handdator

Visa fullständig version : Hur stark är ni i handledscurl?


TobiasP
2014-08-01, 00:47
http://www.sportclass.ru/bodyb/img/barbell_wrist_curls_bottom.jpg

Denna övning, ni som kör den - hur tunga vikter/reps?

ceejay
2014-08-01, 00:52
Körde den litegrann ett tag. Som tyngst kanske 60kg? Typ 8or

Depzon
2014-08-01, 07:34
Jag måste köra den regelbundet för att bli starkare i den, kanske nått upp i 55 x 8. Lägger jag av med övningen i några veckor kan jag få börja om från 40 igen. Men den känns ju helt klart mycket vettigare än andra övningar för underarmarna(s undersida). Väger själv drygt 70.

Määng
2014-08-01, 08:08
Brukar ni ha underarmarna på bänk som på bilden eller brukar ni lägga dem på knäna?

Depzon
2014-08-01, 08:48
På bänk. Ser ingen vits med att ha på knäna om man inte kör med hantlar, eller med omvänt grepp.

Skulle jag ha lika tung stång med handlederna på knäna så skulle nån handled glida av knät i en infernalisk mikrosekund av explosionsartade skadepåföljder.

David_wigren
2014-08-01, 09:17
Handledscurl är en sådan övning där man enligt mig inte ska bry sig så mycket om vikten och mer om utförandet. För beroende på utförandet så kan man nog komma upp en bra bit över 100 kg utan att faktiskt vara stark. Därför blir handledscurl en värdelös måttstock för att mäta underarmsstyrka.

Mackie Messer
2014-08-01, 09:22
Handledscurl är en sådan övning där man enligt mig inte ska bry sig så mycket om vikten och mer om utförandet. För beroende på utförandet så kan man nog komma upp en bra bit över 100 kg utan att faktiskt vara stark. Därför blir handledscurl en värdelös måttstock för att mäta underarmsstyrka.

Ska man rulla ner stången på fingrarna eller bara curla med handleden?

Lövbiffen
2014-08-01, 09:43
Det där är en av få övningar jag är hyfsat stark i. Jag lyckades få upp 4 reps på 80 kg i höstas. Då rullar jag givetvis ned stången i fingrarna.

Jag tycker det är en bra övning att mäta underarmsstyrka med om du utför den ordentligt. Jag håller ungefär lika brett som snubben på bilden en bit upp. Däremot har jag undermarna på en pall och sitter bakom den. Det blir svårt att bända med kroppen då.

Arne Persson
2014-08-01, 10:58
Handledscurl är en sådan övning där man enligt mig inte ska bry sig så mycket om vikten och mer om utförandet. För beroende på utförandet så kan man nog komma upp en bra bit över 100 kg utan att faktiskt vara stark. Därför blir handledscurl en värdelös måttstock för att mäta underarmsstyrka.

Då är platevristcurl bättre...;):)

Toni Radanov
2014-08-01, 11:20
Jag har aldrig tränat underarmar, är skitsvag i dem för det mesta (relativt sett) men har inga problem med grepp i mark (dragit några kilo på tävling). Har dock 38cm+ underarmar, tack gener, tack!

Prova denna övning istället om du vill prova runt.

http://jasonferruggia.com/wp-content/uploads/2011/05/behind-back-wrist-curls.png

Depzon
2014-08-01, 12:17
Bakom ryggen är ganska skön att köra men det känns som att det blir så kort rörelselängd. Dock inte i närheten av kortheten i rörelselängden i en övning som ofta rekommenderas – att stå med en hantel i vardera hand och omväxlande flektera/extendera handleden. Maken till minimala rörelser alltså :O

PureWhey
2014-08-01, 12:32
Då är platevristcurl bättre...;):)

Måste pröva mig på det snart, kan du länka din youtube-video?

Arne Persson
2014-08-01, 13:09
Måste pröva mig på det snart, kan du länka din youtube-video?

http://m.youtube.com/watch?v=Txds5CRu6Mw

bear.flowertwig
2014-08-01, 13:22
Har i perioder haft handledscurl med hantel på menyn. Varken den eller andra underarmsövningar har dessvärre nån större effekt på mitt handledsmått (långa aparmar). Som tyngst har jag legat kring 38-40 kg x 8 (bänk som underlag). Gillar övningen men får som sagt inte så mycket (volym) ut av den.

Määng
2014-08-01, 13:57
Provade lite varianter idag. Rörelselängden blev en aning kort (vet ej varför?) när jag satt med handlederna mot bänk. Provade hålla stången bakom ryggen och det kändes bättre. Struntade även i att rulla ut stången på fingrarna.

Det här inlägget tillför nog inte någonting nu när jag ser på det i efterhand.

Simonbaws
2014-08-01, 17:40
Brukar köra med runt 30 kg och 20+ reps, upplever att jag får bättre kontakt med högre reps och lätta vikter

PureWhey
2014-08-01, 18:39
http://m.youtube.com/watch?v=Txds5CRu6Mw

Satan i gatan, jag var inte i närheten med en Eleiko 10kg. :D

F Ultra
2014-08-02, 12:33
Ska man rulla ner stången på fingrarna eller bara curla med handleden?

Som jag har förstått det av Gripboard så ska man inte rulla ner till fingrarna:

http://www.gripboard.com/index.php?showtopic=12608
Two Hand Wrist Curl. Normal, with a comfortable range of motion. Do not let the bar go into your fingertips like some bodybuilders do, also do them with your thumb under the bar as you are training your wrists and don't want to fight against the thumb digit on top of the bar.

Diomedea exulans
2014-08-02, 13:44
0,5 kilo kanske. Kan inte köra tyngre utan att få ont i handlederna.