handdator

Visa fullständig version : Största skogsbranden i modern tid


R Scarpa27
2014-08-04, 18:26
riktigt läskigt, ren panik och riktigt stor eld....

hela artikeln och film.... (kommer nog uppdateras mkt över all media)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19313785.ab

saxat fr aftonbladet:


Upp emot 10 000 hektar brinner i den rekordstora skogsbranden i Västmanland.

På måndagen blev nio frivilligarbetare omringade av lågor – men räddades i sista stund.

Strax över 1 000 personer har evakuerats från Gammelby, Ängelsberg och Västervåla och samtidigt försvåras räddningsarbetet av kraftig blåst.

– Det känns kaotiskt, vemodigt och overkligt, säger Christer Eriksson, en av de som evakueras i Västervåla.

bubbaklubba
2014-08-04, 18:39
Det här hade aldrig hänt om vi haft värnplikt.

När jag gjorde lumpen så jobbade vi nästan två veckor med skogsbränder i norra stockholm

Löpsko
2014-08-04, 18:43
Bra för den biologiska mångfalden på sikt. Synd för människorna som drabbas.

Hemi
2014-08-04, 18:43
Det här hade aldrig hänt om vi haft värnplikt.

När jag gjorde lumpen så jobbade vi nästan två veckor med skogsbränder i norra stockholm
Jag minns det, jag mötte karavaner av militärfordon med som skulle bekämpa elden. Jag har sett skogsbrand på nära håll det är rätt läskigt. Marken brinner länge efteråt.

bubbe
2014-08-04, 18:47
Mina hemtrakter, olustigt.

Ceejays adept
2014-08-04, 19:06
Var hos tjejen som bor i en ort som kanske är drygt 10 mil från Sala, fan, luktar som satan ända dit

MasterChief
2014-08-04, 19:22
Bodde i Tyresta när nationalparken brann där för cirka 15 år sen. Väldigt olustigt, hoppas på en rejäl störtskur.

Armed Dingo
2014-08-04, 19:32
Det här hade aldrig hänt om vi haft värnplikt.

När jag gjorde lumpen så jobbade vi nästan två veckor med skogsbränder i norra stockholm
Vi kan väl trava med Pride-festivalen dit och övertala elden att den är främlingsfientlig som bränner allt i sin väg och att det enda civiliserade är att slockna. Och att den kan hänga med oss istället jaaaa :D :D Är ni med mig MP?! NU DRAAAR VIII tjofaderullan

ducedo
2014-08-04, 19:33
Tyckte detta var ganska intressant: http://navyskipper.blogspot.se/2014/08/en-nationell-helikopterstrategi-ar.html

Exdiaq
2014-08-04, 19:39
Jag lade en tuss torrt gräs på grillen när jag var mindre. Den brann upp snabbt.

bubbaklubba
2014-08-04, 19:40
Vi var säkert hundra man ute om inte mer. Som mer eller mindre körde dygnet runt. Allt ifrån att dra slangar, till eftersläckning.

Jag vet inte vem som hjälper brandkåren med det här idag? Frivilliga?

Hur funkar organiseringen av det. Jag menar det här vart riktigt tungt, tröstlöst och skitigt. Jag kan inte tänka mig att några andra än dom som är berörda är beredda att hugga i.

WHITEFOLKS
2014-08-04, 19:42
Ingen skogsbrand i Stockholm, all good in the Hood.

Exdiaq
2014-08-04, 19:45
Det här hade aldrig hänt om vi haft värnplikt.

När jag gjorde lumpen så jobbade vi nästan två veckor med skogsbränder i norra stockholm

Bör väl finnas en hel del Hemvärnssoldater som jobbar med det i alla fall.

När det var en mindre (50ha) skogsbrand i mina hemtrakter för något år sedan tror jag att 1-2 kompanier jobbade med släckningsarbetet.

Edit: Ett 60-tal säger tidningsartikel. Men jag har för mig att det var fler.

R Scarpa27
2014-08-04, 19:46
Vi var säkert hundra man ute om inte mer. Som mer eller mindre körde dygnet runt. Allt ifrån att dra slangar, till eftersläckning.

Jag vet inte vem som hjälper brandkåren med det här idag? Frivilliga?

Hur funkar organiseringen av det. Jag menar det här vart riktigt tungt, tröstlöst och skitigt. Jag kan inte tänka mig att några andra än dom som är berörda är beredda att hugga i.

mm det hade fan behövts nu.
skär ner på allt utan att tänka på mkt viktiga saker runtomkring...

vettifan, de borde ju utöka räddningstjänsten mer........
bli större, mer jobb osv...räddningstjänsten har ju massa att stå i...rädda liv, släcka bränder oasv osv...

förr fanns det ju rena brandmän (brandkåren som bara släckte bränder)
borde finnas olika områden i räddningstjänsten och mer styrka!

M|cke
2014-08-04, 20:09
Min far som bor i Gammelby har fått evakuera, min bror som bor i Virsbo skulle dom flytta på nu under kvällen...

Spännande saker....

R Scarpa27
2014-08-04, 20:40
Min far som bor i Gammelby har fått evakuera, min bror som bor i Virsbo skulle dom flytta på nu under kvällen...

Spännande saker....

eld, vatten och vind är mäktigare än allt.
människan är liten trots allt.

anvihl
2014-08-04, 20:45
Vi var säkert hundra man ute om inte mer. Som mer eller mindre körde dygnet runt. Allt ifrån att dra slangar, till eftersläckning.

Jag vet inte vem som hjälper brandkåren med det här idag? Frivilliga?

