handdator

Visa fullständig version : Tjejer: Varför kör ni inte knäböj för dat ass?


Aesthetics
2014-08-02, 12:13
Tja,

Kanske bör lägga denna tråd i allmänt-delen men jag känner att denna ämne bör tas upp.

Varje dag ser man 10tal tjejer stå o köra löjliga rumpövningar i kablarna. Alternativt stå på alla fyra i smithen o sparka upp med ena benet - ja ni som tränar på gym som SATS förstår nog vad jag menar.

Hur som helst, varför utförs dessa övningar, tunga böj 3 ggr i veckan lär ge 100gånger bättre röv än det där tramset.

Vad tror ni är anledningen till att dessa kabel-trams-övningar är så poppis?

BisonLGcrew
2014-08-02, 12:17
Procentuellt sett är det nog mer killar som hänger i kablaget och dinglar. (Använder kablage som samlingsnamn för allt som inte är en fri skivstång (t.o.m. hantlar).

Finns ingen anledning att köra något i hisschaktet, så jag tror vi kan börja med att se till oss själva om du vill ha svar på denna fråga.

filmjölk
2014-08-02, 12:29
För att knäböj tar ffa på låren och rövtillväxten den ger är en bieffekt. Stora lår kan få röven att se mindre ut. Vill man då ha en röv som ser större ut kan det vara en idé att träna på så sätt att röven får mer träning än låren, och då är massvis med knäböj en dålig idé, och en del böjande, en del utfallande och massvis med rövisolation en bättre idé.

Det handlar för dem säkert mer om proportioner än centimetrar.

mini
2014-08-02, 12:34
För att du tränar på ett kabeltrams-gym. Tror att 99% av tjejerna på mitt gym böjer tungt.

cero
2014-08-02, 12:37
För att knäböj tar ffa på låren och rövtillväxten den ger är en bieffekt. Stora lår kan få röven att se mindre ut. Vill man då ha en röv som ser större ut kan det vara en idé att träna på så sätt att röven får mer träning än låren, och då är massvis med knäböj en dålig idé, och en del böjande, en del utfallande och massvis med rövisolation en bättre idé.

Det handlar för dem säkert mer om proportioner än centimetrar.

Nja. En stor röv kräver stora lår, annars ser det bara idiotiskt ut. Och med knäböj får man garanterat fina proportioner.

Sniggel
2014-08-02, 12:45
Tycker mig se att andelen tjejer som lyfter vikter och kör böj är högre än andelen killar som gör det.

tlk
2014-08-02, 12:51
De flesta som tränar på "gym som SATS" är väl gissningsvis inte så pass intresserade av 'träning' för att veta om knäböj är något de ska köra eller inte. Och gissningsvis har de inte heller lärt sig hur man utför en knäböj.

Loke
2014-08-02, 13:05
De flesta som tränar på "gym som SATS" är väl gissningsvis inte så pass intresserade av 'träning' för att veta om knäböj är något de ska köra eller inte. Och gissningsvis har de inte heller lärt sig hur man utför en knäböj. Vet ej hur det är på sats men på friskis är knäböj en av de mest centrala rörelserna och något alla gyminstruktörer kan och bör lära ut. Med tanke på att tjejer ofta faktiskt tar hjälp av personalen så tror jag inte alls på att det är vanligt att de inte vet hur man böjer eller att det är en bra övning. Men iofs upplever jag att tjejer tränar mycket knäböj här.

Klein
2014-08-02, 13:08
I brasilien där man dyrkar putiga stjärtar så tränar iaf tjejerna knäböj på gymmen.

TobiasP
2014-08-02, 13:13
Haha jo, har själv märkt av detta. Skulle säga att tjejers primära syfte att gå på gymet ofta är att visa upp sig istället för att träna hårt.

pixie
2014-08-02, 13:22
Nu är jag nyregistrerad på forumet, men läst länge, och tränat på gym till och från i flera år.

Som alltid härligt med frågor till "tjejer", speciellt som jag tror att de flesta tjejer som hänger här på Kolo ofta tränar just knäböj för "dat ass"? Tror de tjejer som tränar så inte hänger här kanske? Gå fram och fråga dem på gymmet nästa gång du ser dem!

Diomedea exulans
2014-08-02, 13:25
De kanske är rädda att skada ryggen.

hurril
2014-08-02, 13:35
För att du tränar på ett kabeltrams-gym. Tror att 99% av tjejerna på mitt gym böjer tungt.

+tusn

Mags
2014-08-02, 14:08
Jag tror inte det är lika vanligt att tjejer tränar med syftet att bli snyggare... mest för att idealet (som det kallas) inte är så värst muskligt.

Men lite synd är det :D (nej jag är inte jättesexistisk, och lite ytlig får man vara)

Proxy
2014-08-02, 14:48
För att tjejer generellt har en skev bild av vad vi killar/män tycker är snyggt. De vill ha smala ben med lite putig rumpa, men missar att det vi vill ha är rumpa OCH lår, inte pinneben.
Så dom fortsätter att göra sina värdelösa övningar och är livrädda för att bygga lite muskler, vilket vi alla vet att knäböj är bra för.

För att du tränar på ett kabeltrams-gym. Tror att 99% av tjejerna på mitt gym böjer tungt.

+nitusn

Tjejerna som faktiskt har dat ass tränar inte på kabeltrams-gym, och dom som gör det är i den mindre tramsiga avdelningen kallat böjracket.
Hit räknas inte slimma 20-åriga blondiner med snygga rumpor, hit räknas tjejer med dat ass. Fett, kursiverat, och understruket.

Toni Radanov
2014-08-02, 14:49
för att deras idoler är bloggbimbotjejer och de förespråkar fränast möjliga övningar (notera att fränt är inte = bra) för att få läsare.

Börjat hört termen "sumosquatz!!" lite väl ofta i vanliga svenssongym och ingen vet vad de sysslar med :D

Och och för att knäböj har en inlärningsperiod som folk inte orkar med (både snubbar å brudar) för de vill ha snabba resultat såklart. Samt att man faktiskt behöver ta i! Why do they even come to the gym? Folk tror att utveckling kommer från postorder, ingen vill göra ett drit och förväntar sig allt och lite till som resultat. Fan vad grinig jag låter idag! :D

cero
2014-08-02, 14:52
För att tjejer generellt har en skev bild av vad vi killar/män tycker är snyggt.

Det omvända gäller också. ;)

Loke
2014-08-02, 15:01
Man kan ju hoppas att tjejer (och killar), oavsett om de har dat ass eller ej, främst tränar för sin egen skull snarare än att behaga motsatta könet... Men det är kanske naivt av mig.

Depzon
2014-08-02, 15:11
Mångas ledord är sådant som att "tona" och "tighta till" kroppsdelar (vilket blir en svårgreppbar blandning av träning och kaloriminus) och med sådana ledord ringande i huvudet är nog sära på benen-, trycka ihop benen- och sparka bakåt i den sexiga "på alla fyra"-maskinen-övningarna nära till hands. Knäböj leder inte tankarna till att tona och tighta till utan typ till att bulkkötta på.

Ristretto
2014-08-02, 15:16
tycker mig se att andelen tjejer som lyfter vikter och kör böj är högre än andelen killar som gör det.

+14

Depzon
2014-08-02, 15:45
Tycker mig se att andelen tjejer som lyfter vikter och kör böj är högre än andelen killar som gör det.

Det tycker jag är proportionerligt till hur mycket mer intresserade de är av underkroppsträning än vad killar är.

cero
2014-08-02, 16:31
Det tycker jag är proportionerligt till hur mycket mer intresserade de är av underkroppsträning än vad killar är.

Givetvis, men mycket tramsövningar beroende på var man tränar.

AronP
2014-08-02, 17:31
Varenda jädra brud böjer ju, eller ja, iaf alla dom unga som tränar för yta i någon mening.

Depzon
2014-08-02, 17:46
Men ja, jo, de knäböjer i ganska stor utsträckning. Man kan fråga sig varför det oftast handlar om så många reps på låg vikt (vad gäller de flesta övningar).

cero
2014-08-02, 17:51
Men ja, jo, de knäböjer i ganska stor utsträckning. Man kan fråga sig varför det oftast handlar om så många reps på låg vikt (vad gäller de flesta övningar).

Duh? För att få långa slanka muskler och inte stora bulkiga givetvis.

Depzon
2014-08-02, 17:55
Undrar om det är många som sett sig i spegeln (en vecka efter senaste träningspasset) efter några månaders 20-repsträning på vikter som inte känns jobbiga på sista repset och tänkt "Vad härligt att de långa, slanka, tonade, tilltightade musklerna nu har anlänt" :) Det kanske det är?

Old Nick
2014-08-02, 17:59
För att tjejer generellt har en skev bild av vad vi killar/män tycker är snyggt. De vill ha smala ben med lite putig rumpa, men missar att det vi vill ha är rumpa OCH lår, inte pinneben.

Det vi killar strävar efter i gymmet är knappast vad kvinnor i allmänhet är ute efter. Men vi försöker ändå bli större och starkare. Eftersom det är vad vi själva vill. Vi har våra egna ideal.

Jag tränar inte för att jag tror att kvinnor vill se stora muskler. Och jag tvivlar på att kvinnor står och slavar i gymmet för att behaga mig med deras utseende.

arthax
2014-08-02, 18:08
För att knäböj tar ffa på låren och rövtillväxten den ger är en bieffekt. Stora lår kan få röven att se mindre ut. Vill man då ha en röv som ser större ut kan det vara en idé att träna på så sätt att röven får mer träning än låren, och då är massvis med knäböj en dålig idé, och en del böjande, en del utfallande och massvis med rövisolation en bättre idé.

Det handlar för dem säkert mer om proportioner än centimetrar.

Nej.

Sannolikt delvis genetiskt/utförande, men mina ben har inte växt i tillstymmelse lika mycket som röven.

Hur upplever du att fördelningen av tillväxt vart för dig när du kör böj?

Clajj
2014-08-02, 18:38
Men vafan. Varför är det okej att isolationsträna alla andra kroppsdelar men inte rumpan för tjejer? Måste det ena utesluta det andra?

Jag kör både tunga benböj och specifika rumpövningar. Knäna pallar inte benböj varje pass så då blir det mer fokus på röv däremellan för det känns viktigast, precis som bröst kanske är viktigast för män?

