handdator

Visa fullständig version : Nu får det vara nog,dags att räkna kalorier!


Kilokalorier
2014-08-04, 19:56
Är studerande 30-årig man som vägt ca 93-96 kilo senaste 8 åren. Var alltid smal som liten och var smal oavsett vad jag åt fram till 23 års ålder då det "bara small till". *gah!*

För exakt 2 veckor sen började jag räkna kalorier med en startvikt på 94 kilo. Nu två veckor senare väger jag 90,9 kilo så det har börjat bra. :hbang:

Använder mig av Lifesum (tidigare ShapeUp) appen som säger åt mig att ligga på 1800kcal per dag för en viktnedgång på 1kg/vecka och det håller jag förutom då alkohol är med i bilden. Appen säger vidare att jag kan nå mitt mål om ca 12 veckor så jag tänkte att jag skriver här några gånger i veckan för att jag ska orka kämpa vidare med dieten.

Jag springer även i skogen 1-2 gånger i veckan med målsättningen att springa 3 gånger i veckan.

Bilder kommer längre fram men ska även se till att få upp en startbild i nästa inlägg. Men nu ska jag ut och springa i skogen lite! :)

Startvikt: 94 kg
Målvikt: 80 kg
Nuvarande vikt: 90,9 kg

Acosta
2014-08-04, 20:14
Om du inte redan styrketränar, gör det. Det kommer se så mycket bättre ut sen.

Kilokalorier
2014-08-04, 20:48
Om du inte redan styrketränar, gör det. Det kommer se så mycket bättre ut sen.

Nej, men jag har styrketränat tidigare så ja har iaf en någorlunda grund. Just nu vill jag bara bli av med övervikten och må bra. Sen kommer jag såklart tona till musklerna lite :)

Kilokalorier
2014-08-04, 22:08
Här kommer en bild från i helgen. Vikt där är 90,9 kg.
http://ladda-upp.se/files/2014/b111812.jpg

Kilokalorier
2014-08-07, 12:57
En liten update, vägde mig i morse och vågen visade 90,7. Att jag inte gått ner mer beror utan tvekan på i Lördags då jag fick i mig 5000kcal i samband med festande. Oh well, nya tag!

http://ladda-upp.se/files/2014/b112152.jpg
http://ladda-upp.se/files/2014/b112153.jpg

Startvikt: 94 kg
Målvikt: 80 kg
Nuvarande vikt: 90,7 kg

Kilokalorier
2014-08-09, 20:09
vägde mig igår, 90,9kg :/ festade igår. har nu beslutat att inte dricka först ja nått målvikten på 80kg. Komigen behöver lite pepp! :)

Kilokalorier
2014-08-10, 15:48
Hejsan, nu är det söndag och jag har bestämt att jag väger mig en gång i veckan, nämligen på söndagar :)

Startvikt: 94 kg
Målvikt: 80 kg
Nuvarande vikt: 89,7 kg :hbang:

Nattkryp
2014-08-10, 17:30
Jag tror att du får ett mer pålitligt resultat om du väger dig flera dagar per vecka och räknar ut snittet från det, då en enskild dag lätt kan variera något kilo beroende på dagsform/matintag/dryck under iaf senaste dygnet.

Var själv ute och sprang i skogen (premiärtur) här om dagen. Kul och varierande!

Lycka till med viktminskningen!

Kilokalorier
2014-08-11, 11:10
Jag tror att du får ett mer pålitligt resultat om du väger dig flera dagar per vecka och räknar ut snittet från det, då en enskild dag lätt kan variera något kilo beroende på dagsform/matintag/dryck under iaf senaste dygnet.

Var själv ute och sprang i skogen (premiärtur) här om dagen. Kul och varierande!

Lycka till med viktminskningen!

Tack för din input :) men ja tänker ändå att om det vågen visar varje vecka är ett kilo mindre varje gång så håller ja den takten jag tänkt mig iaf :)

Ja löpning är skönt, ska ta mig ut på ett pass jag med idag då det inte är så varmt som det vart tidigare.

Tack, lycka till med löpningen! :whipped:

Edit: Kan väl tillägga att jag för tillfället ligger på 1640 kcal/dag i intag, så de kan nog inte fluktuera så mycket ändå om man väger sig varje söndags morgon.

Aliaas
2014-08-11, 11:23
Tack för din input :) men ja tänker ändå att om det vågen visar varje vecka är ett kilo mindre varje gång så håller ja den takten jag tänkt mig iaf :)

Ja löpning är skönt, ska ta mig ut på ett pass jag med idag då det inte är så varmt som det vart tidigare.

Tack, lycka till med löpningen! :whipped:

Edit: Kan väl tillägga att jag för tillfället ligger på 1640 kcal/dag i intag, så de kan nog inte fluktuera så mycket ändå om man väger sig varje söndags morgon.

väg dig varje dag mannen, morgonvikten är sjukt subjektiv och missledande om du väger dig så sällan som en gång i veckan. Personligen kan min vikt skilja sig från dag till dag med flera kilon (max notering 4kg).

Sen tycker jag också att du verkligen skall styrketräna, deffa utan att träna kommer resultera i grov muskelförlust ;/

Annars kämpa på :)

Kilokalorier
2014-08-11, 16:48
väg dig varje dag mannen, morgonvikten är sjukt subjektiv och missledande om du väger dig så sällan som en gång i veckan. Personligen kan min vikt skilja sig från dag till dag med flera kilon (max notering 4kg).

Sen tycker jag också att du verkligen skall styrketräna, deffa utan att träna kommer resultera i grov muskelförlust ;/

Annars kämpa på :)

Visst kan det innebära muskelförlust om man nyss kört ett år på gymmet, men varför skulle kaloriunderskott innebära muskelförlust om jag springer och äter tillräckligt med protein?

