handdator

Visa fullständig version : Svagare och förre repetitioner, tecken på minskad massa?


Hemul
2014-08-03, 14:49
Jag har på sista tiden gått ner ca 15 kg så en del av den förlorade styrkan/uthålligheten kan så klart förklaras därigenom. Jag har också ändrat min träning en hel del där jag försöker strunta i sådant som att göra en miljon chin-ups och dips á la atletisk fitness. Jag har också struntat i att göra några maxlyft i typ bänkpress, knäböj och marklyft. Jag försöker självklart träna med tyngre vikter än tidigare men försöker alltid hålla mig på 5-8 repetitioner och ibland 8-10.

Till följd av detta har spöken börjat spela i mitt huvud. Jag har blivit svagare, låt säga kanske tapat 10 % av min styrka i maxlyften och kanske 30-40 % i maxrep i chins och dips från när jag bara körde så många som möjligt. Nu kör jag som sagt hellre flera set med färre repetitioner och som eventuellt är viktade och väldigt strikta.

Då undrar jag, vi bortser från viktnedgången, om minskad styrka och uthållighet är = minskad muskelmassa?

Järnvilja
2014-08-03, 16:40
Under en diet förlorar man med 99 % chans en del muskelmassa, men det är bara naturligt. Träna tungt som du gör tills du når ditt mål med deffen och börja sedan om med bulken så ska du se att styrkan kommer tillbaks!

Kvicksilver
2014-08-03, 16:46
Under en diet förlorar man med 99 % chans en del muskelmassa, men det är bara naturligt. Träna tungt som du gör tills du når ditt mål med deffen och börja sedan om med bulken så ska du se att styrkan kommer tillbaks!

Även om han minskat lite i muskelmassa borde han klara fler chins och liknande övningar iom viktminskningen.

Järnvilja
2014-08-03, 17:53
Även om han minskat lite i muskelmassa borde han klara fler chins och liknande övningar iom viktminskningen.

Sant. Men bara för att han inte klarar lika många chins behöver det inte betyda att han har tappat muskelmassa, snarare att styrkan/uthålligheten försämrats.

Sheogorath
2014-08-03, 18:41
Minskningen du beskriver skulle jag inte säga behöver bero på minskad muskelmassa. Du har tappat toppstyrka p.g.a. viktnedgång och energiunderskott och repsstyrka i chins eftersom du inte tränat på det som innan.

cero
2014-08-03, 18:50
minskningen du beskriver skulle jag inte säga behöver bero på minskad muskelmassa. Du har tappat toppstyrka p.g.a. Viktnedgång och energiunderskott och repsstyrka i chins eftersom du inte tränat på det som innan.

+1

Armed Dingo
2014-08-03, 19:44
Tryck i dig massa carbs i några dagar och jämför dina nya resultat med dina gamla. Jag brukar göra en ökning. Men under själva dieten så ligger jag sämre till än förut. Bara att ha is i magen och vara säker på kcalintaget så du inte ligger för lågt