handdator

Visa fullständig version : Mugg som räknar kalorier

Idiaao
2014-07-30, 14:22
Stötte på denna idag:

https://www.youtube.com/watch?v=lu4ukHmXKFU#t=115
https://www.myvessyl.com

Hur funkar detta? Ganska cool grej.. ska även kunna räkna kalorier i en smoothie.

Kan vara bra för folk som vill hålla koll på sitt intag :)

Simonbaws
2014-07-30, 15:07
verkar rätt värdelöst... ser inte skillnaden på att använda denna och en mugg med dl mått.

Maya0112
2014-07-30, 16:17
verkar rätt värdelöst... Ser inte skillnaden på att använda denna och en mugg med dl mått.

+1

R Scarpa27
2014-07-30, 18:50
verkar rätt värdelöst... ser inte skillnaden på att använda denna och en mugg med dl mått.

har du ens läst om den?
dock måste detta vara en ren bs produkt.

att den kan veta exakt vad du häller i glaset, nej lär ej funka.

hampfuz
2014-07-30, 18:54
Någon som är mer insatt i kemi som kan ge en möjlig förklaring till hur det hade kunnat fungera? Brytningsindex?

role
2014-07-30, 20:18
Låter för bra för att vara sant. När man gör en näringsvärdesanalys tar det någon vecka för ett lab att analysera fram vissa parametrar, resten räknar man fram. Om det mot förmodan skulle fungera kommer dom göra många kemister arbetslösa. Låter lika sant som videon som kom på youtube i våras att hoverboarden skulle lanseras.

R Scarpa27
2014-07-30, 20:27
Låter för bra för att vara sant. När man gör en näringsvärdesanalys tar det någon vecka för ett lab att analysera fram vissa parametrar, resten räknar man fram. Om det mot förmodan skulle fungera kommer dom göra många kemister arbetslösa. Låter lika sant som videon som kom på youtube i våras att hoverboarden skulle lanseras.

när de reser framåt i tiden i filmerna (tillbaka till framtiden)
så åker de från 1985 till 2015!!!! dä jaevla fanns de hoverboards :D så nästa år finns dom hahaha.

gohei
2014-07-30, 22:04
när de reser framåt i tiden i filmerna (tillbaka till framtiden)
så åker de från 1985 till 2015!!!! dä jaevla fanns de hoverboards :D så nästa år finns dom hahaha.

Glöm inte dojorna med powerlaces! :cool:

R Scarpa27
2014-07-30, 22:07
Glöm inte dojorna med powerlaces! :cool:

så grymmt snygga.

FireAs
2014-07-31, 08:36
Med olika sensorer inuti som kan läsa av olika parametrar (antar socker, koffein osv), detta sammanställs och jämförs med deras databas där tusentals drickor finns tillgängliga. Därför kan den skilja mellan t.ex Coca Cola och Pepsi osv.

Vet den inte vad det är så skriver den väl ut koffein eller mix eller nåt.

role
2014-07-31, 09:48
Med olika sensorer inuti som kan läsa av olika parametrar (antar socker, koffein osv), detta sammanställs och jämförs med deras databas där tusentals drickor finns tillgängliga.

Du menar en sån här "sensor"? Labben använder den här för att identifiera olika kemiska substanser.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-performance_liquid_chromatography

Imponerande att dom kunnat sätta in allt i ett litet glas.
Nä detta är ren bluff. Att den skulle kunna identifiera vilken typ av dricka som man häller i är ju rent skitsnack. Hade dom kommit på en sådan här uppfinning hade dom kunnat sälja den till både lab och industri för priser som ligger på bra många fler nollor än 99 dollar. Kul grej i alla fall, jag hade gärna köpt en. Vi får väl se om den kommer om 2 veckor som det står på hemsidan. Förmodligen kommer alla som beställt den i förväg som man kan göra nu, aldrig se röken av den.

Jens.Andersson
2014-08-01, 12:39
Du menar en sån här "sensor"? Labben använder den här för att identifiera olika kemiska substanser.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-performance_liquid_chromatography

Imponerande att dom kunnat sätta in allt i ett litet glas.
Nä detta är ren bluff. Att den skulle kunna identifiera vilken typ av dricka som man häller i är ju rent skitsnack. Hade dom kommit på en sådan här uppfinning hade dom kunnat sälja den till både lab och industri för priser som ligger på bra många fler nollor än 99 dollar. Kul grej i alla fall, jag hade gärna köpt en. Vi får väl se om den kommer om 2 veckor som det står på hemsidan. Förmodligen kommer alla som beställt den i förväg som man kan göra nu, aldrig se röken av den.

