handdator

Visa fullständig version : Nya direktiv: Tullen ska sluta ingripa mot brottslingar


TobiasP
2014-07-31, 16:43
Tullen i södra Sverige ska inte längre stoppa misstänkta narkotika-, vapen- och människosmugglare eller andra misstänkta som ser farliga ut. I stället ska man stå med armarna i kors och titta på medan den gränsöverskridande brottsligheten far i skytteltrafik över gränsen och etablerar sig i landet.

Häromdagen rapporterades om nya arbetsdirektiv till den svenska polisen i invandrarområden, där de instrueras att stanna på avstånd och låta invandrarbrottslingarna arbeta ostört, för att på så sätt inte “kränka” potentiella upploppsmakare eller riskera att själva bli angripna.

Den svenska tullen tyckte uppenbarligen att metodiken var genial och går nu ut med nya direktiv om att inte heller tulltjänstemännen ska ingripa mot smugglare ifall man tycker att de ser farliga ut eller man inte är många fler tullare än misstänkta smugglare – vilket man normalt aldrig är pga neddragningar och besparingar, då svenska skattepengar numera behövs till asylboenden och vård åt illegala och sådant som gränsskydd, brottsbekämpning och försvar i sjuklöverns ögon betraktas som mindre prioriterat.


För att helt ostört kunna föra in vapen, droger och illegala invandrare i landet behöver smugglarna numera alltså bara se till att vara fler än två-tre personer i sina bilar, då får man med tullens nya arbetsdirektiv fri lejd över den svenska gränsen. Om tullarna också har instruktioner att vinka välkomnande och ropa “tack för att ni valde Sverige” framgår inte.

http://www.kristianstadsbladet.se/inrikes/article2210271/Tullare-slapper-igenom-misstankta.html

http://hd.se/landskrona/2014/07/28/brottslighet-kan-lagforas-inifran/

tlk
2014-07-31, 16:45
Att polisen har fått direktiv att inte ingripa i invandrarområden är förstås inte samt. Det rör sig om ett specifikt område.. alltså inte plural.


och det är ju inte heller så att tullverket har gått ut med några sådana direktiv utan det beror helt och hållet på personalbrist.

Tomten
2014-07-31, 16:56
Tullen har väl varit underbemannad under en lång period nu. Här kommer ett citat från en insändare i tullens egen facktidning.

http://www.tullkust.se/

"Tullverkets verksamhet är
större än någonsin. Kärnverksamheten,
brottsbekämpning och effektiv handel,
är personalintensiva och det är svårt,
för att inte säga omöjligt, att dra ned på
bemanningen. Trots det har Tullverket
minskat bemanningen successivt
under den senaste femårsperioden.
Minskningen kommer att fortsätta om
inte Tullverket får ökat anslag, vilket
skulle innebära att prognosen för år 2016
är att antalet anställda landar på 1 882,
en minskning med 235 anställda.

Tänk då också på att man 2008 drog ner antalet anställda med lite drygt 300 personer och tidigare så har man också gjort nedskärningar på personalen. Jag har uppfattat det som att tullen har fått ta den här typen av personalnedskärningar under en lång period. Tyvärr hittar jag ingen information om hur mycket personal man haft som mest.

akAn
2014-07-31, 17:51
Du har tagit de bästa delarna ur två olika artiklar och hittat på en egen falsk nyhet?

Rug
2014-07-31, 18:10
Om du inte länkat fel artiklar är det ett intressant sätt att klämma in så mycket rasistiska åsikter i dina slutsatser. Speciellt märkligt när du hittat på en egen nyhet som diskussionsstart. Du borde kunna hitta bättre artiklar för att styrka ditt case tycker jag.

TobiasP
2014-07-31, 18:23
Om du inte länkat fel artiklar är det ett intressant sätt att klämma in så mycket rasistiska åsikter i dina slutsatser. Speciellt märkligt när du hittat på en egen nyhet som diskussionsstart. Du borde kunna hitta bättre artiklar för att styrka ditt case tycker jag.

"rasistiska", here we go :laugh:

Sparven från Minsk
2014-07-31, 18:53
Lustigt att jag inte hört något om detta.
Att vi sedan lider av personalbrist är inget nytt. Att välja ut objekt med säkerheten främst är så vi alltid arbetat. Sen finns det flera sätt att jobba på och assistans att få vid sådan riskbedömning.

Sparven från Minsk
2014-07-31, 18:55
Tullen har väl varit underbemannad under en lång period nu. Här kommer ett citat från en insändare i tullens egen facktidning.

http://www.tullkust.se/

"Tullverkets verksamhet är
större än någonsin. Kärnverksamheten,
brottsbekämpning och effektiv handel,
är personalintensiva och det är svårt,
för att inte säga omöjligt, att dra ned på
bemanningen. Trots det har Tullverket
minskat bemanningen successivt
under den senaste femårsperioden.
Minskningen kommer att fortsätta om
inte Tullverket får ökat anslag, vilket
skulle innebära att prognosen för år 2016
är att antalet anställda landar på 1 882,
en minskning med 235 anställda.

Tänk då också på att man 2008 drog ner antalet anställda med lite drygt 300 personer och tidigare så har man också gjort nedskärningar på personalen. Jag har uppfattat det som att tullen har fått ta den här typen av personalnedskärningar under en lång period. Tyvärr hittar jag ingen information om hur mycket personal man haft som mest.

Om man tittar lite på statistiken så gjorde rekordmånga beslag år 2013, och 2014 ser ut att bli ett bra år det med, trots personalbrist.
Sen att det är en nål i en höstack....
Mer anslag så skulle tullen kunna ta det mångdubbla.

hultman
2014-07-31, 21:52
Lustigt att tullen blivit avsevärt bättre på att upptäcka brottslighet och olagligt innehåll i paket. Kanske hänger decimering av personal ihop med det faktum att man har effektiv utrustning för detta ändamål?