handdator

Visa fullständig version : Ännu en i raden dumma frågor


JHA
2014-08-02, 11:30
Om man utför två aktiviteter, den ena är promenad 6km i 6km/h och förbränner då 350kcal.
Den andra är löpning 4km i 10km/h och förbränner då 350kcal.
Siffrorna är påhittade men tänk att de är tagna från random kcal räknare.
Huvudsaken är att bägge aktiviteter har samma kcal förbränning.

Nu till frågorna, är dessa siffror vad aktiviteten kräver under tidsperioden för utförandet eller beaktar man vid dylika uträkningar även en förhöjd förbränning utanför tidsperioden för själva utförandet?
Om inte, skulle den ena aktiviteten vara mer fördelaktig före den andra när det kommer till:
A kcal förbränning sett över dygnet
B Fettförbränning

Samt finns det såfall en nedre gräns där det inte har betydelse, säg promenad 15 min resp löpning 5 min.

Hoppas ni förstår hur jag menar.

King Grub
2014-08-02, 11:34
Energiangivelserna i uträkningar gäller energiförbrukningen under aktiviteten.

Ingen träning ökar dygnets fettförbränning.

JHA
2014-08-02, 11:50
Så det man hört om att att vissa altiviteter även skulle påverka och ge en förhöjd förbränning av kcal även viss tid efter utförandet är alltså bull?

Nevto
2014-08-02, 11:52
Jag har hört att man bränner mer kalorier även efter ett joggingpass etc

thed
2014-08-02, 12:08
kanske intressant att läsa angående tråden.

http://mabra.com/sa-mycket-okar-forbranningen-efter-traning/

King Grub
2014-08-02, 12:41
Så det man hört om att att vissa altiviteter även skulle påverka och ge en förhöjd förbränning av kcal även viss tid efter utförandet är alltså bull?

Nej. Det skrev jag inte.

Det är inte samma sak som större fettförbränning över dygnet. Ingen träning ökar dygnets fettförbränning jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.

JHA
2014-08-02, 13:40
Jag har hört att man bränner mer kalorier även efter ett joggingpass etc

Samma här.

kanske intressant att läsa angående tråden.

http://mabra.com/sa-mycket-okar-forbranningen-efter-traning/
Tack! Det var sådan info jag sökte efter.

Nej. Det skrev jag inte.

Det är inte samma sak som större fettförbränning över dygnet. Ingen träning ökar dygnets fettförbränning jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.

Nej, det skrev du inte och jag påstod inte att du skrivit det heller.
Ibland tror jag nästan du skriver svar som är avsedda att misstolkas för att du ska få trycka till nån mindre vetande och det är inte speciellt hyggligt gjort i så fall.

King Grub
2014-08-02, 13:56
Kallar du det där för att trycka till? Du får gärna berätta vad (inte sarkasm).

Det var du som skrev "så det man hört" som om jag sagt något annat.

Jag skriver inte "med andra ord"-saker. Det är inte min mening att det jag skriver skall tolkas om alls. Jag menar precis det jag skriver, inget annat.

JHA
2014-08-02, 14:46
Kallar du det där för att trycka till? Du får gärna berätta vad (inte sarkasm).

Det var du som skrev "så det man hört" som om jag sagt något annat.

Jag skriver inte "med andra ord"-saker. Det är inte min mening att det jag skriver skall tolkas om alls. Jag menar precis det jag skriver, inget annat.

Ok, du skrev "ingen träning ökar dygnets fettförbränning".
Eftersom du menar precis det du skriver så är det då bäst att vara helt still för då ökar dygnets fettförbränning(ja det är faktiskt det du skriver).

Hade du skrivit "det finns ingen träning/aktivitet som specifikt ökar fettförbränningen sett över dygnet. Det är fler pararmetrar som spelar in."
Då hade det varit nåt annat.
Å andra sidan hade det varit svaret på en fråga jag inte ställt.

King Grub
2014-08-02, 14:50
Suck. Nåja, du slipper tolka mina svar. Jag slutar nog skriva på Kolozzeum. Ledsnat på alla som läser förolämpningar i allt man skriver.

