handdator

Visa fullständig version : Bro-tip på gymmet


n3o
2014-08-06, 13:00
Tja,

Körde ett bröst/tricepspass nyss (jag körde 5 set bänk, 3 set uppåtlutad, dr set dips och 3 set pushdowns).

Fick "tips" av en snubbe att skippa rakbänk och köra uppåtlutad press 4-5 set och neråtlutad pres 3-4 set. Det skulle tydligen vara mycket effektivare för bröstutveckling och lindrigare mot axlarna.

Stämmer det eller är det bara gammal hederlig bro-science med ytterst lite sanning i?

Mouline
2014-08-06, 13:03
Periodisera sin träning är alltid bäst.
Att träffa muskeln från olika vinklar är alltid bra.
Att det skulle vara lindrigare mot axlarna går emot fysiologin, tyvärr

Ger han 20% rätt.

Mackie Messer
2014-08-06, 13:17
Nedåtlutande bänk är det ingen som tränar längre efter Pauluns blodpropp. Vad jag har läst och hört är det bara plan och uppåtlutande incline man behöver köra. och i praktiken räckker plan press. Sen kan man variera mellan stång och hantlar.

Mackie Messer
2014-08-06, 13:24
Och lindrigare mot axlarna.Bitch please. Bänkpressare bänkar typ 5 ggr per vecka. Men då ska det var bra teknik med tuck elbows och dra tillbaka skulderblad som skonar axlarna.

Loke
2014-08-06, 13:44
Och lindrigare mot axlarna.Bitch please. Bänkpressare bänkar typ 5 ggr per vecka. Men då ska det var bra teknik med tuck elbows och dra tillbaka skulderblad som skonar axlarna.

Det finns ju iofs många bänkpressare som bänkar mindre än så och ändå får trasiga axlar, oavsett hur mycket de håller in armbågar och drar tillbaka skulderblad. Så ja, jag tror det finns betydligt skonsammare övningar för axlarna än bänkpress. Pauluns blodpropp är bland de lamare argumenten mot decline-bänk förresten. Han kunde ju fått blodpropp av en hostattack också, det vet man inget om.

pezrulezhaakon
2014-08-06, 14:00
Ja, det sägs och hörs mycket av varierande kvalitet. Tyvärr är det ofta sämre kvalité på informationen

PureWhey
2014-08-06, 14:08
Periodisera sin träning är alltid bäst.
Att träffa muskeln från olika vinklar är alltid bra.
Att det skulle vara lindrigare mot axlarna går emot fysiologin, tyvärr

Ger han 20% rätt.


Menar du att periodisera = byta övningar?
Olika vinklar, vad menar du? Att träffa alla tricepahuvuden tex?

Diomedea exulans
2014-08-06, 14:12
Låter som ett råd taget rakt av från Dorian Yates. :) Ja, förutom att Yates förespråkade färre set då.

Om det stämmer? Ingen aning.

Aliaas
2014-08-06, 14:26
Visst kan han ha rätt gällande sin egen utveckling, dock är det ju högst personligt vilka övningar som ger bäst resultat för individen.

Om man träffar bröstmuskeln bättre i en decline-press så är den självklart bättre än platt men det beror ju på ens egna anatomiska förutsättningar. Så det finns egentligen inget som är bättre än det ena anser jag iaf.

PureWhey
2014-08-06, 14:34
Vadå för anatomiska skillnader???

Mouline
2014-08-06, 14:35
Nä det är variera.. menar periodisera som x5 x8 x 10 osv..

Vinklar tex som han säger negativ/positiv/platt lutning
Menar du att periodisera = byta övningar?
Olika vinklar, vad menar du? Att träffa alla tricepahuvuden tex?

PureWhey
2014-08-06, 14:45
Eller så har man ett komplett övningsval ifrån början, håller sig till det, och blir bättre/starkare/utvecklas/whatevs. Men visst, kom väl någon studie för inte så längesedan som visade att det kan vara fördelaktigt? Läste inte den dock, så hur bra den var vet jag inte.

Aliaas
2014-08-06, 14:59
Vadå för anatomiska skillnader???

kanske fel ordval, men menar fysiska förutsättningar. Axelrotation,skador etc..