PureWhey
2014-08-02, 18:41
Tror många tjejer följer Jennifer Stelter, hon ligger mestadels på golvet och sprattlar som en strandad fisk typ. Aldrig sett henne köra knäböj, tror jag. Länka gärna om video finns... ;)

Mackie Messer
2014-08-02, 18:54
Jag tror att alla tjejer som böjer följer squats.shapemeup.se

Jag älskar Evelin och Klara. Så jävla sköna. Vet precis allt om kost och träning och delar gärna med sig av sina kunskaper och deras glamorösa liv. :)

PureWhey
2014-08-02, 18:56
Vilka är det? Vad är det för glamoröst liv? A
Aldrig sett bloggen :)

Mackie Messer
2014-08-02, 18:58
Vilka är det? Vad är det för glamoröst liv? A
Aldrig sett bloggen :)

Det är tjejträningsbloggen med flest läsare i Sverige. Ja, det är sant.:)

BisonLGcrew
2014-08-02, 18:58
Men vafan. Varför är det okej att isolationsträna alla andra kroppsdelar men inte rumpan för tjejer? Måste det ena utesluta det andra?

Jag kör både tunga benböj och specifika rumpövningar. Knäna pallar inte benböj varje pass så då blir det mer fokus på röv däremellan för det känns viktigast, precis som bröst kanske är viktigast för män?

Hold the phone there skipper. Vem sa att isolationsträning av andra kroppsdelar var okej?

Depzon
2014-08-02, 19:04
Hjäälp vilken blogg, det är precis det där som personifierar allting som jag ogillar med Guds år anno 2014 A.D. när det kommer till hur man ska framstå mot omvärlden. Det är så spot on. Så proteinsmoothie. Så blankpolerat parkettgymgolv. Så facebookstatusgöromålsaktigt. Så inne.

PureWhey
2014-08-02, 19:05
Det är tjejträningsbloggen med flest läsare i Sverige. Ja, det är sant.:)

Jaha, var du ironisk? :P

Mackie Messer
2014-08-02, 19:06
Hjäälp vilken blogg, det är precis det där som personifierar allting som jag ogillar med Guds år anno 2014 A.D. när det kommer till hur man ska framstå mot omvärlden. Det är så spot on. Så proteinsmoothie. Så blankpolerat parkettgymgolv. Så facebookstatusgöromålsaktigt. Så inne.

Du har hittat epicentrum. Allt annat fortplantar sig från den bloggen. :)

Mackie Messer
2014-08-02, 19:07
Jaha, var du ironisk? :P

Nej. Helt ärligt så har de sinnesjuka mängder läsare. Typ lika många som aldrigvila.

arthax
2014-08-02, 19:15
Nej. Helt ärligt så har de sinnesjuka mängder läsare. Typ lika många som aldrigvila.

Haha! Alla dessa bloggare :laugh:

Ulvamal
2014-08-02, 19:16
#yolo #guldkant #tgif #sickening #pleasesendmebacktotheeighties

EDIT: För övrigt anser jag att sumosquats bör förstöras.

Morty
2014-08-02, 19:16
Vad är detta för idiotihate. Så jävla 2008. Hur kan man vara så extremt fientligt inställd till hur andra tränar?? Och om en blogg om några som tränar??

Mackie Messer
2014-08-02, 19:19
Vad är detta för idiotihate. Så jävla 2008. Hur kan man vara så extremt fientligt inställd till hur andra tränar?? Och om en blogg om några som tränar??

Jag hatar inte Evelin och Klara. Jag tycker de är sköna och lite småpräktiga. Tråden handlar om att tjejer inte böjer och jag hävdar med bestämdhet att intresset för böj har ökat tack vare squats-tjejerna, som de kallas. :)

Ulvamal
2014-08-02, 19:21
Vad är detta för idiotihate. Så jävla 2008. Hur kan man vara så extremt fientligt inställd till hur andra tränar?? Och om en blogg om några som tränar??

Inte en blog. Alla bloggar, sociala media och alla andra kanaler som flödar över av yta. Fast det är inte hat, det är bedrövelse.

Mackie Messer
2014-08-02, 19:22
EDIT: För övrigt anser jag att sumosquats bör förstöras.

Du vet att de kommer från Louis Simmons på Westside barbell? Men jag tror han kallar dem wide stance box squats. Jag ska länka ett seminarium där han pratar om deras förträfflighet.

(Dock använder jag en olympisk highbar-benböj när jag själv böjer)

Mackie Messer
2014-08-02, 19:24
https://www.youtube.com/watch?v=bnnnInaLNyA

Louis Simmons squat seminarium.

arthax
2014-08-02, 19:24
Vad är detta för idiotihate. Så jävla 2008. Hur kan man vara så extremt fientligt inställd till hur andra tränar?? Och om en blogg om några som tränar??

Lugna dig lite grabben. Du är alltid så hetsig.
Man skulle kunna tro att du är en militant feminist uppfödd på sojakorv eller liknande! *slap*

AronP
2014-08-02, 19:26
Inte en blog. Alla bloggar, sociala media och alla andra kanaler som flödar över av yta. Fast det är inte hat, det är bedrövelse.
Du menar som typ...samhället i allmänhet.

Ulvamal
2014-08-02, 19:27
Du vet att de kommer från Louis Simmons på Westside barbell? Men jag tror han kallar dem wide stance box squats. Jag ska länka ett seminarium där han pratar om deras förträfflighet.

(Dock använder jag en olympisk highbar-benböj när jag själv böjer)

Ja. Om man inte räknar alla år dansare har övat sådär. Men ballett är inte mitt forte, om man säger så.

Ulvamal
2014-08-02, 19:28
Du menar som typ...samhället i allmänhet.

Ja?

AronP
2014-08-02, 19:30
Ja?
Du får nog vara beredd att leva med det :) ;)

Ulvamal
2014-08-02, 19:34
Du får nog vara beredd att leva med det :) ;)

Självfallet. Men hylla sakernas tillstånd eller delta i tävlingen slipper jag. ;)

PureWhey
2014-08-02, 19:34
Jag undrade på riktigt, försökte inte klanka ner på någon.

Depzon
2014-08-02, 19:46
Är det någon som har läst Fairingbloggarna som det är reklam för uppe på den här sidan?

PureWhey
2014-08-02, 19:51
Kikar på Freja ibland, grym fysik.

cero
2014-08-02, 22:05
Lugna dig lite grabben. Du är alltid så hetsig.
Man skulle kunna tro att du är en militant feminist uppfödd på sojakorv eller liknande! *slap*

do u even vegan bro?

BbqFitness
2014-08-02, 22:11
Procentuellt sett är det nog mer killar som hänger i kablaget och dinglar. (Använder kablage som samlingsnamn för allt som inte är en fri skivstång (t.o.m. hantlar).

Finns ingen anledning att köra något i hisschaktet, så jag tror vi kan börja med att se till oss själva om du vill ha svar på denna fråga.

För att du tränar på ett kabeltrams-gym. Tror att 99% av tjejerna på mitt gym böjer tungt.

This.

Tolkia
2014-08-02, 22:15
Vad är detta för idiotihate. Så jävla 2008. Hur kan man vara så extremt fientligt inställd till hur andra tränar?? Och om en blogg om några som tränar??
Det är samma gamla vanliga; att identifiera sig själv genom att distansera sig från andra som är sämre/töntigare/svagare/oseriösare/ytligare/etc. Zzzzzzzzz ...

Mackie Messer
2014-08-02, 22:23
Det är samma gamla vanliga; att identifiera sig själv genom att distansera sig från andra som är sämre/töntigare/svagare/oseriösare/ytligare/etc. Zzzzzzzzz ...

Så du trodde på allvar att den här tråden skulle bjuda på några mer djuplodande analyser än att koloiterna skulle få framföra sin egen förträfflighet?

Tolkia
2014-08-02, 22:31
så du trodde på allvar att den här tråden skulle bjuda på några mer djuplodande analyser än att koloiterna skulle få framföra sin egen förträfflighet?
Q.e.d.

filmjölk
2014-08-02, 22:39
Nej.

Hur upplever du att fördelningen av tillväxt vart för dig när du kör böj?

Extremt bra på framsida lår. Röven kanske växer marginellt, men den är platt och skrynklig oavsett. Men mina ben är väldigt svaga och taniga så när jag väl böjer så händer det grejer med dem, fort.

Maya0112
2014-08-02, 22:46
För att 90% av alla kända fitnesstjejer med bloggar och instagram förespråkar dessa övningar. Körde själv för inte alls länge sedan 132 isolationsövningar för röv, tyvärr..

cero
2014-08-02, 22:46
extremt bra på framsida lår. Röven kanske växer marginellt, men den är platt och skrynklig oavsett. Men mina ben är väldigt svaga och taniga så när jag väl böjer så händer det grejer med dem, fort.

atg?

Hemi
2014-08-02, 22:57
Det finns en annan isolerande modulövning på där man kickar benet bakåt med gluteus. Sprinters tränade så och med kablar på 80 talet när de där övningarna blev vanligare. Alla körde inte 2 bens knäböj och om så var det ändå ofta enbensövningar av olika slag. Repsen var många och snabba. Jag höll på så rätt länge och resultatet är fortfarande mer gluteus och hamstrings än främre lår, trots annan träning efteråt. En fördel med sådan träning så länge man tränar hela kedjan är ju som sagt att man slipper pressa ihop kroppen det kräver också återhämtning. Vissa vill bränna maximal kraft i idrotten de tränar och gymträningen blir lite sådär bara. Man blir ingen riktig byggare eller styrkelyftare såklart men det är inget fel på den typen av träning. Jag var involverad i simträning på ett ställe ett tag och de körde enbart med kroppsviktövningar samt gummiband, en del av dem är i världseliten nu. Samt, om gymkulturen är stolt över att hålla på med Sveriges vanligaste sport styrketräning så är det ju inte bara knäböj, mark, bänk etc utan en jäkla massa olika saker. Annars vet jag inte varför de där tjejerna tränar som de gör, de har säkert tillräckligt bra skäl.

