handdator

Visa fullständig version : Vågar man sig på 4 helkroppspass 4x/7 dagar


cAase
2014-07-31, 18:38
Har hittills kört 3 stycken helkroppspass, har fungerat mycket bra. Har likaså kört 1 h spinning i medelhögt tempo under vilodogarna. Tycker konditionsträning är småtråkigt och skulle hellre vilja träna mer. En annan split är inte riktigt intressant då jag trivs bäst med detta. Total volym blir 12 set för stora muskelgrupper och 9 för små.

Såhär ser upplägget ut idag

Måndag
Bänkpress 4x5 - 180 s setvila
Roddmaskin lodrätt grepp 4x12 - 60 s setvila
Liggande bencurls 4x10 - 120 s setvila
French press i smith 3x5 - 180 s setvila
Enarm sidolyft med kabel - 3x15 - 30 s setvila
Enarm koncentrationscurl i maskin - 3x12 - 90 s setvila
Wrist curls bakom ryggen 3x15 - 60 s setvila

Onsdag
Pull-ups 4x5 - 180 s setvila
Vadpress i benpress 4x15 - 60 s setvila
Bänkpress-maskin 4x10 - 120 s setvila
Stående scottcurl 3x5 - 180 s setvila
Kabel overhead skivstångextension - 3x15 - 30 s setvila
Omvänd pec dec (bakre axlar) - 3x12 - 90 s setvila
Omvänd skivstångscurl med kabel 3x10 - 120 s setvila

Fredag
Cable cross over 4x12 - 60 s setvila
Benpress 4x5 - 180 s setvila
Sittande skivstångsrodd med kabel - 4x10 - 120 s setvila
Militärpress 3x5 - 180 s setvila
Enarm cable one arm high curl 3x15 - 30 s setvila
Smal bänkpress i smith 3x12 - 120 s setvila
Omvänd skivsstångscurl med kabel 3x8 - 120 s setvila

Det jag undrar om det kanske inte blir för mycket att köra 4 helkroppspass i veckan. Antingen sänker jag 1 antal set på alla övningar mellan måndag-fredag och lägger dem på 4 e passet, eller så kör jag som jag gör och ökar istället volymen ytterligare med ett 4 e pass.

Planen för ett fjärde pass hade varit lätta vikter, runt 20 repetitioner i alla övningar, setvilan tänkte jag hålla på max 30 sekunder.

Så antingen kör jag jag jag alternativ 1 här, eller 2.

Alternativ 1. 4 helkroppspass/vecka, 12 set för stora muskelgrupper och 9 för små fördelat på 4 pass.
Alternativ 2. 4 helkroppspass, 14 set för stora muskelgrupper och 11 för små.

Jag kommer också köra 3 spinningpass i veckan på 1 h vardera i medelhögt tempo, dvs. inget tempo jag lider av.

Jag kommer utan tvekan testa på detta upplägg, men det kan vara värt att få höra vad andra tycker. En viktig detalj är att jag kör till failure varje pass, inga forced reps eller liknande men jag kör tills det längre inte går.

Grotesk
2014-07-31, 19:03
Prova.

cAase
2014-07-31, 19:06
Prova.

Ja, vilket jag givetvis också skrev att jag kommer att göra

PureWhey
2014-07-31, 19:10
Börja med volymen du kör nu och höj långsamt, beror sjklart på intensiteten också. Tror 4 dagar i veckan funkar fint :)

cAase
2014-07-31, 19:11
Börja med volymen du kör nu och höj långsamt, beror sjklart på intensiteten också. Tror 4 dagar i veckan funkar fint :)

All i needed to hear! :krampus

bertbert
2014-07-31, 19:25
Hur blir de där tre passen helkroppspass?

cAase
2014-07-31, 19:31
Hur blir de där tre passen helkroppspass?
Vilka kriterier saknar jag för att få kalla det helkroppspass?

tossefar
2014-07-31, 19:45
Vilka kriterier saknar jag för att få kalla det helkroppspass?

På min skärm har du listat tre helkroppspass. Han kanske menar något annat.

Själv kör jag helkropp varannan dag, vilket borde bli ungefär som du menar. Det fungerar riktigt bra tycker jag.

PrimalAeon
2014-07-31, 20:09
Jag skulle lägga till ett pass och köra 11+8 och sen lägga till ett set per vecka. 11+8>12+8>12+9>13+9>13+10>14+10>14+11

nisnom
2014-07-31, 20:19
Vilka kriterier saknar jag för att få kalla det helkroppspass?

