handdator

Visa fullständig version : Snabba eller långsamma kolhydrater under 3-timmarspass?


Horkas
2014-08-02, 17:47
Den som tränar kampsport vet att man ofta kör dubbla pass. Det kan innebära 2,5-3 timmar långa träningssessioner.

Normalt sett är principen enkel: ät snabba kolhydrater i samband med uttömmande träning för snabb återhämtning och god energi under passet. Men vad gör man under dessa långa pass? För tillfället går de flesta och sippar på Vitargo/Malto under hela passet. Finns det några nackdelar med detta? Finns det bättre metoder?

*Betänk även att passen är fyllda med extremt explosiva moment och inte kan liknas vid exempelvis distanslöpning/cykling ur den aspekten.

Tankar, teorier och erfarenheter?

Nelli
2014-08-02, 18:07
Den som tränar kampsport vet att man ofta kör dubbla pass. Det kan innebära 2,5-3 timmar långa träningssessioner.

Normalt sett är principen enkel: ät snabba kolhydrater i samband med uttömmande träning för snabb återhämtning och god energi under passet. Men vad gör man under dessa långa pass? För tillfället går de flesta och sippar på Vitargo/Malto under hela passet. Finns det några nackdelar med detta? Finns det bättre metoder?

*Betänk även att passen är fyllda med extremt explosiva moment och inte kan liknas vid exempelvis distanslöpning/cykling ur den aspekten.

Tankar, teorier och erfarenheter?

Vitargo är väl lätt att ta upp, slippa ha magen full med mat så man slipper få upp det under passet. Ladda ordentligt innan med långsamma och fyll på med sådant som tas upp fort under, skulle nog köra lite aminosyror med malto, bara det tas upp utan proble.

Stjarnan
2014-08-02, 19:26
Vitargo är väl lätt att ta upp, slippa ha magen full med mat så man slipper få upp det under passet. Ladda ordentligt innan med långsamma och fyll på med sådant som tas upp fort under, skulle nog köra lite aminosyror med malto, bara det tas upp utan proble.

Som Nelli skriver så det smartaste valet kolhydrater i pulverform. Tänk dock på att blanda ut Vitargo/Malto med ordentligt med vatten annars kan det lätt leda till ont i magen samt att kroppen får svårt att tillgodose sig näringen.

alphahanen2
2014-08-03, 08:10
Det känns som lite broscience att kroppen skulle bli kunna slå snabbare/explosivare av snabba kolhydrater. Men jag vet inte. När jag körde räckte en tallrik pasta m köttbullar för ett 2-3h pass.

alphahanen2
2014-08-03, 08:15
Sen har jag aldrig sett någon gå och dricka nåt annat än vatten under passet.

Jag vet inte hur era pass är utformade men kan du inte käka nåt mellan två pass? Typ en frukt..?

Sniggel
2014-08-03, 09:34
Det känns som lite broscience att kroppen skulle bli kunna slå snabbare/explosivare av snabba kolhydrater. Men jag vet inte. När jag körde räckte en tallrik pasta m köttbullar för ett 2-3h pass.

Ja det låter konstigt. Snabba kolhydrater påverkar ju bara upptaget. Det blir ju ändå glykogen av dem och när de är i muskulaturen lär det inte vara nån skillnad. Musklerna vet inte om att det var vitargo snarare än kålrabbi du fyllde på dem med.

Sverker
2014-08-03, 10:47
Jag begriper inte varför man ska träna i 2 - 3 ifall man inte under tävling presterar under 2 - 3 timmar:confused:


Till sak. Eftersom man ändå måste dricka vatten under träningen kan man lika gärna fylla på med en lättdrucken, isoton, dryck.
Kommer att ge glukos till hjärnan och även förbrännas under träningen och därför göra att glykogenlagren räcker under längre tid.

Morty
2014-08-03, 11:02
Jag begriper inte varför man ska träna i 2 - 3 ifall man inte under tävling presterar under 2 - 3 timmar:confused:


Till sak. Eftersom man ändå måste dricka vatten under träningen kan man lika gärna fylla på med en lättdrucken, isoton, dryck.
Kommer att ge glukos till hjärnan och även förbrännas under träningen och därför göra att glykogenlagren räcker under längre tid.

