Visa fullständig version : Vitamin D och fett - hur nära inpå varandra måste det ske?
De flesta vet att vitamin D-intag kräver ett fettintag. Hur nära inpå måste detta intag ske är min fråga?
Om jag exempelvis tar en D3-tablett, hur snart inpå detta måste jag äta fett? Är det så att man bör göra det exakt samtidigt eller kan man vänta någon halvtimme? Kanske spelar det ingen roll alls om man äter fett under dagen?
R Scarpa27
2014-08-01, 20:39
vira in tabletten i en ostrulle fylld med bregott.
svälj tabletten med olja.
eller mjölk :)
vet ej.... lite tips om du nojjar. annars se till att ta den ihop med måltider, alla måltider innehåller ju fett iaf (normal mat)...
Simonbaws
2014-08-01, 21:04
tillsammans med måltid, står på burken förmodligen
Det är i mag-tarmkanalen D och fett behöver vara samtidigt, inte i munnen, så svaret på frågan blir ett tråkigt "det beror på hur stor måltid du äter före". Är det något problem att helt enkelt äta tillskottet i samband med en måltid som innehåller fett?
Sen tror jag bestämt det blir vanligare och vanligare att rena Dtillskott kommer tillsammans med någon sorts fettsyror. Typ i kapslar.
Ta det tillsammans med omega-3 kapslar om du nojar, eller gå ut i solen så får du det gratis.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det tas upp lika bra oavsett hur du intar det. Det verkar skapats en myt om att fettlösliga vitaminer måste intas med fett, oklart varför. Forskning har visat att D-vitamin tas upp lika bra i fettfri mjölk som i standardmjölk (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12791627), och även apelsinjuice med tillsatt D-vitamin ger bra upptag. Upptaget beror på andra faktor, tex har man sett att personer med Crohns sjukdom (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21910173)har lägre upptag än friska personer.
Hej,
Det är ingen myt, det kan läsas i vilken lärobok som helst som handlar om fysiologi (vilket inte nödvändigtvist behöver innebära att det är sant, information kan ändras, dock så hoppas jag du förstår min poäng) B och C vitaminerna är vattenlösliga, resten är fettlösliga och kräver därför fett för att kunna tas upp av kroppen. Dock fungerar vitamin D annorlunda vilket är mycket intressant läsning. Studier visar på att kost med låg fett halt ger bättre absorption av vitamin D än kost med hög fett halt. Det är viktigt att se över mängden D2 och D3 de får och hur det kan användas i vanliga livet. I den studien du länkar så förklarar de att de inte kan använda samma mängder Vitamind D som de ger till sina försökspersoner i en flaska juice. Dock antar de att om de sänker halten så skulle det inte påverka absorptionen, lägg märke till ordet antar. Vitamin D räknas mer som ett hormon och fungerar lite annorlunda än resterande vitaminer. Du kan inte dra alla fettlösliga vitaminer under samma kam på grund av en studie (det finns fler, jag refererar till den du länkade) som handlar om enbart vitamin D.
Chrons sjukdom kan göra så att mycket av den näring du äter inte kan upptas, på grund av den ständiga inflammationen och de skadade epitelcellerna. Mycket kan påverka absorptionen av vitaminer och andra näringsämnen, så som mag-tarmsjukdomar. Det här var dock inte trådskaparens fråga.
Ta vitamin D precis som du vill. Rekommendationen är att ta det med maten eller kanske ett glas mjölk. Normalt får vi tillräckligt med vitamin D (i Sverige har vi en risk att få för lite på grund av all inomhus vistelse).
Hej,
Chrons sjukdom kan göra så att mycket av den näring du äter inte kan upptas, på grund av den ständiga inflammationen och de skadade epitelcellerna. Mycket kan påverka absorptionen av vitaminer och andra näringsämnen, så som mag-tarmsjukdomar. Det här var dock inte trådskaparens fråga.
Har du koll på Crohns och hur man skulle kunna maximera upptaget utav näring? Skulle nämligen behöva lite tips, och de läkare jag pratat med har inte givit några konkreta förslag.
Har du koll på Crohns och hur man skulle kunna maximera upptaget utav näring? Skulle nämligen behöva lite tips, och de läkare jag pratat med har inte givit några konkreta förslag.
Hej,
Det här är en mycket svår fråga då jag har ingen aning om din diagnos och har inte tillgång till din journal då jag inte är din läkare. Rekommendationerna brukar vara att vara sparsam med fettrik kost och mejeriprodukter. Jag skulle dock rekommendera att du bokar tid till en läkare som faktiskt gör sitt jobb och sitter med dig och ni går igenom tillsammans vad som kan funka och vad som inte funkar. Det här är mycket individuellt. Man brukar få testa sig fram.
Oftast vet sjuksköterskorna på vårdcentralen (eller vart det nu är du brukar gå) vilka läkare som är "duktiga" på att göra sina patienter nöjda. Fråga efter en sådan läkare när du bokar tid. Människor måste våga kräva god vård! Undvik hyrläkarna.
Jag kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar än så.
Hej,
Det här är en mycket svår fråga då jag har ingen aning om din diagnos och har inte tillgång till din journal då jag inte är din läkare. Rekommendationerna brukar vara att vara sparsam med fettrik kost och mejeriprodukter. Jag skulle dock rekommendera att du bokar tid till en läkare som faktiskt gör sitt jobb och sitter med dig och ni går igenom tillsammans vad som kan funka och vad som inte funkar. Det här är mycket individuellt. Man brukar få testa sig fram.
Oftast vet sjuksköterskorna på vårdcentralen (eller vart det nu är du brukar gå) vilka läkare som är "duktiga" på att göra sina patienter nöjda. Fråga efter en sådan läkare när du bokar tid. Människor måste våga kräva god vård! Undvik hyrläkarna.
Jag kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar än så.
Okej, men tack ändå!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.