PureWhey
2014-08-06, 15:01
Klart man bör anpassa sin träning efter ev. skador?

Aliaas
2014-08-06, 15:03
Klart man bör anpassa sin träning efter ev. skador?

ja det bör man

Mackie Messer
2014-08-06, 15:35
Det finns ju iofs många bänkpressare som bänkar mindre än så och ändå får trasiga axlar, oavsett hur mycket de håller in armbågar och drar tillbaka skulderblad. Så ja, jag tror det finns betydligt skonsammare övningar för axlarna än bänkpress. Pauluns blodpropp är bland de lamare argumenten mot decline-bänk förresten. Han kunde ju fått blodpropp av en hostattack också, det vet man inget om.

Jag använde inte Paulun som argumnet. Jag skrev att folk har slutat decline-pressa men ändå så ser folks bröstkorgar likadana. Därför så drar jag slutsatsen att declinepress inte är en essentiell övning eller ens en rekommenderad övning. Plus att de träningsprogramm och böcker jag har sett bla. Twinlabbroschyren från -99 listar inte decliepress som en rekommenderad övning. De listar plan press och incline press.

PureWhey
2014-08-06, 15:39
Vad gör decline som en plan inte gör?

bertbert
2014-08-06, 15:40
Vad gör decline som en plan inte gör?

Jag gillar inte heller declinebänk.

panzerpig
2014-08-06, 15:41
Vad gör decline som en plan inte gör?
kolla yates bloody and guts trainer på youtube, där säger han sin åsikt iaf. jag minns inte riktigt men har för mig att han påstår att pecsen får längre ROM och axlarna kopplas ut till större del? kan minnas fel.

n3o
2014-08-06, 15:42
Vad gör decline som en plan inte gör?

Så som jag fick det förklarat för mig är att det tydligen ska avlasta/vara skonsammare för axlarna. Resten han sa fattade jag inte riktigt.

Men eftersom jag inte kör decline själv vet jag inte om et stämmer.

bertbert
2014-08-06, 15:43
Nedåtlutande bänk är det ingen som tränar längre efter Pauluns blodpropp.

Twinlabbroschyren från -99 listar inte decliepress som en rekommenderad övning. De listar plan press och incline press.

Humor! :D

bertbert
2014-08-06, 15:44
Som som jag fick det förklarat för mig är att det tydligen ska avlasta/vara skonsammare för axlarna. Resten han sa fattade jag inte riktigt.


Kör "SL-bänk" istället. De är hyfsat snälla mot axlarna, vilket sedan kompenseras av att man kör snedbänk också som är ganska elak mot axlarna. :)

Mackie Messer
2014-08-06, 16:52
Humor! :D

Hade Paulun följt twinlabbroschyren hade han kanske sluppit blodproppen. Alternativt fått den senare när han hostat som Loke skrev.

BisonLGcrew
2014-08-06, 17:11
Twinlabbroschyren från -99 listar inte decliepress som en rekommenderad övning. De listar plan press och incline press.

Det låter bra. Även om det är mer kabelövningar än vad man vill se i fredstider (allt med lutande bänkar klassas som kablage-övning).

Xtreme
2014-08-06, 21:58
En annan "pro science" är att du inte behöver träffa en muskel från olika vinklar då den ändå bara kan kontraheras eller extraheras. Mao det gör ingen skillnad för den enskilda muskeln.

Dock är det såklart så att olika vinkar/övningar kopplar in andra muskelgrupper men det är en annan sak.

Sheogorath
2014-08-06, 22:12
En annan "pro science" är att du inte behöver träffa en muskel från olika vinklar då den ändå bara kan kontraheras eller extraheras. Mao det gör ingen skillnad för den enskilda muskeln.

Dock är det såklart så att olika vinkar/övningar kopplar in andra muskelgrupper men det är en annan sak.

Du får titta på ursprung, fäste och muskelfiberriktning. Ibland är det relevant med olika belastningsvinklar (bröstmuskeln, trapezius m.fl), ibland är det inte relevant (biceps m.fl.).

