handdator

Visa fullständig version : fråga om cheat


Assazel
2004-03-25, 15:27
Om jag kör med en tung vikt på bicpes så klarar jag 4 st med rak rygg och inget svaj. Men sen om jag svajar lite med böjdrygg klarar jag 4-5 till.

bör jag göra dem eller var går gränsen? Jag har inte ont eller så efteråt trots cheat.

RobbeliRobban
2004-03-25, 15:45
Jag säger nej, fast det blir lite frestande i ditt fall när det är så stor skillnad. Någon fuskreps är ok men 4-5 låter lite mycket. Om du har svårt att ta ut det sista, tycker jag att du kan avsluta setet med 1cheatcurl med lång negativ fas och efter det plocka upp en lite lättare stång och köra helt slut på den i en 4-5 strikta reps.

Åse Columbus
2004-03-25, 15:55
jag tror att just biceps är den enda gruppen som det "är ok" att cheata lite i.......så länge man använder det till negativa returer.;)

Assazel
2004-03-25, 15:56
Originally posted by Åse Columbus
jag tror att just biceps är den enda gruppen som det "är ok" att cheata lite i.......så länge man använder det till negativa returer.;)

ja det är endast i den som jag kan cheta så mycket. Och håller igen mycket i neg fasen. känns bra men kanske när jag blir äldre får skador på ryggen?

Arne Persson
2004-03-25, 16:33
Det finns flera muskelgrupper som man med fördel kan träna med cheating. Ryggen: Bent over Rowing, Sittande Rodd, Hantelrodd mfl rodd övningar. Latsdrag mot bröstet etc. Triceps: tricepspress i hiss.

Speciellt i roddövningar är det särskilt viktigt att inte köra för strikt då armarna tenderar att få jobba förmycket och bl.a de djupa ryggmusklerna får alldeles för lite dynamisk träning. Skulderpartiet skall inte kontraheras först i starten av ryggövningarna vilket många förespråkar. Istället skall rörelsen i skulderpartiet integreras i övningen som en funktionell enhet. Det är bara att kolla på pajasteknikerna i tex Body Pump eller i Fitnessblaskorna och göra precis tvärtom så kan det bara bli rätt!
Ännu bättre är som tidigare nämnts att avnjuta Arnold när han tex kör Sittande odd och T-Bar Rodd i Pumping Iron. Här snackar vi fulländad teknik!:bow: :bow: :bow:

Limstift
2004-03-25, 17:05
Originally posted by Arne Persson
Ännu bättre är som tidigare nämnts att avnjuta Arnold när han tex kör Sittande odd och T-Bar Rodd i Pumping Iron. Här snackar vi fulländad teknik!:bow: :bow: :bow:

Vart kan man se det? :)

King Grub
2004-03-25, 17:06
Originally posted by Limstift


Vart kan man se det? :)

I filmen, kanske? ;)

Arne Persson
2004-03-26, 10:34
Originally posted by Limstift


Vart kan man se det? :)

Ser du dåligt eller har du inte sett filmen?????

mange_
2004-03-26, 11:21
lite off topic här, men när man kör rodd ska armbågarna löpa rakt bakåt eller utåt bakåt?? (hoppas ni förstod vad jag menade) hur tar det olika??

drkrupp
2004-03-26, 12:37
Originally posted by mange_
lite off topic här, men när man kör rodd ska armbågarna löpa rakt bakåt eller utåt bakåt?? (hoppas ni förstod vad jag menade) hur tar det olika??

Om armbågarna pekar ut från kroppen tar det mer på baksida axlar som jag förstått det hela.

Koskit
2004-03-26, 13:35
Originally posted by drkrupp


Om armbågarna pekar ut från kroppen tar det mer på baksida axlar som jag förstått det hela.

Eller högre upp på ryggen :rolleyes:

cali
2004-03-26, 13:39
Originally posted by Arne Persson
Det finns flera muskelgrupper som man med fördel kan träna med cheating. Ryggen: Bent over Rowing, Sittande Rodd, Hantelrodd mfl rodd övningar. Latsdrag mot bröstet etc. Triceps: tricepspress i hiss.

Speciellt i roddövningar är det särskilt viktigt att inte köra för strikt då armarna tenderar att få jobba förmycket och bl.a de djupa ryggmusklerna får alldeles för lite dynamisk träning. Skulderpartiet skall inte kontraheras först i starten av ryggövningarna vilket många förespråkar. Istället skall rörelsen i skulderpartiet integreras i övningen som en funktionell enhet. Det är bara att kolla på pajasteknikerna i tex Body Pump eller i Fitnessblaskorna och göra precis tvärtom så kan det bara bli rätt!
Ännu bättre är som tidigare nämnts att avnjuta Arnold när han tex kör Sittande odd och T-Bar Rodd i Pumping Iron. Här snackar vi fulländad teknik!:bow: :bow: :bow:

Bra sagt kan bara instämma!
Ser helt fel ut de som kör extremt strikt i rodden.
Man köänner också att strikt i rodden tröttar ut armarna långt före ryggen.

Styrkebyggare
2004-03-26, 15:39
Håller fullständigt med Arne & Co. Provade för några år sen att köra t-bar och sittande rodd med "låst" rygg, och mina erfarenheter av detta vara att det kändes stelt, instabilt och statiskt - framförallt när det började bli tunga vikter.

Limstift
2004-03-27, 15:44
Originally posted by Arne Persson


Ser du dåligt eller har du inte sett filmen?????

Jag har antagligen inte sett filmen eftersom jag frågar, ellerhur?

Man blir typ idiotförklarad här inne bara man ställer en fråga.