1. Böj
2. Marklyft

Dina pass är ju till 50 % armövningar så kör 7 dagar i veckan. Det lär inte vara något problem.

bertbert
2014-07-31, 20:22
Vilka kriterier saknar jag för att få kalla det helkroppspass?

Lårcurl gör inte ett benpass om vi tittar på måndagen enligt undertecknads högst ödmjuka åsikt. Jag tycker att du åtminstone ha med någon flerledsövning för benen.

Payter
2014-07-31, 20:24
Lårcurl gör inte ett benpass om vi tittar på måndagen enligt undertecknads högst ödmjuka åsikt. Jag tycker att du åtminstone ha med någon flerledsövning för benen.

Onsdagens benövning är vader.

bertbert
2014-07-31, 20:26
Onsdagens benövning är vader.

Eh, ja? Jag är läskunning, tacksåmycket. :)

cAase
2014-07-31, 20:33
Lårcurl gör inte ett benpass om vi tittar på måndagen enligt undertecknads högst ödmjuka åsikt. Jag tycker att du åtminstone ha med någon flerledsövning för benen.

De iofs. sant. Då jag idag cyklar emot högt motstånd 4h/vecka, tempot är inte så högt dock. Jag var jag rädd att benen skulle få lite för mycket stryk då det skulle innebära att de belastas varje dag. Men det är möjligt att jag kan testa utöka träningen lite. Böj har jag försökt mig på 100x, men de tyvärr omöjligt pga. min axelskada. Hur jag än håller stången bakom nacken sträcks den ihjäl (bilolycka)

1. Böj
2. Marklyft

Dina pass är ju till 50 % armövningar så kör 7 dagar i veckan. Det lär inte vara något problem.

Jaså, vilka övningar är det jag kör som är fler i antalet för biceps än andra muskelgrupper? Så som jag kör det kör jag 1 övning per muskelgrupp, varken mer eller mindre. Nu pratar jag inte indirekta.

Toni Radanov
2014-07-31, 20:38
ser inte speciellt jobbigt ut ärligt talat. Väldigt lite volym per kroppsdel även sammanräknat över 4 pass per vecka och dessutom går hela passet på vad, 40 minuter? Looks pretty chill!
Och skulle det vara svettigt ja då är det bara att öka vilotiden mellan set och övningar, är bara till din fördel.

cAase
2014-07-31, 20:40
ser inte speciellt jobbigt ut ärligt talat. Väldigt lite volym per kroppsdel även sammanräknat över 4 pass per vecka och dessutom går hela passet på vad, 40 minuter? Looks pretty chill!
Och skulle det vara svettigt ja då är det bara att öka vilotiden mellan set och övningar, är bara till din fördel.

Passen tar runt 90 min, och då håller jag set-vilan väldigt bra.

Grotesk
2014-07-31, 20:41
Ja, vilket jag givetvis också skrev att jag kommer att göra

Ursäkta mig. Lyckades läsa den meningen som att du var tveksam till om du skulle prova. :p

Toni Radanov
2014-07-31, 20:44
Hmm, vet inte vad det är för vikter det rör sig om (relativt till din styrka dvs) men still, ser chill ut, smått oväntat att det tar 90 min men som sagt, vilan mellan övningarna styr ju det ganska mycket också!

Rött mö skumme övninger på ren å slät dalsländska :D

Om du gillart', kör! Är ju iaf vettigare mängd volym än folks 5-split (bläää)!

cAase
2014-07-31, 20:49
Hmm, vet inte vad det är för vikter det rör sig om (relativt till din styrka dvs) men still, ser chill ut, smått oväntat att det tar 90 min men som sagt, vilan mellan övningarna styr ju det ganska mycket också!

Rött mö skumme övninger på ren å slät dalsländska :D

Om du gillart', kör! Är ju iaf vettigare mängd volym än folks 5-split (bläää)!