Seriöst, förstår du inte något så banalt? Vill du att jag ska förklara?

OnT: Ät en banan halvvägs i passet. Överkomplicera det inte.

Sverker
2014-08-03, 12:08
Varför tränar man 2 - 3 timmar ?

Kan man hålla fokus så länge utan att skada sig själv eller andra ?
Att jag frågar är för att jag själv alltid tror på kvalitet istället för kvantitet.

deadich
2014-08-03, 12:28
Jag begriper inte varför man ska träna i 2 - 3 ifall man inte under tävling presterar under 2 - 3 timmar:confused:


Så träningspass ska vara lika långa som en match? Då hinner man inte med ett skit. man ska ju träna teknik, styrka, kondition, sparras osv osv. Det är ju inte ett konditionspass han pratar om.

greger3
2014-08-03, 12:59
Så träningspass ska vara lika långa som en match? Då hinner man inte med ett skit. man ska ju träna teknik, styrka, kondition, sparras osv osv. Det är ju inte ett konditionspass han pratar om.

Kan man inte dela upp de olika delarna på olika pass?

Magnus N
2014-08-03, 13:11
Kan man inte dela upp de olika delarna på olika pass?

Handlar ju även om tillgång till lokaler och hur mycket tid man har ledigt på kvällar etc

Men ser inte varför det är konstigt att träna 2-3h, speciellt när det berör sporter där man tränar tillsammans och utför moment. Kan ju innebär 30min nötande av en sak för att gå över till 30min av något annat.

Då hinner man inte direkt mycket om man inte håller passen lite längre

alphahanen2
2014-08-03, 14:34
Varför tränar man 2 - 3 timmar ?

Kan man hålla fokus så länge utan att skada sig själv eller andra ?
Att jag frågar är för att jag själv alltid tror på kvalitet istället för kvantitet.

Fokuset sänks ju absolut, men det är sällan det kan innebära nån fara. Det är ju inte så att de står och pucklar på varandra i 3h precis ;). Sen kan såklart TS träna på nån riktig hardcore klubb men vanligtvis är det mer teknikträning än att köra slut på sig. Det kan ju inte jämföras med styrketräning eller löpning. Dessa är nästintill omöjliga att köra i 3h utan att påverka intensiteten eller omdömet.

Morty
2014-08-03, 16:08
Varför tränar man 2 - 3 timmar ?

Kan man hålla fokus så länge utan att skada sig själv eller andra ?
Att jag frågar är för att jag själv alltid tror på kvalitet istället för kvantitet.

Man tränar så mycket för att MMA är en multisport som ställer stora krav på att kunna väldigt många tekniker väldigt bra, vilket kräver många korrekta repitioner. Det krävs en grym fysik. Det krävs vana att applicera teknikerna och taktik. Det går inte att tro att det går att träna 3x5 minuter bara för att det råkar vara tävlingsformatet, det är som att föreslå att en styrkelyftare ska göra 3 maxlyft per gren per träningspass och inget mer.

Debatten mellan "kvantitet vs kvalitet" är ingen debatt; varje seriös atlet inser behovet av båda. Du kan inte träna en spark eller fällning "kvalitativt" eller "kvantitativt". Varje repetition ska vara så bra som möjligt och så många teknikriktiga repetitioner som möjligt ska genomföras. Att tillåta att passen tar lite längre tid möjliggör detta.

Sen måste såklart träningspassen läggas upp så att det som kräver största fokus för att genomföras bra körs i början och det som kan brunkas igenom körs mot slutet. Långa pass leder dessutom oundvikligen till positiva adaptioner i uthållighet.

Sheogorath
2014-08-03, 16:56
Man tränar så mycket för att MMA är en multisport som ställer stora krav på att kunna väldigt många tekniker väldigt bra, vilket kräver många korrekta repitioner. Det krävs en grym fysik. Det krävs vana att applicera teknikerna och taktik. Det går inte att tro att det går att träna 3x5 minuter bara för att det råkar vara tävlingsformatet, det är som att föreslå att en styrkelyftare ska göra 3 maxlyft per gren per träningspass och inget mer.