Hur funkar organiseringen av det. Jag menar det här vart riktigt tungt, tröstlöst och skitigt. Jag kan inte tänka mig att några andra än dom som är berörda är beredda att hugga i.

De finns också företag som arbetar med skogsbränder. Swedish Fire & Rescue
Service AB är ett sådant vet jag. De är baserade på Öland, men åker runt i hela landet.

ducedo
2014-08-04, 20:56
Räddningstjänsten överväger att evakuera Norbergs tätort med anledning av den omfattande skogsbranden

Norbergs tätort har åtminstone 4500 invånare. Kommunen har drygt 1000 ytterligare invånare.

Källa (http://vlt.se/nyheter/norberg/1.2582747-extra-norberg-hotas-av-evakuering)

R Scarpa27
2014-08-04, 21:00
Källa (http://vlt.se/nyheter/norberg/1.2582747-extra-norberg-hotas-av-evakuering)

otäckt men samtidigt spännande, hoppas de klarar ut allt nu och damn ganska mkt folk som ska dra på en gång isf... omg...

Spiffy
2014-08-04, 21:10
Varför hjälper inte de som evakueras till med släckningsarbetet?

R Scarpa27
2014-08-04, 21:14
Varför hjälper inte de som evakueras till med släckningsarbetet?

med en trådgårdsslang?

ska finnas verktyg och maskiner också =)...

snarare att det finns för lite brandbilar, helikoptrar osv...

bubbe
2014-08-04, 21:14
Varför hjälper inte de som evakueras till med släckningsarbetet?

Stora skogsbränder är farligt (och då menar jag riktigt jävla farligt), om det inte finns en bra organisation som kan koordinera all personal som släcker så är risken större att det mer handlar om att rädda folk ur elden än att få stopp på spridningen.

Spiffy
2014-08-04, 21:36
Naturligtvis inte själv lite random. Någon får ju organisera. Antar att det finns slangar att dras, diken att grävas, mat som ska fram etc etc.

eternallord
2014-08-04, 21:47
Det här hade aldrig hänt om vi haft värnplikt.

När jag gjorde lumpen så jobbade vi nästan två veckor med skogsbränder i norra stockholm

Det hade inte heller hänt om vi la mer pengar på brandförebyggande verksamhet...

Andromeda
2014-08-04, 21:59
Naturligtvis inte själv lite random. Någon får ju organisera. Antar att det finns slangar att dras, diken att grävas, mat som ska fram etc etc.

Var ska slangen dras ifrån, man kan ju inte dra slang kilometervis? Vad hjälper ett dike? Elden gör skutt på flera hundra meter med vindens hjälp. Man bränner av 150 meter breda zoner för att stoppa elden, men det hjälper inte när det blåser så pass, och de bränder brandkåren skapar riskerar också att skena utom kontroll. Träd välter över vägar och riskerar att stänga in folk, kilometerbreda brandfronter kan byta riktning med vinden och flytta sig flera kilometer på en timme, distanser man inte kan förflytta sig enkelt till fots i skogsterräng. De har ju räddat 9 pers idag som kanske hade gjort bäst i att stanna hemma. Vad som behövs är mer helikoptrar och plan att bomba vatten med och tur med vädret. Mer folk på marken gör ytterst begränsad nytta i nuläget. Mat, bränsle, tält osv till släckningspersonalen utgör garanterat inget problem.

Förstår din tanke, men det är på en sådan massiv skala att civilpersoner bör hålla sig borta. Brandmännen och övriga behöriga skulle få agera barnvakt så mycket att de inte hann med att bekämpa elden.

Mantus
2014-08-04, 22:12
Idag har röken från skogsbranden i Västmanland legat tät och tjock i Mora. Tillsammans med 30 plusgrader och allt regn som föll igår gjorde det att det hela förmiddagen kändes som att man andades genom en varm, tjock, blöt rökdoftande filt.

Min far som bor i Sala har inte märkt av varken rök eller doft. Det är väldigt intressant hur mycket skillnad vindriktningen gör.

Anders77
2014-08-04, 23:32
Idag har röken från skogsbranden i Västmanland legat tät och tjock i Mora. Tillsammans med 30 plusgrader och allt regn som föll igår gjorde det att det hela förmiddagen kändes som att man andades genom en varm, tjock, blöt rökdoftande filt.



Samma här i Falun och Borlänge, 10 mil från branden. Det har också lagt sig en hel del sot och aska på bilar, utemöbler, fönsterrutor etc.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/dalarna-mitt-i-rokmolnet

petersson
2014-08-06, 19:08
Mantus: Hur är läget i Mora nu? Vi har planerat en tur till Orsa björnpark imorgon...

R Scarpa27
2014-08-06, 19:30
vill veta läget generellt för Er som bor i områderna, hur har ni det nu?

XXXL
2014-08-06, 21:33
Hur gör man med plundring och sånt i städerna som övergivits?

Andromeda
2014-08-06, 21:59
Mantus: Hur är läget i Mora nu? Vi har planerat en tur till Orsa björnpark imorgon...

Bör vara lugnt, det är inte i närheten av så mycket rök i Södra Dalarna som det har varit de senaste dagarna. Har inte ens känt röklukt, men det har varit lite disigt på håll. Kan inte tänka mig att det skulle vara jobbigare i Mora än här, 3 mil fågelvägen från branden. Det blåser knappt något i den här riktningen längre.

Mantus
2014-08-06, 22:06
Mantus: Hur är läget i Mora nu? Vi har planerat en tur till Orsa björnpark imorgon...

Riktigt bra. Ingen röklukt idag och skönt och behagligt väder. Det blir nog en utmärkt tur för er imorgon.=)

petersson
2014-08-06, 22:16
Tack för svaren! :)