Thornblom
2014-08-07, 13:25
Jag kör uteslutande decline istället för plan sedan mars. Bytte till decline ifrån plan bänk just pga att mina axlar tog stryk. Utvecklingskurvan styrkemässigt och volymmässigt har varit sinnessjukt mycket bättre sedan dess, vilket förmodligen har att göra med att mina axlar belastas mycket mindre. Men jag har då inte en ända tanke att återgå till plan bänk.

ARMSTARK
2014-08-07, 13:39
Jag kör uteslutande decline istället för plan sedan mars. Bytte till decline ifrån plan bänk just pga att mina axlar tog stryk. Utvecklingskurvan styrkemässigt och volymmässigt har varit sinnessjukt mycket bättre sedan dess, vilket förmodligen har att göra med att mina axlar belastas mycket mindre. Men jag har då inte en ända tanke att återgå till plan bänk.

Att man kan bänka tyngre är inte så konstigt, du får mer hjälp av latsen, ungefär som "brygga" som används flitigt av styrkelyftare.

Thornblom
2014-08-07, 13:54
Att man kan bänka tyngre är inte så konstigt, du får mer hjälp av latsen, ungefär som "brygga" som används flitigt av styrkelyftare.

Detta stämmer för en vanlig gymmare. Kan du bänka som en styrkelyftare tror jag att du kan lyfta mer i plan bänk. Hur som helst, det spelar ingen roll för mitt påstående. När jag skrev att jag har utvecklats mer styrkemässigt menade jag såklart relativ styrka, inte kg vs kg. Jag menar heller inte att decline är bättre för alla, kan mycket väl vara tvärt om. Men för mig har det varit en kanonövning.

Aliaas
2014-08-07, 15:49
Detta stämmer för en vanlig gymmare. Kan du bänka som en styrkelyftare tror jag att du kan lyfta mer i plan bänk. Hur som helst, det spelar ingen roll för mitt påstående. När jag skrev att jag har utvecklats mer styrkemässigt menade jag såklart relativ styrka, inte kg vs kg. Jag menar heller inte att decline är bättre för alla, kan mycket väl vara tvärt om. Men för mig har det varit en kanonövning.

+1

Jag har också fått bättre styrke samt volym utveckling genom att börja med decline övningar, samt att jag känt det som skonande för axeln.

Men som du däger och jag antydde tidigare detta är högst peronligt tror jag.

Supermicke
2014-08-07, 23:32
jag tkte också om decline.. dags att börja igen!

cAase
2014-08-09, 14:05
För en person som är hyfsat stark i bänk, som tränat det länge men fortfarande har väldigt kassa övre bröst. Finns det någon vits att börja nöta incline då vanlig bänkpress inte riktigt verkar hjälpa mig inom det området. Eller är det bara att nöta på med bänk och se glad ut?

Dvs köra plan bänkpress med incline hantelpress som komplement.

delta_mats
2014-08-09, 15:05
För en person som är hyfsat stark i bänk, som tränat det länge men fortfarande har väldigt kassa övre bröst. Finns det någon vits att börja nöta incline då vanlig bänkpress inte riktigt verkar hjälpa mig inom det området. Eller är det bara att nöta på med bänk och se glad ut?

Dvs köra plan bänkpress med incline hantelpress som komplement.

Jag tror det är svårt att träna ikapp övre bröst på det viset. Tippar att du behöver sluta helt med vanliga pressar och enbart nöta lutande för att få bättre förhållande. Bro-tip.

alphahanen2
2014-08-09, 15:26
Bro science är väldigt personligt.

Sheogorath
2014-08-09, 15:29
För en person som är hyfsat stark i bänk, som tränat det länge men fortfarande har väldigt kassa övre bröst. Finns det någon vits att börja nöta incline då vanlig bänkpress inte riktigt verkar hjälpa mig inom det området. Eller är det bara att nöta på med bänk och se glad ut?

Dvs köra plan bänkpress med incline hantelpress som komplement.

Du måste bli starkare i axelpressar för att få mer massa i överdelen av bröstet. :D

cAase
2014-08-09, 15:37
Du måste bli starkare i axelpressar för att få mer massa i överdelen av bröstet. :D
Haha men fan, är ju nästan starkare i militär än bänk!

