handdator

Visa fullständig version : Hur viktig är "pumpen" för er?


bubbaklubba
2014-08-02, 15:54
Hur stor del av er motivation till träning är relaterad till "pump".

Det är väl lite patetiskt. Men det blir ändå en allt större del av behållningen av träningen. Känslan i musklerna samt att se sig själv upp-pumpad. Så som man kanske kommer se ut om ett år i normalt tillstånd.

Sheogorath
2014-08-02, 15:56
Strävar aldrig efter det. När jag får pump kan jag tycka att det känns lite gött men ingenting står och faller med det, inte heller vad jag tycker om ett pass när jag ska ranka det känslomässigt (vilket jag ofta sysslar med :D).

spoon
2014-08-02, 15:56
Minimal. Men det är klart att det är skoj. Dock inte det som driver mig.

Ulvamal
2014-08-02, 16:06
Pump. Har jag bara hört talas om, tyvärr.

Petoria
2014-08-02, 16:09
Inte alls. Tränar mest för styrka och explosivitet.

Wormzie
2014-08-02, 16:13
Tycker det gör träningen kul med pump, så ganska viktigt:) tycker dock känslan av "bra rörelse" är viktigare i t.ex böj och mark, vissa pass känns det som det ska men ibland avigt och konstigt och det stör jag mig nåt fruktansvär på!

Aliaas
2014-08-02, 16:16
tyvärr alldeles för mycket.

Depzon
2014-08-02, 16:18
Har aldrig känt det typ.

Scorpionida
2014-08-02, 16:20
Tycker inte de enskilda musklerna blir så mkt större, utan snarare hela kroppen efter pass. Det är givetvis roligt.

Sen så tycker jag att se när ådrorna pumpas (eller nästintill spräcks:D) Arnold style i halsen vid stångrodd är bland det häftigaste jag vet. Eller när ådrorna pumpas i marklyft i handleder mm. Då känns det skönt...

Starvation
2014-08-02, 16:56
Känner det aldrig längre hur jag än gör. Efter ett par DMAA burkar (när det var lagligt) så är träningen verkligen inte den samma. Och helvete vad mycket snabbare viktnedgången gick på DMAA.

AronP
2014-08-02, 17:29
Jag tror det fyller ett visst syfte i muskeltillväxt (eller kanske att det är ett tecken på en process som är gynnsam) så jag eftersträvar det men inte det enskilt. Sen är det kul också.

BisonLGcrew
2014-08-02, 18:53
Jag körde "byggar-pump"-träning i 1-2 år ("hårt" för vad det var) med fokus på kontakt i alla övningar, vilket ledde till ganska låga vikter och lite högre reps (50-70% av 1RM). Sjuk pump, galen träningsvärk, varken styrke- eller muskelvolymökningar att skriva hem om. Slutsatsen jag drog var att det antagligen behövs mer potent kräm och mjölk om det ska ge något.

MEN, visst sjutton får man galen pump av ett tungt set bänk/böj/mark också (70-90% av 1RM). Så jag ser inte pumpen som något man måste jaga mha högreps och kontakt, snarare något som inte går att undvika om man kör ett set till fail.

PureWhey
2014-08-02, 19:07
Icke existerande, förutom på mina discopass då är det a och o. :D

Toni Radanov
2014-08-02, 20:12
Helt orelevant. Blir snarare sur när jag får syra men det är förväntat när man är en 3-5 reps person ^^

drift
2014-08-02, 20:54
Jag tränar för pumpen. Ett pass utan pump är ett misslyckat pass för mig.
Jag tränar inte för styrka eller något annat, utan jag gillar att se mina muskler växa. Resten skiter jag mer eller mindre i.

mattilainen
2014-08-02, 20:55
jag gillar inte pump, jobbigt när man inte kan röra muskeln typo..

Sniggel
2014-08-02, 21:01
Pumpen har alltid känts tämligen irrelevant.

Anders The Peak
2014-08-02, 21:20
Jag tror jag att få pump i musklerna visar att kroppen svarar på träningsinsatsen med att fylla på med mer syre och näring. Men man behöver inte träna en massa reps utan den kommer med kvalitativt träningsstimuli och över tid desto mer tränad man blir desto bättre gensvar i form av ökad blodtillströmning till den tränande muskeln.