Sheogorath
2014-08-02, 14:51
Ok, du skrev "ingen träning ökar dygnets fettförbränning".
Eftersom du menar precis det du skriver så är det då bäst att vara helt still för då ökar dygnets fettförbränning(ja det är faktiskt det du skriver).

Hade du skrivit "det finns ingen träning/aktivitet som specifikt ökar fettförbränningen sett över dygnet. Det är fler pararmetrar som spelar in."
Då hade det varit nåt annat.
Å andra sidan hade det varit svaret på en fråga jag inte ställt.

Nyckeln är "med samma kaloribalans."

Och faktiskt: ja. Vila förbränner andelsmässigt mer fett än vilken aktivitet som helst. Så fort man rör sig ökar andelen kolhydrat som förbränns.

Praktisk relevans för fettförbränningen i ett längre perspektiv? I de flesta fall inte.

Sheogorath
2014-08-02, 14:54
Suck. Nåja, du slipper tolka mina svar. Jag slutar nog skriva på Kolozzeum. Ledsnat på alla som läser förolämpningar i allt man skriver.

Så fan heller! Ge inte efter för dom som blir sårade för att du inte sockersötar varje mening och avslutar med en smiley. Gör inte deras problem till ditt.

King Grub
2014-08-02, 14:55
Jag har ledsnat. Lindar man inte in allt man skriver i inställsamhet är man dryg eller trycker till någon. Men nu är det nog.

Hreidmar
2014-08-02, 15:07
Det mest uppfriskande som finns är ju dina inlägg, slutar du här får du fan ansluta dig till Body Radio eller något.

Morrris
2014-08-02, 15:18
Jag har ledsnat. Lindar man inte in allt man skriver i inställsamhet är man dryg eller trycker till någon. Men nu är det nog.


Antalet personer som uppskattar ditt bidrag till det hör forumet överstiger vida den lilla skara användare som inte förstår vad du skriver. Vi är många som i det tysta tar del av dina trådar och inlägg med stort intresse och entusiasm. Kanske får du för lite direkt erkännande. Jag vill iaf passa på att tacka dig för allt du bidrar med och allt jag lärt mig tack vare dig. Hoppas innerligt att du stannar kvar här!

nisse1976
2014-08-02, 15:20
Skulle Grub sluta skriva så tycker jag synd om JHA.
Brasiliens fans = kolozzeums medlemmar
Neymar = King Grub
Juan Zuniga = JHA

Du får tänka på att 99% av forumet tycker att du är den som tillför mest av alla Grub.

h051n
2014-08-02, 15:29
Jag har ledsnat. Lindar man inte in allt man skriver i inställsamhet är man dryg eller trycker till någon. Men nu är det nog.

Tycker också du borde skriva mindre, och lägga upp fler bilden istället heheh.


Nä men klart folk inte förstår allt du skriver när dem inte har kunskapen om termerna du ibland använder, även om man ibland kan tycka att det är grund kunskaper som man bör känna till.

Fattar själv inte alltid och då läser jag en extra gång hehe.

Depzon
2014-08-02, 15:41
Kaloriräknare i t.ex. crosstrainers, jag förmodar att de endast räknar de kalorier man förbränner av arbetet man gör på maskinen och inte plussar på de kalorier som förbränns av att bara existera under tidsrymden man står på maskinen? Typ, står jag i en timme och kör så bränner jag 700 på maskinen men jag har i realiteten bränt 770. Eller, räknar de med "tidens tand" också? Är det kanske en av anledningarna till att maskinen vill veta ens ålder, vikt osv? :O

Och olika tabeller för vad olika aktiviteter bränner per timme/halvtimme förmodar jag också bara räknar med själva arbetet, för de vet ju inte om de ska rikta sig till en läsare som väger 50 kg eller en som väger 100.

Spjuven
2014-08-02, 15:46
Jag har ledsnat. Lindar man inte in allt man skriver i inställsamhet är man dryg eller trycker till någon. Men nu är det nog.

Fortsätt stå ut med 90-talisterna och alla internet-muppar ett tag till, snälla. De vet inte bättre.

