handdator

Visa fullständig version : Samla på sig vätska av lighläsk?


Teagirl
2014-08-03, 17:51
Jag har en fråga om lightläsk, risk för att jag låter korkad och kanske är det helt fel men jag undrar lite över en sak. Jag vet att den är kalorifri och att man därför inte går upp i vikt av den men saken är den att jag har gjort just det de senaste veckorna när jag druckit mer lightläsk. Är det så att lightläsk binder vätska i kroppen? Eller är det det faktumet att jag druckit mycket mer som gjort att vågen pekar uppåt? Väger mig alltid på morgonen efter att jag kissat.

Om jag dricker mycket vatten eller cola light en dag, hur lång tid tar det innan vätskan lämnat kroppen? Påverkas vikten dagen efter pga det jag dricker idag eller hinner man kissa ut allt det under dagen?

Eller är det att det varit så varmt som kan göra att jag samlat på mig mer vätska?

För chansen att jag ska ha gått upp i fettvikt är egentligen orimlig men det skrämmer mig mycket att jag kanske gjort det. Ligger på kaloriunderskott och borde inte gå upp i vikt av maten och iaf inte så snabbt som jag gjort.

Mackie Messer
2014-08-03, 17:59
Det kan med menscykeln att göra. Antagligen. Men prova att inte dricka lightläsk två-tre dagar och se om nåt händer. :)

Sheogorath
2014-08-03, 18:06
Det finns många anekdotiska rapporter om vätskeansamling i samband med konsumtion av aspartam, däremot inget som är studerat. Min sambo har haft återkommande problem med svullnad kring anklarna, benen och nedre delen av magen, rätt så rejält också (riktiga ödem) och vi har haft lite svårt att förstå vad det beror på. Hon använder mycket sötningsmedel överlag, däribland ganska abnorma mängder tuggummi (lätt 40 st per dag!). Alla hennes problem med vätska försvann när hon gick ner till ett par tuggummi om dagen och slutade söta sin kvarg med Fun Light. Proteinpulver äts precis som vanligt.

Teagirl
2014-08-03, 18:16
Åh, tack. Jag visste faktist inte att det finns rapporter om det. Men det finns alltså ingen "riktig" forskning kring det? Skönt iaf att det kanske finns en lösning på problemet och att det inte bara är mig det hänt för.

Jag ska försöka att dricka lite mindre cola ett par dagar, problemet är bara att jag på väldigt kort tid redan hunnit bli lite beroende. Satans vad snabbt det gick :o Har druckit 1 glas idag och har bestämt mig för att försöka dricka antingen ingen cola alls eller max 2 glas/dag.

Det där med menscykel har jag funderat på också, vet inte riktigt hur det fungerar för mig som inte har någon mens. Kan det vara så att hormonerna i kroppen påverkar min kropp trots det så att det blir sådana svängningar? Det handlar om 1 kg upp från i princip en dag till en annan och nu vägrar vågen visa utgångsvikten igen :( Frustrerande!

Mackie Messer
2014-08-03, 18:20
Ingen aning, jag har inte heller mens. Men prova att skära ner eller uteslut läsken. Funkar inte det så beror det på något annat och då kan du fortsätta dricka läsk. Och det är inte bra att vara beroende av någonting, så försök skjära ner.

R Scarpa27
2014-08-03, 18:42
du går inte upp i fettvikt av underskott... rena sanningen...
isf ligger du på överskott.
eller så nojjar du framför spegeln, och vikten på vågen kanske byggt på dig muskler?

det är varmt ute och man sväller väl enklare :D
skippa tänket med att light läsk överhuvudtaget gör att du går upp i vikt.

har druckit 1,5l cola i flera flera år varje dag.

Teagirl
2014-08-03, 19:16
du går inte upp i fettvikt av underskott... rena sanningen...
isf ligger du på överskott.
eller så nojjar du framför spegeln, och vikten på vågen kanske byggt på dig muskler?

det är varmt ute och man sväller väl enklare :D
skippa tänket med att light läsk överhuvudtaget gör att du går upp i vikt.

har druckit 1,5l cola i flera flera år varje dag.