För någon månad sen 5x135 kg i bänk, 5xkv+47.5 i pull-ups, 5x100 i militärpress, 5xkv+57.5 kg i dips typ. Kör inte dips idag dock. Väger 77.7

Ser inga skumma övningar, jag kör övningar jag tycker är roliga, om de sedan är bra eller inte är mindre viktigt.

bertbert
2014-07-31, 20:49
De iofs. sant. Då jag idag cyklar emot högt motstånd 4h/vecka, tempot är inte så högt dock. Jag var jag rädd att benen skulle få lite för mycket stryk då det skulle innebära att de belastas varje dag. Men det är möjligt att jag kan testa utöka träningen lite. Böj har jag försökt mig på 100x, men de tyvärr omöjligt pga. min axelskada. Hur jag än håller stången bakom nacken sträcks den ihjäl (bilolycka)

Aj då! :( Notera att jag inte menade att dissa ditt program, det kanske tjänar dina syften väl, det kan jag inte bedöma. Jag tycker dock det är en smula obalanserat. Om vi igen tar måndagen som exempel har du en benövning, en ryggövning, en bröst/axel, en isolationsövning axel, och sedan tre armövningar. (igen - det behöver inte vara fel - det beror på vad du vill åstadkomma)

Personligen hade jag föredragit att du först fyller programmet med en flerledsövning för varje rörelsetyp, och sedan lägger på komplement efter behov. Jag gillar att dela in kroppen i rörelsetyper snarare än kroppsdelar. När jag gör program blir det dock mycket böj och mark och det kanske passar väldigt dåligt med tanke på din skadehistorik. Alternativet då är att köra flerledsövningar i maskiner som ger så komplett träning som möjligt.

bubbaklubba
2014-07-31, 20:57
Varför inte börja med varannan dag istället, eller 3,5 dagar i veckan? Då får du ju vilan. Och det är väl gammalt och beprövat?

Anyway du har ju sjukt bra resultat som det är.

cAase
2014-07-31, 21:08
Aj då! :( Notera att jag inte menade att dissa ditt program, det kanske tjänar dina syften väl, det kan jag inte bedöma. Jag tycker dock det är en smula obalanserat. Om vi igen tar måndagen som exempel har du en benövning, en ryggövning, en bröst/axel, en isolationsövning axel, och sedan tre armövningar. (igen - det behöver inte vara fel - det beror på vad du vill åstadkomma)

Personligen hade jag föredragit att du först fyller programmet med en flerledsövning för varje rörelsetyp, och sedan lägger på komplement efter behov. Jag gillar att dela in kroppen i rörelsetyper snarare än kroppsdelar. När jag gör program blir det dock mycket böj och mark och det kanske passar väldigt dåligt med tanke på din skadehistorik. Alternativet då är att köra flerledsövningar i maskiner som ger så komplett träning som möjligt.
Nej nej, absolut ingenting jag tog åt mig över, konstruktiv kritik är alltid roligt. Jag kör gärna det jag tycker är rolig. Visst, folk här kan leka macho och garva åt att jag kör massor kabelövningar och valt att exkludera knäböj, marklyft etc. Men att försöka vara optimal, är ingenting jag efterstävar direkt. Ogillar jag en övning, trots att den är effektiv som få, kommer jag byta ut den emot en sämre.

Jag tackar för ditt inlägg förresten :)
Varför inte börja med varannan dag istället, eller 3,5 dagar i veckan? Då får du ju vilan. Och det är väl gammalt och beprövat?

Anyway du har ju sjukt bra resultat som det är.

Tack! :) Ja det lär bli så, köra varannan dag.

PureWhey
2014-07-31, 21:11
Hacksquat eller benpress kan vara alternativ

cAase
2014-07-31, 21:14
Hacksquat eller benpress kan vara alternativ


Hacksquat var favoriten, den har de plockats bort. Benpress är det som gäller nu.

Förresten vad är detta för påfund, måste man ha med knäböj/marklyft/bänkpress för att få kalla ett helkroppspass helkropp?

Sedan vilka övningar är det ni klassar som "mjeeeh?".

bertbert
2014-07-31, 21:25
Förresten vad är detta för påfund, måste man ha med knäböj/marklyft/bänkpress för att få kalla ett helkroppspass helkropp?


Nej. :) Men jag tycker att helkroppspass med nödvändighet innebär att man kör färre övningar (totalt sett) och därmed måste välja lite annorlunda. Jag tycker till exempel att det här är ett trevligt helkroppspass:

Frontböj i superset med Raka marklyft
Chins i superset med Dips
Stående vadpress i superset med Bicepscurl m. skivstång

(Oj, nu fick jag in en böj och bänk, attans! :))

Mindre bra:

Benspark i superset med Lårcurl
Latsdrag i superset med Stående tricepspress i kabel
Sittande vadpress i superset med hammer curl

Kör man bara pass som det andra får man väldigt dålig bålträning. I det första passet ansträngs bålen i tre övningar. I det senare passet tränar man bara halva vaderna och biceps etc. Men båda passen kan ju vara bra i ett program där de tjänar ett syfte!!

nisnom
2014-07-31, 21:30
Hacksquat var favoriten, den har de plockats bort. Benpress är det som gäller nu.

