handdator

Visa fullständig version : Sveriges starkaste man 2014


cc4
2014-07-30, 14:20
Finns det några koloiter som ska dit?
Saxat från Facebook evenemanget:

Den 16:e Augusti kl 14.00 är det äntligen dags för årets viktigaste Strongman-tävling. Då ska det avgöras vem som är starkast i Svea rike! Tävlingsplatsen är westernstaden High Chaparral, inne på området och läktare som sväljer 2000 personer, det kommer bli en episk final med tunga spektakulära kraftprov.

De 10 starkaste i landet har kvalat in till finalen för att kämpa om att bli Sveriges Starkaste Man 2014. De senaste 5 åren har superstarka Johannes Årsjö tagit hem titeln. Kommer hemmahoppet och Vaggerydsbon David Nyström kunna utmana honom eller kanske den enorma poliskonstapeln Martin Forsmark från Gävle?

De tävlande är:
Johannes Årsjö
David Nyström
Torbjörn Persson
Johan Espenkrona
Martin Forsmark
Joachim Gustavsson
Stefan Bergqvist
Fredrik Johansson
Love Häkänen
Christoffer Jacobsson

De kommer tävla i 6 tuffa grenar där det finns stor chans för nya svenska och nordiska rekord i vissa grenar:
Stocklyft för max. En stor trästock ska lyftas och pressas över huvudet. Tyngst lyft vinner.
Marklyft för max. En skivstång ligger på marken och ska marklyftas. Den som lyfter tyngst skivstång vinner.
Conans cirkel. En tung bom är fäst i en stolpe, den bommen ska lyftas upp i famnen och flyttas runt runt så långt som möjligt.
Truck Pull. En ca. 15 ton lastbil ska dras 20 m med sele och rep.
Medley- frame carry och ok. En 320 kg tung järnram med handtag på ska bäras 15 m, därefter ska ett monstertungt ok på 410 kg bäras 15 m.
Atlassten för reps. En rund tung sten ska lyftas upp över ett plank på ca. 1.2 m så många gånger som möjligt. Stenarna väger 225 kg, 215 kg och 200 kg, tyngst sten vinner!

Bakom micken står Sveriges bästa speaker Anders Axklo, det är värt ett besök bara att få höra honom!
Anders Lindbladh är domare, hård men rättvis.
Arrangerar tävlingen gör Sveriges Starkaste Bonde Sebastian Davidsson (2:a på SSM 2012-2013) som tyvärr inte själv tävlar i år.

Missa inte denna fräna tävling! Aldrig tidigare har Sveriges Starkaste Man hållits på High Chaparral, det kommer vara den häftigaste tävlingsplatsen någonsin. Vi ses där den 16:e augusti!

Sponsorer:
Gnosjöandans Näringsliv
Gnosjö Kommun
Figos städservice
med flera...

Jense
2014-07-30, 15:36
Förmodligen dyker jag och ett gäng andra upp där och kollar! Ska bli kul att se stockrekordet slås på tävling! känn ingen press😁

PureWhey
2014-07-30, 18:33
Tävlingsplatsen är westernstaden High Chaparral

Mäktigt :D

R Scarpa27
2014-07-30, 20:22
damn, tack för tipset dit ska jag....
ska bli grymmt kul.

ska ta med en cowboy hat och knallpulverpistol med :D

Alfers
2014-07-31, 15:14
Var ju inte så farligt långt bort, jag kommer om vädret tillåter.

Rikard Jansson
2014-07-31, 15:23
Det känns nästan utskuret för Johannes? Maxlyft i stock och marklyft lär väl inte någon annan kunna konkurrera i :)

StarkaUlf
2014-07-31, 15:25
Det känns nästan utskuret för Johannes? Maxlyft i stock och marklyft lär väl inte någon annan kunna konkurrera i :)

Är det inte David som har rekordet i Stocklyft över huvudet?

filmjölk
2014-07-31, 15:37
Är jag fast i 90-talet, eller är inte det där osedvanligt tunga atlasstenar?

påven
2014-07-31, 15:56
Jag dyker upp, har inte missat detta dom senaste 5-6 åren.