Sheogorath
2014-08-09, 15:38
Haha men fan, är ju nästan starkare i militär än bänk!

Jag vet, därav min smiley. ;)

cAase
2014-08-09, 15:46
Jag vet, därav min smiley. ;)
Haha :D nej men vad skulle du ansett, skulle det vara motiverat att testa lite inclines?

Thornblom
2014-08-09, 21:54
Haha :D nej men vad skulle du ansett, skulle det vara motiverat att testa lite inclines?

Ersätt plan bänk med incline. Över tid kan det nog jämna ut det hela.

bertbert
2014-08-10, 06:19
Haha :D nej men vad skulle du ansett, skulle det vara motiverat att testa lite inclines?

Ja, utan tvekan. Inclinebänk är en väldigt bra generell rattutvecklare.

cAase
2014-08-10, 08:25
Ja, utan tvekan. Inclinebänk är en väldigt bra generell rattutvecklare.

Ersätt plan bänk med incline. Över tid kan det nog jämna ut det hela.




Saken är att plan bänkpress är min favoritövning, gärna bli så stark som möjligt i den. Plan bänkpress kan jag lyfta tyngre i! :D *slap*

Nu vet jag ärligt talat inte ens om mina övre bröst släpar, det kanske bara är mitt psyke som spelar mig ett spratt. Bilden nedan visar egentligen ingenting, men kanske kan ge något hum om något
.

http://oi62.tinypic.com/2jbwmxk.jpg

Sheogorath
2014-08-10, 08:30
Ditt övre bröst släpar inte. Alla skulle säga att du har en väldigt balanserad fysik. Om något skulle du trots din axelstyrka kunna ha mer axlar. Inte för att axlarna är små utan för att överarmarna är stora.

cAase
2014-08-10, 09:23
Ditt övre bröst släpar inte. Alla skulle säga att du har en väldigt balanserad fysik. Om något skulle du trots din axelstyrka kunna ha mer axlar. Inte för att axlarna är små utan för att överarmarna är stora.


*MIND BLOWN*

Allt jag hört genom tiderna på gymmet är "dina axlar och armar är helt sinnessjuka, dock behöver du mycket mer bröst. Iofs sa du inget om att mina bröst inte släpar allmänt, men hela bröstpartiet kanske en annan femma. ;) Dock har väl bröstens volym underkastat sig mina axlar och armar! :D

Sheogorath
2014-08-10, 09:40
Ska vi vara sådana så: ja, du kunde haft lite mer totalmassa i bröstet också. Du har helt enkelt för stora överarmar. ;)

Med mer (smala) axelpressar och incline-pressar får du både axelvolym och fokus på övre bröst. Två flugor på smällen. :D

cAase
2014-08-10, 10:43
Ska vi vara sådana så: ja, du kunde haft lite mer totalmassa i bröstet också. Du har helt enkelt för stora överarmar. ;)

Med mer (smala) axelpressar och incline-pressar får du både axelvolym och fokus på övre bröst. Två flugor på smällen. :D

Jag håller faktiskt galet smalt i axelpress. Ungefär såhär http://oi59.tinypic.com/6opq2e.jpg

Sheogorath
2014-08-10, 13:34
Jag håller faktiskt galet smalt i axelpress. Ungefär såhär http://oi59.tinypic.com/6opq2e.jpg

Då får du skylla på dina föräldrar om du tycker att du har kasst övre bröst. ;)

Nej men seriöst det är inga fel på dina rattar. No homo.

BisonLGcrew
2014-08-10, 13:52
Jag håller faktiskt galet smalt i axelpress. Ungefär såhär http://oi59.tinypic.com/6opq2e.jpg

Jag med. Who doesn't? Kör smal bänk också, smalare än tillåtet på tävling. Det är fint.

bertbert
2014-08-10, 14:08
Notera att om du kör snedbänk istället för planbänk så tränas hela rattulaturen i båda rörelserna, ändå. Fokuset flyttas lite, men inte mycket. Jag lägger in snedbänk ibland eftersom jag tycker det är en skön övning, jag har inte så vetenskapligt tänk där mer än att variation förnöjer.

Möjligen bygger snedbänk en något bättre hylla att ställa ölglaset på när man spänner sig. :D