handdator

Visa fullständig version : Frågor och funderingar kring kosten


Cambiasso
2014-08-02, 16:48
Hej, har läst på Kolozzeum i ett par år men nu kände jag att det är dags att registrera sig :)

Bakgrund
Jag har spelat fotboll i många år vilket jag gör fortfarande. Nu kör jag även på gymmet då jag har lärt mig mycket om styrketräning, tekniker mm och helt plötsligt blev det roligt. Träningen har jag full koll på om du frågar mig. Min PT tyckte inte att jag behövde gå hos henne mer då "hon känner att hon kan släppa mig".


Mitt problem
Jag har inte riktigt förstått hur jag ska lägga upp kosten. När man kör något som man tror på så kommer det alltid någon och sågar en (givetvis någon som har mycket bättre kropp eller gjort stora framsteg på en mirakel-diet). Jag har anlitat dietister, PT som säger sig kunna näringslära etc. Det har inte gett något resultat för jag tror inte på det då de inte är särskilt övertygande (verkar som att de inte tror på det själv) och hittat en person de kan mjölka på pengar). Har ju givetvis också anlitat Axon som de flesta här känner till, det var rent trams och jag höll på tuppa av hans omställning i min kost.

Jag är mycket väl medveten om att kosten är den stora utmaningen och jag har egentligen inga problem med att köra strikt kost bara jag får reda hur jag ska göra, jag har läst mycket, sen om jag inte uppfattat allt skyller jag på min adhd :)

Lite statistik från senaste mätningen
Age: 26
Weight: 73.5 kg
FAT %: 18,5 %
FAT MASS: 13.6 kg
FFM: 59.9 kg
MUSCLE MASS: 56.9 kg
TBW: 42.5 kg
TBW %: 57.8 %
Bone Mass: 3 kg
BMR: 7389 kj / 1766 kcal

Jag vill få till lite mer muskler men framför allt samtidigt kunna bränna och få fram definierade muskler. Jag pratar inte riktigt Brad Pitt kropp i Fight Club, men nästan.

En gång för alla, hur ska jag styra upp min kost? Ska jag utesluta alla former av kolhydrater? Att jag ska ha högt proteinintag är jag medveten om. Jag kör ca 130 g protein per dag och vid träningsdagar över 175 g.

Uppskattar all ärlig och kompetent hjälp.

Shqypnia
2014-08-03, 11:06
Jag hoppas någon mer kunnig kommer med råd och tips till dig. Jag lämnar dock mina råd till dig.

Jag rekomenderar dig att bulka långsamt. Dvs. en långsam viktuppgång där den fettfria massan är maximal och där du går upp så lite som möjligt när det kommer till fett.
Fortsätt ligga högt på protein. Vad ska du äta? Om du har förstått kcal in - kcal ut formeln bra så kan du äta det du vill. I den mån att det får plats i din kcal budget.
Personligen tycker jag du ska äta mkt kolhydrater i form av pasta, ris, potatis osv. Då lär du prestera bättre på gymmet.
Jag anser dock inte du ska tänka alltför mycket på maten. Det kommer bara sluta med att du lär äta deff mat under bulk.

Sheogorath
2014-08-03, 11:16
Fråga nr 1: har du läst King Grubs deffguide som ligger i deff-sektionen här på forumet?

Järnvilja
2014-08-03, 17:04
Det bästa vore ju om du först körde på en "försiktig bulk" (gå upp i vikt men inte 10 kg i veckan om du fattar vad jag menar) och köra på hårt och bygga muskelmassa, och sen när du byggt på dig mer - köra på en deff.