Förresten vad är detta för påfund, måste man ha med knäböj/marklyft/bänkpress för att få kalla ett helkroppspass helkropp?

Sedan vilka övningar är det ni klassar som "mjeeeh?".

Helkroppspass i utanför Discotown innehåller böj och mark. Att bara köra det som är kul och allt som inkluderar kablar = disco.

http://www.svtflow.se/klipp/2163834/sa-blir-du-fit-infor-helgen--kor-henrik-schyfferts-diskopass

cAase
2014-07-31, 21:42
Och ändå är majoriteten chanslösa emot mig i samtliga basövningar förutom knäböj, otroligt hur bra det går för alla er machomän. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, ska sluta kalla mitt pass helkroppspass, ska kalla det discopass istället.


Helkroppspass i utanför Discotown innehåller böj och mark. Att bara köra det som är kul och allt som inkluderar kablar = disco.


Och ändå är majoriteten chanslösa emot mig i samtliga basövningar förutom knäböj, otroligt hur bra det går för alla er machomän. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, ska sluta kalla mitt pass helkroppspass, ska kalla det discopass istället.

Böj kan jag inte köra pga axelskada som aldrig läkt. Marklyft har jag kört i många år och kommit i ganska höga siffror, men kan inte göra det längre då mina tår krampar varenda rep. Har testat stretcha, magnesium och sådant skit som inte fungerar , hjälper inte heller att köra utan skor. Mark är en basövning, likaså pull-ups, jag väljer pull-ups. Är det något problem med det. Eller är det din lilla egenpåhittade regelbok som bestämt det? Du kan leka macho hur mycket du vill, jag kör en basövning för varenda övning fördelat på 3 pass. Bänkpress, pullups, militärpress, french press, scott curl/stående skivsstångscurl, dips för någon månad sen, eventuellt benpress med. Så jag vill inte påstå att jag baserar mina övningar på disco övningar. Tydligen verkar mina disco övningar fått mig att vara starkare än majoriteten av folket på gymmen i mark, militär, ben, dips och chins. Mina kabelövningar kanske gör vad de ska.

koncept
2014-07-31, 21:51
Det ser ärligt talar inte alls särskilt farligt ut.
Det finns många styrkelyftare här på forumet som kör helkropp 5 ggr per vecka med varianter av böj 4-5 ggr, bänk 4-5 ggr och mark 3-4 ggr. Och då kör de inte låg volum, utan snarare 30-40 set per pass, exkl uppvärmningar.
Eftersom du inte verkar inkludera de stora basövningarna i någon stor utsträckning blir det nog också lättare.

Om jag hade varit du hade jag lagt betydligt mer fokus vid tunga basövningar (behöver inte nödvändigtvis vara böj, bänk, mark eftersom du inte är SLare) och ökat den totala veckovolymen efter hand.

nisnom
2014-07-31, 22:03
Och ändå är majoriteten chanslösa emot mig i samtliga basövningar förutom knäböj, otroligt hur bra det går för alla er machomän. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, ska sluta kalla mitt pass helkroppspass, ska kalla det discopass istället.




Och ändå är majoriteten chanslösa emot mig i samtliga basövningar förutom knäböj, otroligt hur bra det går för alla er machomän. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, ska sluta kalla mitt pass helkroppspass, ska kalla det discopass istället.

Böj kan jag inte köra pga axelskada som aldrig läkt. Marklyft har jag kört i många år och kommit i ganska höga siffror, men kan inte göra det längre då mina tår krampar varenda rep. Har testat stretcha, magnesium och sådant skit som inte fungerar , hjälper inte heller att köra utan skor. Mark är en basövning, likaså pull-ups, jag väljer pull-ups. Är det något problem med det. Eller är det din lilla egenpåhittade regelbok som bestämt det? Du kan leka macho hur mycket du vill, jag kör en basövning för varenda övning fördelat på 3 pass. Bänkpress, pullups, militärpress, french press, scott curl/stående skivsstångscurl, dips för någon månad sen, eventuellt benpress med. Så jag vill inte påstå att jag baserar mina övningar på disco övningar. Tydligen verkar mina disco övningar fått mig att vara starkare än majoriteten av folket på gymmen i mark, militär, ben, dips och chins. Mina kabelövningar kanske gör vad de ska.