Sheogorath
2014-08-02, 15:53
Antalet personer som uppskattar ditt bidrag till det hör forumet överstiger vida den lilla skara användare som inte förstår vad du skriver. Vi är många som i det tysta tar del av dina trådar och inlägg med stort intresse och entusiasm. Kanske får du för lite direkt erkännande. Jag vill iaf passa på att tacka dig för allt du bidrar med och allt jag lärt mig tack vare dig. Hoppas innerligt att du stannar kvar här!

+1, som man säger.

Prsson
2014-08-02, 16:27
Brukar inte skriva på kolozzeum men tar en titt varje dag om Kungen skrivit något intressant, skulle verkligen vara to kill a mockingbird om detta fick kungen att sluta posta!

Hreidmar
2014-08-02, 16:41
antalet personer som uppskattar ditt bidrag till det hör forumet överstiger vida den lilla skara användare som inte förstår vad du skriver. Vi är många som i det tysta tar del av dina trådar och inlägg med stort intresse och entusiasm. Kanske får du för lite direkt erkännande. Jag vill iaf passa på att tacka dig för allt du bidrar med och allt jag lärt mig tack vare dig. Hoppas innerligt att du stannar kvar här!+1

chr1lle
2014-08-02, 17:06
antalet personer som uppskattar ditt bidrag till det hör forumet överstiger vida den lilla skara användare som inte förstår vad du skriver. Vi är många som i det tysta tar del av dina trådar och inlägg med stort intresse och entusiasm. Kanske får du för lite direkt erkännande. Jag vill iaf passa på att tacka dig för allt du bidrar med och allt jag lärt mig tack vare dig. Hoppas innerligt att du stannar kvar här!

+1

AronP
2014-08-02, 17:43
Jag joinar också skaran som uppskattar grub, du skriver till dom som har förstånd att läsa och vi som har det uppskattar det.

Om du slutar skriva här så får du skriva alla kommentarer du tänker i fb-chatten till mig istället! ;)

JHA
2014-08-02, 18:09
Jag joinar också skaran som uppskattar grub, du skriver till dom som har förstånd att läsa och vi som har det uppskattar det.

Om du slutar skriva här så får du skriva alla kommentarer du tänker i fb-chatten till mig istället! ;)

Jag antar att du med "förstånd att läsa" egentligen menar kunskap att förstå vad som skrivs och inte att dyslektiker och andra icke fullt läskunniga ska hålla sig borta från kolo?

Men jag förstår, vi som inte tillskansat oss kunskapen än att förstå allt som skrivs fullt ut skall inte ha rätten att fråga om förklaring.
Ingen vidare trevlig inställning.
Men visst, jag styr kosan till bibblan istället med mina frågor så skall jag inte störa eliten mer.

JHA
2014-08-02, 18:12
Skulle Grub sluta skriva så tycker jag synd om JHA.
Brasiliens fans = kolozzeums medlemmar
Neymar = King Grub
Juan Zuniga = JHA

Du får tänka på att 99% av forumet tycker att du är den som tillför mest av alla Grub.

Du, skulle kolos medlemmar vara så korkade att de tror att det beror bara på mig så är det jag som tycker synd om dom...

Ulvamal
2014-08-02, 18:13
Jag antar att du med "förstånd att läsa" egentligen menar kunskap att förstå vad som skrivs och inte att dyslektiker och andra icke fullt läskunniga ska hålla sig borta från kolo?

Men jag förstår, vi som inte tillskansat oss kunskapen än att förstå allt som skrivs fullt ut skall inte ha rätten att fråga om förklaring.
Ingen vidare trevlig inställning.
Men visst, jag styr kosan till bibblan istället med mina frågor så skall jag inte störa eliten mer.

Fråga är en sak. Gnäll är en helt annan.

Det är inte synd om dig, ingen har varit taskig mot dig. Gå inte omkring och tro att andra finns till för att behaga dig så blir det trevligare för alla, i synnerhet dig själv.

Löpare
2014-08-02, 18:26
Jag antar att du med "förstånd att läsa" egentligen menar kunskap att förstå vad som skrivs och inte att dyslektiker och andra icke fullt läskunniga ska hålla sig borta från kolo?

