handdator

Visa fullständig version : marklyft och knäböj samma pass


Shoyan
2014-08-04, 10:52
Kör 3-1-3 schema. Tränar ben dagen innan Rygg pass. Är det bättre att köra marklyft på benpasset eller ryggpasset?

LoveMachine
2014-08-04, 10:56
Kan du inte köra:

1. Ben
2. Övrigt
3. Rygg
4. Vila

Det är 3-1-3 men du slipper ditt problem att de hamnar dagarna efter varandra. Jag ha rätt länge haft både böj och mark på samma pass två gånger i veckan. Det är klart att det är jobbigt men det går om man anpassar volymen. I mitt fall en böjdag med tunga böj och lätt mark och en markdag med det motsatta.

otto12345
2014-08-04, 10:57
Känn efter vad du tycker du får ut mest av, ska du köra tunga mark efter tunga knäböj tror jag du kommer att känna själv vad som är lämpligast. Var inte så rädd för att prova :D

Sheogorath
2014-08-04, 10:57
Bättre att köra dem samma dag än två dagar i följd. Eller så får du planera så att du kör knäböj (ben) och snälla ryggövningar (rygg) ena veckan och marklyft (rygg) och snälla benövningar (ben) kommande vecka. Du behöver mao inte köra samma schema varje vecka.

anvihl
2014-08-04, 10:59
Mark på bendagen eller så lägger du din pressdag mellan ben och rygg så kan du köra mark på ryggdagen om du hellre vill det.

Shoyan
2014-08-04, 11:33
Kan du inte köra:

1. Ben
2. Övrigt
3. Rygg
4. Vila

Det är 3-1-3 men du slipper ditt problem att de hamnar dagarna efter varandra. Jag ha rätt länge haft både böj och mark på samma pass två gånger i veckan. Det är klart att det är jobbigt men det går om man anpassar volymen. I mitt fall en böjdag med tunga böj och lätt mark och en markdag med det motsatta.

Tack för alla tips i tråden, ska testa runt och se vilket som passar bäst. En sista fråga. Har tränat ungefär 2 år nu, har alltid kört 2-3 övningar per muskelgrupp. Är det okej att öka upp till 3-4 övningar beroende på vilken muskelgrupp det är eller lär det bli för mycket? Ska som sagt köra 3-1-3 schema.
Tack!!

Richter
2014-08-04, 12:05
Bättre att köra dem samma dag än två dagar i följd.

Skulle du vilja utveckla hur du tänker här?

Intresserad! :)

Sheogorath
2014-08-04, 12:10
Skulle du vilja utveckla hur du tänker här?

Intresserad! :)

Man stör återhämtningen av involverade muskler om man kör dem två dagar i rad. Knäböj och marklyft är väldigt lika sett till muskelengagemang. Olika fokus men i stort sett samma muskler som används i underkroppen. Ska man köra två dagar i rad får man titta på intensitet osv så att man kanske kör tungt ena dagen och lättare andra dagen (enkelt uttryckt - det där kan man göra hur komplext man vill). Kör man övningarna samma dag handlar det ju bara om ett fåtal minuter av förlorad återhämtning och så väljer man ordning under passet som gör att man kan prestera rimligt bra i båda.

Richter
2014-08-04, 12:23
Ska man köra två dagar i rad får man titta på intensitet osv så att man kanske kör tungt ena dagen och lättare andra dagen (enkelt uttryckt - det där kan man göra hur komplext man vill).

Det var mitt grundantagande om alternativet, så det var nog därför jag reagerade. :)

Kör man övningarna samma dag handlar det ju bara om ett fåtal minuter av förlorad återhämtning och så väljer man ordning under passet som gör att man kan prestera rimligt bra i båda.

Men det här... Istället för att se det som ett par minuter förlorad återhämtning så tänker jag mer på det som att vid två pass (där man tränar både böj+mark bäggepass), så har man snarare gått miste om två tillfällen till tillväxtstimuli för underkroppen jämfört med fyra pass (böj, mark, böj, mark) på en vecka.

Fast, ptja, hela diskussionen blir väl ändå avhängig valet av intensitet och hur det förhåller sig till återhämtningstid, både inom det enskilda passet och sett till ett träningsblock eller två.

Sheogorath
2014-08-04, 12:30
Det var mitt grundantagande om alternativet, så det var nog därför jag reagerade. :)



Men det här... Istället för att se det som ett par minuter förlorad återhämtning så tänker jag mer på det som att vid två pass (där man tränar både böj+mark bäggepass), så har man snarare gått miste om två tillfällen till tillväxtstimuli för underkroppen jämfört med fyra pass (böj, mark, böj, mark) på en vecka.

Fast, ptja, hela diskussionen blir väl ändå avhängig valet av intensitet och hur det förhåller sig till återhämtningstid, både inom det enskilda passet och sett till ett träningsblock eller två.

Fast mer stimuli är inte alltid bättre. Då hade det optimala varit att bo på gymmet och inte göra annat än att lyfta. Det hade inte varit hållbart i längden. Det måste balanseras mot behovet av återhämtning och då får man tänka till om man vill köra böj och mark två dagar i följd.

PureWhey
2014-08-04, 14:20
När jag körde 3-1-3 hade jag dem på samma pass. "Första 3an" tunga mark och andra tunga böj.

ceejay
2014-08-04, 14:28
Jag brukar böja bättre efter att jag har kört mark. Samma pass alltså.

Ajemän
2014-08-04, 14:41
Jag kör alltid frontböj innan mark, hittar kraften i benen lättare då och marken blir bättre. Kör dock bara lågreps i böjen så jag inte blir trött i benen.

Richter
2014-08-04, 15:15
Jag tränar ofta också böj och mark på samma pass, men det är mer på grund av tidssparande skäl snarare än att jag suttit och kliat mig i brösthåret och beslutat mig för att det är Den Sanna Vägen.

bertbert
2014-08-04, 15:19
Kör också böj och mark samma pass, fast ju nu är det frontböj och mark.

slempi
2014-08-04, 17:14
Jag kör både mark och knä mån-ons-fre, och upplever inga problem. Har dock nyligen börjat, så vi får se hur väl det fungerar i längden

Kingholm
2014-08-05, 14:01
Precis som många andra konstaterat innan, kör jag också mark och böj samma pass. Kör en PPL-split och varannat benpass börjar jag med böj och varannat mark, därefter kör jag den andra men något lättare för att komplettera. Funkar bra för mig :)