Andy.da.wohoo
2014-07-31, 16:04
Vad kostar inträdet?

Alfers
2014-07-31, 22:53
Vad kostar inträdet?

http://www.highchaparral.se/sv/nojesparken/biljetter/
Försäsong: 29 maj -24 juni
Högsäsong: 25 juni - 17 augusti samt 22 - 24 och 29 - 31 augusti

Entrépriser Försäsong
1 dag: 200 SEK
2 dagar: 350 SEK

Entrépriser Högsäsong
1 dag: 260 SEK
2 dagar: 450 SEK

Säsongskort: 595 SEK
Gruppbiljett: Minst 40 personer 40 kr i rabatt/person

Alltid fritt inträde för barn under 1 meter.
Alla shower ingår i entréavgiften.

cc4
2014-08-09, 17:21
http://maxstyrka.se/wp-content/uploads/2014/08/SSM2014postern2.jpg
Den officiella affischen, skriv gärna ut och sprid den.

TobiasP
2014-08-09, 17:34
Men är inte magnus samuelsson sveriges och världens starkaste man??????

R Scarpa27
2014-08-09, 19:57
ska bli fett att se detta....
är det bara dra dit? eller krävs något förköp på biljett ? osv...
eller är det op pris inträde till high chapparal som gäller?

vi ses där ni som ska dit :)

R Scarpa27
2014-08-09, 20:01
Men är inte magnus samuelsson sveriges och världens starkaste man??????

titeln har han vunnit yes.
dock vem som är världens starkaste går nog aldrig klura ut :D sen är man ju stark i olika grenar med.

men i tävlingen världens starkaste man har ju samuelsson tagit hem det ja.

i dagsläget har han nog inte den titeln.

cc4
2014-08-10, 02:34
ska bli fett att se detta....
är det bara dra dit? eller krävs något förköp på biljett ? osv...
eller är det op pris inträde till high chapparal som gäller?

vi ses där ni som ska dit :)

Man löser biljett i entrén och då får man tillträde till hela nöjesparken samt kan titta på SSM.

XXXL
2014-08-10, 02:38
"trisst" att de ska vara inträde, var väl gratis i Norrköping?

cc4
2014-08-10, 02:51
Sant i Norrköping var det gratis för att man var utomhus på gågatan.
2010 Var det i Trollhättan på ett inhägnat område och inträde på 150kr om jag mins rätt. 2011 när det var på fitness festivalen var man tvungen å lösa en extra biljett utöver entrén på 250kr för att se finalen.

Det varierar beroende på var finalen hålls.

maattee10
2014-08-16, 18:10
Resultatet

1:a Johannes Årsö 59p
2:a Martin Forsmark 47,5p
3:a David Nyström 47,5p
4:a Johan Espenkrona 38p
5:aJoakim Gustavsson 35p
6:a Stefan Berqvist 35p
7:a Torbjörn Persson 26,5p
8:a Love Häkänen 19p
9:a Christoffer Jacobsson 7,5p
10:a Fredrik Johansson 0p - skadad

Johannes Årsö pressa upp 200kg i stockpress - nordiskt rekord

R Scarpa27
2014-08-16, 18:27
hann inte dit =( fick jobba över 3 timmar idag........ fan, var det bra?
bilder någon? /film?

high chapparal är ett härligt område generellt.
surt att de gamla mc träffarna inte är kvar, dom var så jaekla bra.

Alfers
2014-08-16, 19:55
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/540/GDHc9X.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/902/ZNJBkR.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/537/WmlHF8.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/538/67VAkK.jpg

Alfers
2014-08-16, 19:56
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/674/7sxrh9.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/540/xyPhAl.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/673/L0H4JS.jpg

PureWhey
2014-08-16, 19:58
200kg... Mäktigt

R Scarpa27
2014-08-16, 20:09
fan hade ni tur med vädret? ser så ut.

