handdator

Visa fullständig version : Kostar det energi att svettas?


Frågenarkomanen
2014-07-30, 20:40
Hejsan svejsan!

1: Kostar det energi att svettas?
2: Har någon räknat ut hur mycket?
3: Hur mycket kostar det att svettas? 1 kcal per liter? En kcal per 10 liter?


Jag fattar att det är helt irrelevant för min deff, men jag är bara nyfiken. Om jag svettas 10 liter på en dag, vore det intressant att veta att de 10 literna kanske kostade 10 kcal att få ur kroppen, även om jag har förbrännt typ 6000 kcal på arbetet.

thed
2014-07-30, 21:37
Hejsan svejsan!

1: Kostar det energi att svettas?
2: Har någon räknat ut hur mycket?
3: Hur mycket kostar det att svettas? 1 kcal per liter? En kcal per 10 liter?


Jag fattar att det är helt irrelevant för min deff, men jag är bara nyfiken. Om jag svettas 10 liter på en dag, vore det intressant att veta att de 10 literna kanske kostade 10 kcal att få ur kroppen, även om jag har förbrännt typ 6000 kcal på arbetet.

http://iform.se/kost/sund-vikt/fragor-om-sund-vikt/fragor-och-svar

Förbränner jag mer fett när jag svettas? Och är det t ex bra att träna i långa byxor?

Nej, värmen betyder ingenting. Det är både dumt och osunt att tvinga kroppen att svettas extra mycket under träning genom att klä sig varmt. Det enda du uppnår är en vätskeförlust.

Sniggel
2014-07-30, 22:33
http://iform.se/kost/sund-vikt/fragor-om-sund-vikt/fragor-och-svar

Förbränner jag mer fett när jag svettas? Och är det t ex bra att träna i långa byxor?

Nej, värmen betyder ingenting. Det är både dumt och osunt att tvinga kroppen att svettas extra mycket under träning genom att klä sig varmt. Det enda du uppnår är en vätskeförlust.

Det där är inte ett svar på frågan.
<--- Captain Obvious

Alltidxx
2014-07-31, 00:51
Bra fråga. Jag har sökt lite och hittar inget svar. Det här var det närmaste:

Granted *theoretically*, thermal stress does have a metabolic effect and does have an influence on energy substrate usage patterns and hormonal responses - all leading to increased overall 24 hour energy expenditure and lipolysis.

However, the duration over which this would need to occur coupled with the core temperature elevation required would likely be prohibitive to inducing significant effects. Furthermore, dehydration presents a problem itself. Proper hydration is important to support fat metabolism since dehydration can impair the liver's role in fat metabolism.

Diomedea exulans
2014-07-31, 09:26
Det måste ju kosta lite kalorier för kroppen att trycka ut svettet ur kroppen, och tillverka mer. Tycker man.

Sniggel
2014-07-31, 09:29
Det lär ju göra det ja. Men misstänker att energiåtgången är väldigt liten.

tlk
2014-07-31, 09:38
Vet inte så mycket precis om svettkörtlar.. men mig veterligen så är de rätt lika salivkörtlar som jag är desto mer bekant med. Salivkörtlar använder, bland annat, kalcium-ATPas för att få vattnet att flöda. Mitt korta googlande antyder att svettkörtlar gör detsamma. Så någon form av energi går definitivt åt.

Och sen går det väl åt lite mer energi för nyproduktion av diverse signalsubstanser.

Jag gissar på att det inte har någon klinisk relevans alls för din energiförbrukning.

KravMagen
2014-07-31, 09:57
Din fråga är visserligen om svettning kostar energi. Jag håller med ovanstående om att all kroppsfunktion kräver energi och att det borde kosta något.

Men gissar sedan att din egentliga fråga är om du tjänar på det i en deff. Jag funderar på om du får betala mer i övriga kroppsfunktioner genom att svettas extra mycket.

Proper hydration is important to support fat metabolism since dehydration can impair the liver's role in fat metabolism.

Verkar ju ha bäring på att fettförbränningen i stort hämmas av uttorkning. Jag gissar att det också kan påverka muskelbevarande/produktion.

Notera att jag egentligen inte har en aning utan bara brainstormar.

watertouch
2014-07-31, 11:14
Man får ju en Vasodilation, vidgade blodkärl, och svetten kyler blodet genom att avdunsta från huden. Det borde ju ske av kroppsvärmen om inte luften är 37.5 grader.