Cool it, Disco Stu. Innan du börjar gapa om dina stats jmf med andra medlemmar kan det vara på sin plats att förtydliga att det man i branschen kallar militärpress inte inkluderar ett ryggstöd med mindre än 90 graders lutning. Det kallas ofta sned/lutande bänkpress. *facepalm*

cAase
2014-07-31, 22:09
Cool it, Disco Stu. Innan du börjar gapa om dina stats jmf med andra medlemmar kan det vara på sin plats att förtydliga att det man i branschen kallar militärpress inte inkluderar ett ryggstöd med mindre än 90 graders lutning. Det kallas ofta sned/lutande bänkpress. *facepalm*
Nej jag tycker bara det är humor att du säger att jag inte har några basövningar.
1 basövning för samtliga muskelgrupper, och nog fan ger jag krut i dessa. Du får det att låta som att ja lattjar runt med kablar hela tiden. Basövningar är min viktigaste grund, cables är när jag kör 15-20 rep, det är komplement till basövningarna.

Vad har militärpress med något att göra? Hur kom vi inte på det utöver att jag nämnde det som basövning?

nisnom
2014-07-31, 22:18
Nej jag tycker bara det är humor att du säger att jag inte har några basövningar.
1 basövning för samtliga muskelgrupper, och nog fan ger jag krut i dessa. Du får det att låta som att ja lattjar runt med kablar hela tiden. Basövningar är min viktigaste grund, cables är när jag kör 15-20 rep, det är komplement till basövningarna.

Vad har militärpress med något att göra? Hur kom vi inte på det utöver att jag nämnde det som basövning?
Det kom in i bilden när du började gorma om vilka övningar du slog majoriteten i. Låt oss nu fokusera på vad som är disco och inte. Kablar är disco. Alla som kör One arm high curl är discobyggare. Helkroppsprogram innehållande 25 % kablar och i fler övningar för biceps än quadriceps är disco.

Krutpaket
2014-07-31, 22:22
Det må va lite disko, men snubben har ju grym fysik! Så det han gör fungerar ju helt klart för honom.

Fokuserar man inte på att bli stark i just böj, mark och liknande övningar är det inget MÅSTE att köra dem. Sen tycker jag personligen dem är roliga att köra, men smaken är som baken.

Sen tycker inte jag man är disko om man inte kör böj och mark. Man är bara en person som inte kör böj och mark..punkt slut.

cAase
2014-07-31, 22:26
Jag vill inte påstå att jag är ganska svag i marklyft, iallafall för min kroppsvikt, och hade hjärtligen kört den igen om det inte vore för för att mina tår krampar direkt, börjar få samma problem i benpress.

Mina axlar och armar är lite för stora, dvs. mer volym än jag skulle vilja ha. Så för armar blir de tyvärr mycket kabelövningarna då jag inte riktigt bryr mig om dem.

Aja fick inte riktigt den hjälp jag ville ha i denna tråd, folk diskuterade mitt schema istället för diskutering om volym. Admin får gärna stången tråden eller låta den stå öppen.

arthax
2014-07-31, 22:53
Helkroppsprogram innehållande 25 % kablar och i fler övningar för biceps än quadriceps är disco.


Mina axlar och armar är lite för stora, dvs. mer volym än jag skulle vilja ha. Så för armar blir de tyvärr mycket kabelövningarna då jag inte riktigt bryr mig om dem.



Does not compute :(

Toni Radanov
2014-07-31, 22:54
Hacksquat var favoriten, den har de plockats bort. Benpress är det som gäller nu.

Förresten vad är detta för påfund, måste man ha med knäböj/marklyft/bänkpress för att få kalla ett helkroppspass helkropp?

Sedan vilka övningar är det ni klassar som "mjeeeh?".

Tycker inte kabelövningar är speciellt disco (brukar man inte syfta på biceps-bröst grabbar när man kör disco hånet? nåväl, det är träning det också, om än ganska centrerat kring 2 kroppsdelar haha) utan i vissa fall klart bästa alternativet, tex för tricepsträning och till viss del biceps pga konstant motstånd genom hela rörelsen till skillnad från hantlar/stång (om man vill va superpetig..).

Jag förespråkar dock böj / bänk / mark av den enkla anledning att det är övningar som använder flest muskler och muskelgrupper per tid investerat i övningen. Att enbart köra isolationsträning för varenda knota och fiber är såklart allas fria val!