Alfers
2014-08-16, 20:20
fan hade ni tur med vädret? ser så ut.

Blåste ganska kallt bitvis så man var rätt så kall efter att ha suttit still drygt 4 timmar men det var nog perfekt för dom tävlande.
I övrigt så var speakern väldigt bra. Kunde nästan kvittat att det var på high chaparall faktiskt, var på en bakgård så det var ju inte så mycket av miljön, men var säkert skitkul för ungarna som var där.

R Scarpa27
2014-08-16, 20:26
Blåste ganska kallt bitvis så man var rätt så kall efter att ha suttit still drygt 4 timmar men det var nog perfekt för dom tävlande.
I övrigt så var speakern väldigt bra. Kunde nästan kvittat att det var på high chaparall faktiskt, var på en bakgård så det var ju inte så mycket av miljön, men var säkert skitkul för ungarna som var där.

mm ser ut som gården de håller lucky luke föreställningarna eller har jag fel?
surt man missa det iaf =(... se om det kommer ut lite film på detta sen...

mm lite fult sätt att ha de inne på high chapparal för att tjäna pengar...
ganska dyrt inträdde dit.

XXXL
2014-08-16, 20:28
Blåste ganska kallt bitvis så man var rätt så kall efter att ha suttit still drygt 4 timmar men det var nog perfekt för dom tävlande.
I övrigt så var speakern väldigt bra. Kunde nästan kvittat att det var på high chaparall faktiskt, var på en bakgård så det var ju inte så mycket av miljön, men var säkert skitkul för ungarna som var där.

Tråkigt att de skulle behöva vara så när man faktiskt betalade 200 spänn för inträde.

R Scarpa27
2014-08-16, 20:51
Tråkigt att de skulle behöva vara så när man faktiskt betalade 200 spänn för inträde.

skulle vara väderrabbat.

Gpajpen
2014-08-17, 09:02
Ser ut som kvalitén på arrangemanget och utrustning etc sjunkt förbannat avsevärt? sen glansdagarna med tv+gröna lund?

Alfers
2014-08-17, 12:02
Ser ut som kvalitén på arrangemanget och utrustning etc sjunkt förbannat avsevärt? sen glansdagarna med tv+gröna lund?

Man märkte att det inte var helt genomarbetat. Var lite småsaker som drog ner betyget.
Dom fick gå och dra lite streck i marken efter hand och sådant som dom borde ha fixat innan.
Dom visste inte riktigt hur dom skulle lägga mattorna och dom fick gå och rätta till saker efter hand.
All utrustning kunde ha varit nymålad också.
Truckpullen blev lite tråkig. Dom kunde inte dra mot publiken men dom kunde iaf börjat med lastbilen längre bak, nu stod den nästan i mitten bland publiken och drogs bortåt så det var nog många som inte såg. Det hade varit bättre att dra mot mitten av planen.

Är trots allt väldigt nöjd med att jag åkte trots att jag betalade 520 kr för mig och sambon och inte gick runt någonting på high chaparall.


Efterlyser en film på sista stocklyften, får för mig att något av lyften, tror tom att det var 200kg lyftet, så började han lyfta innan signalen.

XXXL
2014-08-17, 12:06
Ser ut som kvalitén på arrangemanget och utrustning etc sjunkt förbannat avsevärt? sen glansdagarna med tv+gröna lund?

Vilket ssm var på grönan? Var de med Samuelsson?

Gpajpen
2014-08-17, 14:08
Vilket ssm var på grönan? Var de med Samuelsson?

Det var väl en hel radda år irad? Minst 5. Tidigt 00-tal

Pzorz
2014-08-17, 14:20
Efterlyser en film på sista stocklyften, får för mig att något av lyften, tror tom att det var 200kg lyftet, så började han lyfta innan signalen.