Nej det menar han inte. Det är för det första ingen sensor och den används för att separera substanser och inte identifiera dem.

Han menar en spektrometer och det finns de som är lika små som ett USB-minne.

Mackie Messer
2014-08-01, 22:44
Det finns andra sensorer. T.ex. biossensorer där enzym bundna till en elektrod kan registrera skillnader i ledningsförmåga när substrat binder via vdW-bindningar. T.ex. kan man mäta blodsocker i realtid med en sensor i kroppen.

Mackie Messer
2014-08-02, 09:36
Nu när jag har sett videon så tror jag inte att den mäter de innehållande ämnena var för sig. Det finns antagligen en sensor i som mäter t.ex. pH, eftersom juice, kaffe, läsk, öl, etc. har olika pH-värde, kan den matcha det mot en databas där dryckens näringsvärden finns registrerade. Eventuellt finns det kanske en eller två andra sensorer som kanske mäter Na+ eller Ca2+, för att ge en mer tillförlitlig signatur för respektive dryck. Och så finns det nog sensor som mäter volymen, antal cl vätska i muggen.

Mackie Messer
2014-08-02, 09:41
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonselektiv_elektrod

Här står det lite om såna sensorer.

Sverker
2014-08-02, 10:00
Ren bluff.

Det är bara snack och design i filmen men inget om hur man mäter näringsämnena.
Visst går det att mäta ljusbrytningen på vätskan och visst går det att stoppa i elektroder som mäter specifikt. Praktiskt är det inte möjligt att mäta, utom på mycket enkla vätskor som vodka eller glukoslösningar.

Kommer krävas en bra datorkraft för att beräkna komplexa lösningar som mjölk, buljong eller öl, ta hänsyn till temperaturer, mängd luft i vätskan, nollpunktsjusteringar för att eliminera fel pga dåligt diskad burk osv, osv.

Mackie Messer
2014-08-02, 10:02
Ren bluff.

Det är bara snack och design i filmen men inget om hur man mäter näringsämnena.
Visst går det att mäta ljusbrytningen på vätskan och visst går det att stoppa i elektroder som mäter specifikt. Praktiskt är det inte möjligt att mäta, utom på mycket enkla vätskor som vodka eller glukoslösningar.

Kommer krävas en bra datorkraft för att beräkna komplexa lösningar som mjölk, buljong eller öl, ta hänsyn till temperaturer, mängd luft i vätskan, nollpunktsjusteringar för att eliminera fel pga dåligt diskad burk osv, osv.

Du har tydligen inte fattat att det enda muggen gör är att identifiera vilken dryck som man har hällt i muggen. Det är ingen jävla bluff.

Dock borde man förstå att häller man vatten i muggen så är det fortfarande vatten i muggen när man dricker det.

Sverker
2014-08-02, 10:05
Nej, det missade jag:em:. Missförstod fullständigt.

Säkert användbart för att upptäcka melamin i en dryck som uppges vara mjölk.

role
2014-08-05, 14:09
Du har tydligen inte fattat att det enda muggen gör är att identifiera vilken dryck som man har hällt i muggen. Det är ingen jävla bluff.

Dock borde man förstå att häller man vatten i muggen så är det fortfarande vatten i muggen när man dricker det.

I videon säger VD:n att glaset kan analysera exakt vad som är i drycken. Kalorier, protein, fett, socker and moore...*bs*

Stor bluffvarning också på att det inte finns några kontaktuppgifter på hemsidan förutom mejl och sociala nätverk.

hampfuz
2014-08-05, 14:17
I videon säger VD:n att glaset kan analysera exakt vad som är i drycken. Kalorier, protein, fett, socker and moore...*bs*

Stor bluffvarning också på att det inte finns några kontaktuppgifter på hemsidan förutom mejl och sociala nätverk.