Löjtnant Blank
2004-03-27, 16:12
Originally posted by Limstift

Man blir typ idiotförklarad här inne bara man ställer en fråga.
Nej, nej, bara om man ställer idiotiska frågor. ;)

Nu ska jag hjälpa dig på traven, min vän: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0000C3I6U/qid=1080400310/sr=8-1/ref=pd_ka_1/002-6477489-0468868?v=glance&s=dvd&n=507846

Peace.

RobbeliRobban
2004-03-27, 16:14
Originally posted by Arne Persson
Det finns flera muskelgrupper som man med fördel kan träna med cheating. Ryggen: Bent over Rowing, Sittande Rodd, Hantelrodd mfl rodd övningar. Latsdrag mot bröstet etc. Triceps: tricepspress i hiss.

Speciellt i roddövningar är det särskilt viktigt att inte köra för strikt då armarna tenderar att få jobba förmycket och bl.a de djupa ryggmusklerna får alldeles för lite dynamisk träning. Skulderpartiet skall inte kontraheras först i starten av ryggövningarna vilket många förespråkar. Istället skall rörelsen i skulderpartiet integreras i övningen som en funktionell enhet. Det är bara att kolla på pajasteknikerna i tex Body Pump eller i Fitnessblaskorna och göra precis tvärtom så kan det bara bli rätt!
Ännu bättre är som tidigare nämnts att avnjuta Arnold när han tex kör Sittande odd och T-Bar Rodd i Pumping Iron. Här snackar vi fulländad teknik!:bow: :bow: :bow:

Är av helt annan åsikt. Bent over rows o andra tvåhandsrodd skall ryggen hållas stilla, inte något dynamiskt ryckande och krummande (det är sånt som orsakar ryggskott) armarna är det enda som skall röra rig, skulderpartiet skall vara kontraherat innan rörelsen påbörjas för att få stabilitet. Likadant i latsdrag, inte slunga sig bakåt. Kan även tillägga att jag hanterar mer vikt än de flesta i roddövningar trots "fjolligt" utförande. Kör gärna svintungt, men akta ryggen, djupliggande muskulatur får sitt genom mark, fast du skall inte krumma eller rycka där heller.

Ännu viktigare är det att vara försiktig i tunga enarmryggsövningar, där ryggraden vrids, undvik helst sånna helt.

Tricepspressar i hiss skall köras så att i stort sett bara underarmarna förflyttas, det är triceps inte lats som skall köras här.

Det finns bra basövningar där man kan träna flera muskelgrupper åt gången, tex mark, bänk, axelpress och böj, ta de flesta andra övningar för vad de är-isolationsövningar.

Enda övningen som lämpar sig för fusk är lyft över huvudet.

Arne Persson
2004-03-27, 18:56
Originally posted by Limstift


Jag har antagligen inte sett filmen eftersom jag frågar, ellerhur?

Man blir typ idiotförklarad här inne bara man ställer en fråga.

Ursäkta mig! Jag trode att du hade sett Pumping Iron och missat de sekvenserna!

Arne Persson
2004-03-27, 18:57
Originally posted by RobbeliRobban


Är av helt annan åsikt. Bent over rows o andra tvåhandsrodd skall ryggen hållas stilla, inte något dynamiskt ryckande och krummande (det är sånt som orsakar ryggskott) armarna är det enda som skall röra rig, skulderpartiet skall vara kontraherat innan rörelsen påbörjas för att få stabilitet. Likadant i latsdrag, inte slunga sig bakåt. Kan även tillägga att jag hanterar mer vikt än de flesta i roddövningar trots "fjolligt" utförande. Kör gärna svintungt, men akta ryggen, djupliggande muskulatur får sitt genom mark, fast du skall inte krumma eller rycka där heller.

Ännu viktigare är det att vara försiktig i tunga enarmryggsövningar, där ryggraden vrids, undvik helst sånna helt.

Tricepspressar i hiss skall köras så att i stort sett bara underarmarna förflyttas, det är triceps inte lats som skall köras här.

Det finns bra basövningar där man kan träna flera muskelgrupper åt gången, tex mark, bänk, axelpress och böj, ta de flesta andra övningar för vad de är-isolationsövningar.

Enda övningen som lämpar sig för fusk är lyft över huvudet.

Tja du får gärna ha dina teorier så har jag mina.

X-Change
2004-03-27, 19:40
Vad jag har läst enligt vissa övningsguider då det gäller biceps och rak skivstångscurl/EZ-curl så ska man börja med väldigt lätt framåtböjd rygg, curla upp stången och stanna med ryggen ytterst lite böjd bakåt.
Nu vet jag inte hur pass bra det här stämmmer, så om nån annan här är av andra åsikter så säg dom...

Men sen beror det ju på hur mycket du "cheatar" med. Som sagt var så ska man bara stanna med ryggen lite lutandes bakåt och inte som om man håller på att vika sig dubbel! ;)

Limstift
2004-03-28, 10:13
Originally posted by Arne Persson


Ursäkta mig! Jag trode att du hade sett Pumping Iron och missat de sekvenserna!

Nej jag har inte sett Pumping Iron. Men nu vet jag vad ni menade i alla fall.

Simson
2004-03-28, 12:09
Jag tycker inte det är en svartvit fråga med cheat reps. Det handlar ju om att påfresta musklerna så mycket som möjligt utan att skada sig. Det är klart att man inte ska stå och gunga upp hantlarna eller vad det nu handlar om men att köra faschist strikt tjänar ju inte heller syftet speciellt bra. Det gäller att hitta en kompromiss som passar en. Det är bara att prova sig fram, jag tycker att jag märker rätt tydligt när det blir för mycket cheat.