Johannes lyfte innan signal 2 ggr vad jag såg.

påven
2014-08-18, 13:07
Efterlyser en film på sista stocklyften, får för mig att något av lyften, tror tom att det var 200kg lyftet, så började han lyfta innan signalen.

http://www.youtube.com/watch?v=M7PrmUTSO6w&feature=em-upload_owner

XXXL
2014-08-18, 13:21
Vilken signal är det han missar menar ni? De finns väl ingen signal i stocken förutom när man ska släppa den?

Alfers
2014-08-18, 14:01
http://www.youtube.com/watch?v=M7PrmUTSO6w&feature=em-upload_owner
Tack. Var inte 200 lyftet då iaf.
Vilken signal är det han missar menar ni? De finns väl ingen signal i stocken förutom när man ska släppa den?

Visselpipan vid 5:18 som signalerar att klockan startar. Var en del som fick lägga ner och börja om för att dom hade börjat lyfta innan signalen. Men tyckte det var något tillfälle då domaren inte avbröt lyftet.

XXXL
2014-08-19, 19:29
Hela stocklyftsdelen

hDR2VKTXLmA

Swede Wheels
2014-08-19, 19:41
Man märkte att det inte var helt genomarbetat. Var lite småsaker som drog ner betyget.
Dom fick gå och dra lite streck i marken efter hand och sådant som dom borde ha fixat innan.
Dom visste inte riktigt hur dom skulle lägga mattorna och dom fick gå och rätta till saker efter hand.
All utrustning kunde ha varit nymålad också.
Truckpullen blev lite tråkig. Dom kunde inte dra mot publiken men dom kunde iaf börjat med lastbilen längre bak, nu stod den nästan i mitten bland publiken och drogs bortåt så det var nog många som inte såg. Det hade varit bättre att dra mot mitten av planen.

Är trots allt väldigt nöjd med att jag åkte trots att jag betalade 520 kr för mig och sambon och inte gick runt någonting på high chaparall.


Efterlyser en film på sista stocklyften, får för mig att något av lyften, tror tom att det var 200kg lyftet, så började han lyfta innan signalen.

Hej! Sebastian Davidsson här, det var jag som fick förmånen att arrangera finalen i år! Jag har fått bara positiv kritik av alla jag pratat med, tävlande, publik och alla som varit med på ett hörn. Alla inkl. Johannes Årsjö (som arrangerat finalen 2012-2013) och Anders Axklo (som arrangerat och kommenterat strongman på internationell nivå sedan Magnus Samuelsson började tävla 1995) säger att det har varit bland de bästa finalerna någonsin. Axklo skriver på fb:
"Tack alla vänner för en fantastisk dag och tävling på ssm på High Chaparral. Sverige levererar faktiskt en tävling i världsklass, arrangörer, tävlande, domare, sekretariat, funktionärer och inte minst publik! Riktigt bra!"

Därför blir jag både förvånad och ledsen när jag läser ditt inlägg Alfers. Jag ska försöka förklara en del här då det är mycket du inte vet. Vill du ha utförligare svar så kontakta mig på pm eller hellre fb om du har det.

Vi ville målat permantenta streck i förväg i asfalten men det fick vi inte då planen används till Lucky Luke show hela sommaren. Vi använde magnesium men eftersom det regnade på förmiddagen gick det inte göra i förväg heller. Detta var dock inget som stal tid från tävlingen.

Vi visste hur vi skulle lägga mattorna, alla roddarna är ytterst kompetenta och visste vad de skulle göra, dock behöver alltid småjusteringar göras i vissa grenar. Det kan du se på många tävlingar.

Att det inte var nymålat var för att i samråd med Chaparral så bestämde vi att vi inte skulle måla för att utrustningen skulle smälta in bättre i miljön. Jag och alla finalisterna kan dock intyga att all utrustning är top of the line! Vi gjorde också vissa grenar extra tidsenliga, mark med vagnshjul fast rätt markhöjd, trästock och stenreps över en trästolpe.

