handdator

Visa fullständig version : Newb som behöver expertis


Nateer
2014-08-02, 10:25
Hej allesammans!

Har inte tränat på ett bra tag och har rätt kass koll överlag på allt som rör gymmet.
När jag gymmade sist för massvis av år sedan så tränade jag 3 dagar i veckan och med följande uppdelning ---> Dag1) bröst, triceps, axlar ---> Dag2) Ben och mage ---> Dag3) Biceps och rygg.

Nu skulle jag vilja träna 4 dagar i veckan och dela upp alla muskelgrupper över två dagar. Så att jag kör vardera muskelgrupp 2ggr per vecka.
Detta skulle vara optimalt, men är det möjligt?

King Grub
2014-08-02, 10:31
Absolut. Två halvkroppspass i veckan är något av de mest effektiva när det gäller hur mycket träningseffekt man får ut per tidsenhet. Ett exempel på upplägg är ett som ben+rygg+biceps på dag 1 och dag 3 och bröst+axlar+triceps på dag 2 och dag 4.

Nateer
2014-08-02, 10:52
Absolut. Två halvkroppspass i veckan är något av de mest effektiva när det gäller hur mycket träningseffekt man får ut per tidsenhet. Ett exempel på upplägg är ett som ben+rygg+biceps på dag 1 och dag 3 och bröst+axlar+triceps på dag 2 och dag 4.

Tack för inputen!
En fråga bara: hur brukar du göra med magen? Kör man det lite sporadiskt bara, eller struntar folk i det?

Hackenschmidt
2014-08-02, 10:58
P.H.U.L är ett exempel på ett sådant schema
http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout
Jag har ingen erfarenhet, men ett antal medlemmar här har använt det

HerrLuta
2014-08-02, 11:53
Tack för inputen!
En fråga bara: hur brukar du göra med magen? Kör man det lite sporadiskt bara, eller struntar folk i det?

Tycker du ska köra mage som du själv känner. Vissa gör det ju aldrig, vissa lägger upp det på samma sätt som övriga muskler tränas. Jag tränar magen specifikt två gånger i veckan likt andra muskler, och vid de tillfällena ofta med vikter som motstånd.