Men jag förstår, vi som inte tillskansat oss kunskapen än att förstå allt som skrivs fullt ut skall inte ha rätten att fråga om förklaring.
Ingen vidare trevlig inställning.
Men visst, jag styr kosan till bibblan istället med mina frågor så skall jag inte störa eliten mer.

Gör det då. Ingen är skyldig dig en pedagogisk förklaring av saker du inte begriper dig på, det är inte mellanstadiet det här.

TheOne1994
2014-08-02, 18:30
Gör det då. Ingen är skyldig dig en pedagogisk förklaring av saker du inte begriper dig på, det är inte mellanstadiet det här.

bra sagt !

JHA
2014-08-02, 18:51
Fråga är en sak. Gnäll är en helt annan.

Det är inte synd om dig, ingen har varit taskig mot dig. Gå inte omkring och tro att andra finns till för att behaga dig så blir det trevligare för alla, i synnerhet dig själv.

Nä, det är inte synd om mig.
Det är inte synd om nån. Det är ett internetforum.
Mitt fel var att tro att vi fanns här för att stötta och hjälpa varandra.
Men där fick jag så ja fes.


Gör det då. Ingen är skyldig dig en pedagogisk förklaring av saker du inte begriper dig på, det är inte mellanstadiet det här.

Haha, nä det verkar inte ens vara lågstadiet.
Snarare sandlådan, tuffa sandlådan.

Toni Radanov
2014-08-02, 20:04
Suck. Nåja, du slipper tolka mina svar. Jag slutar nog skriva på Kolozzeum. Ledsnat på alla som läser förolämpningar i allt man skriver.

Nänänä Grub, i helskotta heller! Tappa inte modet bara för att osakliga människor är... osakliga! Ifs, alla skriver här för att de vill och mestadels vad de vill, jag som du som alla andra. Skulle inte vara mycket till forum om alla bara satt och läste i det tysta... vem skulle då posta? Ja det kan leda till kontrovers hit och dit, vissa dispyter, människor som inte förstår eller bara vägrar förstå eftersom alla är olika beträffande kunskapsnivå, inställning, attityd, tolkningsförmåga och ideal, säkert mer därtill men palla räkna 499383 mänskliga drag, men på det stora hela: People gon' be people. Different. Och därför tolka information olika! Vissa läser forskningsrapporter obehindrat, andra har svårt att hitta naveln på en anatomikarta (oooh trick quiz!).

Allt är JustBlazes fel.... *skakar näve* hahaha!

+1 på Morris post för övrigt.

Dreas
2014-08-02, 20:55
Nä, det är inte synd om mig.
Det är inte synd om nån. Det är ett internetforum.
Mitt fel var att tro att vi fanns här för att stötta och hjälpa varandra.
Men där fick jag så ja fes..Vi är här för att hjälpa varandra och diskutera. Du fick bra och sakliga svar men tog på något sätt illa vid dig.

Slutar Grub skriva här kommer nog antalet inloggningar minska, iaf från min sida.

Dreas
2014-08-02, 20:58
Jag antar att du med "förstånd att läsa" egentligen menar kunskap att förstå vad som skrivs och inte att dyslektiker och andra icke fullt läskunniga ska hålla sig borta från kolo?

Men jag förstår, vi som inte tillskansat oss kunskapen än att förstå allt som skrivs fullt ut skall inte ha rätten att fråga om förklaring.
Ingen vidare trevlig inställning.
Men visst, jag styr kosan till bibblan istället med mina frågor så skall jag inte störa eliten mer.Jag ägnade flera år här inne och på flashbackmed en postcount på under 500. Jag läste, sökte, läste. Inte sagt att du måste lägga ner så mycket tid men att söka lite är klokt.

King Grub
2014-08-02, 21:37
Måste bara reda ut en sak: det här beror inte på JHA eller hans inlägg i den här tråden. Jag förstår att det kan se så ut om man läser tråden, men skyll inte på honom. Det här var bara en av många småsaker som blir en större helhet.

