhjälpstråden.

Mackie Messer
2014-08-07, 19:39
Smart snubbe, är otroligt enkelt.

Han tog sig vatten över huvudet. Skulle ha nån specialprocessor med dubbla kapaciteten 32 eller 64. Var typ 8 år sen. Lät bra på pappret men funkade inte i praktiken.

R Scarpa27
2014-08-07, 19:57
Finns ju stora datorhjälpstråden.

yupp skrivit där =) lite fråga om graffekort.
dock bra att kika en tråd till =)
har ganska stor koll själv men tips är alltid bra...

ska i vilket fall satsa på kanonbra grafikkort, 8gb ram och mkt uttag :) och tyst fläkt.

Mackie Messer
2014-08-07, 21:20
Mannen i databutiken rekommenderade en dator för 3995 kr med Intel 5i, 4GB ram, 1TB HD. Och då kunde han montera in en 120GB SSD för +995 kr. Sen rekommenderade han Win 7 för 935 kr. (avrådde från att köpa win8). Hur låter den dealen? Prisvärt eller blåsning?

Vad tror ni om det här erbjudandet från mannen i butiken? Är det likvärdigt med de två datoerna från Dustin från tidigare i tråden? Vad är fördelarna och nackdelarna med win7 resp. win8? Mannen i butiken rekommenderade win7 framfär win8.

Mackie Messer
2014-08-07, 21:22
Hur funkar det att stoppa in SSD i de två länkade datorerna från Dustin? Kan de stoppa in det på Dustin om man ber dom? Vad kostar SSD från Dustin. Har svårt att se själv eftersom jag surfar på mobilen.

Dreas
2014-08-07, 21:23
Hur funkar det att stoppa in SSD i de två länkade datorerna från Dustin? Kan de stoppa in det på Dustin om man ber dom? Vad kostar SSD från Dustin. Har svårt att se själv eftersom jag surfar på mobilen.Dom fixar det iaf för företag. Tycker att det borde finnas för oss dödliga också. Maila och fråga om inte annat.

HVR
2014-08-07, 21:33
Att koppla in en SSD gör du själv på ~20sek. Köp billigaste, hyggligt moderna datorn som inte är en nedbloatad märkesdator from HP/Compaq/Acer/Asus/Lenovo och allt vad de nu heter. Komplett, webhallen och inet erbjuder alla lämpliga datorer. När du hittat den billigaste, köper du en SSD disk för sju, åtta hundra spänn. Färdigt.

Mackie Messer
2014-08-08, 19:33
Hur mycket bör jag lägga på en skärm? Mannen i databutiken rekommenderade en normalstor skärm för 1495 kr. Men den använde dvi-utgången. Jag tänkte att hdmi borde vara bättre. Men det är mina egna funderingar. Vad säger ni?

Dreas
2014-08-08, 19:37
Hur mycket bör jag lägga på en skärm? Mannen i databutiken rekommenderade en normalstor skärm för 1495 kr. Men den använde dvi-utgången. Jag tänkte att hdmi borde vara bättre. Men det är mina egna funderingar. Vad säger ni?HDMI eller DVIspelar ingen rol. Båda är digitala.

Köp en skärm med ips eller va-panel.

Mackie Messer
2014-08-08, 19:52
HDMI eller DVIspelar ingen rol. Båda är digitala.

Köp en skärm med ips eller va-panel.

Tack. Vad tror du att en sån går loss på? Mellan tummen ochpekfingret?

Olegh
2014-08-08, 19:56
Hur mycket bör jag lägga på en skärm? Mannen i databutiken rekommenderade en normalstor skärm för 1495 kr. Men den använde dvi-utgången. Jag tänkte att hdmi borde vara bättre. Men det är mina egna funderingar. Vad säger ni?

1500 låter rimligt att lägga. För ca. en tusing får man de billgaste skärmarna. Går man upp 400 så får man t.ex den här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1448237).

Paneltypen (PLS) kan man se som en ren bonus utöver faktumet att skärmen har ett dugligt stativ som gör att skärmen kan ställas in för bättre ergonomi. En skärm är i högre utsträckning en investering än själva datorkomponenterna, då skärmen borde "överleva" åtminstone två datorer (säg 6-8 år).

Rizza
2014-08-08, 21:11
1500 låter rimligt att lägga. För ca. en tusing får man de billgaste skärmarna. Går man upp 400 så får man t.ex den här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1448237).

Paneltypen (PLS) kan man se som en ren bonus utöver faktumet att skärmen har ett dugligt stativ som gör att skärmen kan ställas in för bättre ergonomi. En skärm är i högre utsträckning en investering än själva datorkomponenterna, då skärmen borde "överleva" åtminstone två datorer (säg 6-8 år).
PLS eller IPS, vad är bäst? Lite OT kanske, förlåt :)