Personligen tror jag att pumpen* är en viktig faktor för få musklerna att växa utöver det där som de flesta lyckas med ren och skär styrketräning.

*Det är när man pressar musklerna hårt med kort vila eller i förkortad bana så att det blir stas i muskeln.

sungun
2014-08-02, 21:21
Man vill ju inte verka helt utseendefixerad men mina armar växte typ tre storlekar efter ett rejält armpass. Klart det är en kick å gå in på gymet som en ordinär person å komma ut som en he-man figur en timme senare. Fast nu har jag slutat att reppa utan kör tungt för att bli stark. Är det okej att tokreppa när man tar en 'deloadvecka'?:-D

joelaxelsson
2014-08-02, 23:11
Pumpen är mitt liv.

BisonLGcrew
2014-08-02, 23:28
Jag tränar för pumpen. Ett pass utan pump är ett misslyckat pass för mig.
Jag tränar inte för styrka eller något annat, utan jag gillar att se mina muskler växa. Resten skiter jag mer eller mindre i.

Växa under passet, eller växa från år till år?

Jorgen
2014-08-03, 06:03
Helt orelevant. Blir snarare sur när jag får syra men det är förväntat när man är en 3-5 reps person ^^

Pump och mjölksyra är inte samma sak. :)

Smegma
2014-08-03, 06:28
Störande som fan.


Får oftast det vid under/överarmsträning och när jag får det, är det lika bra att ge upp för jag kan knappt knyta näven utan att det känns som någonting ska sprängas inuti mig.

Depzon
2014-08-03, 07:27
Vet vad pump är lika lite som jag vet vad pumps är :)

drift
2014-08-03, 08:43
Växa under passet, eller växa från år till år?

Under passet

FabianH
2014-08-03, 09:33
Jag är faktiskt förvånad att så många (hittills) inte tränar för "pumpens" skull. Jag har fått uppfattningen om att majoriteten tränar volym för utseendet, och då i synnerhet stadsbor. Men det kanske bara är källargymmare från landsbygden som hittat hit?

Sniggel
2014-08-03, 09:37
Visst har man delvis tränat för utseendet. Men pumpen påverkar ju bara utseendet när man är på gymmet. Jag är inte där för att visa upp mig. Jag är där för att träna (bli permanent större och starkare). Där verkar pumpen inte tjäna nåt syfte.

Rikard Jansson
2014-08-03, 09:38
Fascial stretch.

Sniggel
2014-08-03, 09:51
Och fascial stretch sägs kunna gynna muskeltillväxt. Är det mest på hypotesstadiet eller finns det bra belägg för det?
Jag köper att man går på broscience i det här fallet då det iaf inte skadar med pump. Förutom i de fall där det motverkar ens syfte. T ex de som upplever att de inte kan lyfta lika tungt med pump och som är ute efter att just lyfta tungt.

xanton
2014-08-03, 09:59
Progression övervinner allt, skiter i pump. Okej att det är en skön känsla men att jaga pumpen är som att jaga misslyckande, du tröttar bara ut dig i onödan.

bubbaklubba
2014-08-03, 10:02
Man behöver ju inte träna för pump, med ett pumpfokuserat program. Jag kör basövningar med fokus på progression. oftast 5 reps.

Men ändå så är det den sista halvtimman framför spegeln med hantlar som ger mest nöje under hela passet. Jag är väl ytlig. Men det finns endå en tillfredsställelse i att se biffig ut. Vilket jag inte gör i vanliga fall.

pezrulezhaakon
2014-08-03, 10:14
Att vara trött i musklerna efter passet är viktigare för mig än ze pümp.

Bjorneman
2014-08-03, 14:45
Det kan väl vara skönt. Jag brukar köra några set med högre repsantal ibland.
Men pumphysterin med lätta vikter och klanderfritt utförande - som man läser om överallt - har nog förstört för många.