Hade jag kört enbart isolationsövningar (vilket jag gjorde för 10+ år sedan) och sedan satt mig ner och räknat aktiv lyfttid per muskelgrupp, slagit samman alla muskler som arbetar i t.ex marklyft eller bänkpress, så hade jag surnat lite för jag (och det gjorde jag) insåg att såna helkroppsrörelser låter dig använda samma muskler, dock fler samtidigt, under fler sekunder och minuter per timme investerad = mer träning.

This is all clear in my mind men det kanske är svårtolkat? :D

förenklat: Palla köra (antar 3-5 set här per övning) bänk, sen hantelpress, sen cable flyes, sen axelpress med stång, sen hantlar, sen triceps pushdowns rak stång, böjd stång, rep, singel grepp pushdowns, omvända pushdowns..

När man kan bänka 1+ timme, köra sidolyft för komplement för axlar och 2 tricepövningar för komplett tricepträning (rak stång pushdown plus rep för respektive tricepshuvud pga alternerat grepp). Man får helt enkelt fler ingredienser i en å samma tårta med övningar som Böj, bänk, mark. Därför så många gillar dem, därefter blir isolationsövningar inte huvudövningen för muskeln utan bara komplement där det behövs eller är extra skoj att träna.

Such is my view på basövningar kontra isolation ^^ Äre kul, kör isolation ändå föfan, det är ju ändå det som gör att man pallar träna längre = bättre resultat oavsett. Tid investerad ger resultatet i slutändan. Så länge man inte gör helt jävla fel såklart :D

bertbert
2014-08-01, 06:01
Det kom in i bilden när du började gorma om vilka övningar du slog majoriteten i. Låt oss nu fokusera på vad som är disco och inte. Kablar är disco. Alla som kör One arm high curl är discobyggare. Helkroppsprogram innehållande 25 % kablar och i fler övningar för biceps än quadriceps är disco.

Var ska du komma med den här diskussionen? Trådstartaren har fått väldigt bra resultat av sin träning och har uppenbarligen rätt bra koll. Att bara skrika disco och lägga övningar i fack är knappast något som för diskussionen framåt. Kan du inte ge exempel på hur du skulle lägga upp bra helkroppspass?

Och vilka resultat du själv fått av sådan träning?

cAase
2014-08-01, 07:03
Tycker inte kabelövningar är speciellt disco (brukar man inte syfta på biceps-bröst grabbar när man kör disco hånet? nåväl, det är träning det också, om än ganska centrerat kring 2 kroppsdelar haha) utan i vissa fall klart bästa alternativet, tex för tricepsträning och till viss del biceps pga konstant motstånd genom hela rörelsen till skillnad från hantlar/stång (om man vill va superpetig..).

Jag förespråkar dock böj / bänk / mark av den enkla anledning att det är övningar som använder flest muskler och muskelgrupper per tid investerat i övningen. Att enbart köra isolationsträning för varenda knota och fiber är såklart allas fria val!

Hade jag kört enbart isolationsövningar (vilket jag gjorde för 10+ år sedan) och sedan satt mig ner och räknat aktiv lyfttid per muskelgrupp, slagit samman alla muskler som arbetar i t.ex marklyft eller bänkpress, så hade jag surnat lite för jag (och det gjorde jag) insåg att såna helkroppsrörelser låter dig använda samma muskler, dock fler samtidigt, under fler sekunder och minuter per timme investerad = mer träning.

This is all clear in my mind men det kanske är svårtolkat? :D

förenklat: Palla köra (antar 3-5 set här per övning) bänk, sen hantelpress, sen cable flyes, sen axelpress med stång, sen hantlar, sen triceps pushdowns rak stång, böjd stång, rep, singel grepp pushdowns, omvända pushdowns..

När man kan bänka 1+ timme, köra sidolyft för komplement för axlar och 2 tricepövningar för komplett tricepträning (rak stång pushdown plus rep för respektive tricepshuvud pga alternerat grepp). Man får helt enkelt fler ingredienser i en å samma tårta med övningar som Böj, bänk, mark. Därför så många gillar dem, därefter blir isolationsövningar inte huvudövningen för muskeln utan bara komplement där det behövs eller är extra skoj att träna.

