handdator

Visa fullständig version : Hur avgöra om man har bra gener för styrketräning?


fredrik1
2014-07-31, 11:56
Hej Kolo! Jag har styrketränat till och från sen 15 år (nådde aldrig över 70 kg bänkpress) men har pga diverse sjukdomar varit hindrad på flera plan. Kan nu äntligen träna utan hinder(nästan), och undrar om det finns några sätt att avgöra hur bra gener man har styrkemässigt, utom rena resultat i gymmet. Kroppsliga indikatorer, osv. Eller är det bara och vänta och se om jag får styrkeökningar snabbt?

//Fredrik

20 inch
2014-07-31, 14:11
Det är bara att göra sitt bästa och låta tiden avgöra.
Bara för att man får snabba ökningar betyder det ju inte heller att generna är bättre än för någon som det går långsammare för, men som i slutändan kommer längre..eller hur?

Pepz
2014-07-31, 14:20
är ditt lillfinger kortare än ditt näshår så har bra gener

sungun
2014-07-31, 14:35
Läste för länge sedan att vaderna skulle vara en bra markör. Om du tittar på en grupp som inte specialtränar vaderna på nåt sätt. Den som får stora vader bara av att gå å röra sig normalt har bra anlag.

dodie
2014-07-31, 15:12
Det finns något test man kan göra där man skickar ett dna prov, så kan nåt labb kolla om man har en gen som främjar explosiva rörelser eller något liknande. Har man denna gen så har man tydligen större förutsättningar för att bli stark, men jag vet inte om dom kollar efter mer saker. Det kostade ungefär 400spänn tror jag. Jag har inte gjort det själv så jag vet inte exakt hur det går till, men jag känner en som har gjort det.

BisonLGcrew
2014-07-31, 15:39
Läste för länge sedan att vaderna skulle vara en bra markör. Om du tittar på en grupp som inte specialtränar vaderna på nåt sätt. Den som får stora vader bara av att gå å röra sig normalt har bra anlag.

I så fall kan man bli mr Olympia med urkassa gener. And that's just not true.

pezrulezhaakon
2014-07-31, 15:46
Det går ju idag att göra vissa gentester för att se om man har fördelaktig genetik för konditionskrävande idrott. I framtiden kommer man säkert kunna figursnickra träningen på individnivå.

cero
2014-07-31, 15:57
Eller är det bara och vänta och se om jag får styrkeökningar snabbt?

Ja

cero
2014-07-31, 15:58
Läste för länge sedan att vaderna skulle vara en bra markör. Om du tittar på en grupp som inte specialtränar vaderna på nåt sätt. Den som får stora vader bara av att gå å röra sig normalt har bra anlag.

Att öht ha mycket muskelmassa på hela kroppen utan träning kan nog vara en hyfsad markör. Dock inte alltid.

bighulken
2014-07-31, 15:58
är ditt lillfinger kortare än ditt näshår så har bra gener

+1

sungun
2014-07-31, 17:53
I så fall kan man bli mr Olympia med urkassa gener. And that's just not true.

Naturligtvis kan man inte titta på personer ur den svarta populationen där evolutionen ansett att det inte behövs en vadmuskel utan räcker med en sena.

Strand93
2014-07-31, 22:20
Vill man så kan man göra ett DNA-test som kollar ACTN3 genen. Den kodar protein för snabba muskelfibrer, och beroende på vilken variant av genen du har så har du olika potential vad gäller explosiva sporter eller uthålliga sporter.

Har själv gjort det, mest som en rolig grej. Om man kan låta bli att ta det med för stort allvar så ser jag ingen anledning till att inte lära sig mer om sitt genetiska arv

BisonLGcrew
2014-07-31, 22:25
Naturligtvis kan man inte titta på personer ur den svarta populationen där evolutionen ansett att det inte behövs en vadmuskel utan räcker med en sena.

ÄR DENNIS WOLF SVART????!!!!???

#ThewolfiscomingfortheO

Edit: Afrogermansk

Diomedea exulans
2014-07-31, 22:33
Vill man så kan man göra ett DNA-test som kollar ACTN3 genen. Den kodar protein för snabba muskelfibrer, och beroende på vilken variant av genen du har så har du olika potential vad gäller explosiva sporter eller uthålliga sporter.

Har själv gjort det, mest som en rolig grej. Om man kan låta bli att ta det med för stort allvar så ser jag ingen anledning till att inte lära sig mer om sitt genetiska arv

Fan vad coolt, jag vill också. Vem kontaktar man för ett sånt test?

Strand93
2014-07-31, 23:53
Fan vad coolt, jag vill också. Vem kontaktar man för ett sånt test?

Finns att beställa på internet, många aktörer som erbjuder samma test. Finns ett svensk alternativ på ca 400 kr.

Men som sagt, man får ta det med en nypa salt.

nisse1976
2014-08-01, 06:52
http://www.yesnotest.se/ har tester.
Gudiol har skrivit om testet för anlag för fetma för ett tag sen.