Åh, hoppas du har rätt, vill ju inte sluta med min goda cola nu när jag precis vågat börja dricka den! Har ju inte vågat det någon gång tidigare för att jag varit rädd för allt innehåll och att man kanske går upp i vikt men nu när jag vant mig så är det ju så gott och jag vill bara ignorera alla rädslor kring konstiga ämnen som är i.

Är det många som liksom sväller av värmen, är det vanligt?

Nej,överskott vet jag att jag inte ligger på.Har stenkoll på allt jag äter, det enda jag inte väger är gurkan på mina smörgåsar, annars vägs och mäts allt plus att jag promenerar runt 2 timmar varje dag.

Kan ju hoppas det är muskler, behöver verkligen det!

Teagirl
2014-08-03, 19:19
Ingen aning, jag har inte heller mens. Men prova att skära ner eller uteslut läsken. Funkar inte det så beror det på något annat och då kan du fortsätta dricka läsk. Och det är inte bra att vara beroende av någonting, så försök skjära ner.

Jag ska börja med att minska ner det, försökte sluta helt rakt av idag men det gick inte alls, så jag drar ner det till 2 glas per dag ett tag istället och sen kanske jag låter det vara så eller minskar ner ännu mer.

Problemet är att jag äter ganska lite till lunch och middag så jag antar att colan fyller ut magen också så jag inte blir så hungrig. Inte bra att ersätta mat med lightläsk men har så mycket konstiga idéer och rädslor för mat.

R Scarpa27
2014-08-03, 19:35
nae lightläsk är ju kalorifritt, det säger ganska mkt?
nae väga det har jag aldrig gjort i hela mitt liv.

hmm du verkar dock ha ätstörning låter så iaf.

isf lycka till och drick din cola light hur mkt du vill.
att vara rädd för att dricka light läsk och tror man går upp i vikt och känner ångest är inget bra.

0rre
2014-08-03, 21:43
Hej,

Du blir snarare uttorkad i värmen. Sötningsmedel kan få din kropp att reagera på olika sätt. Testa och sluta med det ett tag.

Min rekommendation är att sluta dricka sockerdricka varje dag (med eller utan sötningsmedel). Att gå upp i vikt av det bör vara din minsta oro.

Teagirl
2014-08-04, 14:06
Kan dom som gör läsken luras och skriva att det innehåller 1 kcal/100gr fast att det inte stämmer? Jag blir paranoid och tänker att det kanske inte stämmer det som står på flaskan. Men så kan dom väl inte göra?

Reaper123
2014-08-04, 14:12
Kan dom som gör läsken luras och skriva att det innehåller 1 kcal/100gr fast att det inte stämmer? Jag blir paranoid och tänker att det kanske inte stämmer det som står på flaskan. Men så kan dom väl inte göra?Nu står det sällan 0.0 kcal per 100g på lightläsk, men har för mig att det finns en viss felmarginal dom bör hålla sig inom, så du kan lugnt lita på siffran som står där...

För du inser väl hur pass lite detta är? Om du dricker 1L/dag så blir det alltså 10 kcal om den innehåller 1kcal/100g. Dricker du så mycket som 2L/dag så motsvarar det knappt 1% av ditt totala energibehov!

Rimligen är det större risk att du når den toxiska gränsen för sötningsmedlet i fråga, än att du ökar i fettvikt pga överkonsumtion av lightläsk.

Grotesk
2014-08-04, 14:44
Kan dom som gör läsken luras och skriva att det innehåller 1 kcal/100gr fast att det inte stämmer? Jag blir paranoid och tänker att det kanske inte stämmer det som står på flaskan. Men så kan dom väl inte göra?

Nej.

Tolkia
2014-08-04, 16:48
Om man är undernärd har man i regel för lite albumin i blodet (eftersom den undernärda kroppen konsumerar det som energi). Detta gör att man inte håller vätska kvar i blodbanan i den omfattning som en person med normalt albumin gör, och vätska vandrar istället ut ur blodkärlen och in i omkringliggande vävnad. Eftersom tyngdkraften gör att vätskan gärna rinner nedåt hittar man den ofta kring anklarna och nedre delen av buken. En del svullnad också om handlederna. Jämför vad som händer hos en människa med hjärtsvikt. Jag tror att detta är relevant i TS fall.