Such is my view på basövningar kontra isolation ^^ Äre kul, kör isolation ändå föfan, det är ju ändå det som gör att man pallar träna längre = bättre resultat oavsett. Tid investerad ger resultatet i slutändan. Så länge man inte gör helt jävla fel såklart :D



Var ska du komma med den här diskussionen? Trådstartaren har fått väldigt bra resultat av sin träning och har uppenbarligen rätt bra koll. Att bara skrika disco och lägga övningar i fack är knappast något som för diskussionen framåt. Kan du inte ge exempel på hur du skulle lägga upp bra helkroppspass?

Och vilka resultat du själv fått av sådan träning?


Tack grabbar. Anledningen till att jag kör mycket kabelövningar är för att jag kör ett upplägg där jag satsar på 5 reps (enbart basövningar) pass 1, 10-12 reps pass 2, och 15-20 pass 3. Pass två och 3 bygger på kontakt och mer pumpinriktad träning, och där passar kabelövningar ypperligt. Då jag försöker få med lite olika typer av mekanismer för varje pass. Jag har aldrig sagt att min träning är optimal, långt ifrån. Jag kör dem övningar jag anser vara roliga, som får mig att vilja gå till gymmet. Om du, några kommentarer ovan anser det vara disco för all del, det är möjligt. Men för för mina ändamål har det fungerat ypperligt, styrkan är relativt bra och likaså massan. Men vem vet. Mindre discoövningar kanske hade givit mig bättre resultat, men då hade min träning varit tråkigare. Jag tränar för att ha roligt och samtidigt öka något här och där, hur optimalt jag gör det är utav mindre värde för mig.

cAase
2014-08-01, 09:13
Does not compute :(

Vetifan varför jag skrev det där. Min poäng var att jag absolut inte lägger någon större energi på tunga lyft för armar t.ex. Vad jag ville ha sagt med kabelövningarna vet jag fan inte, kanske lite av ölen som satt kvar. :)


Hela syftet med tråden var volymen, om det var utförbart. Mina övningsval är helt irrelevanta, alla tränar inte för att få MAXIMAL effekt av ens träning, jag kör vad jag tycker är roligt, och det har fungerat strålade hittills.

NickeSthlm
2014-08-01, 09:40
Varför inte börja med varannan dag istället, eller 3,5 dagar i veckan? Då får du ju vilan. Och det är väl gammalt och beprövat?

+1

En dags vila mellan helkroppspassen är att rekommendera. Tanken är ju att endast ha 1 övning per kroppsdel och då kunna trycka på rejält i den övningen, då är vilan bra mellan passen.

Om du inte har specifika dagar som MÅSTE vara träningsdagar så kör varannan dag, då får du i snitt 3,5 träningspass i veckan.

Sen kan du skita i discodiskussionen. Har sett dina bilder i journalen och du behöver inte oroa dig för discoträning.. Kör på med det här om du känner att det passar dig och variera dig när du känner att det behövs. Som någon sa så behöver inte träningspass innehålla marklyft och knäböj för att man ska behöva visa sig på gymmet. Hatar den typen av diskussioner..

cAase
2014-08-01, 09:59
+1

En dags vila mellan helkroppspassen är att rekommendera. Tanken är ju att endast ha 1 övning per kroppsdel och då kunna trycka på rejält i den övningen, då är vilan bra mellan passen.

Om du inte har specifika dagar som MÅSTE vara träningsdagar så kör varannan dag, då får du i snitt 3,5 träningspass i veckan.

Sen kan du skita i discodiskussionen. Har sett dina bilder i journalen och du behöver inte oroa dig för discoträning.. Kör på med det här om du känner att det passar dig och variera dig när du känner att det behövs. Som någon sa så behöver inte träningspass innehålla marklyft och knäböj för att man ska behöva visa sig på gymmet. Hatar den typen av diskussioner..

Ja det är lite vad jag hade planerat. Måndag; gym, tisdag; 1 h spinning, onsdag; gym, torsdag; 1 spinning, fredag gym, lördag; 1 h spinning, söndag; gym. Så spinner det på såhär. Det positiva med ett 4e pass är att jag kan köra mina små discoövningar under 4e passet där jag kör låga vikter, och kanske trycka in lite mindre discoövningar i övriga pass. *kissass*


Jag tackar ödmjukast NickeSthlm *hug*

arthax
2014-08-01, 10:17
Vetifan varför jag skrev det där. Min poäng var att jag absolut inte lägger någon större energi på tunga lyft för armar t.ex. Vad jag ville ha sagt med kabelövningarna vet jag fan inte, kanske lite av ölen som satt kvar. :)


Hela syftet med tråden var volymen, om det var utförbart. Mina övningsval är helt irrelevanta, alla tränar inte för att få MAXIMAL effekt av ens träning, jag kör vad jag tycker är roligt, och det har fungerat strålade hittills.

