handdator

Visa fullständig version : Deffa och bygga samtidigt?


lazze12
2014-08-03, 22:30
Hej,

Jag har länge kört bulka på hösten och deffa på våren stilen och känner nu att det är färdig bulkat då jag nu ungefär nått mitt mål. För att finjustera lite tänkte jag deffa och bygga samtidigt genom att gå en mil varannan dag och gymma som vanligt. Givetvis äta hyfsat kalorisnålt och proteinrikt fortfarande.

Kan det funka att göra så?

Springer92
2014-08-04, 12:37
Prova

Sheogorath
2014-08-04, 12:45
Hej,

Jag har länge kört bulka på hösten och deffa på våren stilen och känner nu att det är färdig bulkat då jag nu ungefär nått mitt mål. För att finjustera lite tänkte jag deffa och bygga samtidigt genom att gå en mil varannan dag och gymma som vanligt. Givetvis äta hyfsat kalorisnålt och proteinrikt fortfarande.

Kan det funka att göra så?

Man förbränner inte mer fett genom att gå jämfört med att bara äta mindre. Så om du har deffat (d.v.s. gått ner i vikt samtidigt som du styrketränat) så har du redan försökt göra det du tänker göra nu: bygga och bränna fett samtidigt.

AronP
2014-08-04, 13:13
Som alltid, att försöka göra två saker samtidigt innebär oftast att det varken blir hackat eller malet...speciellt när man är ny i gemet.

Simonbaws
2014-08-04, 13:19
lägg dig på kaloribalans och träna riktigt bra, så är det nog möjligt

Alltidxx
2014-08-04, 14:54
Men det här har vi ju hört så många gånger förut, det är så 2013. Jag tycker det är dags att vi tar nästa steg nu, höjer blicken och samtidigt lägger på oss muskler, tappar i underhudsfett och blir rika. Fattar ni? En bra faktor till.

Armed Dingo
2014-08-04, 16:23
Men det här har vi ju hört så många gånger förut, det är så 2013. Jag tycker det är dags att vi tar nästa steg nu, höjer blicken och samtidigt lägger på oss muskler, tappar i underhudsfett och blir rika. Fattar ni? En bra faktor till.

I for one welcome this new overfactor

Armed Dingo
2014-08-04, 16:28
Jag tror inte på detta med att lite kcal + lite aktivitet = samma resultat som hög kcal + hög aktivitet. Jag tror kroppens hormoner mår riktigt bra av högt kcalintag, trots högre uttag pga den höga aktiviteten. Säkert därför man alltid hör om hur starka bönder det finns/fanns där ute - de lär äta som djur och bär omkring skit hela dagarna. Det kan inte jämställas med styrketräning men jag tror det är ett anabolt påslag av bara själva aktiviteter, tung gång med lyft.

Hade gärna testat men det är ju svårt när jag inte rör så mycket på mig. Är inte tillräckligt nyfiken för att börja vandra omkring planlöst på fritiden för att bränna kcal.

Därför är jag positivt inställd till ditt försök TS! Men tycker du ska vandra 5 km varje dag om du har möjlighet och gärna bära en tung ryggsäck när du gör det. Det tror jag på iaf.

Sheogorath
2014-08-04, 18:54
Jag tror inte på detta med att lite kcal + lite aktivitet = samma resultat som hög kcal + hög aktivitet. Jag tror kroppens hormoner mår riktigt bra av högt kcalintag, trots högre uttag pga den höga aktiviteten. Säkert därför man alltid hör om hur starka bönder det finns/fanns där ute - de lär äta som djur och bär omkring skit hela dagarna. Det kan inte jämställas med styrketräning men jag tror det är ett anabolt påslag av bara själva aktiviteter, tung gång med lyft.

Hade gärna testat men det är ju svårt när jag inte rör så mycket på mig. Är inte tillräckligt nyfiken för att börja vandra omkring planlöst på fritiden för att bränna kcal.

Därför är jag positivt inställd till ditt försök TS! Men tycker du ska vandra 5 km varje dag om du har möjlighet och gärna bära en tung ryggsäck när du gör det. Det tror jag på iaf.

Det finns ju en del som tyder på att en aktiv livsstil bevarar muskelmassa bättre och minskar åtminstone bukfettet mer jämfört med stillasittande. De flesta gör erfarenheten att de ökar som bäst när de har en skapligt aktiv vardag och lägger träningen utanpå detta. Men det är inte det samma som att TS kommer kunna "deffa och bygga samtidigt" av att lägga in en mils promenad per dag. Åtminstone inte att han inte hade kunnat få samma resultat bara av att plocka bort 400 kcal från maten om han bara ser till att få i sig sina mikronutrienter och ordentligt med protein och CHO. Hade vi däremot jämfört en arbetslös persons liv framför TV:n vid kaloribalans jämfört med en heltidsarbetande person som cyklar till och från jobbet på kaloribalans så kan jag satsa min mormor på att den jobbande personen har en mer anabol (eller kanske snarare antikatabol) miljö i sin kropp. Men att gå en mil om dagen är en piss i Nilen i sammanhanget. Det kanske t.o.m. är för intensivt under för kort tid för att vara bra för resultaten på gymmet, beroende på hur det utförs. Det ska nog handla om att "hålla igång" många timmar istället. Att vara uppe på benen och förflytta sig mellan olika rum på jobbet, lyfta någon kartong papper här, flytta runt lite bord och stolar inför konferensen eller whatnot. Den typen av kontinuerlig aktivitet. Som dessvärre är otroligt svår att "skapa" för någon som inte har så mycket på schemat.

/Sheo med semester och således helt sonika räknar med relativt usla resultat på gymmet kommande tre veckor ;)

Anders The Peak
2014-08-04, 21:04
Vilken massa skitsnack ägna lite mer tid i gymmet eller ute i spåret eller både och helst så finns inte problematiken. Stäng av datorn börja med ett par timmar per dag så blir inte abstinensen så svår och öka därefter på 20 minuter och använd tiden som frigörs till något vettigt som tex träning cofffee

Sheogorath
2014-08-04, 21:14
Man skulle ju nästan kunna tro att man trampat på en öm arbetslös tå. Ber om ursäkt i så fall.

NiklasAlm
2014-08-05, 21:01
för att tillföra tråden nåt vettigt.. ts verkar tro att det går att deffa ena dagen och bulka andra dagen. Jag tror inte detta är bättre på nåt sätt än kaloribalans, kroppen går inte på klocka så det kommer ändå bli som ett spann på 2 dagar där du ligger på kaloribalans. Bör tilläggas att jag vet inte säkert så det är en åsikt.

Sheogorath
2014-08-05, 21:03
för att tillföra tråden nåt vettigt.. ts verkar tro att det går att deffa ena dagen och bulka andra dagen. Jag tror inte detta är bättre på nåt sätt än kaloribalans, kroppen går inte på klocka så det kommer ändå bli som ett spann på 2 dagar där du ligger på kaloribalans. Bör tilläggas att jag vet inte säkert så det är en åsikt.

Du har helt rätt.

J3T69
2014-08-05, 21:21
Jag har dietat sen i januari och ökat i styrka i dom flesta övn.förutom bänkpress där jag tappat en del.
Har lite krångel med en axel sen 2 mån tillbaka så jag tror säkert att det går att bygga på diet men dock inte i samma takt som normalt.
Sen kanske styrkeökningar och bygge inte går hand i hand.