R Scarpa27
2014-08-04, 19:31
Kan dom som gör läsken luras och skriva att det innehåller 1 kcal/100gr fast att det inte stämmer? Jag blir paranoid och tänker att det kanske inte stämmer det som står på flaskan. Men så kan dom väl inte göra?

det där är inga bra tankar...
tänk om...

fast man vet ju aldrig kanske råkat sätta fel etiketter på flaskan.
http://www.sherv.net/cm/emoticons/nervous/afraid.gif


det känner du nog isf :) calm down...

Horkas
2014-08-04, 20:05
Mig veterligt kommer alla indikationer på att lightläsk skulle vara vätskeansamlande från personliga vittnesmål som bygger på "en känsla" av bloatyness.

Min egen teori, som jag är fullständigt övertygad om, är att alla dessa upplevelser egentligen har att göra med den uppsvällda magen som kolsyra renderar.

Sheogorath
2014-08-04, 20:19
Mig veterligt kommer alla indikationer på att lightläsk skulle vara vätskeansamlande från personliga vittnesmål som bygger på "en känsla" av bloatyness.

Min egen teori, som jag är fullständigt övertygad om, är att alla dessa upplevelser egentligen har att göra med den uppsvällda magen som kolsyra renderar.

Min flickvän hade ödem om anklarna. Under lång tid. Väldigt svullna ben också. Vi kan låtsas om att vi inte bryr oss om magen öht. Ödemen försvann när hon drog ner sin tuggummikonsumtion och konsumtion av lightläsk. Vi prövade att utesluta diverse kosttillskott (synefrin, HMB, kalium, ZMA) och ändra kostsammansättning (inklusive saltmängden osv). Noll effekt. Lite googlande visade att just svullna anklar, ben och nederdel av buken satts i samband med konsumtion av aspartam varpå hon reducerade mängden sötningsmedel radikalt. Och besvären har inte kommit tillbaka och nu har det gått flera veckor.

Jag har inte haft några sådana tendenser och konsumerar aspartam tämligen friskt så det är naturligtvis ingenting som drabbar alla. Det är ju inte ens givet att det är just aspartamet; andra sötningsmedel kan vara inblandade.

Just i TS fall kom det ju fram nu att hon är anorektiker och då har ju svullnad ofta en annan förklaring där mekanismen är klarlagd, precis som Tolkia skriver.

0rre
2014-08-04, 21:37
Om man är undernärd har man i regel för lite albumin i blodet (eftersom den undernärda kroppen konsumerar det som energi

Det här stämmer inte. Är man undernärd behöver man inte alls ha låga halter av albumin. Albumin brist behöver inte heller innebära att man är undernärd. Albumin är ett transport protein som syntetiseras i levern, den används inte som bränsle av kroppen. Den har många viktiga funktioner så som att transportera hydrofoba ämnen så som fett och steroidhormoner, samt hålla det osmotisk trycket i kärlen så att vätska inte tar sig ut till vävnaderna och orsakar ödem (som då kallas för kwashiorkor, om det är orsakad av malnutrition). Har du symtom på hypoalbuminemi (ödem, muskelsvaghet, kramper, aptitlöshet) bör du uppsöka en läkare.

Jag kan dock inte läsa att trådskaparen har uttalat sig om att ha anorexia nervosa eller ödem.

0rre
2014-08-04, 21:48
Läste den andra tråden nu.

Anton Fräs
2014-08-04, 21:51
Det här stämmer inte. Är man undernärd behöver man inte alls ha låga halter av albumin. Albumin brist behöver inte heller innebära att man är undernärd. Albumin är ett transport protein som syntetiseras i levern, den används inte som bränsle av kroppen. Den har många viktiga funktioner så som att transportera hydrofoba ämnen så som fett och steroidhormoner, samt hålla det osmotisk trycket i kärlen så att vätska inte tar sig ut till vävnaderna och orsakar ödem (som då kallas för kwashiorkor, om det är orsakad av malnutrition). Har du symtom på hypoalbuminemi (ödem, muskelsvaghet, kramper, aptitlöshet) bör du uppsöka en läkare.