Någon som alltid gällt för mig är att den dag det slutar vara roligt slutar jag skriva. Nu är vi där. Det måste inte vara permanent, men jag tänker inte spendera tid på något jag inte tycker är roligt. Det enda jag velat i 12 år här är att hjälpa andra, men när det mesta man skriver misstolkas som dryghet och man får PM där avsändaren är arg för att jag inte tagit mig tid att översätta och tolka studierna jag postar och som svär och gormar när jag svarar att jag inte har tid eller lust till det, då är det inte roligt längre. Och det där är inte engångsföreteelser, utan något som blivit mer och mer vanligt på senare tid. Då har jag inte lust längre. Åtminstone för tillfället. Men som sagt, det är inte trådstartarens fel. Det var olyckligt hur hans tråd urartade.

Morrris
2014-08-02, 22:00
Om jag förstår dig rätt så är det bristen på uppskattning som fått dig att tröttna? Isåfall är det just det som är så tråkigt. Att du skulle sluta/dra ner på skrivandet pga. tidsbrist eller helt enkelt bristande intresse är en sak. Att du slutar pga. andra användares beteende är däremot riktigt tråkigt. Du ÄR ju kolozzeum. Just därför är det så lätt att ta dig och ditt arbete för givet. Jag är övertygad om att en stor andel av användarna har dig att tacka för den kunskap de besitter, även om man inte alltid förstår det själv ibland.

King Grub
2014-08-02, 22:14
Om jag förstår dig rätt så är det bristen på uppskattning som fått dig att tröttna?

Nej, jag är inte ute efter uppskattning. Det är inte roligt längre, helt enkelt. Det är anledningen, inget annat.

Givetvis är det inte roligt att ens svar anses dryga fast dom inte är avsedda att vara det eller måste misstolkas, omtolkas och feltolkas åt dom konstigaste håll. Det bidrar, men jag behöver definitivt ingen "uppskattning" på det sättet. Jag postar inte för min skull.

Nu har jag förstört trådstartarens tråd tillräckligt och tackar för mig. Jag fortsätter som moderator, men det blir inga nya svar på frågor eller startade trådar från min sida inom den överskådliga framtiden. Möjligen deltar jag i Allmänttrådar som intresserar mig.

Depzon
2014-08-02, 22:18
Tråkigt :( Men jag förstår om man tröttnar på forum.

JHA
2014-08-02, 23:06
Nä, det är inte synd om mig.
Det är inte synd om nån. Det är ett internetforum.
Mitt fel var att tro att vi fanns här för att stötta och hjälpa varandra.
Men där fick jag så ja fes..Vi är här för att hjälpa varandra och diskutera. Du fick bra och sakliga svar men tog på något sätt illa vid dig.

Slutar Grub skriva här kommer nog antalet inloggningar minska, iaf från min sida.
Inte för att det spelar nån roll längre, men nej jag tog inte illa upp.
Det finns ingen här(mig veterligen) som känner mig personligen.
Bara en massa folk som skriver saker.
Saker folk som man inte känner eller ens aldrig träffat skriver på ett nätforum kan jag inte ta illa upp av.


För övrigt har jag inte heller påstått att någon var dryg utan skrev att OM det var så, att det var avsikten, så var det inte vidare trevligt.
Men jag tror och hoppas att jag och king grub rett ut det där via pm.
Det kändes så i alla fall.

Sen förstår jag om folk tröttnar när det man bidrar med möts med ren och skär otacksamhet.
Jag har läst och sett det i andra trådar där man mycket osmakligt hoppat på vissa personer.
Jag tycker det är förkastligt och respektlöst. Men det här är återigen ett internetforum och här finns alla sorter representerade.
Även flashback-hatet, tydligen.

Till sist vill jag bara påminna att det är ingen som tvingar nån att svara i tråden.
Är ts en ny forist med en handfull posts och frågeställningen på intet vis är professionellt ställd så kanske man kan dra slutsatsen redan där att ja, här kanske kan kommas att behöva förtydligas något.
Tycker man då detta är jobbigt/tråkigt/meningslöst eller under ens värdighet, ja då kanske man helt enkelt ska ge fasen i att skriva i tråden.
Observera att jag nu inte åsyftar de svar som inkommit i början av tråden utan endast den tråkiga attityd som några visade prov på senare.
För att inte detta skall få större proportioner än det redan fått så ber jag mod att vänligen hänga på låset då tråden spårat ur.