AnnieT
2014-08-02, 23:50
När jag började träna var det för att bli smal/ gå ner i vikt, vilket jag lyckades med. Men ju mer träningen blev en livsstil, rutin desto mindre viktigt blev kroppens utseende. Blev viktigare att nå resultat - än att svälta och tro man fick en snygg kropp på det viset. Jag lyfter tungt 3 ggr i veckan och springer 3. För att nå resultat då krävs en hel del mat. Och jag orkar inte hålla på vara petig längre. Äter en glass och godis om jag vill - men inte varje dag och inga mängder men försöker skippa smör, vitt bröd och ris. Dels för att det inte är gott och för att det inte ger bra näring. Viktigare att bli starkare och få bättre kondis än att få snygg röv. För det får man på köpet. Att få gigantiska lår för att man lyfter tungt... Sikket fån. Bara springa lite mer och köra mer kardio så löser det sig ju... Mina lår har kanske ökat med nåra cm sen jag började styrketräning tungt, men det är ju ytterst marginellt. Skulle jag

400
2014-08-03, 00:14
Precis som tidigare nämnts aktiveras låren mer än rumpan under en böj. Visserligen har jag själv lyckats få en helt okej och välformad rumpa till följd av att böja både ofta och tungt men den har inte i närheten växt lika mycket som mina lår gjort. Vill man bygga en större rumpa ska man främst fokusera på knäböj men då även komplettera med lite mer isolerande rumpövningar. Huruvida man har "dat ass"/"bubble butt" är dock till stor del genetiskt men det går definitivt att forma upp den genom styrketräning.

cero
2014-08-03, 00:27
Precis som tidigare nämnts aktiveras låren mer än rumpan under en böj. Visserligen har jag själv lyckats få en helt okej och välformad rumpa till följd av att böja både ofta och tungt men den har inte i närheten växt lika mycket som mina lår gjort. Vill man bygga en större rumpa ska man främst fokusera på knäböj men då även komplettera med lite mer isolerande rumpövningar. Huruvida man har "dat ass"/"bubble butt" är dock till stor del genetiskt men det går definitivt att forma upp den genom styrketräning.

Och böja djupt.

400
2014-08-03, 00:44
Och böja djupt.
Underförstått, en grund böj är ingen böj alls.

Scorpionida
2014-08-03, 01:49
Underförstått, en grund böj är ingen böj alls.

http://4.bp.blogspot.com/-0MMB8Ik1Cv4/Uj5J08-kV1I/AAAAAAAAByA/Bv-uArKiBkM/s320/squat2parallel.jpg

tlk
2014-08-03, 05:44
Underförstått, en grund böj är ingen böj alls.

Precis detta. Ser dagligen folk köra bara ner till SL-djup och känner sig nöjda med sitt halv-ROM:ande. Grund böj är, som sagt, ingen böj. Bättre att sänka intensiteten och köra ordentligt djup.

http://4.bp.blogspot.com/-0MMB8Ik1Cv4/Uj5J08-kV1I/AAAAAAAAByA/Bv-uArKiBkM/s320/squat2parallel.jpg

"squat to parallel" är förstås ett exempel på grund böj :P

Depzon
2014-08-03, 07:38
Tjejer har ju redan en tjejigt formad röv från grunden, är det inte många som gillar hur det ser ut även utan att den förstorats med träning? Det är som att många tror de är plattrövade men det är vääääldigt få tjejer som är det.

Sniggel
2014-08-03, 08:10
Tjejer har ju redan en tjejigt formad röv från grunden, är det inte många som gillar hur det ser ut även utan att den förstorats med träning? Det är som att många tror de är plattrövade men det är vääääldigt få tjejer som är det.

Mja. Delvis ja, delvis nej. Visst är där tjejer som naturligt har dessa kurvor och proportioner gentemot överkroppen men som ändå tränar övningar med främsta syftet att få större röv (och "snyggare lår").
Det är väl rätt vanligt att vi som individer vill utmärka de attribut som får oss att se mer ut som det kön vi tillhör. Män har kraftigare överkropp och är mer benägna att fokusera på detta område. Kvinnor har mer tilltagna höfter och är benägna att framhäva detta ytterligare. Givetvis påverkas detta av trender också. Skägg t ex är ju typiskt manligt och är t ex mer trendigt nu än för 10-20 år sen.

J.V
2014-08-03, 08:15
Tycker mig se att andelen tjejer som lyfter vikter och kör böj är högre än andelen killar som gör det.Detta. Bra gym man har hittat. :D

Loke
2014-08-03, 08:24
Och böja djupt.

Underförstått, en grund böj är ingen böj alls.

Precis detta. Ser dagligen folk köra bara ner till SL-djup och känner sig nöjda med sitt halv-ROM:ande. Grund böj är, som sagt, ingen böj. Bättre att sänka intensiteten och köra ordentligt djup.



"squat to parallel" är förstås ett exempel på grund böj :P

Oväntat, djuuuup-maffian gör entré *rolleyes*

Om man är liten och klen kan man trösta sig med att man tränar knäböj. Om alla andra också tränar knäböj kan man trösta sig med att man gör ritkigt djuuupa böjar.

tlk
2014-08-03, 08:39
Oväntat, djuuuup-maffian gör entré *rolleyes*

Om man är liten och klen kan man trösta sig med att man tränar knäböj. Om alla andra också tränar knäböj kan man trösta sig med att man gör ritkigt djuuupa böjar.

Jag tillhör ingen maffia öht. Jag bryr mig inte ett dugg hur folk tränar knäböj. Man anpassar väl rörelsen efter de mål man har. Om man sen kör 1/4-ROM, 1/2-ROM ala styrkelyftare eller full-ROM är ju upp till var och en. För gemene man som inte tränar sportspecifikt så tycker iaf jag att det känns vettigast att köra djupt. Och hur mycket vikt man lyfter är ju rätt ointressant om man inte tillhör den försvinnande lilla delen av befolkningen som tränar styrkesporter eller har lite dåligt ego och måste impa på vänner med att de klarar att lyfta stora vikter. Finns väl ingen rimlig anledning för gemene man att köra något annat än full-ROM imo. Skulle väl vara om man är så pass orörlig att man inte kan hålla bra form.. men då kan man ju t.ex. köpa lyftarskor som kan hjälpa en del och träna på rörligheten.



Sen är det väl lite spännande på kolozzeum.. Det skrattas åt folk som kör halv-ROMs-curlar, men plötsligt när det gäller ben så är det ok. (min personlig åsikt är ju förstås att det är ok vilket som. man kör ju övningar anpassade efter vad man är ute efter ändå).



Ursäkta om det sticker i ögat på din machoattityd att folk kan ha andra intressen än att lyfta maximalt stora vikter.


Kan glatt erkänna att jag är liten och svag. Tror inte jag fixar mer än 160-170 i böj. Men sen är det heller inget jag har intresse av. Kanske om jag börjar köra i lyftarskor och kör halv-ROM:are och tar på mig bälte å lindor på benen så blir det något... Men .. helt ointressant liksom.

Depzon
2014-08-03, 08:39
Mja. Delvis ja, delvis nej. Visst är där tjejer som naturligt har dessa kurvor och proportioner gentemot överkroppen men som ändå tränar övningar med främsta syftet att få större röv (och "snyggare lår").
Det är väl rätt vanligt att vi som individer vill utmärka de attribut som får oss att se mer ut som det kön vi tillhör. Män har kraftigare överkropp och är mer benägna att fokusera på detta område. Kvinnor har mer tilltagna höfter och är benägna att framhäva detta ytterligare. Givetvis påverkas detta av trender också. Skägg t ex är ju typiskt manligt och är t ex mer trendigt nu än för 10-20 år sen.

Jag förstår tankegångarna, men idealet för tjejer är väl ett ganska smalt sådant (och då tänker jag mig att röv ingår)? Eller jag kanske inte hänger med i svängarna, kanske ska vara stor röv nu.

Mackie Messer
2014-08-03, 08:40
Tjejer har ju redan en tjejigt formad röv från grunden, är det inte många som gillar hur det ser ut även utan att den förstorats med träning? Det är som att många tror de är plattrövade men det är vääääldigt få tjejer som är det.

Det är något som kommer med åren. I 15-20 ser rumporna oftast OK ut. Sen blir förfallet påtagligt om de inte tränar. Oftast räcker det med att träna någon idrott. Fotboll, volleyboll, friidrott etc. funkar bra. Man behöver inte köra styrketräning för att behålla en hyffsad bakdel.

Man kan nog säga att de som har en bra bakdel 15-20 kan bevara den och förbättra den med träning upp till 30-35 i bästa fall. En bakdel som man låter förfalla 20-25 kan bli ett rent helvete att få ordning på högre upp i åldern. Och då pratar jag både atrofi, platthet och osmickrande fettfördelning.

Mackie Messer
2014-08-03, 08:53
Sen har vi de otroligt många tjejer som totalt negligerar träning eller tränar väldigt sparsamt och lågintensivt och endast fokuserar på en kalorifattig diet för att erhålla en slank fysik. Dessa tjejer blir ofta smalfeta. Hela muskelmassan atrofierar och leder till en styrka och tonus i kroppen som påminner om en 80-åring samtidigt som de inte får bukt med envisa depeår av underhudsfett pga undermålig träning och detta underhudsfett driver även på den kalorifattiga dieten som enda markör.

Dessa personer kan ha en närmast obefintlig bakdel.

Loke
2014-08-03, 08:55
Jag tillhör ingen maffia öht. Jag bryr mig inte ett dugg hur folk tränar knäböj.

Precis detta. Ser dagligen folk köra bara ner till SL-djup och känner sig nöjda med sitt halv-ROM:ande. Grund böj är, som sagt, ingen böj. Bättre att sänka intensiteten och köra ordentligt djup.

Låter som du bryr dig rätt mycket, brah :)

tlk
2014-08-03, 09:00
Låter som du bryr dig rätt mycket, brah :)

Ok. Om man är lite aspie-lagd och läser allt bokstavligt så kan man ju få ut det ur det du citerar. *facepalm* Titta istället på kontexten. "machotråd där vi ska racka ner på allt som inte böjer".. då känns det ju ändå rätt solklart att hela tråden är något av ett skämt och att man inte ska ta alla inlägg 100% på allvar. Och det mesta blir så klart avigt om du bara tar ett axplock av mina inlägg här i tråden som rör just böj... Du kanske missade biten där jag explicit skriver att folk bör köra det som är vettigast att köra för deras mål.