Hur fasen ska muskeln kunna växa om man inte successivt utsätter den för tyngre belastning, liksom?

drift
2014-08-03, 18:04
Jag är faktiskt förvånad att så många (hittills) inte tränar för "pumpens" skull. Jag har fått uppfattningen om att majoriteten tränar volym för utseendet, och då i synnerhet stadsbor. Men det kanske bara är källargymmare från landsbygden som hittat hit?

Min uppfattning är att det är väldigt många pretentiösa människor inom styrketräningen.

Man ska endast köra basövningarna. Samt uteslutande fokusera på benträning, och biceps ska man aldrig köra.

Lik förbannat så ser majoriteten av gymmarna ut som orangutanger med tandpetare till ben, och när det är lite folk på gymmet så står dom där i cable crossen och nöter högreppare tills armarna sprängs av pumpen.

Men som sagt... Jag kan ju ha totalt fel också. :d

BisonLGcrew
2014-08-03, 20:34
Och fascial stretch sägs kunna gynna muskeltillväxt. Är det mest på hypotesstadiet eller finns det bra belägg för det?
Jag köper att man går på broscience i det här fallet då det iaf inte skadar med pump. Förutom i de fall där det motverkar ens syfte. T ex de som upplever att de inte kan lyfta lika tungt med pump och som är ute efter att just lyfta tungt.

Det är mest på BS-stadiet. Du menar att du kan stretcha ut muskelfascian av att pumpa blod i muskeln? Då kan man väl lika gärna få långa och slanka muskler också? Kan väl inte vara nåt problem att flytta muskelfästen och ursprung? Det är ju bara att pumpa på med silverhantlarna så åker dom upp dirrrrekt.

Diomedea exulans
2014-08-03, 20:43
Noll.

Dels känns det ju jobbigt, ju. Träning ska vara så icke-jobbig som möjligt för att jag ska gilla den.

Sedan tycker jag pumpen är svår att uppnå. Att pressa en vikt för kung och fosterland, det kan man göra när som helst. Men pump, det kräver en viss teknik som inte alltid går att få till.

ARMSTARK
2014-08-04, 10:09
Jag avslutar alltid mina pass med några pumpset. Effekten är egentligen rätt oväsentlig, jag gillar känslan helt enkelt.

Anders The Peak
2014-08-04, 10:28
Facial stretch och ökat tryck i muskeln är vedertagna faktorer som påverkar muskeltillväxten. Det är bara att läsa på om Kaatsu träning etc.
Men man bör variera sig ett pass kanske några set ska ägnas till maximal pump och ett annat pass några set till eccentrisk träning. Andra pass kanske ska vara lite av deload och bara cruisa genom passet

Alltidxx
2014-08-04, 11:01
Pump är eftersträvansvärt för de som vill bygga muskler. Folk verkar låtsas som att det inte skulle vara så här.

Sheogorath
2014-08-04, 11:03
Skulle iofs kunna tänka mig att pumpa upp vaderna lite innan förstaövningen oberoende av vilket pass jag kör. Om jag skulle göra något. Men det känns extremt fåfängt, t.o.m. för mig.

Alltidxx
2014-08-04, 11:15
Skulle iofs kunna tänka mig att pumpa upp vaderna lite innan förstaövningen oberoende av vilket pass jag kör. Om jag skulle göra något. Men det känns extremt fåfängt, t.o.m. för mig.

Det låter som uppvärmning annars.

Sheogorath
2014-08-04, 11:21
Det låter som uppvärmning annars.

Lite omotiverat innan man ska köra hantelpress kanske.

sungun
2014-08-04, 14:51
Om man bara fokuserat på styrka med lågrepsträning å kommit till den gräns där det har blivit väldigt svårt att lägga på mer vikt, skulle inte pumpträning kunna vara ett sätt att komma vidare då genom att få lite mer muskelmassa att spela med?

anvihl
2014-08-04, 14:53
Pump är eftersträvansvärt för de som vill bygga muskler. Folk verkar låtsas som att det inte skulle vara så här.

Varför då? Hit me with the science.

Petoria
2014-08-04, 15:07
Pump är eftersträvansvärt för de som vill bygga muskler. Folk verkar låtsas som att det inte skulle vara så här.

Får aldrig pump i min rygg och det är ändå min mest utvecklade muskelgrupp.