Jag var bara på uppviglarhumör *hug*

Det har ju gått skapligt för dig hittills, så använd silen med stora maskor när du tar råd från folk här. :)

cAase
2014-08-01, 10:33
Jag var bara på uppviglarhumör *hug*

Det har ju gått skapligt för dig hittills, så använd silen med stora maskor när du tar råd från folk här. :)
Haha jo jag förstod det, men det var dock humor att läsa det dagen efter, tänkte "fan ville jag ha sagt". Ja hela denna mark/bänk-hysterin är väldigt komisk. Jag tycker utan tvekan att böj och mark är de bästa av övningar. Böj kan jag inte köra, mark lyckas jag inte råda bot på krampen jag får i tårna trots stretch osv (om någon har något tips är jag idel i öra). Då får det tyvärr bli en hel del disco på gymmet. Optimalt är det säkerligen inte, men det tränar jag inte heller efter. Men det går framåt iallafall.

Sedan ska jag försöka tänka på att kalla det låtsas helkroppspass framöver tills jag kan köra dem manliga övningarna.

bertbert
2014-08-01, 13:36
Ett annat sätt att köra helkropp t ex måndag, onsdag, fredag och lördag är att se till att i passen som ligger dagen efter varandra så har man lite olika rörelseplan. Exempelvis: säg att du kör bänk för rattarna på fredagen, och sedan flies på lördagen. Ett annat sätt att tänka är att man "ska bli sliten på olika sätt".

När man experimenterar med uppläggen märker man att vissa kombinationer funkar dåligt. Jag kör aldrig press över huvudet dagen efter tung tricepsträning t ex. Motsatsen går hur bra som helst (med min styrkebalans). Bara att prova sig fram.

Det går faktiskt även utmärkt att köra bänk både fredag och lördag om man bara håller styr på intensiteten och programmeringen. Du är redan på helt rätt spår genom att köra lite olika repsintervall de olika dagarna och därmed lite olika belastning.

cAase
2014-08-01, 14:26
Ett annat sätt att köra helkropp t ex måndag, onsdag, fredag och lördag är att se till att i passen som ligger dagen efter varandra så har man lite olika rörelseplan. Exempelvis: säg att du kör bänk för rattarna på fredagen, och sedan flies på lördagen. Ett annat sätt att tänka är att man "ska bli sliten på olika sätt".

När man experimenterar med uppläggen märker man att vissa kombinationer funkar dåligt. Jag kör aldrig press över huvudet dagen efter tung tricepsträning t ex. Motsatsen går hur bra som helst (med min styrkebalans). Bara att prova sig fram.

Det går faktiskt även utmärkt att köra bänk både fredag och lördag om man bara håller styr på intensiteten och programmeringen. Du är redan på helt rätt spår genom att köra lite olika repsintervall de olika dagarna och därmed lite olika belastning.
Uppskattas väldigt mycket att du tar dig an din tid. Ska försöka tänka på detta i framtiden och kanske ändra lite. Vad anser du om att köra två helkroppspass 2 dagar på rad? Jag funderade på de då jag gillar att ha bestämda dagar, nu blir det mer att köra en veckan en måndag, andra blir det en tisdag osv. Tänkte typ måndag, onsdag, fredag och söndag. Då blir det två dagar i rad söndag till måndag. Är man tillräckligt fräsch mån tro?

20 inch
2014-08-01, 15:07
Måste alla fyra passen vara helkropp då?
Jag skulle ju kunna tänka mig att träna lite sämre muskelgrupper alt som man vill prioritera ändå ett av passen.

bertbert
2014-08-01, 15:09
Uppskattas väldigt mycket att du tar dig an din tid. Ska försöka tänka på detta i framtiden och kanske ändra lite. Vad anser du om att köra två helkroppspass 2 dagar på rad? Jag funderade på de då jag gillar att ha bestämda dagar, nu blir det mer att köra en veckan en måndag, andra blir det en tisdag osv. Tänkte typ måndag, onsdag, fredag och söndag. Då blir det två dagar i rad söndag till måndag. Är man tillräckligt fräsch mån tro?

Går absolut med två helkropp i rad. Du kanske inte kan köra balls to the walls de två närmaste passen men annars är det inga problem. T ex medeltungt söndag och lätt måndag.