Jag tror att den jämför brytningsindex eller något liknande och jämför med en näringsdatabas. Så den kan ju visa kalorier och så vidare för olika drycker, på sätt och vis. Men inte om man blandar eller lägger socker i kaffet, så egentligen fyller den ju inte mer funktion än att man slipper kolla på etiketten på flaskan.

Mackie Messer
2014-08-05, 14:48
Jag tror att den jämför brytningsindex eller något liknande och jämför med en näringsdatabas. Så den kan ju visa kalorier och så vidare för olika drycker, på sätt och vis. Men inte om man blandar eller lägger socker i kaffet, så egentligen fyller den ju inte mer funktion än att man slipper kolla på etiketten på flaskan.

Varför fortsätter du tjata om brytningsindex när jag har förklarat hur muggen fungerar? Hur mäter man brytningsindex i en vätska som är så turbid som kaffe oc apelsin juice att inget eller mycket lite ljus kan passera genom vätskan?

role
2014-08-05, 15:09
Står på hemsidan att tekniken de använder är tagen från livsmedelsindustrin. Jag har varit på många livsmedelsindustrier i mina dar och har aldrig sett någon sådan här teknik. När industrin ska ha reda på näringsvärde skickar dom prover till lab eller har eget lab. Men någon realtidsmätning på dessa parametrar existerar inte.

Sverker
2014-08-05, 16:55
Varför fortsätter du tjata om brytningsindex när jag har förklarat hur muggen fungerar? Hur mäter man brytningsindex i en vätska som är så turbid som kaffe oc apelsin juice att inget eller mycket lite ljus kan passera genom vätskan?

Hur fungerar den ?
Du verkar mest skriva om sensorer.
Hur många har man stoppat i burken ?

Mackie Messer
2014-08-05, 17:06
Hur fungerar den ?
Du verkar mest skriva om sensorer.
Hur många har man stoppat i burken ?

Jag gissar på tre-fyra sensorer. En pH, en Na+ och en Ca2+. Samt en som mäter volymen genom konduktans i en skena längs med insidan på muggen. Dessa data skickas till mobilen där en app söker i en referensdatabas. Nån optisk sensor tvivlar jag på, och i så fall mäter den absorbans i en väldigt kort cell, c:a 1mm.

Mackie Messer
2014-08-05, 17:25
Vilka sensorer som sitter i är inte jätterelevant för att förstå hur muggen fungerar. Men jag fattar inte hur den skulle mäta brytningsindex, då det skiljer mellan olika optiska tätheter för olika materia, t.ex. mellan luft, vatten och glas. Och då varierar vinkeln på det inåtgående och det utåtgående ljuset. Eftersom alla drycker är vattenbaserade så skiljer det inget i brytningsindex.

Om det finns en optisk sensor så mäter den absorbans enligt Beers lag, precis som en spektrofotometer. Och då måste mätcellens längd vara jättekort, annars passerar inget ljus igenom. På lab späder man ofta koncentrerade lösningar 10ggr, 100 ggr ellerm 1000ggr för att kunna mäta i en spektrofotometer.

Det viktiga att förstå är att muggen inte mäter protein, kolhydrater och fett. Den identifierar bara vilken dryck man har hält i muggen med hjälp av värden från sensorerna. Energi, protein och fett och kolhydrater får man fram från en vanlig tabell med näringsvärden som finns elektroniskt i appen via internet.

Och sist men inte minst en sensor som sitter i muggens insida som en skena som detekterar hur mycket man har fyllt muggen med och således gern volymen dryck i muggen och som man sedan förtär.

Så snälla, sluta kalla det bluff. Det är en väldigt onödig produkt, men folk köper all möjlig skit idag. Tex. ser jag folk dagligen med en app i mobilen för att skriva sin träningsdagbok. Själv använder jag papper och penna. Pga enkelhet och vill inte sabba mobilen på gymmet.

svenbanan
2014-08-05, 17:35
Enda vitsen jag kan se är ifall man kan "registrera" egna blandningar i databasen så att muggen sedan känner igen denna dryck (typ ifall man på regelbunden basis dricker en blandning av öl,mjölk och proteinpulver e.dyl). Då kan man ju kanske slippa mata in dessa olika näringsvärden i excelarket (eller hur man nu räknar sina makros) varje gång man dricker en sådan "nektar". Men i övrigt är det ju bara att hålla med om att det verkar vara en helt menlös produkt.

