handdator

Visa fullständig version : Gammalt kosttillskott?


dominera
2014-08-01, 14:16
Tjena, hittade precis 1-2 månader (beroende på hur sparsam man är) supply av HMB när jag städade lite i skafferiet. Köpte dom för mer än ett år sen och undrar därför huruvida man vågar ta dom.

Bäst före är 22-02-2014, vilket är typ 6 mån sen. Det är kapslar, alltså är varje dos oöppnad så att säga. Kollade igenom en snabbt och pulvret såg bra ut, vitt och inga klumpar. Luktade ganska starkt dock, men HMB är ju känt för sin äckliga smak/doft. Det har varit förvarat i en torr och kylig plats, dock så är bäst före datumet förbi sedan länge. Vad tror ni?

Sparven från Minsk
2014-08-01, 14:59
Jag personligen hade nog tvekat. Är snål men nog klok att inse att en karensdag är dyrare än lite kosttillskott :D

dodie
2014-08-01, 15:05
Jag känner tvärtom, det är bara pulver, kan det bli gammalt ens? Jag upptäckte när jag bakade sist att min bakpulver gått ut för 5 år sedan, och det har jag använt många gånger utan att jag märkt några konstigheter :D

Doggeh
2014-08-01, 15:49
Kör hårt.

PureWhey
2014-08-01, 19:10
Jag skulle kört.

R Scarpa27
2014-08-01, 21:16
ägg har jag ätit då de varit flera månader för gamla (bäst före är enrekomendation som oftast är allt för tidig, för att företagen vill safea och om inte annat tjäna mer pengar ) =)

hur du ska avgöra det med dina tabletter avgör du helt själv...
mat är ju enklare då lukt och konsistens avgör saken =)...

Gober
2014-08-01, 21:18
Torrvaror har väldigt lång hållbarhet, och HMB är ju dessutom inkapslat. Datum på proteinpulver osv sätter man mest för att man måste. Har det varit i kontakt med fukt hade jag dock slängt det.

caro
2014-08-01, 21:28
Livsmedelslagen bestämmer att man måste sätta datum på grejer. Men det är inte säkert det har med den verkliga hållbarheten att göra, det kan vara mycket mer hållbart. Jag hade använt det.