Självklart kan olika mätningar visa olika, det är ju därför man brukar säga att man inte ska väga sig varje dag för att det är lättare att märka av förändring om man inte väger sig lika ofta.

Min max notering i skillnad från morgon till kväll är ett kilo, vilket kan bero på som jag tidigare nämnt ett intag på 1640kcal/dag varje dag i veckan och ingen kroppsbyggar kropp med massa vatten i musklerna.

Tack, jag kämpar vidare! hehe

Aliaas
2014-08-11, 17:49
Visst kan det innebära muskelförlust om man nyss kört ett år på gymmet, men varför skulle kaloriunderskott innebära muskelförlust om jag springer och äter tillräckligt med protein?

Självklart kan olika mätningar visa olika, det är ju därför man brukar säga att man inte ska väga sig varje dag för att det är lättare att märka av förändring om man inte väger sig lika ofta.

Min max notering i skillnad från morgon till kväll är ett kilo, vilket kan bero på som jag tidigare nämnt ett intag på 1640kcal/dag varje dag i veckan och ingen kroppsbyggar kropp med massa vatten i musklerna.

Tack, jag kämpar vidare! hehe

För att det är så kroppen fungerar, kaloriunderskott utan muskelstimulering resulterar i både muskelförlust samt förlust att fettmassa.

Har för mig att King Grub länkat en studie i vilket det visats att muskelnedbrytningen minskar med 50% vid underskott om styrketräning bedrivs samtidigt. Så att undvika styrketräning vid unerskott är rent ut sagt idiotiskt.

Man ska väga sig varje dag och sedan gå efter veckans medel/medianvikt och skillnaden i denna, jag har verkligen inte massvis med muskler (väger 69 kg) och ändå pendlar jag som sagt mycket från dag till dag.

Råder dig att läsa King Grubs deff-guide här på forumet innan du börjar att satsa seriöst.

Kilokalorier
2014-08-11, 21:33
För att det är så kroppen fungerar, kaloriunderskott utan muskelstimulering resulterar i både muskelförlust samt förlust att fettmassa.

Har för mig att King Grub länkat en studie i vilket det visats att muskelnedbrytningen minskar med 50% vid underskott om styrketräning bedrivs samtidigt. Så att undvika styrketräning vid unerskott är rent ut sagt idiotiskt.

Man ska väga sig varje dag och sedan gå efter veckans medel/medianvikt och skillnaden i denna, jag har verkligen inte massvis med muskler (väger 69 kg) och ändå pendlar jag som sagt mycket från dag till dag.

Råder dig att läsa King Grubs deff-guide här på forumet innan du börjar att satsa seriöst.

Jo fast mitt mål är att bli smal, bryr mig inte mycket om musklerna atm. Träna på gym kan jag göra senare när ja har nått min målvikt. Men tack för tipset, ska läsa deff-guiden!

Kilokalorier
2014-08-11, 21:58
Nu har jag läst deff-guiden. Det var bra läsning men känns ändå som nåt som passar in mer på en bodybuilder som kört hårt hela vintern och bulkat och nu vill "deffa" bort fettet utan att förlora muskler på köpet. Jag är inte i det läget. Visst har jag kört gym tidigare men inge bodybuilding utan snarare styrkelyft och den mängden muskler jag har kommer nog inte försvinna under de kommande 10 veckorna och som "King Grub" skrev, träna det du själv gillar för alla träning är bättre än ingen träning och träning av slaget man inte tycker om tenderar att bli just ingen träning. Är inte sugen på gym för tillfället så jag fortsätter som planerat :)

Aliaas
2014-08-12, 00:08
ok du gör som du vill, lycka till :)

Kilokalorier
2014-08-12, 01:05
ok du gör som du vill, lycka till :)

Tack detsamma! :thumbup:

Kilokalorier
2014-08-13, 14:03
Här kommer en liten update på vad som hänt de senaste 6 dagarna. Istället för att stirra sig blind på vågen, så tittar vi nu lite närmre i spegeln!

http://ladda-upp.se/files/2014/b113112.png

Kilokalorier
2014-08-17, 08:59
Ännu en vecka har gått och vågen visar fortfarande 89,7 *facepalm*
Har hört att det kan stanna upp fast man sköter sig, när kan man vänta sig att det börjar röra på sig igen?

Kilokalorier
2014-08-18, 16:03
Ny lägsta invägning: 88,7 kg :hbang:

Kilokalorier
2014-08-20, 19:37
Ny lägsta invägning: 88,1 kg cofffee

Kilokalorier
2014-08-23, 01:36
Ny lägsta invägning: 87,9 kg

Kilokalorier
2014-08-23, 15:10
Ligger på 88 kg idag. På måndag ska jag börja träna Muay Thai, så förväntar mig lite mer muskler och lite mindre fett *flex*

Kilokalorier
2014-09-03, 22:53
Har tränat thaiboxning nu i snart två veckor och nu har jag gått upp i vikt istället för att gått ner 1-2 kg som planerat, fast än jag fortsatt med ca 1600 kcal/dag. Träningsdagarna har jag kanske ätit 2000kcal för att jag räknat med att jag bränner 400kcal mer de dagarna. Kan det vara så att nu när man börjat röra på sig och kört hårda thaipass så har musklerna börjat binda vatten och det är därför jag inte gått ner i siffror på vågen? Eller vad beror det på? Tack!

Edit: imorse visade vågen 88,7 kg

Kilokalorier
2014-09-13, 13:37
Lägger ner den här dagboken eftersom de verkar som ingen läser/skriver ändå. Hej!