Mackie Messer
2014-08-05, 17:39
Enda vitsen jag kan se är ifall man kan "registrera" egna blandningar i databasen så att muggen sedan känner igen denna dryck (typ ifall man på regelbunden basis dricker en blandning av öl,mjölk och proteinpulver e.dyl). Då kan man ju kanske slippa mata in dessa olika näringsvärden i excelarket (eller hur man nu räknar sina makros) varje gång man dricker en sådan "nektar". Men i övrigt är det ju bara att hålla med om att det verkar vara en helt menlös produkt.

Jag tvivlar på att man kan programmera muggen med egna blandningar. Då måste sensorerna kunna skilja den från andra drycker. Och som jag tolkar det så kan den bara skilja på några få drycker: T.ex. vatten, juice, läsk, öl osv.

svenbanan
2014-08-05, 18:22
Jag tvivlar på att man kan programmera muggen med egna blandningar. Då måste sensorerna kunna skilja den från andra drycker. Och som jag tolkar det så kan den bara skilja på några få drycker: T.ex. vatten, juice, läsk, öl osv.

Om man matar in sin blandning i databasen, så borde man ju sedan kunna matcha innehållet i koppen mot denna. Dvs om man har hällt i en okänd dryck så dyker möjligheten upp att manuellt välja vilken av alla dryckerna som finns i databasen det är. Då lagrar muggen även vilka värden de olika sensorerna hade. Nästa gång den drycken hamnar i muggen borde den kunna matcha mot rätt entry i databasaen.

Fortfarande kanske menlöst, men det borde vara möjligt.

EDIT: Men det är klart om problemet är att den bara kan skilja på drycker som är väldigt olika varandra så blir det ju svårt. Men kan den skilja på fanta och apelsinjuice borde ju "min" idé vara genomförbar också.

Mental
2014-08-05, 18:22
https://www.youtube.com/watch?v=lu4ukHmXKFU#t=135

Det låter då som att den i realtid kan analysera fettinnehåll, kolhydrater mm.

Mackie Messer
2014-08-05, 18:30
Om man matar in sin blandning i databasen, så borde man ju sedan kunna matcha innehållet i koppen mot denna. Dvs om man har hällt i en okänd dryck så dyker möjligheten upp att manuellt välja vilken av alla dryckerna som finns i databasen det är. Då lagrar muggen även vilka värden de olika sensorerna hade. Nästa gång den drycken hamnar i muggen borde den kunna matcha mot rätt entry i databasaen.

Fortfarande kanske menlöst, men det borde vara möjligt.

EDIT: Men det är klart om problemet är att den bara kan skilja på drycker som är väldigt olika varandra så blir det ju svårt. Men kan den skilja på fanta och apelsinjuice borde ju "min" idé vara genomförbar också.

Jag förstår hur du tänker och jag förstår vad du menar. Men av erfarenhet så brukar saker och ting vara ganska rigida till sin konstruktion och det skulle medge omprogrammering av de värden som mäts. Och jag tvivlar på precissionen i muggens befintliga teknik för att medge en sådan lösning. Plus att du skulle vara tvungen att blanda exakt likadant varje gång. T.ex. 1 dl vodka, 1 dl apelsinjuice, 1 dl India Tonicwater. Och hur ofta blandar man drinkar med exakta mått?

Mackie Messer
2014-08-05, 18:33
https://www.youtube.com/watch?v=lu4ukHmXKFU#t=135

Det låter då som att den i realtid kan analysera fettinnehåll, kolhydrater mm.

It can TRACK in realtime....

Den registrerar i realtid och loggar det i mobilen. *popcorn*

Mackie Messer
2014-08-05, 18:56
Svenbanan. Jag menar bara att jag tror inte din idé kommer finnas som standard i första generationens produkt. Det funkar absolut i teorin, givet att sensorerna har tillräckligt hög precission. Om den här produkten blir en succé så kommer sannolikt mer avancerade funktioner komma i nästa generationens mugg. Antingen från det här företaget eller från en konkurrent.

Mackie Messer
2014-08-05, 19:22
En annan lösning som jag kom på nu gäller en optisk sensor med en kort mätcell, om man sedan belyser med ett intervall mellan två våglängder t.ex. ett spektrum mellan 100-800 nm. Så får man ett spektrogram över hur absorbansen varierar mot våglängden, och det spektrogrammet skulle kunna vara specifikt för olika drycker.