Men det kvarstår fortfarande att för gemene gymbesökare tycker iaf jag full-ROM är vettigare sysselsättning än något annat. Har man lite dåligt självförtroende och behöver en egoboostande i form av lyfta tunga vikter så kan man ju bli styrkelyftare och köra halv-ROM.

Tränar man för någon annan verksamhet så kan vilket jäkla ROM som helst vara fullt relevant.

tlk
2014-08-03, 09:00
Finns ju, för övrigt, gott om kvinnor som inte har någon röv att tala om fastän de böjer. Och många som har grejt ass utan att ens rört en vikt i hela sitt liv.

Rikard Jansson
2014-08-03, 09:42
Ok. Om man är lite aspie-lagd och läser allt bokstavligt så kan man ju få ut det ur det du citerar. *facepalm* Titta istället på kontexten. "machotråd där vi ska racka ner på allt som inte böjer".. då känns det ju ändå rätt solklart att hela tråden är något av ett skämt och att man inte ska ta alla inlägg 100% på allvar. Och det mesta blir så klart avigt om du bara tar ett axplock av mina inlägg här i tråden som rör just böj... Du kanske missade biten där jag explicit skriver att folk bör köra det som är vettigast att köra för deras mål.


Men det kvarstår fortfarande att för gemene gymbesökare tycker iaf jag full-ROM är vettigare sysselsättning än något annat. Har man lite dåligt självförtroende och behöver en egoboostande i form av lyfta tunga vikter så kan man ju bli styrkelyftare och köra halv-ROM.

Tränar man för någon annan verksamhet så kan vilket jäkla ROM som helst vara fullt relevant.

Eller om man ska tävla och inte vill offra 10kg för obetydliga stilpoäng?

tlk
2014-08-03, 10:09
Eller om man ska tävla och inte vill offra 10kg för obetydliga stilpoäng?


För gemene man som inte tränar sportspecifikt så tycker iaf jag att det känns vettigast att köra djupt.


Styrkelyft ingår såklart i sportspecifikt. :smash: Jag kan ju hålla med om att det inte är mycket till sport, men sport likväl. *flex*

Jag förespråkar även att man som lyftare köper sig ett par lyftarskor med rejäl klack istället för att böja barfota, just för det gör det lättare att nå det djupet som sporten kräver. Fast det framgår ju av tråden...


Sen vet jag inte du.. Får du stilpoäng när du tränar på gymmet? Det får iaf inte jag.

filmjölk
2014-08-03, 11:42
atg?

Nej, men hyfsat djupt. Runt paralellt. (Håller inte på med SL, men någon rep, någon gång är jag nog nere på godkänt sl-djup )

Såhär:

tH9-34XWcS8

Men jag böjer väldigt sällan, jag verkligen avskyr knäböj. Jag skulle vilja böja med samma stil som jag benpressar.

cEzJqyFO1f4

PureWhey
2014-08-03, 11:48
tlk
Hur kan SL inte vara mycket till sport? :-|

Depzon
2014-08-03, 11:50
Mackie Messer: Härligt inlägg! Jag förstår. Dock så är det ju deras höftben som ger den form jag pratar om, skulle jag kanske förtydligat tidigare. Att höfterna gör röven.

Vivaldi
2014-08-03, 12:00
Som andra nämnt tror jag nog det beror på att precis som det finns 1001 sätt att träna biceps för män finns det 1001 sätt att träna gluteus för tjejer.
Dock håller jag med om att merparten av de tjejer jag ser kör djuuuuuuuuuupa böj med ett utförande som får mig att fälla små tårar av avund och lycka.

Man skall dock inte förkasta vissa övningar, tunga kettlebellswings (+32kg) samt goblet squats (+50kg) är sinnessjuka för dat ass.

Depzon
2014-08-03, 12:21
De verkar ha det inom sig att köra med bra utförande i böj ja. Ofattbart djupt ofta. Har nog aldrig sett en tjej böja rangligt medan väldigt många killar ser riktigt svajiga och onaturliga ut.

bertbert
2014-08-03, 12:29
Nu är ju TS bannad... men, jag har lite svårt att förstå vem som ska svara på frågan. Ska någon tjej utses till talesperson för hur tjejer tränar, eller vad? Det är ju helpuckat!

bertbert
2014-08-03, 12:31
Styrkelyft ingår såklart i sportspecifikt. :smash: Jag kan ju hålla med om att det inte är mycket till sport, men sport likväl. *flex*


Nej, vilken skitsport. De klarar ju inte ens en front lever.

tlk
2014-08-03, 12:43
tlk
Hur kan SL inte vara mycket till sport? :-|
Nej, vilken skitsport. De klarar ju inte ens en front lever.


Om det inte var uppenbart så gjorde jag mig lustig över whoever det var som menade på att jag inte tyckte det var ok att böja halv-ROM ala styrkelyftare när det var tävling.. fastän jag klart och tydligt har sagt att för sportspecifik träning så böjer man såklart på passande sätt.


Annars så är väl styrkelyft lite tråkigt två-dimensionell och så. Men klart det är sport. Men inte i klass med volleyboll!

svenbanan
2014-08-03, 14:43
Blev TS bannad för denna tråden eller vad? Det står att han bara har ett inlägg...

filmjölk
2014-08-03, 15:38
SL-djup är (väl?) röven under knät, hur kan det vara halvböj? Trekvartsböj isf. Sen så verkar ju domarna (av det man sett på film) vara väldigt snälla med bedömningen på djupet men tanken är att det skall vara djupt.

cero
2014-08-03, 15:43
Blev TS bannad för denna tråden eller vad? Det står att han bara har ett inlägg...

Antagligen en fd SD-anhängare som kände för att börja härja om kvinnorumpor istället. :D

Mackie Messer
2014-08-03, 17:25
SL-djup är (väl?) röven under knät, hur kan det vara halvböj?

Jag tror att det ska vara som så att den översta punkten på lårbenet ska vara under den översta punkten på knät. När det är så, då är djupet godkänt. Så då menar man att lårbenets vinkel är under parallalelt med horisonten.

Sen tolkas det lite olika i olika förbund. I USA tror jag de är lite snällare med djupet, medan en del svenska klipp jag har sett brukar vara djupa. Jag tror att många satsar på att böja relativt djupt för att undvika att få lyftet underkänt av domarna. Hellre ett godkänt lyft som är lite mindre vikt än ett jättetungt lyft som blir underkänt pga dåligt djup. Så tror jag att de flesta resonerar.

tlk
2014-08-03, 17:43
SL-djup är (väl?) röven under knät, hur kan det vara halvböj? Trekvartsböj isf. Sen så verkar ju domarna (av det man sett på film) vara väldigt snälla med bedömningen på djupet men tanken är att det skall vara djupt.

sure thing. trekvartsböj. Semantik är bara semantik liksom.. bara alla vet vad det pratas om. Vill man vara helt petig så är det säkert olika x/y för olika individer med för den delen.

bertbert
2014-08-03, 19:17
sure thing. trekvartsböj. Semantik är bara semantik liksom.. bara alla vet vad det pratas om. Vill man vara helt petig så är det säkert olika x/y för olika individer med för den delen.

Fan vad du trollar. Du trollar dåligt dessutom. Jag hoppas ingen tar tlk på allvar.

En godkänd SL-böj (IPF) är när höftleden är under toppen på knät. I vissa sammanhang anses detta väldigt djupt, speciellt om man talar om utrustningsböj. Snackar vi nakenböj är det "tillräckligt" djupt för att ge god träningseffekt.

HenrikJ
2014-08-03, 20:33
Antagligen en fd SD-anhängare som kände för att börja härja om kvinnorumpor istället. :D

Rekommenderar dig att göra lite research på Facebook. Överlappet mellan snubbar som gillar fanpages som innefattar bröst och röv på kvinnor och som gillar SD är extremt stort. Så det är knappast någon slump om du har rätt :d

eulalia
2014-08-03, 22:33
Jag har alltid trott att det är böjvecket på lårets ovansida som ska vara lägre än knäledens ovansida för att få godkänt djup? Är det höftleden så blir det ju genast lättare att klara domarnas granskning och det skulle ju kunna förklara varför mina gympolare ofta tycker att jag är hård i mina bedömningar.

För att hålla sig till ämnet så har jag aldrig tränat någonting under hela min livstid för att se snygg ut eller få till den gudomligt läckra bakdel som jag besitter;). Jag jagar hellre resultat och förbättringar.

the_PL_man
2014-08-03, 23:19
Jag har alltid trott att det är böjvecket på lårets ovansida som ska vara lägre än knäledens ovansida för att få godkänt djup?

"Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt. (Se figur B sid. 28 pos. 2, 3 och 4 nästa sida)"

hurril
2014-08-04, 00:43
Om det inte var uppenbart så gjorde jag mig lustig över whoever det var som menade på att jag inte tyckte det var ok att böja halv-ROM ala styrkelyftare när det var tävling.. fastän jag klart och tydligt har sagt att för sportspecifik träning så böjer man såklart på passande sätt.


Annars så är väl styrkelyft lite tråkigt två-dimensionell och så. Men klart det är sport. Men inte i klass med volleyboll!

Du får gärna ogilla Styrkelyft - det är verkligen inte för alla och rätt tvådimensionellt för dem som inte gillar det. Visst. Men halv-ROM är det verkligen inte och du får gärna definiera hur du menar att någon böjer djupare för DET blir en definitionsfråga.

Många "djupa" OL-böjar skulle dömas grunda på en SL-tävling eftersom de är "djupa" i framkant snarare än i bakkant. Vid höften så ska du se att en "optimal" OL-böj faktiskt gärna är "grund" där eftersom det skänker lyftaren en bättre kontring. OL-böjen är dessutom helt utan definition i annat än att många anser si eller så så den finns inte i någon egentlig mening.

Ska du verkligen vara sån och komma dragande med relativism i det här sammanhanget så finns bra fulldjupt i så motto att röven bokstavligt talat träffar golvet så att en vidare resa nedåt faktiskt är mekaniskt omöjlig. Kan du inte göra det så står du och stampar och slåss med en godtycklig definition som vapen mot en objektiv och tydligt definierad.

Det är faktiskt skittöntigt, tlk.

