handdator

Visa fullständig version : Reparera skadad bil utan skadeanmälan


Welli
2014-08-05, 17:55
Hej,

Blev nyss påbackad på parkeringen, med lossad regplåt/sprucken regplåtshållare som följd.

Ingen av oss hade skadeanmälanspapper.

Kan jag åka in till Rejmes och ange regnummer och telefonnummer till den som orsakade skadan, varpå de tar kontakt med försäkringsbolaget?

Om inte, hur går jag vidare för att få detta åtgärdat så smidigt som möjligt?

Degpekka
2014-08-05, 18:07
Ring ditt försäkringsbolag? Dem vill nog gärna godkänna ett kostnadsförslag samt avgöra vem kostnaden skall hamna på innan du börjar fixa bilen.

Mr.Cosybear
2014-08-05, 18:08
Kontakta ditt försäkringsbolag så sköter dem kontakten med motpartens försäkringsbolag. Sedan har ditt försäkringsbolag oftast sammarbete med en specifik verkstad, av erfarenhet, som du blir skickad till. Detta är det smidigaste sättet så länge motparten inte nekar till att vara skyldig till olyckan.

Welli
2014-08-05, 18:11
Misstänkte att mitt bolag måste kopplas in. De har stängt nu dock.

Tack för svaren, får ringa dem imorgon.

R Scarpa27
2014-08-05, 19:17
varför ens dra in bolag? för så liten skada... be personen som backa på dig betala för 1 ny regskylt och regskylthållare bara? enklast för Er båda och schysst mot han som backade in i dig.

Welli
2014-08-05, 19:52
Det var hans ide att göra skadeanmälan. Har inte någon större lust att åka runt och inhandla delar för att sedan meka själv, även om det inte är superavancerat, när jag blivit påbackad.

skans
2014-08-05, 21:27
Kolla om du kan fylla i en skadeanmälan på ditt försäkringsbolags hemsida.

spoonchest
2014-08-05, 21:33
Hej,

Blev nyss påbackad på parkeringen, med lossad regplåt/sprucken regplåtshållare som följd.

Ingen av oss hade skadeanmälanspapper.

Kan jag åka in till Rejmes och ange regnummer och telefonnummer till den som orsakade skadan, varpå de tar kontakt med försäkringsbolaget?

Om inte, hur går jag vidare för att få detta åtgärdat så smidigt som möjligt?
Det är precis mitt scenario just nu. Länsförsäkringar löser problemet åt mig. Synd bara att det är semestertider hos många av verkstäderna häruppe.

spoonchest
2014-08-05, 21:33
RING. Fixa inte på datorn.

ARMSTARK
2014-08-06, 07:52
Orka lägga ner en massa tid och energi på en sån skitsak. Tjacka ny hållare och skruva på en gamla skylten, klart.

J.V
2014-08-06, 08:10
Sprack hållaren är det ju inte omöjligt att det finns lackskador eller att något annat i fasthållningsapparatur till hållaren gått sönder. Lika bra att ringa utifall att det blev något annat också.

Welli
2014-08-06, 19:18
Jag ringde. Mitt bolag sköter all kontakt med det andra försäkringsbolaget. Även om det bara ser ut att vara skylten som tagit stryk känns det bäst att skadeverkstaden kollar på bilen. En dragkrok från Saab 95 kan nog orsaka skador bakom plasten i värsta fall. Tråkigt om man upptäcker något om några veckor och inte har kopplat in förkringsbolag.

Som sagt, det var den andra förarens förslag att ta via fbolag.