Då har man helt plötsligt en ganska avancerad spektrofotometer.

Mackie Messer
2014-08-05, 20:17
Är det något mer ni undrar över så fråga nu när tråden är uppe.

Sverker? Är det något som fortfarande är oklart, så säg det nu. Du verkade inte helt övertygad efter mina första försök att förklara hur muggen fungerar.

Jag säger inte att muggen är en bra eller användbar produkt. Jag säger bara att det är obra att skrika BLUFF! när man inte ens har förstått vad produkten gör.

Fugly
2014-08-05, 20:50
"How does my Vessyl help me build muscle?

Unfortunately, your Vessyl can’t lift weights for you, but it can help you maximize those efforts by tracking the amount and timing your liquid protein and calorie intake, which can affect muscle gain."

fan

R Scarpa27
2014-08-05, 20:54
fan

:laugh:

svenbanan
2014-08-05, 21:37
Jag förstår hur du tänker och jag förstår vad du menar. Men av erfarenhet så brukar saker och ting vara ganska rigida till sin konstruktion och det skulle medge omprogrammering av de värden som mäts. Och jag tvivlar på precissionen i muggens befintliga teknik för att medge en sådan lösning. Plus att du skulle vara tvungen att blanda exakt likadant varje gång. T.ex. 1 dl vodka, 1 dl apelsinjuice, 1 dl India Tonicwater. Och hur ofta blandar man drinkar med exakta mått?

Nej, alltså. Jag tror ju egentligen inte heller att muggen kommer ha den funktionaliteten. Fast de kanske borde...

Eller jag vet inte. Jag skulle inte vara intresserad av att köpa i vilket fall, så jag kanske inte ska uttala mig...

Sverker
2014-08-06, 16:49
Är det något mer ni undrar över så fråga nu när tråden är uppe.

Sverker? Är det något som fortfarande är oklart, så säg det nu. Du verkade inte helt övertygad efter mina första försök att förklara hur muggen fungerar.

Jag säger inte att muggen är en bra eller användbar produkt. Jag säger bara att det är obra att skrika BLUFF! när man inte ens har förstått vad produkten gör.

Jag skrev bluff på att burken skulle kunna räkna kalorierna i en dryck. Du svarade med att skruva ned förväntningarna lite. Vilket säkert är rätt.

Men mina erfarenheter av livsmedelsanalyser är att livsmedel sällan är homogena och det ( alltid ) krävs olika kalibreringar mot kända standarmetoder innan elektroder/sensorer blir tillförlitliga och kan ge reproducerbara svar.
Det är inte helt lätt att med en snabbmetod skilja lättmjölk från standardmjölk. En analys av mängden ( fria ) kalciumjoner ger inte svar på mängden kalorier.

Mackie Messer
2014-08-06, 19:13
Jag skrev bluff på att burken skulle kunna räkna kalorierna i en dryck. Du svarade med att skruva ned förväntningarna lite. Vilket säkert är rätt.

Men mina erfarenheter av livsmedelsanalyser är att livsmedel sällan är homogena och det ( alltid ) krävs olika kalibreringar mot kända standarmetoder innan elektroder/sensorer blir tillförlitliga och kan ge reproducerbara svar.
Det är inte helt lätt att med en snabbmetod skilja lättmjölk från standardmjölk. En analys av mängden ( fria ) kalciumjoner ger inte svar på mängden kalorier.

Jag tror inte den kan skilja på lättmjölk och standardmjölk. Antagligen loggar den all mjölk som mellanmjölk. Vill man vara mer precis så får man göra manuella juateringar i appen på mobilen, som de säger i reklamfilmen sammtidigt som en kvinna loggar ett glas rödvin manuellt. Vem vill dricka rödvin ur en termosmugg? Och som jag har skrivit så skulle Ca-joner t.ex. användas för att skilja kranvatten från mjölk. Inte för att mäta energiinnehåll.

Sverker
2014-08-06, 19:33
Vattnets hårdhet varierar rätt mycket i Sverige.

Vi får se vad det blir för mottagande av produkten. Den måste användas för att man ska se vad den kan göra;).