Jag kan dock inte läsa att trådskaparen har uttalat sig om att ha anorexia nervosa eller ödem.

Man behöver inte ha det men lågt albumin är kopplat till undernäring och är en rimlig förklaring bakom vätskebildningen.

Till ts, försök att inte oroa dig för det, känn efter när demonerna kommer och använd de övningar du blivit tilldelad. Jag har varit i ungefär den sits du är i nu, det blir bättre!

0rre
2014-08-04, 22:03
Man behöver inte ha det men lågt albumin är kopplat till undernäring och är en rimlig förklaring bakom vätskebildningen.

Jag må vara en aning jobbig nu, dock kan jag inte fullständigt hålla med. Det finns mycket som kan bidra till albuminbrist. Det är lika kopplat till leversjukdom eller njursjukdom som det är till malnutrition. Det vill säga, du kan inte dra sådana kopplingar hur som helst, då skulle människor bli fel diagnostiserade hela tiden.

Ha i åtanke att jag skrev min kommentar innan jag visste att trådskaparen faktiskt har diagnosen anorexia nervosa.

Morrris
2014-08-04, 22:11
Jag må vara en aning jobbig nu, dock kan jag inte fullständigt hålla med. Det finns mycket som kan bidra till albuminbrist. Det är lika kopplat till leversjukdom eller njursjukdom som det är till malnutrition. Det vill säga, du kan inte dra sådana kopplingar hur som helst, då skulle människor bli fel diagnostiserade hela tiden.



Ha i åtanke att jag skrev min kommentar innan jag visste att trådskaparen faktiskt har diagnosen anorexia nervosa.


Ingen har pratat om diagnostik. Tolka gjorde påståendet att undernärda människor i regel har albuminbrist.

0rre
2014-08-04, 22:20
Ingen har pratat om diagnostik. Tolka gjorde påståendet att undernärda människor i regel har albuminbrist.

Jag förstår det, ingen diagnos, det var kanske ett dåligt exempel. Undernärda har dock inte i regel albuminbrist. Har inte stött på någon än med albuminbrist av alla de patienter som jag har haft som har varit undernärda. Det är ett felaktigt påstående som jag helt enkelt ville få klarlagt. Ville dock inte ta över tråden med en stor diskussion så den slutar här.

Sheogorath
2014-08-05, 06:53
Jag förstår det, ingen diagnos, det var kanske ett dåligt exempel. Undernärda har dock inte i regel albuminbrist. Har inte stött på någon än med albuminbrist av alla de patienter som jag har haft som har varit undernärda. Det är ett felaktigt påstående som jag helt enkelt ville få klarlagt. Ville dock inte ta över tråden med en stor diskussion så den slutar här.

Jag tyckte det verkade rimligt att undernäring leder till proteinbrist och åtminstone listar Wikipedia kronisk näringsbrist som möjlig orsak till hypoalbumini:

"Low albumin levels can be an indicator of chronic malnutrition or protein losing enteropathy."

...förutom levercirros mm.

Mackie Messer
2014-08-05, 09:28
Jag tyckte det verkade rimligt att undernäring leder till proteinbrist och åtminstone listar Wikipedia kronisk näringsbrist som möjlig orsak till hypoalbumini:

"Low albumin levels can be an indicator of chronic malnutrition or protein losing enteropathy."

...förutom levercirros mm.

Det beror väl kanske på hur svår undernäring man lider av. Det är kanske inte det första som händer, hypoalbuminemi, eftersom albumin är superviktigt för kärlosmosen.

Lider man av undernäring och hypoalbuminemi så är det väldigt allvarligt, kanske man kan säga?

Sheogorath
2014-08-05, 11:56
Det beror väl kanske på hur svår undernäring man lider av. Det är kanske inte det första som händer, hypoalbuminemi, eftersom albumin är superviktigt för kärlosmosen.

Lider man av undernäring och hypoalbuminemi så är det väldigt allvarligt, kanske man kan säga?

Förmodligen. Amatörspekulation från min sida, men kroppen borde nog prioritera albuminproduktion rätt så hårt.