Toni Radanov
2014-08-04, 01:43
Eulalia: Det finns görfräna (nej, inte alls faktiskt..) amerikanska förbund som helt enkelt skapat sina egna definitioner av "hitting depth" och därav kan man bli lite snurrig. THE_Polacken_Man's regelvisning är från vårat förbund, IPF, å det gäller för oss. :)

Och för att inflika något helt orelevant och onödigt beträffande Hurrils senaste inlägg till tlk:

http://i2.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/005/165/PFFFFT.png

gehehehe nästan Justblazevibbar här också ju! Parteeeeh!

bertbert
2014-08-04, 06:29
Jag har alltid trott att det är böjvecket på lårets ovansida som ska vara lägre än knäledens ovansida för att få godkänt djup? Är det höftleden så blir det ju genast lättare att klara domarnas granskning och det skulle ju kunna förklara varför mina gympolare ofta tycker att jag är hård i mina bedömningar.


"Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt. (Se figur B sid. 28 pos. 2, 3 och 4 nästa sida)"

Ja precis, och en sådan böj är inte grund, den är djup. Det vet alla som försökt göra den med 200 kg på axlarna. :d

filmjölk
2014-08-04, 07:32
Jag anser (med min youtube-kunskap) att det ofta inom IPF släpps igenom böjar som är lite för grunda för deras egen definition. Jag citerar det ni skrev ovan ""Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt.".

För att få till det måste man ner jäkligt djupt, hamstrings touchar vaden för det för mig, och jag har väldigt taniga ben. Ändå ser man böjar bli godkända som är grundare än det, de är i minas ögon "90gradersböjar" på gymspråk som blir godkända.

caro
2014-08-04, 07:44
Undrar om det är många som sett sig i spegeln (en vecka efter senaste träningspasset) efter några månaders 20-repsträning på vikter som inte känns jobbiga på sista repset och tänkt "Vad härligt att de långa, slanka, tonade, tilltightade musklerna nu har anlänt" :) Det kanske det är?

cofffee :laugh:
Hysteriskt roligt att läsa denna tråd från hängmattan. Episk.
Ibland får man för sig att de som tränar på ovan nämnda sätt liksom är nöjda med att inga muskler syns. Det är själva bekräftelsen på att träningen funkar. Muskler utan muskler typ.

Mackie Messer
2014-08-04, 08:26
Jag anser (med min youtube-kunskap) att det ofta inom IPF släpps igenom böjar som är lite för grunda för deras egen definition. Jag citerar det ni skrev ovan ""Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt.".

För att få till det måste man ner jäkligt djupt, hamstrings touchar vaden för det för mig, och jag har väldigt taniga ben. Ändå ser man böjar bli godkända som är grundare än det, de är i minas ögon "90gradersböjar" på gymspråk som blir godkända.

Knepet är att få så kort stångväg som möjligt, och för att uppnår det så är det fördelaktigt att hålla skenbenet (tibia) så vertikalt som möjligt. Om skenbenet är helt vertikalt så räcker det med att vinkeln i knäleden är 89 grader. Så strax under 90 grader är optimalt.

bertbert
2014-08-04, 08:50
Knepet är att få så kort stångväg som möjligt, och för att uppnår det så är det fördelaktigt att hålla skenbenet (tibia) så vertikalt som möjligt. Om skenbenet är helt vertikalt så räcker det med att vinkeln i knäleden är 89 grader. Så strax under 90 grader är optimalt.

Fullständigt och totalt nonsens. För att hålla skenbenet vertikalt i botten på en böj måste man antingen ha orimligt korta lårben eller fälla ryggen så mycket att det i praktiken blir omöjligt att komma ner i djup. Vinkeln i knäleden kommer att vara betydligt mindre än 90 grader i en godkänd böj, vilket syns tydligt i nedanstående bild.

http://www.usapowerlifting.com/newsletter/06/novice/squatc.jpg

Mackie Messer
2014-08-04, 08:54
Fullständigt och totalt nonsens. För att hålla skenbenet vertikalt i botten på en böj måste man antingen ha orimligt korta lårben eller fälla ryggen så mycket att det i praktiken blir omöjligt att komma ner i djup. Vinkeln i knäleden kommer att vara betydligt mindre än 90 grader i en godkänd böj, vilket syns tydligt i nedanstående bild.



Du behöver inte försöka förstå vad jag menar, eftersom du är fullkomligt inkapababel att göra det.

ALLA styrkelyftare strävar efter att hålla tibia så vertikal som möjligt. Sen är det svårt eller omöjligt att få tibia helt vertikal.

bertbert
2014-08-04, 08:58
Du behöver inte försöka förstå vad jag menar, eftersom du är fullkomligt inkapababel att göra det.

Vad sägs om att hålla sig till sakfrågan?

ALLA styrkelyftare strävar efter att hålla tibia så vertikal som möjligt. Sen är det svårt eller omöjligt att få tibia helt vertikal.

Jag har tävlat i styrkelyft. Har du? Det ändrar dock inte sakfrågan. Du kommer inte i närheten av 90 grader och godkänt djup hur mycket du än sticker bak röven. Det är helt omöjligt.

Mackie Messer
2014-08-04, 09:01
Jag har tävlat i styrkelyft. Har du? Det ändrar dock inte sakfrågan. Du kommer inte i närheten av 90 grader och godkänt djup hur mycket du än sticker bak röven. Det är helt omöjligt.

Jag har aldrig påstått att det går. Jag har sagt att det är vad man strävar efter som en replik till filmjölks påstående om 90 grader. Jag härleder vad 90 grader är. Teoretiskt.

Jag har inte tävlat i styrkelyft eller någon annan kraftsport. Men det utesluter inte att jag vet hur man tränar och tävlar i knäböj.

bertbert
2014-08-04, 09:04
Jag har aldrig påstått att det går. Jag har sagt att det är vad man strävar efter som en replik till filmjölks påstående om 90 grader. Jag härleder vad 90 grader är. Teoretiskt.

Det håller jag inte med om. Nedan skrev du:

Om skenbenet är helt vertikalt så räcker det med att vinkeln i knäleden är 89 grader. Så strax under 90 grader är optimalt.

Då skriver du explicit att strax under 90 grader är optimalt under en förutsättning som är omöjlig att uppnå i verkligheten. Det är vad som gör ditt inlägg till fullständigt nonsens.

Men det utesluter inte att jag vet hur man tränar och tävlar i knäböj.

Jaså. Du är välkommen att bevisa det genom att skriva vettiga inlägg. Ovanstående antyder snarare att du inte har koll alls.

Mackie Messer
2014-08-04, 09:07
Det håller jag inte med om. Nedan skrev du:



Då skriver du explicit att strax under 90 grader är optimalt under en förutsättning som är omöjlig att uppnå i verkligheten. Det är vad som gör ditt inlägg till fullständigt nonsens.



Jaså. Du är välkommen att bevisa det genom att skriva vettiga inlägg. Ovanstående antyder snarare att du inte har koll alls.

Då kan du förklara för filmjölk hur 90 gradersböjar blir godkända i SL. (vilket jag inte tror att de blir)

bertbert
2014-08-04, 09:08
Då kan du förklara för filmjölk hur 90 gradersböjar blir godkända i SL. (vilket jag inte tror att de blir)

Det kan jag inte, jag har nämligen en helt annan uppfattning. Min uppfattning är att bedömningen varierar rätt mycket. Jag har sett grunda böjar bli godkända (dock aldrig en 90-gradersböj, det är ju en halvböj), och djupa böjar bli underkända. Tyvärr.

Mackie Messer
2014-08-04, 09:09
Knepet är att få så kort stångväg som möjligt, och för att uppnår det så är det fördelaktigt att hålla skenbenet (tibia) så vertikalt som möjligt. Om skenbenet är helt vertikalt så räcker det med att vinkeln i knäleden är 89 grader. Så strax under 90 grader är optimalt.

Här skrev jag att hålla skenbenet så vertikalt SOM MÖJLIGT.. LÄS VAD JAG SKRIVER ISTÄLLET FÖR ATT KOMMA MED GRUNDLÖSA PÅHOPP:

filmjölk
2014-08-04, 09:10
Då kan du förklara för filmjölk hur 90 gradersböjar blir godkända i SL. (vilket jag inte tror att de blir)

Det kan jag förklara för mig själv. Domarna är alldeles för snälla i bedömningen av knäböj, speciellt när de dömer lättare klasser.

bertbert
2014-08-04, 09:12
Här skrev jag att hålla skenbenet så vertikalt SOM MÖJLIGT.. LÄS VAD JAG SKRIVER ISTÄLLET FÖR ATT KOMMA MED GRUNDLÖSA PÅHOPP:

Nu får du lugna ner dig. Jag kommer inte med några påhopp. Jag kommer med invändningar mot vad du skriver. Stor skillnad.

Mart|n
2014-08-04, 09:22
Att hålla skenbenet så vertikalt som möjligt lärde jag mig aldrig när jag gick Knäböj A. Är det någon annan som fick lära sig det när de gick i styrkelyftsskolan?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Loke
2014-08-04, 09:40
Att hålla skenbenet så vertikalt som möjligt lärde jag mig aldrig när jag gick Knäböj A. Är det någon annan som fick lära sig det när de gick i styrkelyftsskolan?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Det är rätt opedagogiskt att säga det så, nej, det kommer vanligtvis ej upp i Knäböj A. Vad som därmot kanske nämns är att ha stången lite längre ner på ryggen, och det får i slutändan ofta effekten att skenbenet blir lite mer vertikalt. För att ta ett exempel.

bertbert
2014-08-04, 11:18
Att hålla skenbenet så vertikalt som möjligt lärde jag mig aldrig när jag gick Knäböj A. Är det någon annan som fick lära sig det när de gick i styrkelyftsskolan?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Naturligtvis inte!!!! Det är bara ännu ett påhitt som Mackie postulerar som sanning.

sungun
2014-08-04, 15:15
Naturligtvis inte!!!! Det är bara ännu ett påhitt som Mackie postulerar som sanning.

Som loke sa så är det kanske inte så pedagogiskt att börja snacka tibias vinklar på grundkursen i lyftning. Kanske mera nåt som läraren bör ha koll på.
Med så vertikalt underben som möjligt kommer knät högre upp å höftvecket i jämförelse kommer lättare att hamna lägre. Tror inte man behöver vara så duktig på teori för att vara en bra/ stark lyftare, precis som att man är bra på teori men ändå klen.

bertbert
2014-08-04, 15:18
Hur långt knäna kommer över tårna pratas det väl om. Och det är kanske inte det första man bör snacka om men många ojar sig över det...

