handdator

Visa fullständig version : 2 helkroppspass med failure eller 3 st utan failure?


McCoy
2014-08-01, 11:50
Ni som har erfarenhet av helkroppspass, vad anser ni fungera bäst av dessa två? Eller använde ni er av en annan variant? Tre stycken med failure per vecka orkar jag inte med.

Tränat på gym i ca 10 år. Kör kondition 3 dagar i veckan. Det är främst muskeltillväxt jag är ute efter. Högre frekvens sägs vara bra för det syftet, men hur går det att hålla progression uppe med tre helkroppspass utan att gå till failure?

Just nu kör jag något mittemellan och jag är ofta osäker på om jag ska vila en dag till eller alltid köra på frekvent med ett pass varannan/var tredje dag men hålla tillbaks lite i vikter och/eller repsantal.

Vad har funkat för er?

Snubben
2014-08-01, 12:05
Jag varierar.

Kör tre helkropp i veckan, då blir det oftast 3 veckor utan failure sedan en vecka då det är all in. Inte nödvändigtvist failure men tårar ska rinna, vikter skall ökas, kroppen skall få arbeta extra extra mycket!

(Tränar kondition 2-3ggr i veckan, blir oftast 1 eller 2 rundor under den tunga veckan, av förståeliga skäl)

Brinke
2014-08-01, 15:24
Jag kör 3 helkroppspass i veckan men jag kör endast till fail i tex mark,böj, bänk och låter dom "mindre" muskelgrupperna köra ca 8-12 reps på 3 set då

Frantic
2014-08-01, 15:26
Vartannat tungt och vartannat lättare?

Skön
2014-08-01, 17:07
Betraktas det som lite som återhämtning om man t.ex. gör en 5-6 repetitioner fast man kanske skulle klara 8-10? är ju låga repetitioner.

PureWhey
2014-08-01, 19:11
Skulle lätt kört 3 utan failure.

McCoy
2014-08-01, 23:24
Ok fint, de flesta verkar föredra tre helkroppspass per vecka. Med den frekvensen har jag hittills känt att musklerna inte riktigt hunnit återhämta sig och ibland har jag sänkt vikterna mellan veckorna, men jag får helt enkelt hålla nere volymen och inte ta ut mig så mycket under passen.

Var det förresten inte Ola Wallengren som byggde rätt bra med muskler genom att bara köra ett helkroppspass till failure var 5e dag? Sjukt att så olika upplägg kan ge så bra resultat.

@Snubben Det låter som en bra idé. Ska kolla in din journal och se hur det har gått för dig.

@Brinke Och du pallar det? Jag kör inte ens knäböj eller marklyft för tillfället så jag borde verkligen orka med dessa tre pass med "mindre" övningar :P

@PureWhey har du själv använt dig av helkroppspass under någon period?

PureWhey
2014-08-02, 01:32
Ok fint, de flesta verkar föredra tre helkroppspass per vecka. Med den frekvensen har jag hittills känt att musklerna inte riktigt hunnit återhämta sig och ibland har jag sänkt vikterna mellan veckorna, men jag får helt enkelt hålla nere volymen och inte ta ut mig så mycket under passen.

Var det förresten inte Ola Wallengren som byggde rätt bra med muskler genom att bara köra ett helkroppspass till failure var 5e dag? Sjukt att så olika upplägg kan ge så bra resultat.

@Snubben Det låter som en bra idé. Ska kolla in din journal och se hur det har gått för dig.

@Brinke Och du pallar det? Jag kör inte ens knäböj eller marklyft för tillfället så jag borde verkligen orka med dessa tre pass med "mindre" övningar :P

@PureWhey har du själv använt dig av helkroppspass under någon period?

Jupp när jag kört planerad "överträning", men då körde jag 5 eller 6 gånger i veckan...

Brinke
2014-08-02, 08:58
@Brinke Och du pallar det? Jag kör inte ens knäböj eller marklyft för tillfället så jag borde verkligen orka med dessa tre pass med "mindre" övningar :P


Ja absolut ja känner aldrig att jag är slut till nästa pass, jag kör måndag onsdag fredag. Sen börjar man alltid med bas övningarna. Sen får man tänka att när man kör helkropp att man inte 3 övingar för bröst tex utan man håller sig till 1 övning per muskelgrupp fast 3 gånger per vecka men med varierande övningar ��