handdator

Visa fullständig version : Ingen påverkan på prestationsförmåga av alkoholintag


King Grub
2014-08-02, 08:50
The usage of alcohol is widespread, but the effects of acute alcohol ingestion on exercise performance and the stress hormone axis are not fully elucidated.We studied 10 healthy white men, nonhabitual drinkers, by Doppler echocardiography at rest, spirometry, and maximal cardiopulmonary exercise test (CPET) in two visits (2-4 days in between), one after administration of 1.5 g/kg ethanol (whisky) diluted at 15% in water, and the other after administration of an equivalent volume of water. Plasma levels of NT-pro-BNP, cortisol, and adrenocorticotropic hormone (ACTH) were also measured 10 min before the test, at maximal effort and at the third minute of recovery. Ethanol concentration was measured from resting blood samples by gas chromatography and it increased from 0.00 ± 0.00 to 1.25 ± 0.54‰ (P < 0.001). Basal echocardiographic and spirometric parameters were normal and remained so after acute alcohol intake, whereas ACTH, cortisol, and NT-pro-BNP nonsignificantly increased in all phases of the test. CPET data suggested a trend toward a slight reduction of exercise performance (peak VO2 = 3008 ± 638 vs. 2900 ± 543 ml/min, ns; peak workload = 269 ± 53 vs. 249 ± 40 W, ns; test duration 13.7 ± 2.2 vs. 13.3 ± 1.7 min, ns; VE/VCO2 22.1 ± 1.4 vs. 23.3 ± 2.9, ns). Ventilatory equivalent for carbon dioxide at rest was higher after alcohol intake (28 ± 2.5 vs. 30.4 ± 3.2, P = 0.039) and maximal respiratory exchange ratio was lower after alcohol intake (1.17 ± 0.02 vs. 1.14 ± 0.04, P = 0.04). In conclusion, we showed that acute alcohol intake in healthy white men is associated with a nonsignificant exercise performance reduction and stress hormone stimulation, with an unchanged exercise metabolism.

J Cardiovasc Med (Hagerstown). 2014 Jul 31. Exercise capacity is not impaired after acute alcohol ingestion: a pilot study.

Löpare
2014-08-02, 11:32
n conclusion, we showed that acute alcohol intake in healthy white men

Vad blir resultatet om man är en man ifrån afrikas savanner?

Sniggel
2014-08-02, 11:42
Vad blir resultatet om man är en man ifrån afrikas savanner?

Det är förmodligen inte testat. Man försöker inom vetenskapen att hålla sina slutsatser kontextbaserade och avgränsar sig till vad man undersökt. Ibland visar det sig nämligen att där är signifikanta skillnader mellan olika grupper av människor.

Sverker
2014-08-02, 11:48
Vem har nytta av denna kunskap ? Förutom försvarsmakten.

Tjockiz
2014-08-02, 12:07
Vem har nytta av denna kunskap ? Förutom försvarsmakten.

Alkoholkonsumerande motionärer och styrketränare såklart

Depzon
2014-08-02, 15:23
Olika folkslag reagerar olika på alkohol.

Sverker
2014-08-02, 15:37
Alkoholkonsumerande motionärer och styrketränare såklart

Tyvärr påverkar alkohol motoriken. Svårare att dribbla, lyfta vikter eller springa på ojämnt underlag med alkohol i blodet.
Alkohol är vätskedrivande och ger onödiga vätskeförluster vid långvarigt arbete.

Stjarnan
2014-08-02, 19:30
Under min tid som fotbollsspelare(Inte elitnivå, Div 3) så har jag fått för mig att de matcher jag spelade på bakfyllan var de bästa. Helt orädd och kunde springa som en duracellkanin i 90 min :)

dluddeckens
2014-08-02, 20:33
Tyvärr påverkar alkohol motoriken. Svårare att dribbla, lyfta vikter eller springa på ojämnt underlag med alkohol i blodet.
Alkohol är vätskedrivande och ger onödiga vätskeförluster vid långvarigt arbete.

Är det betydligt mer drivande än ex vatten?

mattilainen
2014-08-02, 23:26
Är det betydligt mer drivande än ex vatten?

Det påverkar RAAS (renin, angiotensin, aldosteron- systemet). Renin som sedan omvandlas till angiotensin 1 och som sedan ombildas till angiotensin 2 tack vare ACE-enzym som finns i lungorna. Aldosteron frisätts från binjurebarken och har också en viktig del i blodtrycket regleras. Angiotensin 2 påverkar även hypofysen som frisätter ADH (anti diuretiskt hormon som sparar natrium). Detta gör att blodtrycket höjer sig då mer salt sparas i blodbanan.

Alkoholen gör att det hämmar ADH, vilket gör att natrium Inte sparas och eftersom vätska följer salt (osmos) kommer vattnet istället följa med natriumet genom njuren och ut i urinblåsan. Därför blir du mer kissnödig när du trycker sprit/öl och kissar betydligt mer. Du kommer även vara mer uttorkad dagen efter du druckit än om du inte hade druckit. Därför ser man ofta "tightare" ut och mer deffad :) Även lite till många får huvudvärk, dock inte enbart vätskebristen som bidrar till det ;)