Mackie Messer
2014-08-04, 17:09
Hur långt knäna kommer över tårna pratas det väl om. Och det är kanske inte det första man bör snacka om men många ojar sig över det...

Jag pratar inte om tån, jag pratar inte pedagogik, jag pratar inte om någon grundkurs. Jag pratar om att det är fördelaktigt att ha så stor vinkel som möjligt i knät för att lyfta tungt i tävlingsdjupa knäböj i SL. Och det uppnår man genom att tibia ska vara så lodrät som möjligt.

bertbert
2014-08-04, 17:17
Och det uppnår man genom att tibia ska vara så lodrät som möjligt.

Det beror på vad du har för vinklar och vilken styrkebalans du har.

Mackie Messer
2014-08-04, 17:24
Det beror på vad du har för vinklar och vilken styrkebalans du har.

Hur som helst så tjänar ingen på att skjuta fram knät så långt att det till sist ligger lägre än översta punkten på höften. Då kommer kan aldrig ner i godkänt djup, eller får en onödigt lång lyftväg.

Märkligt att du som tävlat i SL inte har koll på det.

hurril
2014-08-04, 18:11
Men vadfalls? Herr Messer har ju rätt? Vad felas er? Rummet har tre dimensioner och det är visst så att man strävar efter att hålla skenbenet vertikalt (eller så nära som möjligt) och det går eftersom man sprider ut benen både fram och åt sidan så i kombination med dräkter, lindor, hävstänger och tyngdpunkt så går de tutan att man ligger åt helsike långt fram.

Orka göra detta till ett lamt och svagt auktoritetsargument.

hurril
2014-08-04, 18:13
Man strävar efter detta just för att stången ska färdas så kort som möjligt utan att bli underkänd OCH för att ha bäst ledvinklar i förhållande till sina muskelinfästningar så pass att summan av produkterna av den utvecklade kraften är så gynnsam som möjligt. Att det är svårt (som fan) och att man inte får till det ens med många år på SL-flaket gör det inte mindre så. Jag själv får inte till det särskilt väl, särskilt inte raw.

bertbert
2014-08-04, 18:19
Men vadfalls? Herr Messer har ju rätt? Vad felas er? Rummet har tre dimensioner och det är visst så att man strävar efter att hålla skenbenet vertikalt (eller så nära som möjligt) och det går eftersom man sprider ut benen både fram och åt sidan så i kombination med dräkter, lindor, hävstänger och tyngdpunkt så går de tutan att man ligger åt helsike långt fram.

Orka göra detta till ett lamt och svagt auktoritetsargument.

Jag vill inte alls göra detta till ett auktoritetsargument. Men jag håller inte med. Jag menar att i vissa fall när man tar på böjdräkten tvingas lyftaren böja lite mer upprätt, vilket leder till att knät kommer lite längre fram. Det kan vara så att man böjer mer vikt på det sättet. Det är väl inga konstigheter?!

hurril
2014-08-04, 18:24
Jag vill inte alls göra detta till ett auktoritetsargument. Men jag håller inte med. Jag menar att i vissa fall när man tar på böjdräkten tvingas lyftaren böja lite mer upprätt, vilket leder till att knät kommer lite längre fram. Det kan vara så att man böjer mer vikt på det sättet. Det är väl inga konstigheter?!

Knäet behöver inte komma längre fram - det finns fler omständigheter. Du frågade personen om denne varit på en SL-tävling, anspelande på att du själv varit det många gånger och därmed har en större kunskap just därför. Dvs ett auktoritetsargument. Alla sådana är givetvis inte dåliga men i det här fallet finns det väl ändå ingen orsak att göra dig till expert på knäböjsstilen?

Tricket är att "sitta bak", hålla isär knäna utan att samtidigt tappa fram bröstrygg eller torso. Detta går att göra trots sin svårighetsgrad om man, givetvis! inte har "dåliga vinklar", jobbar på sin teknik. Varje given position behöver inte statisik jämvikt eftersom rörelsen är dynamisk och analysen som sådan är ändå felaktig.

Ironiskt nog är böj till låda ett, i min erfarenhet, bra sätt att lära sig just detta. Att sitta bak utan att mucka upp sin linje genom att lägga sig över benen.

bubbe
2014-08-04, 18:44
I mitt tycke så är det lättare att sträva efter en teknik där knäna hamnar högre när man sitter i botten genom att vrida fram höft, vid användning av dräkt/lindor eftersom känslan är att man blir trycklös genom att öppna upp väldigt mycket i just bottenläget om lindorna/dräkten inte spänner åt. Medans vid raw-böj är lättare att få en samlad styrka i ben/bål genom att antingens eller en kombination av mer framåtlut i rygg, knäna mer fram/tätare ihop. För en lyftare som skall tävla med utrustning så finns det god ide att träna väldigt mycket på en teknik där höften öppnas upp för att kunna behålla en stabil rygglinje som dräkt/lindor kan skjutsa stången raka vägen upp igen.

Hmm, något svamlande men kontentan är väl att utformning av hur en lyftare bäst tränar upp en viss teknik hänger ihop med vad målsättningen är, för den som bara vill träna benstyrka/muskler så känns ju en SL-teknik med upprätt position och mycket röv/ben aktivering (möjligtvis knä något mer framåt för större rörelse över knäled samt möjlighet att hanter tyngre vikt) som ganska en välbalanserad användning av utförande, inte för mycket baksida men inte heller helt som en frontböj.

bertbert
2014-08-04, 18:50
Knäet behöver inte komma längre fram - det finns fler omständigheter. Du frågade personen om denne varit på en SL-tävling, anspelande på att du själv varit det många gånger och därmed har en större kunskap just därför. Dvs ett auktoritetsargument. Alla sådana är givetvis inte dåliga men i det här fallet finns det väl ändå ingen orsak att göra dig till expert på knäböjsstilen?

Det var inte meningen att det skulle tolkas så. Mackie skrev "alla lyftare", då ville jag peka på att det finns åtminstone en som inte resonerar likadant.. jag skrev också att detta inte hörde till sakfrågan!!!

Jag är absolut ingen expert på knäböj, självutnämnd eller ej. Jag har dock kategoriskt svårt för kategoriska uttalanden.

Tricket är att "sitta bak", hålla isär knäna utan att samtidigt tappa fram bröstrygg eller torso. Detta går att göra trots sin svårighetsgrad om man, givetvis! inte har "dåliga vinklar", jobbar på sin teknik. Varje given position behöver inte statisik jämvikt eftersom rörelsen är dynamisk och analysen som sådan är ändå felaktig.

Det håller jag helt med om. För vissa lyftare är det ändå så att knät tenderar hamna lite längre fram för att de helt enkelt lyfter mer vikt så. Jag tar återigen mig själv som exempel: min böjteknik blev av nödd tvungen mer upprätt under åren och jag fick vackert låta knäet vandra lite längre fram. Jag lyfte då mer vikt så än jag gjorde med ett mer upprätt underben. Man kan tycka att det skulle se ut som att man alltid blir starkare med mer upprätt underben om man tittar statiskt på det men så är det inte alltid. Sen finns det givetvis lyftare som hanterar helt kolossala vikter med rejält liten vinkel i knäleden, typiskt före detta tyngdlyftare eller nuvarande tyngdlyftare. För dem är det inte automatiskt "mer optimalt" att minska vinkeln men några kan nog tjäna på det.

Ironiskt nog är böj till låda ett, i min erfarenhet, bra sätt att lära sig just detta. Att sitta bak utan att mucka upp sin linje genom att lägga sig över benen.

Jomenvisst.

bertbert
2014-08-04, 18:55
Jodå, jag kommer ihåg feedbacken från bubbe om att öppna höften när det begav sig. Ett för mig, då, helt nytt koncept! :D Vilket medförde mindre fällning och mer vikt i förlängningen.

bubbe
2014-08-04, 18:56
Jodå, jag kommer ihåg feedbacken från bubbe om att öppna höften när det begav sig. Ett för mig, då, helt nytt koncept! :D Vilket medförde mindre fällning och mer vikt i förlängningen.

Sedär :d

Mackie Messer
2014-08-04, 19:51
Jag är absolut ingen expert på knäböj, självutnämnd eller ej. Jag har dock kategoriskt svårt för kategoriska uttalanden.





Då får du nog jobba med dina egna svårigheter istället för att gå full retard och göra bort dig big time. Spela Allan och utge dig för expert. pls.

bertbert
2014-08-04, 20:11
Då får du nog jobba med dina egna svårigheter istället för att gå full retard och göra bort dig big time. Spela Allan och utge dig för expert. pls.

Du verkar mer intresserad av att diskutera mig än att diskutera sakfrågan, igen. Var har jag utgett mig för att vara expert? Jag skriver vad jag tycker enligt de erfarenheter jag har, vare sig mer eller mindre.

Är det så att du tycker att jag spelar allan för att jag har en avvikande åsikt i vissa frågor? Är det då följdaktligen så att jag inte spelar allan när jag håller med dig?

sungun
2014-08-04, 20:33
Du verkar mer intresserad av att diskutera mig än att diskutera sakfrågan, igen. Var har jag utgett mig för att vara expert? Jag skriver vad jag tycker enligt de erfarenheter jag har, vare sig mer eller mindre.

Är det så att du tycker att jag spelar allan för att jag har en avvikande åsikt i vissa frågor? Är det då följdaktligen så att jag inte spelar allan när jag håller med dig?

När man hänvisar till någons inlägg som 'totalt nonsens' å 'påhitt' så är det ju lite starkare än att 'inte hålla med' å liknar i min bok mera ett personpåhopp å en kränkning.

bertbert
2014-08-04, 20:50
Sorry, men jag tycker det är nonsens att man skulle kunna göra en SL-böj med 89 graders vinkel och samtidigt ha höftleden under toppen på knät. Det innebär att man måste göra en ryggfällning av guds nåde.

Jag kan inte förstå hur det kan bli en kränkning att säga att ett uttalande är nonsens. Ett personpåhopp blir det ju först om man uttalar sig om personen i fråga. Notera att jag inte uttalar mig om herr/fru/fröken Messer, jag känner inte hen.