Att truck pullen las där den gjorde finns också förklaringar till som du inte vet varför. David och jag var ute vid 2 tillfällen för att draget skulle bli "lagom" tungt. Det är mycket svårt att få det lagom tungt och man kan se vissa tävlingar där det är för tungt och ingen knappt rubbar lastbilen och vissa där det är för lätt och alla drar på ung. samma tid. Ex. finalen 2012 då ingen drog hjullastaren i mål. Här blev det lagom med spridning på tiderna och vissa drog den inte ens i mål. Att vi inte lade den längre bak är för att då hade det blivit för lätt drag och på andra hållet gick inte heller lägga den av utrymmesskäl.

Kul att läsa att du trots allt är nöjd! Det är jag också och detta skrev jag på min fb i söndags där jag har fått väldigt många och positiva kommentarer både av tävlande och andra (det enda negativa jag hört är att det kom så mycket folk att vissa inte kunde se bra):

"Jag är så glad att ha fått chansen att arrangera en final i Sveriges Starkaste Man i min hembygd och jag är väldigt tacksam att allt gick så bra (förutom Fredrik Johanssons stockincident, krya på dig). Vi hade tur med vädret och trots alla läktarplatser så var det överfullt innan tävlingen ens börjat!!! Min uppskattning är att det var mer än 2000 personer som hejade fram de tävlande.

Jag vill passa på att tacka alla inblandade för att ha gjort denna tävling möjlig att genomföra. High Chaparral och Emil Erlandsson för att vi fick ha tävlingen på den häftigaste platsen någonsin och för all hjälp med arrangemanget. Alla andra sponsorer med Gnosjöandans Näringsliv i spetsen, även Ewes Stålfjäder, Gnosjö Automatsvarvning, Figos Städ, Lopus, Keba, Gnosjö kommun och MAXstyrka.
Tack till David Nyström för att ha lagt ned jättemycket jobb och engagemang för att få tävlingen genomförbar när jag bestämde mig för att inte tävla mer i år och hade mycket annat att tänka på.
Tack till alla som hjälpt till med allt som krävs, Speaker Anders Axklo, domare Anders Lindbladh, hela roddarlaget och sekretariatet som alla slitit som djur för att få tävlingen att flyta på i ett högt och bra tempo. Årets roddare: Jonas Näreby!!!
Tack och grattis till alla tävlande som bjöd på en häftig och spännande show i en tung och brutal tävling där man kunde se många bra prestationer. Världsstjärnan Johannes Årsjö Official vann för 6:e året i rad i överlägsen stil med nytt nordiskt rekord i stocklyft på 200 kg och ett nytt svenskt rekord i atlassten på 225 kg över 1.20 m (vilket innebär att han övertagit Davids stockrekord på 197.5 kg och mitt stenrekord på 215 kg).
David och Martin Forsmark delade poäng men eftersom Martin tog en grenseger så knep han 2:a platsen och David kom 3:a. Både David och Martin visade att de håller hög internationell klass vilket är jätteroligt! För mer info om tävlingen, se maxstyrka.se.
Till sist tack till den fantastiska publiken som hejade fram alla 10 finalisterna med ett härligt engagemang, jätteskoj!!!

Självklart hade det varit lite roligare om jag själv kunnat vara med och lyfta, men jag är ändå väldigt nöjd med att kunna bidra med att sprida denna underbara sport och göra den större!"

Stocklyftet och de andra grenarna kommer så småningom ut på denna kanal (marken och conans finns där också redan). Här är allas stocklyft Alfers:
hDR2VKTXLmA&

XXXL
2014-08-19, 19:44
Vart blir SSM nästa år?

