handdator

Visa fullständig version : Hur mycket "förstörs" träningen


JHA
2014-07-31, 11:19
Har läst att muskeluppbyggnaden inte är bra när man går på inflammationshämmande läkemedel.
Men hur mycket "förstörs" träningen egentligen?
Finns det muskelupbyggnad över huvudtaget under en behandling?

King Grub
2014-07-31, 11:40
Helt omöjligt att svara "hur mycket. Och du skriver inte ens vilket läkemedel eller vilka doser.

BobaFett
2014-07-31, 11:55
Har läst att muskeluppbyggnaden inte är bra när man går på inflammationshämmande läkemedel.
Men hur mycket "förstörs" träningen egentligen?
Finns det muskelupbyggnad över huvudtaget under en behandling?

Hmmm... Inflammationshämmande medel. Om det är samma som jag fick ta efter en mindre operation för några månader sen så är muskelnedbrytningen stor. Väldigt stor. Dexametason var det jag fick.

Den minskar muskelmassan med 20% på en vecka vid större doseringar har jag för mig.

Den var 20 ggr mer potent än kortisol.

...fast när den ges i syfte att minska svullnad så är doseringen inte så stor och då är det betydligt mindre.

JHA
2014-07-31, 12:14
De vanligaste är väl diklofenak eller naproxen?
När det gäller dosen så antar jag att det finns nån standarddos man börjar med?

Så om vi tar dessa två, med standarddos, vad är skillnaden dessa emellan och hur mycket effekt har de på muskeluppbyggnaden samt muskelnedbrytningen?

JHA
2014-08-01, 11:32
Saknas det mer info för ett svar eller togs det bara chansen att berätta hur korkad fråga jag kom med?

ARMSTARK
2014-08-01, 11:48
Jag har knaprat en hel del Diklofenak (Voltaren) genom åren och aldrig märkt någon skillnad. Förutom det skadade området då. (Har man exempelvis inflammation i bicepsfästet tränar man ju inte biceps på ett tag.)

King Grub
2014-08-01, 11:52
Saknas det mer info för ett svar eller togs det bara chansen att berätta hur korkad fråga jag kom med?

Det finns ett antal trådar om NSAID i kostforumet med referenser från studier.

JHA
2014-08-01, 12:23
Det finns ett antal trådar om NSAID i kostforumet med referenser från studier.

Jag hittade tyvärr inte dessa då jag googlade.
Men då skall jag leta noggranare.
Tack.

King Grub
2014-08-01, 15:45
Använd den avancerade sökfunktionen och sök på NSAID i trådtitlar i kostforumet.