Däremot har Mackie talat om för mig att jag är inkapababel (sic!) att förstå. Jag kan dock inte påstå att jag känner mig särskilt kränkt för den sakens skull. :D

filmjölk
2014-08-05, 00:10
Sorry, men jag tycker det är nonsens att man skulle kunna göra en SL-böj med 89 graders vinkel och samtidigt ha höftleden under toppen på knät. Det innebär att man måste göra en ryggfällning av guds nåde.

Jl. :D

Om man spänner fast fötterna i något så att man inte ramlar baklänges borde det gå att göra så med nästan upprät rygg :/, (Kanske ställa sig i cement, låta det stelna ordentligt och sedan böja?)

bertbert
2014-08-05, 06:32
Om man spänner fast fötterna i något så att man inte ramlar baklänges borde det gå att göra så med nästan upprät rygg :/, (Kanske ställa sig i cement, låta det stelna ordentligt och sedan böja?)

Och bygger in en stålfjäder i ryggen... :\

bubbe
2014-08-05, 07:01
Naturligtvis går det inte att sitta helt spikrakt, men genom att skaffa sig en bra rörlighet så kan man flytta ut fötterna och vrida ut knäna för att pressa in höften utan att fälla ryggen eller låta underbenen vinklas framåt. Kanske inte till helt lodrätt samt 89 grader i knäled, men en rejäl portion av det. Lättare för rörligheten är att fokusera på att vrida ut knäna mer än att få ut fötterna, men störst framskjutning av höften kommer om man verkligen får öppnat upp i ljumskarna så även fötterna kan komma ut bredare. Ser en hel del som fokuserar på att enbart flytta ut fötterna men inte har rörlighet för det (knäna hamnar ungefär rakt ovanför fötterna eller i värsta fall tom innanför). Detta hjälper inte till att få fram ljumskarna utan då blir det istället en klassisk ryggfällning med fötterna isär.

bertbert
2014-08-05, 07:39
Men de där 89 eller 90 graderna är fortfarande låååångt från en rimligt realistisk knävinkel... oavsett om vi tittar på OL-böj eller SL-böj med stången längre ner och lite mer fällning.

Eller menar ni att de två följande böjarna skulle förbättras av att vinkeln i knäleden minskar? Det tror då rakt inte jag. I båda fallen är underbenet ganska långt från att vara vertikalt.

0LZ2HQpD1-U

9lwaWBKFkHU

bertbert
2014-08-05, 07:42
Mart|n får vara med också. Igen, låååångt från vertikalt underben. Och inte tusan blir den böjen bättre av att försöka räta upp underbenet ytterligare!

bvzgzVqYdvY

bubbe
2014-08-05, 07:49
Ska se om jag kan hitta något klipp som visar vad jag menar. De två filmerna visar vad som händer om lårbenen inte vrids ut (ja även om robin trycker ut lite i botten) och/eller håller fötterna ihop.

bertbert
2014-08-05, 07:52
Har du ingen film på dig själv som stöder min tes? :D

/Bertmiffo

bubbe
2014-08-05, 08:21
Har du ingen film på dig själv som stöder min tes? :D

/Bertmiffo

Har faktiskt inte tränat rörligheten med målsättning att få upp smalbenen och ryggen till 89 resp spikrak rygg vilket såklart inte är möjligt Att man vill korta av lyftvägen genom att få ut knäna och ut med fötterna för att höften skall komma framåt utan att knäna trycks mer fram. Jag använde inte den tekniken i mina knäböjar utan lät istället knäna vandra framåt mer genom att stå smalare men ända trycka ut knäna åt sidan.

Alex här på forumet gör en något bred böj med ryggen rak och smalbenen något framåt med knäna ut. Kan du se klippet från facebook?

https://www.facebook.com/photo.php?v=10202655991914211&set=vb.1630434903&type=3&theater

spoon
2014-08-05, 08:33
Detta är ju ganska off-topic från varför tjejer inte tränar böj :D

Men Joachim visar god teknik med utrustning. Här tycker jag att smalbenen är ganska raka.

mKlmYlIP0pY

bertbert
2014-08-05, 08:37
Jag använde inte den tekniken i mina knäböjar utan lät istället knäna vandra framåt mer genom att stå smalare men ända trycka ut knäna åt sidan.


Ja! Men det var ju det som var min tes, att alla lyftare försöker inte per automatik ha så vertikalt underben som möjligt. :)

Kunde tyvärr inte se rullen det var något tekniskt problem. Provar igen senare.

spoon
2014-08-05, 08:37
Posta norska lyftare är ju en favoritsysselsättning för mig :D

Här har vi CYC med en mycket upprätt position.

VUsXu9Q8f8w

bertbert
2014-08-05, 08:38
Detta är ju ganska off-topic från varför tjejer inte tränar böj :D

Men Joachim visar god teknik med utrustning. Här tycker jag att smalbenen är ganska raka.


Snygg böj! Och oj vad glad han blir! :D Ännu ett bra exempel: underbenen är ganska raka, men vinkelt ändå synbart betydligt mindre än 89 grader. :)

spoon
2014-08-05, 08:42
Ja ska dom vara helt raka så ramlar man väl baklänges. Man skulle kunna försöka göra en film med hangbar knäböj där man satsar på att ha smalbenen helt raka. Då kanske dubbelberra skulle bli glad :D

bertbert
2014-08-05, 08:53
Ja ska dom vara helt raka så ramlar man väl baklänges. Man skulle kunna försöka göra en film med hangbar knäböj där man satsar på att ha smalbenen helt raka. Då kanske dubbelberra skulle bli glad :D

Ja! :D Speciellt om herrn kompletterar med kullerbytta! :D

bubbe
2014-08-05, 09:05
Grejen är ju att om man vill korta av stångens lyftväg så är det bra att sträva mot 90/rak rygg. De som med utrustningen på lyfter på det viset får lyftet att se väldigt kort och lätt ut. Man hör om hur en person har kort lårben och kan lyfta så, men även med längre ben så kan man ju korta av lyftvägen genom ovan beskriven metod. Sen att många missar att vrida fram höften när de flyttar ut fötterna gör att de tappar en del där.

the_PL_man
2014-08-05, 09:24
Knäböjsteknik måste som allt annat individanpassas utifrån de förutsättningar som individen har.

Denna bilden är ganska bra:
http://1.bp.blogspot.com/_pNQAuaLuGR0/TUMHqzqRVbI/AAAAAAAAABM/cKqSTCbjdf8/s1600/Squat+Angles.jpg

Stångplacering, fotbredd, rörlighet i ljumskar osv kan påverka vinklarna, men ex vis ryggens längd, förhållande mellan lårben och skenben etc är svårare att göra något åt.

Bifogar en bild på mig själv böjandes. Som ni kan se så var jag aldrig någon böjfantom...:)
Skenbenen är nog nästan raka, men till priset av en rejäl ryggfällning.

Om jag hade fått börja om med böj så skulle jag nog gjort följande:
1. Jobbat med rörligheten i ljumskarna, för att kunna "öppna upp" bättre som bubbe beskriver
2. Använt lyftarskor
3. Skjutit fram knäna något mer
4. Haft en smalare fotbredd

mvh
the_PL_man

Sniggel
2014-08-05, 09:33
Ungefär så här föreställer jag mig en godkänd "89-graders" böj med vertikalt tibia.
Gäller dock att vikten är tillräckligt tung för att hålla tyngdpunkten i rätt område. I min bild ser det inte ut som den är det. Men även om den vore - lolz?

koncept
2014-08-05, 09:55
Vill börja med att säga att det är en väldigt intressant diskussion!
Det behövs mer snack om optimala vinklar :)

Ska se om jag kan hitta något klipp som visar vad jag menar. De två filmerna visar vad som händer om lårbenen inte vrids ut (ja även om robin trycker ut lite i botten) och/eller håller fötterna ihop.

Kan du enklare beskriva exakt vad du menar med vad de två filmerna visar? Menar du att ryggen får en tendens att "svanka" eller fälla om man inte lyckas trycka ut knäna i botten? Att ryggen kan bli helt rak med samma vinkel på framåtlutningen genom hela lyftet om man trycker ut knäna, speciellt i botten?

Grejen är ju att om man vill korta av stångens lyftväg så är det bra att sträva mot 90/rak rygg. De som med utrustningen på lyfter på det viset får lyftet att se väldigt kort och lätt ut. Man hör om hur en person har kort lårben och kan lyfta så, men även med längre ben så kan man ju korta av lyftvägen genom ovan beskriven metod. Sen att många missar att vrida fram höften när de flyttar ut fötterna gör att de tappar en del där.

Jag har själv långa lårben och har experimenterat mycket med olika knäböjstilar för att hitta var kraften och vinklarna är mest fördelaktiga. Som en person med långa lårben (och på 190cm) får jag lätt mycket framåtlutning. Ett sätt att motverka det var just att stå bredare, trycka ut knäna och lägga stången lite högre upp på ryggen. Anser du att en mer upprätt överkropp är eftersträvansvärt även för RAW-lyftare? Jag är med på hur det är bra när man använder utrustning.

Denna artikeln tycker jag är intressant:
http://bretcontreras.com/forward-lean-in-the-squat-is-knee-dominant-or-hip-dominant-better-for-moving-more-weight/
Kort och gott står det att världens mest framgångsrika lyftare har en mer upprätt överkropp när de knäböjer.


Lite i motsats till vad du verkar säga, använder vissa framgångsrika lyftare (både RAW och med utrustning) sig av en stil där de medvetet för knäna inåt när de vänder i botten och sedan trycker ut knäna igen när de kommer en bit upp igen. Detta för att de kan producera mer kraft och få bättre fart ur botten med knäna i en något mer inåtroterad vinkel gentemot fötterna. Det är väldigt lite inåtvinkling, och absolut inte den där valgus-liknande rörelsen som svaga nybörjare gör, men det är ändå en markant förändring av knänas position i botten.

Med utrustning:
yRRijTU86aU

Utan utrustning:
ygDrm5BBCBQ


Beskrivning av metoden:
QBnMjeMYY40

Jag har nämligen själv en tendens att göra just så när jag böjer tungt och undrar därmed om du vet om det är skadligt eller om det ens är en vettig metod.

Dessutom, kan du förtydliga vad du menar med att "vinkla fram höften"?