Kollade precis klart på stocken, var Stisse skadad? Han är ju fan stor som ett hus men hade problem med 160.

påven
2014-08-19, 19:53
Det var det bästa jag sett live i strongmanväg, bättre än StrongmanChampionsLeague. hoppas detta är början på en ny storhetstid för sporten. Publiken har ju ökat för varje år.

påven
2014-08-19, 20:05
Sen tycker jag det är kul att se hur jävla bra folk blivit, ex Jocke Gustavsson som inte ens klarade ingångsvikten i marklyftet på finalen 2012 och nu är han med och slåss om pallplatser. David är ju en klass för sig också, övermänskliga axlar :)

Alfers
2014-08-19, 20:42
Hej! Sebastian Davidsson här, det var jag som fick förmånen att arrangera finalen i år!
Trevligt med svar. Känner att jag kanske lät lite mer negativ än vad jag tänkte.
Det var mer mer menat som ett "jag är nöjd, men om jag nu måste hitta någonting att klaga på så:"
Stocken och vagnenshjulen tyckte jag var ett bra drag och som sagt så är jag nöjd med att jag åkte och åker gärna nästa år också.

Swede Wheels
2014-08-20, 06:13
Vart blir SSM nästa år?

Kollade precis klart på stocken, var Stisse skadad? Han är ju fan stor som ett hus men hade problem med 160.

Det är inte bestämt än. I höst kommer alla som vill och kan arrangera nästa års kval och final få ansöka om att göra det på maxstyrka.se, mer info om det kommer. En styrgrupp utser sedan de som är bäst lämpade att arrangera tävlingarna med viss geografisk spridning, precis som det gick till i år.

Stisse har problem med hälsporre men han har aldrig tagit 160 faktiskt. Håller med om att han är stor som ett hus och han är jättestark men 160 är mycket vikt på en obalanserad trästock :)

Det var det bästa jag sett live i strongmanväg, bättre än StrongmanChampionsLeague. hoppas detta är början på en ny storhetstid för sporten. Publiken har ju ökat för varje år.

Tack så mycket, kul att läsa! Ja det känns som att strongman är påväg tillbaka igen. Vi hade en dipp när det slutade tv-sändas men nu ökar intresset för vart år. Jag gör vad jag kan för att sprida sporten och utan att säga för mycket är jag övertygad om att intresset kommer vara ännu större nästa år :)

Trevligt med svar. Känner att jag kanske lät lite mer negativ än vad jag tänkte.
Det var mer mer menat som ett "jag är nöjd, men om jag nu måste hitta någonting att klaga på så:"
Stocken och vagnenshjulen tyckte jag var ett bra drag och som sagt så är jag nöjd med att jag åkte och åker gärna nästa år också.

Ok jag förstår, konstruktiv kritik är aldrig fel, men det blir fel när obefogad kritik svärtar ned tävlingen och sänker sporten. Därav mitt långa och informativa inlägg :)

Två artiklar om tävlingen:
http://maxstyrka.se/2014/08/tavlingsreportage-sveriges-starkaste-man-2014/

http://www.varnamonyheter.se/artikel/111806/tv-nystrom-tappade-silvret-i-slutstriden

XXXL
2014-08-22, 14:35
Det är inte bestämt än. I höst kommer alla som vill och kan arrangera nästa års kval och final få ansöka om att göra det på maxstyrka.se, mer info om det kommer. En styrgrupp utser sedan de som är bäst lämpade att arrangera tävlingarna med viss geografisk spridning, precis som det gick till i år.

Stisse har problem med hälsporre men han har aldrig tagit 160 faktiskt. Håller med om att han är stor som ett hus och han är jättestark men 160 är mycket vikt på en obalanserad trästock :)

Aa okej, jag ska hålla utkik på maxstyrka då.

Givetvis är 160 en jävla imponerande vikt men det såg lite "lustigt" ut när Joachim Gustavsson gick efter och tog det utan problem och han är halva storleken :) Kanske är mer teknik än vad man tror!

Vet du vad det är för remmar många kör med, de blå/vita?

maattee10
2014-08-22, 14:54
Vet du vad det är för remmar många kör med, de blå/vita?

ironmind straps, väldigt många använder dom internationellt:)

XXXL
2014-08-22, 15:09
ironmind straps, väldigt många använder dom internationellt:)

Tack, jag är ute efter att par nya remmar och om de duger åt Sveriges starkaste så duger de även åt mig :d