handdator

Visa fullständig version : En drös frågor


feedhurley
2014-08-06, 21:43
Hej

Jag har sen i maj börjat träna igen och har samlat på mig ett par funderingar som jag hoppas någon ska kunna hjälpa mig att reda ut.

1. Repitioner:
Brukar ni köra så många repitioner ni kan under första settet, för att sedan tvingas sänka vikten i andra och sen igen i tredje? Eller är ni "taktiska" och tar inte ut er helt i första settet, för att orka köra samma antal repitioner/vikt genom alla set?

2. Rörelser:
Jag har snappat upp från videos av Kai Greene och Kali Muscle att de har två olika sätt att träna.
Kai Greene lär ut idéen att utföra hela musklens rörelse i varje repition medan Kali Muscle lär ut att inte göra det, i syfte att alltid ha muskeln väldigt spänd.
Vad säger ni?

3. Marklyft:
Bör man hålla emot i den negativa delen av övningen eller ska man släppa vikten som man ser många gör i videos? Jag tycker det känns/ser ut som att muskeln kan ta skada av att gå från tungt till ingetmotstånd så snabbt.

4. Skador:
Jag har redan börjat känna av smärta i min vänstra axel (bänk-/hantelpress). Hittills så gör det inte så ont att jag inte kan träna med den men tror att det kan bli värre...
Som styrketränare så måste ni ha råkat ut av otaliga skador och smärtor. Hur brukar ni råda bot på det?

5. Friavikter eller maskiner/kabel:
Sist men inte minst, när ska man använda maskiner/kabel och när ska man använda hantlar och stänger?

Mvh

20 inch
2014-08-06, 21:58
1. Jag kör oftast pyramid uppåt. Dvs ökar vikten mellan seten.
De två sista är all in.

2. Gå du för hela.

3. Släpp inte okontrollerat.

4. Ja, det händer ju tyvärr. Man får träna smart, försöka undvika skador.
Prehab, rehab. Arbeta runt skador. Vila..

5. Skivstänger och hantlar före maskiner och kablar.

Frågor på det?

XXXL
2014-08-06, 22:03
Hej

Hej


Jag har sen i maj börjat träna igen och har samlat på mig ett par funderingar som jag hoppas någon ska kunna hjälpa mig att reda ut.

1. Repitioner:
Brukar ni köra så många repitioner ni kan under första settet, för att sedan tvingas sänka vikten i andra och sen igen i tredje? Eller är ni "taktiska" och tar inte ut er helt i första settet, för att orka köra samma antal repitioner/vikt genom alla set?

Jag kör alltid mellan ett visst antal repitioner men beroende på hur de känns just den dagen så blir det lite olika. Man känner direkt när man värmer upp hur dagsformen är och sen tar man det därifrån. Jag kör alltid mellan 6-8 det är min standard men ibland när planeterna står rätt så kan det bli 8-10 men har jag en dag då allt är *** kör jag 6 eller 8.


2. Rörelser:
Jag har snappat upp från videos av Kai Greene och Kali Muscle att de har två olika sätt att träna.
Kai Greene lär ut idéen att utföra hela musklens rörelse i varje repition medan Kali Muscle lär ut att inte göra det, i syfte att alltid ha muskeln väldigt spänd.
Vad säger ni?

Som nybörjare och i dina första 0-10 år av träning så ska du alltid sträva efter att utföra övningarna med så bra form som du kan med så hög vikt som möjligt, gå aldrig in med inställningen att du ska utföra en övning halvdant utan ta det istället som det kommer dvs om du ska göra en 8a men det är så jävla tungt redan på 5an så du skiter ner dig så ja visst då är det okej att fula lite på 6 och 7 men som sagt ha aldrig den inställningen från start.


3. Marklyft:
Bör man hålla emot i den negativa delen av övningen eller ska man släppa vikten som man ser många gör i videos? Jag tycker det känns/ser ut som att muskeln kan ta skada av att gå från tungt till ingetmotstånd så snabbt.

De finns ingen vits med att släppa vikten om det inte är så pass tungt så att du inte kan hålla emot, återigen när folk släpper en vikt så är det ju för att vikten är så pass tung så greppet håller inte längre man får den precis över knäna och sen släpper det bara det finns inget man kan göra något åt det utan händer det så händer det man kan ju liksom inte greppa hårdare än vad man redan gör men som jag sagt tidigare gå inte in med den inställningen i onödan.


4. Skador:
Jag har redan börjat känna av smärta i min vänstra axel (bänk-/hantelpress). Hittills så gör det inte så ont att jag inte kan träna med den men tror att det kan bli värre...
Som styrketränare så måste ni ha råkat ut av otaliga skador och smärtor. Hur brukar ni råda bot på det?

Jag har inte haft några större skador men jag har ont i båda axlarna, ena knät, höger sida ljumske ibland, höger armbåge och nacken. Det finns inget man kan göra åt det utan det kommer och går, givetvis respekterar jag min kropp så pass så att om jag känner att det gör för ont (För jag tycker det är okej att det gör ont ibland) så ger jag fan i att hålla på och jävlas med mig själv.


5. Friavikter eller maskiner/kabel:
Sist men inte minst, när ska man använda maskiner/kabel och när ska man använda hantlar och stänger?

Mvh

Du kan köra på kabel precis som du kör med fria vikter, det är ingen skillnad alls. Personligen tycker jag att alla övningar där du drar någonting mot dig som typ bicepscurl eller flyes är bra övningar att köra med kabel för där har du konstant motstånd hela tiden.

feedhurley
2014-08-07, 19:54
Frågor på det?

Du svarade extremt rakt så, nej inga frågor på det.

Fick dock en annan fundering. När man använder skivstänger / hantlar, så aktiverar man oftast en mängd andra muskler än de du tänkt träna för dagen, t.ex. marklyft, benböj, axel- och hantel-press. Hur lägger man upp ett bra schema för att inte träna återhämtande muskler?

Hur länge har du tränat föresten?

20 inch
2014-08-07, 20:05
Ja du, det där är olika. Endel gillar p/p/l andra över/underkropp.
Googla lite och testa dig fram.
En favorit jag har är
Bröst/ triceps
Rygg
Vila
Axlar/biceps/underarmar
Ben/mage
Vila

Tränat i 20 år i våras.

NiklasAlm
2014-08-07, 20:55
om du redan efter så kort tid fått ont i axeln av bänkpress/hantelpress så måste du se över din teknik för det kommer bara bli värre. Håll bak axlarna och pressa ihop skulderbladen och håll den positionen genom hela lyftet. Då minskar du mycket av den belastning som annars kommer på axlarna.