Mackie Messer
2014-08-06, 19:43
Vattnets hårdhet varierar rätt mycket i Sverige.

Vi får se vad det blir för mottagande av produkten. Den måste användas för att man ska se vad den kan göra;).

Det ska bli spännande att se vad den kan göra. Jag ser den här produkten som ett första steg mot en mer färenklad automatisk metod till kalorieräkning. I kombination med ett armband så skulle man kunna i förlängningen kunna logga energi in / energi ut i realtid. Ge det 10år så är vi nog nära exakta approximationer för de breda massorna av hälsomedvetna personer.

J.V
2014-08-07, 08:05
Det ska bli spännande att se vad den kan göra. Jag ser den här produkten som ett första steg mot en mer färenklad automatisk metod till kalorieräkning. I kombination med ett armband så skulle man kunna i förlängningen kunna logga energi in / energi ut i realtid. Ge det 10år så är vi nog nära exakta approximationer för de breda massorna av hälsomedvetna personer.Typ ett sånt här? :D

http://healbe.com/

Mackie Messer
2014-08-07, 08:11
Typ ett sånt här? :D

http://healbe.com/

Ja, pricis. I framtiden mäter man energi ut med armband. Och energi in med hjälp av muggen för dryck och en liknande matlåda för fast föda. Mätande matlåda är inte utvecklad än.

J.V
2014-08-07, 08:14
Ja, pricis. I framtiden mäter man energi ut med armband. Och energi in med hjälp av muggen för dryck och en liknande matlåda för fast föda. Mätande matlåda är inte utvecklad än.Jag köpte ett sånt där Healbe-armband när de hade en kickstarter, redan två månader försenat vilket inte är det bästa av tecken men nu verkar de ha satt slutet av augusti som definitiv leverans. Blir spännande att se om den verkligen kan räkna på energin man äter... Förhoppningarna är inte höga. :D Men i värsta fall har jag fått en hyfsat snygg pulsklocka för en billig peng.

Mackie Messer
2014-08-07, 08:22
Jag köpte ett sånt där Healbe-armband när de hade en kickstarter, redan två månader försenat vilket inte är det bästa av tecken men nu verkar de ha satt slutet av augusti som definitiv leverans. Blir spännande att se om den verkligen kan räkna på energin man äter... Förhoppningarna är inte höga. :D Men i värsta fall har jag fått en hyfsat snygg pulsklocka för en billig peng.

Säger de att armbandet kan mäta energi man äter? Hur då? Genom att mäta kroppstemp som stiger lite?

hampfuz
2014-08-07, 08:30
Jag köpte ett sånt där Healbe-armband när de hade en kickstarter, redan två månader försenat vilket inte är det bästa av tecken men nu verkar de ha satt slutet av augusti som definitiv leverans. Blir spännande att se om den verkligen kan räkna på energin man äter... Förhoppningarna är inte höga. :D Men i värsta fall har jag fått en hyfsat snygg pulsklocka för en billig peng.

Only FLOW Technology measures calorie intake through your skin—by reading the glucose in your cells.

Pulse sensor
Measures blood flow and heart rate

Impedance sensor
Measures fluid level in tissues

Accelerometer
Measures activity and body movement

Hrm, låter väldigt långsökt.. Så de menar att de ska mäta glukos i blodet via impedans och därifrån tillsammans med puls och en accelerometer räkna ut kaloriintag?

J.V
2014-08-07, 08:37
Säger de att armbandet kan mäta energi man äter? Hur då? Genom att mäta kroppstemp som stiger lite?Japp. Allt man äter och dricker. De lovar dock ingen realtid, utan allt mellan 30min och 12 timmar beroende på vad man äter och hur stor måltid det är. Någontingnågonting glukos osv. Har inte läst på så noga. Jag vill ha en pulsklocka och tog chansen att få en snygg till ett bra pris, resten vore bara bonus. :)

Sverker
2014-08-07, 16:43
Jag vet att man tittat på armband som kan mäta blodglukosen på diabetiker kontinuerligt. Detta var för 10 år sedan och man var tvungen att lägga en gel som ökade blodflödet i de ytligaste blodkärlen på handleden. Detta kunde ge viss irritation på huden.

Jag vet inte vad som finns idag, men tekniken är säkert MYCKET bättre nu.