Många frågor men tycker som sagt det har varit en mycket bra och lärorik diskussion.

bubbe
2014-08-05, 10:18
Det stämmer att man ofta upplever det som att man får mer kraft genom att trycka ihop benen i bottenläget. Därmot är det inte till fördel om man vill ha högsta möjliga höjd/vinkel på ryggen. Har man passerat vändpunkten så kan man låta knäna gå in igen för att trycka mer med benen och få en press från benen.

För den som lyfter utan utrustning så känns inte samma teknik som en bra väg, eller jag har inte sett så många som kan lyfta tungt på samma sätt utan utrustning. Man hamnar då i ett val att antingen lägga fram ryggen för att bryta upp vikten med större andel baksida lår/röv (robin nyttjar detta) eller hålla ihop knäna och/eller fötterna för att få mer kraft och naturligtvis medelvägar av dettta. Oavsett så kommer man få längre väg på stången.

Vad jag menar med att vinkla fram höften är att när man vrider lårbenet utåt som blir i rörelsen av att hålla knäna utåt sidan i bottenläget, man sas vrider i höftleden så höften kommer mer fram utan att knäna åker mer framåt. Känslan är just som att man öppnar höften i bottenläget och pressar ut knäna samtidigt.

koncept
2014-08-05, 10:36
Ok.
Då var det ungefär som jag trodde.

Tack för svaret.

Alltidxx
2014-08-05, 15:15
Hjäälp vilken blogg, det är precis det där som personifierar allting som jag ogillar med Guds år anno 2014 A.D. när det kommer till hur man ska framstå mot omvärlden. Det är så spot on. Så proteinsmoothie. Så blankpolerat parkettgymgolv. Så facebookstatusgöromålsaktigt. Så inne.

Inte en blog. Alla bloggar, sociala media och alla andra kanaler som flödar över av yta. Fast det är inte hat, det är bedrövelse.

Tusen miljoner plus. Jag är så jävla trött på alla bloggare och youtubefitnessfolk med sin mat och sin träning och sina färgade vattenflaskor och sitt "inspirerande" tugg. Hur kommer det sig? Jag LÄSER ju inte ens bloggar förutom Gudiols! De har på något galet sätt ÄNDÅ infiltrerat med sitt junk. Som att stänga alla dörrar och fönster när tidvågen kommer men det hjälper inte för det läcker in vatten ändå! Som att stänga ögonen för att försöka sova när solen går upp och man inte har någon mörkläggning. *gah!*
För man behöver ju fortfarande söka info och inspiration och då poppar de upp som reklambanners som är omöjliga att skydda sig mot.

För så många är träningsidioterna idag. En tidvåg av idioter. Vi borde fan släppa en bomb som utrotar alla som tränar för att visa upp sig på sociala medier. Jag är så sjukt trött på dom och jag avskyr att man måste applicera dagliga strategier för att inte se dom av misstag.

AnnieT
2014-08-05, 17:35
Jag är tjej, har funnit mitt nirvana i frontböj :) träningsvärk på utsidan av röven, ryggen, magen, låren varje gång :) jag har blivit rörligare, stabilare och explosivare. :) alla borde frontböja mer. :)

arthax
2014-08-05, 21:32
Tusen miljoner plus. Jag är så jävla trött på alla bloggare och youtubefitnessfolk med sin mat och sin träning och sina färgade vattenflaskor och sitt "inspirerande" tugg. Hur kommer det sig? Jag LÄSER ju inte ens bloggar förutom Gudiols! De har på något galet sätt ÄNDÅ infiltrerat med sitt junk. Som att stänga alla dörrar och fönster när tidvågen kommer men det hjälper inte för det läcker in vatten ändå! Som att stänga ögonen för att försöka sova när solen går upp och man inte har någon mörkläggning. *gah!*
För man behöver ju fortfarande söka info och inspiration och då poppar de upp som reklambanners som är omöjliga att skydda sig mot.

För så många är träningsidioterna idag. En tidvåg av idioter. Vi borde fan släppa en bomb som utrotar alla som tränar för att visa upp sig på sociala medier. Jag är så sjukt trött på dom och jag avskyr att man måste applicera dagliga strategier för att inte se dom av misstag.



Detta måste vara det bästa jag läst på kollo! Tack!

jenni
2014-08-06, 00:07
Så vad skulle ni som är veteraner säga är den mest effektiva övningen för att få större bak på relativt kort tid? Alltså just baken, inte lår osv, och om man ska undvika övningar som belastar överkropp typ marklyft?

XXXL
2014-08-06, 00:22
Så vad skulle ni som är veteraner säga är den mest effektiva övningen för att få större bak på relativt kort tid? Alltså just baken, inte lår osv, och om man ska undvika övningar som belastar överkropp typ marklyft?

Kör benpress med hög&bred fotplacering

svenbanan
2014-08-06, 02:20
Så vad skulle ni som är veteraner säga är den mest effektiva övningen för att få större bak på relativt kort tid? Alltså just baken, inte lår osv, och om man ska undvika övningar som belastar överkropp typ marklyft?

Höftextensioner av något slag belastar ju inte så många andra muskler (som knäböj/benpress/marklyft). Antingen kan man ligga framstupa och gör aryggresningar (fast med rak rygg och bara tar ut rörelse i höftleden). Eller så kan man ju stå på alla fyra och göra den där sparka upp med ett ben bakåt mot taket. Risken med bägge dessa (och särskilt den sistnämnda) är väl att det kan vara svårt att få upp belastningen.

Liggande hip-thrust (höftjuck eller vad det nu kan heta på svenska) ska ju vara ruggigt effektivt för att aktivera rumpmusklerna. Det är nog vad jag skulle ha satsat på om jag kände att det vore illa om benen växte proportionerligt med röven. Alltså ligga på rygg på golvet med fotsulorna uppdragna rätt nära rumpan med en skivstång liggandes tvärs över höftkammen. Sedan pressar man upp höfterna så att bara skuldrorna och fötterna tar i marken (håll emot skivstången med händerna så den inte kanar ner över magen), och höften är helt uträtad. Om man har fötterna på nån typ av upphöjnad så kommer man kunna komma djupare i rörelsen, så det är nog att föredra.

bertbert
2014-08-06, 06:38
Så vad skulle ni som är veteraner säga är den mest effektiva övningen för att få större bak på relativt kort tid? Alltså just baken, inte lår osv, och om man ska undvika övningar som belastar överkropp typ marklyft?

Utfall.

Mackie Messer
2014-08-06, 07:01
Varför ska inte låren få träning. Jag ser dagligen tjejer med väldigt smala ben och en relativt stor röv. Det ser inte klokt ut.

-squat-
2014-08-06, 07:44
Så vad skulle ni som är veteraner säga är den mest effektiva övningen för att få större bak på relativt kort tid? Alltså just baken, inte lår osv, och om man ska undvika övningar som belastar överkropp typ marklyft?


Varför vill du undvika att belasta överkroppen?

Anders The Peak
2014-08-06, 07:50
Så vad skulle ni som är veteraner säga är den mest effektiva övningen för att få större bak på relativt kort tid? Alltså just baken, inte lår osv, och om man ska undvika övningar som belastar överkropp typ marklyft?

Jag skulle säga Hyperextension och raka marklyft och en del djupa olympiska knäböj.
Styrkelyftsknäböj bygger oftast ett fult akterparti där rumpan liksom växer ihop med låren likt en tratt och inte med peak :)

Loke
2014-08-06, 08:14
Ungefär så här föreställer jag mig en godkänd "89-graders" böj med vertikalt tibia.
Gäller dock att vikten är tillräckligt tung för att hålla tyngdpunkten i rätt område. I min bild ser det inte ut som den är det. Men även om den vore - lolz?

Grejen är ju att få in magen mellan benen, därför ser din bild konstigare ut än det blir i prakitken. I benpress har jag iaf sett folk som har rörlighet nog att faktiskt få in knäna i armhålorna, med låren liggandes vid sidan av revbenen. Att det sen i praktiken kanske är omöjligt att böja så för alla som inte har typ neurosedynskador är en annan sak.

JohPz
2014-08-06, 08:36
Denna herren skulle säkert klara det om han försökte med tanke på vinklar o höftrörlighet. Lite grundare o mer framåtlutad där så borde det gå att ha tibia vertikalt o ändå få nåt som liknar en böj.

http://sportivnypress.com/documents/LU_Xiajun_in_squat.jpg

jenni
2014-08-06, 15:41
Kör benpress med hög&bred fotplacering
Tack, blir jag och benpressen imorgon *cupid*
Höftextensioner av något slag belastar ju inte så många andra muskler (som knäböj/benpress/marklyft). Antingen kan man ligga framstupa och gör aryggresningar (fast med rak rygg och bara tar ut rörelse i höftleden). Eller så kan man ju stå på alla fyra och göra den där sparka upp med ett ben bakåt mot taket. Risken med bägge dessa (och särskilt den sistnämnda) är väl att det kan vara svårt att få upp belastningen.

Liggande hip-thrust (höftjuck eller vad det nu kan heta på svenska) ska ju vara ruggigt effektivt för att aktivera rumpmusklerna. Det är nog vad jag skulle ha satsat på om jag kände att det vore illa om benen växte proportionerligt med röven. Alltså ligga på rygg på golvet med fotsulorna uppdragna rätt nära rumpan med en skivstång liggandes tvärs över höftkammen. Sedan pressar man upp höfterna så att bara skuldrorna och fötterna tar i marken (håll emot skivstången med händerna så den inte kanar ner över magen), och höften är helt uträtad. Om man har fötterna på nån typ av upphöjnad så kommer man kunna komma djupare i rörelsen, så det är nog att föredra.
Tack, jag sparade ner hela ditt inlägg :)

Utfall.
Noterar :)

Varför vill du undvika att belasta överkroppen?
Får inte.

Jag skulle säga Hyperextension och raka marklyft och en del djupa olympiska knäböj.
Styrkelyftsknäböj bygger oftast ett fult akterparti där rumpan liksom växer ihop med låren likt en tratt och inte med peak :)
Marklyft får jag tyvärr inte göra

BisonLGcrew
2014-08-06, 17:04
Ungefär så här föreställer jag mig en godkänd "89-graders" böj med vertikalt tibia.
Gäller dock att vikten är tillräckligt tung för att hålla tyngdpunkten i rätt område. I min bild ser det inte ut som den är det. Men även om den vore - lolz?

Sniggel, sätt din bild på ryggen på en Shut up and squat-tisha. Sälj för 500 SEK.