handdator

Visa fullständig version : Minsta belopp man kan köpa på företaget kontant?


timoat
2014-07-31, 19:51
Jag måste köpa ny mobil, den jag har nu gick sönder. Hittat en grym deal, men den dealen finns endast på lagershop 3 timmars bilväg från mig. Jag har en kompis som är på väg att hälsa på, och han kan köpa den åt mig, men då blir det ju inte mitt namn på kvittot, och jag har för mig att minsta beloppet man kan ha på företaget är runt 2000 utan att du personlgien har köpt det, över det så måste du stå på kvittot. Nån som har koll? Jag försökte hitta småföretagartråden men den verkar vara djupt begraven. Annars får jag hoppa i bilen.

hultman
2014-07-31, 21:42
Är ju bara att be att företaget skriver ditt bolags namn på kvittot och bokföra det antingen mot kassa (om det normalt säljs till slutkund) eller lån/fordran aktieägare. Är det en engångshändelse är det mycket liten risk för problem, i synnerhet om papprena sköts i övrigt.

timoat
2014-07-31, 22:51
Är ju bara att be att företaget skriver ditt bolags namn på kvittot och bokföra det antingen mot kassa (om det normalt säljs till slutkund) eller lån/fordran aktieägare. Är det en engångshändelse är det mycket liten risk för problem, i synnerhet om papprena sköts i övrigt.

Så jag kan bara be elgiganten att skriva mitt bolag (egenföretagare så det blir mitt namn) på kvittot och allt är kosher?

tossefar
2014-07-31, 23:01
Be kompisen betala kontant och ta kvitto. Ge kompisen kontanter efteråt. Färdigt.

timoat
2014-07-31, 23:06
Be kompisen betala kontant och ta kvitto. Ge kompisen kontanter efteråt. Färdigt.

Nej, alltså det är det jag undrar över, har för mig att man måste kunna bevisa (ie betala med kort) att saken är köpt på företaget när beloppet överstiger 2000 kr. Annars hade man ju kunnat ta kvitton från en jävla massa folk och claimat att man köpt dem kontant. Men enligt Hultmanså kan man alltså be butiken skriva företagsnamnet på kvittot.

Teddy9
2014-07-31, 23:18
Oaktat att du betalar kontant så kommer kontanterna i företaget från något som är spårbart. Antingen en kassa (där ett saldo finns som minskar när du betalar) eller från ett konto kopplat med ett kort där det också framgår att pengarna tagits ut. Och om du har köpt massa saker (massa kvitton från folk som du skriver) så måste även sakerna finnas i bolaget och vara rimliga att bolaget äger vid en eventull kontroll från Skatteverket vilket begränsa att man kan minska vinsten genom att samla kvitton. Kvitton kan vara "blanka" vad gäller mottagare men fakturor ska naturligtvis vara ställda till rätt bolag.