Debatten mellan "kvantitet vs kvalitet" är ingen debatt; varje seriös atlet inser behovet av båda. Du kan inte träna en spark eller fällning "kvalitativt" eller "kvantitativt". Varje repetition ska vara så bra som möjligt och så många teknikriktiga repetitioner som möjligt ska genomföras. Att tillåta att passen tar lite längre tid möjliggör detta.

Sen måste såklart träningspassen läggas upp så att det som kräver största fokus för att genomföras bra körs i början och det som kan brunkas igenom körs mot slutet. Långa pass leder dessutom oundvikligen till positiva adaptioner i uthållighet.

:thumbup:

Mags
2014-08-04, 00:23
Gör det verkligen någon skillnad? Hur mycket glykogen (andel) hinner man bränna på 3 h (i detta tempot)?

hurril
2014-08-04, 01:03
Man tränar så mycket för att MMA är en multisport som ställer stora krav på att kunna väldigt många tekniker väldigt bra, vilket kräver många korrekta repitioner. Det krävs en grym fysik. Det krävs vana att applicera teknikerna och taktik. Det går inte att tro att det går att träna 3x5 minuter bara för att det råkar vara tävlingsformatet, det är som att föreslå att en styrkelyftare ska göra 3 maxlyft per gren per träningspass och inget mer.

Debatten mellan "kvantitet vs kvalitet" är ingen debatt; varje seriös atlet inser behovet av båda. Du kan inte träna en spark eller fällning "kvalitativt" eller "kvantitativt". Varje repetition ska vara så bra som möjligt och så många teknikriktiga repetitioner som möjligt ska genomföras. Att tillåta att passen tar lite längre tid möjliggör detta.

Sen måste såklart träningspassen läggas upp så att det som kräver största fokus för att genomföras bra körs i början och det som kan brunkas igenom körs mot slutet. Långa pass leder dessutom oundvikligen till positiva adaptioner i uthållighet.

Hupp! Citerat för sanning!

joelaxelsson
2014-08-04, 01:18
Men satfläsk. Är det inte självskrivet att den mest lämpliga formen av kolhydrat att inta under ett träningspass är en mindre komplex variant i pulverform? Eller hade du tänkt tugga fiberlimpa intermittent för att sedan nödtvunget kasta upp surdegen?

Men, jag ställer mig tveksam till om behovet av att tillföra kolhydrater under själva passet verkligen finns.

dluddeckens
2014-08-04, 09:13
Man tränar så mycket för att MMA är en multisport som ställer stora krav på att kunna väldigt många tekniker väldigt bra, vilket kräver många korrekta repitioner. Det krävs en grym fysik. Det krävs vana att applicera teknikerna och taktik. Det går inte att tro att det går att träna 3x5 minuter bara för att det råkar vara tävlingsformatet, det är som att föreslå att en styrkelyftare ska göra 3 maxlyft per gren per träningspass och inget mer.

Debatten mellan "kvantitet vs kvalitet" är ingen debatt; varje seriös atlet inser behovet av båda. Du kan inte träna en spark eller fällning "kvalitativt" eller "kvantitativt". Varje repetition ska vara så bra som möjligt och så många teknikriktiga repetitioner som möjligt ska genomföras. Att tillåta att passen tar lite längre tid möjliggör detta.

Sen måste såklart träningspassen läggas upp så att det som kräver största fokus för att genomföras bra körs i början och det som kan brunkas igenom körs mot slutet. Långa pass leder dessutom oundvikligen till positiva adaptioner i uthållighet.

Tack Morty.

Slapp jag skriva något själv :)

Sverker
2014-08-04, 16:51
Men satfläsk. Är det inte självskrivet att den mest lämpliga formen av kolhydrat att inta under ett träningspass är en mindre komplex variant i pulverform? Eller hade du tänkt tugga fiberlimpa intermittent för att sedan nödtvunget kasta upp surdegen?

Men, jag ställer mig tveksam till om behovet av att tillföra kolhydrater under själva passet verkligen finns.


Det är i mötet med nya idrotter som nya tankar kring träning växer fram.

Kör man intensivt, kan säkert det vara bra med exogena kolhydrater från en dryck.

Ajemän
2014-08-05, 23:21
Oavsett hur man ätit innan passet så kommer man må betydligt bättre om man tillför kolhydrater under passet, om det rör sig om flera timmars kampsportsträning, som är duktigt tömmande...

Jag gillar saft, och kexchoklad under paus