handdator

Visa fullständig version : Kan man verkligen göra en annan person lycklig?


Duca
2014-08-01, 15:15
Tror ni att det är hälsosamt att förvänta sig att ens kompis/partner/osv kan göra en lycklig? Kan man göra en annan människa lycklig? Eller måste man ta ansvar för sin egen lycka?

Snubben
2014-08-01, 15:16
Både och.

filmjölk
2014-08-01, 15:33
Ja det tror jag. Om jag får dra extremexempel så blir det rätt tydligt sett utifrån på en relation mellan en stabil, snäll, tålmodig, ansvarsfull kille och en tjej med borderline.

Han blir allt i hennes liv, det som får henne att fungera någotsånär i kontakten med alla andra, familj, vänner etc. I just det fallet gör han verkligen henne lycklig, inte: "haha vad roligt lycklig" men ser till så att hon får ett något sånär fungerande liv, något hon inte är kapabel till utan honom.

Duca
2014-08-01, 15:37
Borde man inte sträva efter att kunna göra sig själv lycklig, oavsett vem man är med? Jag tror att livet blir mycket lättare om man kan göra sig själv lycklig. Då förväntar man inte sig så mycket av andra personer. Det behöver inte betyda att man isolerar sig.

filmjölk
2014-08-01, 15:48
Borde man inte sträva efter att kunna göra sig själv lycklig, oavsett vem man är med? Jag tror att livet blir mycket lättare om man kan göra sig själv lycklig. Då förväntar man inte sig så mycket av andra personer. Det behöver inte betyda att man isolerar sig.

Jag tror att en hel del männsikor är faktiskt närmast oförmögna att kunna ta ansvar för sin egen lycka och behöver en partner att lägga det ansvaret på.

Blaine
2014-08-01, 16:24
Kan man göra en annan människa olycklig?

Skön
2014-08-01, 17:13
Intressant fråga. Tillfälligt glad i alla fall. Om man själv haft en bra dag och typ träningen eller vad som gick riktigt bra så är man snäll och trevligt mot andra. Alla är egoistiska. Kanske inte har med saken att göra.