handdator

Visa fullständig version : RDI - vitaminer


n3o
2014-07-31, 08:26
Tja,

Skulle beställa hem lite vitaminer och sånt igår och läste på innehålsförteckningen på några av produkterna. Såg bland annat att ena produkten innehöll 1000% RDI av D-vitamin, medan den andra produkten hade 100% RDI.

Vad är poängen med att ha 1000%? Pissar man typ inte ute det mesta då?

Mest bara nyfiken på varför dem lägger in 10 gånger mer än vad ens kropp behöver per dag...

Nutrid
2014-07-31, 08:30
RDI är något som ibland kan vara lite klurigt att gå efter.

Tittar du på vad många kunniga amerikanska forskare säger om D-vitamin så är det vi i Sverige kallar tillräckligt en löjlig dos.

Sedan betyder inte RDI = ODI. ODI står för optimalt dagligt intag. Du överlever så klart om du får i dig en dos RDI men det betyder inte att det är optimalt.

Jag skulle säga att 2000 IE / 50 mikrogram D-vitamin är en bra siffra för de flesta (nu snackar jag vuxna).

Sverker
2014-07-31, 08:30
För att sälja mer.

Men vissa anser att RDI för D-vitamin är för lågt satt och tiopotensen mer D-vitamin ska vara bättre.








Själv vänder jag ansiktet mot solen och konstaterar att jag klarar mig bra utan tillskott.

Zorgus
2014-07-31, 08:32
D-vitamin är inte vattenlöslig utan lagras i kroppen. Sedan är de officiella rekommendationerna av D-vitamin ganska lågt satt jämfört med vad en del studier kommit fram till, så det är därför tillskott av D-vitamin ofta har högre RDI än 100%. Det finns förvisso en risk att överdosera, men då ska det till stora mängder per dag. När det gäller D-vitamin är brist ett större problem än överskott.

n3o
2014-07-31, 08:35
Okej, tack för snabba och bra svar!

z_bumbi
2014-07-31, 08:47
Det finns vad jag vet inga långtidsstudier på d-vitamin så det är helt omöjligt att säga något om långtidseffekterna av överskott. Med långtidseffekter menar jag här räknat över ett flertal år. Några av de sakerna D-vitamin är involverat i kroppen är sådant som man kanske ser effekter av över riktigt lång tid om man ligger på överskott.
De ändringar av intaget som som rekommenderas är inte heller några enorma höjningar jämfört med idag så det finns inget behov av att överdosera kraftigt.